LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil eindejaarsuitkering niet uitbetalen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
marcel038

Werkgever wil eindejaarsuitkering niet uitbetalen

Ongelezen bericht door marcel038 »

In december 2012 ben ik bij een werkgever in dienst getreden met een dienstverband voor bepaalde tijd van 1 jaar.

In de arbeidsovereenkomst staat vermeld dat de CAO Gehandicaptenzorg van toepassing is. Na enige tijd ontdekte ik dat er verschillen zaten in de inhoud van de arbeidsovereenkomst en de CAO. Ik heb mijn werkgever hier per mail vragen over gesteld. Er kwam geen concreet antwoord, zijn enige uitleg was dat de regels zoals in de arbeidsovereenkomst van toepassing waren.

Mijn inziens is dat niet correct. Uit de informatie welke ik reeds ingewonnen heb blijkt dat een werkgever wel van de CAO mag afwijken, op voorwaarde dat de het ten gunste is van de werknemer. Dat is in dit geval niet aan de orde. Daarnaast heb ik gelezen dat als een artikel uit de arbeidsovereenkomst strijdig (lees niet overeenkomt) is met de CAO, dit artikel nietig is en de voorwaarden van de CAO van toepassing zijn.

Het gaat mij met name om de uitbetaling van eindejaarsuitkering. In de arbeidsovereenkomst staat vermeld dat een werknemer de eindejaarsuitkering ontvangt tegelijk met het salaris van de maand december, op het moment dat de werkgever in dienst is op 31 december van dat kalender jaar.
In de CAO staat vermeld dat op het moment een werknemer gedurende het kalenderjaar uit dienst gaat, hij recht heeft op een eindejaarsuitkering naar rato over het tot dan toe feitelijk verdiende salaris.

Op 1 september 2013 ben ik bij mijn (oud) werkgever uit dienst getreden. Er heeft een eindrekening plaatsgevonden, van o.a. vakantiegeld. Er heeft geen betaling van de eindejaarsuitkering plaatsgevonden. Ik heb mijn werkgever per brief hierop aangesproken maar, een reactie bleef uit.

Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik mijn werkgever alsnog verplichten om de eindejaarsuitkering naar rato over de periode dat ik in dienst was te laten uitbetalen?

Wonderwall

Re: Werkgever wil eindejaarsuitkering niet uitbetalen

Ongelezen bericht door Wonderwall »

marcel038 schreef:Hoe kan ik mijn werkgever alsnog verplichten om de eindejaarsuitkering naar rato over de periode dat ik in dienst was te laten uitbetalen?
Door naar de rechter te stappen.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

cao gehandicaptenzorg schreef:Artikel 4:6 Eindejaarsuitkering (dit artikel geldt per 1 januari 2012)
1. Werknemers die op 31 december van een kalenderjaar in dienst zijn bij de werkgever ontvangen van deze
werkgever over dat kalenderjaar een eindejaarsuitkering. De hoogte van deze eindejaarsuitkering bedraagt
in 2012 6,50% van het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever in de periode van 1 januari tot en
met 31 december van het betreffende kalenderjaar. Het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever is het
salaris zoals bedoeld in artikel 1:1 sub d.
2. Indien de arbeidsovereenkomst van de werknemer eindigt vóór 31 december heeft de werknemer recht
op een eindejaarsuitkering over het tot dan toe bij de werkgever genoten feitelijk verdiende salaris van
het betreffende kalenderjaar.
3. Voor de toepassing van dit artikel geldt dat de werknemer over het feitelijk verdiende salaris in enig kalenderjaar
één maal recht heeft op eindejaarsuitkering.
4. Per 2013 is de hoogte van de eindejaarsuitkering 6,75% van het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever
in de periode van 1 januari tot en met 31 december van dat kalenderjaar.
Artikel
U kunt uw werkgever eerst per aangetekende brief bovengenoemde alinea uit de CAO toesturen en laten weten dat u aanspraak maakt op de uitbetaling van de eindejaarsuitekering volgens artikel 4.6 lid 2, welke bindend is voor uw werkgever

U kunt uw werkgever eveneens laten weten dat u bij een negatieve reactie verdere juridische stappen overweegt.

