LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
heuvie72
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2018 21:26

Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door heuvie72 »

Ik mag van mijn werkgever niet in September op vakantie. Maar ik moet terwijl ik geen kinderen heb in de grote vakantie op vakantie. Ik kan daar niks over terug vinden in de cao van de slagerij. Hij zei tegen mij dat de vakantie periode anders te lang door zou blijven gaan. Wat ik wel in het cao terug vind is dat de vakantie periode van 1 Mei tot 1 November mag duren. Zou u mij daar meer over kunnen vertellen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een werkgever mag alleen vakantie weigeren als er zwaarwegende argumenten zijn waarom het niet zou kunnen. Die moet hij dan ook geven. Dan kun je denken aan een boerenbedrijf dat in de oogsttijd geen mensen kan missen. Of dat een bedrijf altijd bereikbaar moet zijn en dat dus niet iedereen tegelijk weg kan, maar dat het even afgestemd moet worden. Het simpele feit dat het plannen van het werk en lastiger wordt valt daar niet onder.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

wat kweenie al aangeeft klopt precies.
Gezien het om een slagerij gaat is het enige wat ik me kan bedenken voor een geldige weigering is als meerdere mensen al vrij hebben in die periode.
Of gooit de werkgever de toko dicht voor x tijd in de zomervakantie? (weet niet hoe de regelgeving dan is, maar kan me niet voorstellen dat een slagerij hier speciale regels voor heeft zoals de bouwvak en scholen)

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:638 lid 2 BW schreef:Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Er moet dus sprake zijn van een gewichtige redenen. Hieronder zal een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering vallen.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan me indenken dat het in de zomer rustiger is omdat het gros van de klanten met vakantie is, terwijl in september het juist drukker kan worden omdat 'iedereen' nog even voor de laatste keer van het jaar wil barbecueën bijvoorbeeld.

Mijn broer bijvoorbeeld is (banket)bakker, no way dat die in december vakantie krijgt, integendeel, er moeten nogal wat tandjes bij in die periode.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik kan mij voorstellen dat de werkgever vind dat je er wat laat mee komt, wanneer dat nu aangevraagd is. Wij weten niet hoe het zit met andere medewerkers en hun vakantieplanning, daar zeg je niets over namelijk, maar ik kan mij voorstellen dat de werkgever wellicht met onderbezetting komt te zitten. En dan mag hij er idd nee tegen zeggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

HADES2001 schreef:wat kweenie al aangeeft klopt precies.
Gezien het om een slagerij gaat is het enige wat ik me kan bedenken voor een geldige weigering is als meerdere mensen al vrij hebben in die periode.
Of gooit de werkgever de toko dicht voor x tijd in de zomervakantie? (weet niet hoe de regelgeving dan is, maar kan me niet voorstellen dat een slagerij hier speciale regels voor heeft zoals de bouwvak en scholen)
Is dat wel zo zeker? Er zijn er twee met "vlees" in de naam, dus deze kan volgens mij ook gelden voor centrale slagerijen of vleeswerwerkers als Unox etc. Volgens mij vallen slagers onder de detailhandel?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Werkgever weigert vakantie in september, mag dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Hij zei tegen mij dat de vakantie periode anders te lang door zou blijven gaan.

Tja, dàt is dus geen reden. Hij zal met een betere moeten komen.

Gesloten