Mischien dat dit al voldoende is, om uw werkgever tot betaling te bewegen

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Leo The Emperor schreef:
cao gehandicaptenzorg schreef:Artikel 4:6 Eindejaarsuitkering (dit artikel geldt per 1 januari 2012)
1. Werknemers die op 31 december van een kalenderjaar in dienst zijn bij de werkgever ontvangen van deze
werkgever over dat kalenderjaar een eindejaarsuitkering. De hoogte van deze eindejaarsuitkering bedraagt
in 2012 6,50% van het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever in de periode van 1 januari tot en
met 31 december van het betreffende kalenderjaar. Het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever is het
2. Indien de arbeidsovereenkomst van de werknemer eindigt vóór 31 december heeft de werknemer recht
op een eindejaarsuitkering over het tot dan toe bij de werkgever genoten feitelijk verdiende salaris van
3. Voor de toepassing van dit artikel geldt dat de werknemer over het feitelijk verdiende salaris in enig kalenderjaar
4. Per 2013 is de hoogte van de eindejaarsuitkering 6,75% van het feitelijk verdiende salaris bij de werkgever
Artikel
U kunt uw werkgever eerst per aangetekende brief bovengenoemde alinea uit de CAO toesturen en laten weten dat u aanspraak maakt op de uitbetaling van de eindejaarsuitekering volgens artikel 4.6 lid 2, welke bindend is voor uw werkgever

U kunt uw werkgever eveneens laten weten dat u bij een negatieve reactie verdere juridische stappen overweegt.

Ik zou ook alvast de brief voor het UWV klaarleggen, want dat 1 jarige contract zal vermoedelijk niet verlengd worden als men zo tegen de haren van de werkgever in gaat lopen strijken.. :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Op 1 september 2013 ben ik bij mijn (oud) werkgever uit dienst getreden
@Sjohie,

TS is al weg :wink:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Staat er ook in de CAO dat de eindejaarsuitkering ook direct na uit dienst treden wordt betaald? Of wordt deze altijd aan het einde van het jaar overgemaakt?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

sjohie schreef:
Leo The Emperor schreef:
Artikel

Ik zou ook alvast de brief voor het UWV klaarleggen, want dat 1 jarige contract zal vermoedelijk niet verlengd worden als men zo tegen de haren van de werkgever in gaat lopen strijken.. :wink:
Op 1 september 2013 ben ik bij mijn (oud) werkgever uit dienst getreden. Er heeft een eindrekening plaatsgevonden, van o.a. vakantiegeld. Er heeft geen betaling van de eindejaarsuitkering plaatsgevonden. Ik heb mijn werkgever per brief hierop aangesproken maar, een reactie bleef uit.

Welke haren? Hoezo tegen in strijken?

Leo The Emperor

GJvdZ schreef:Staat er ook in de CAO dat de eindejaarsuitkering ook direct na uit dienst treden wordt betaald? Of wordt deze altijd aan het einde van het jaar overgemaakt?
Nee, maar als bij de eindafrekening wel vakantiegeld wordt betaald en geen eindjaarsuitkering doet dat het ergste vrezen,
Daarbij komt nog dat in het arbeidscontract van TS de bepaling staat, dat men op 31 december in dienst moet zijn, wat in de CAO per 1 jan 2012 is vervallen

Antigoon

Ongelezen bericht door Antigoon »

op het moment dat de werkgever in dienst is op 31 december van dat kalender jaar
Maar jij bent op 31 december van dat kalenderjaar (dit jaar, 2013) toch niet meer in dienst?

Dat zou dan hooguit inhouden dat je 1/12de deel van de uitkering van 2012 zou moeten krijgen, omdat je op 31 december 2012 wel in dienst was..

Leo The Emperor

Antigoon schreef:
op het moment dat de werkgever in dienst is op 31 december van dat kalender jaar
Maar jij bent op 31 december van dat kalenderjaar (dit jaar, 2013) toch niet meer in dienst?

Dat zou dan hooguit inhouden dat je 1/12de deel van de uitkering van 2012 zou moeten krijgen, omdat je op 31 december 2012 wel in dienst was..
Nee, artikel 4,6 lid 2 van de CAO bepaalt anders

Gesloten