LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever wil geen contract naar huis sturen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
manInNL

Werkgever wil geen contract naar huis sturen

Ongelezen bericht door manInNL »

8 maanden geleden had ik een baan als voorman schoonmaak en nu helaas niet meer. Ik heb nu een WW-uitkering.
Van de gemeente moest ik gaan werken voor een ander bedrijf. Bij dit bedrijf moet ik 1 maand lang stage lopen als schoonmaker. Ik was degene die schoonmakers begeleid, maar bij dit bedrijf moet ik nog stage lopen. Tijdens de stage word ik door niemand begeleid. Er is niemand die tegen mij zegt wat ik moet doen en hoe ik het moet doen. Tijdens de stage wordt mijn geld betaald door de gemeente. Daarna zou ik een contract van de werkgever krijgen en mijn salaris wordt minimum loon. Ik vroeg deze werkgever of hij cao heeft en zei: nee we betalen niet volgens CAO. Ik vroeg hem om de contract naar huis te sturen zodat ik het rustig kan lezen en als ik met iets niet eens ben, ga ik het aan een jurist vragen. Maar hij wil de contract niet naar huis sturen.

Kan dit allemaal?

riddert

Re: Werkgever wil geen contract naar huis sturen

Ongelezen bericht door riddert »

manInNL schreef:8 maanden geleden had ik een baan als voorman schoonmaak en nu helaas niet meer. Ik heb nu een WW-uitkering.
Van de gemeente moest ik gaan werken voor een ander bedrijf. Bij dit bedrijf moet ik 1 maand lang stage lopen als schoonmaker. Ik was degene die schoonmakers begeleid, maar bij dit bedrijf moet ik nog stage lopen. Tijdens de stage word ik door niemand begeleid. Er is niemand die tegen mij zegt wat ik moet doen en hoe ik het moet doen. Tijdens de stage wordt mijn geld betaald door de gemeente. Daarna zou ik een contract van de werkgever krijgen en mijn salaris wordt minimum loon. Ik vroeg deze werkgever of hij cao heeft en zei: nee we betalen niet volgens CAO. Ik vroeg hem om de contract naar huis te sturen zodat ik het rustig kan lezen en als ik met iets niet eens ben, ga ik het aan een jurist vragen. Maar hij wil de contract niet naar huis sturen.

Kan dit allemaal?
Ja, dat kan allemaal. U bent gewoon voor een maand lang een gratis werknemer voor het bedrijf. Waarom zou de werkgever u het contract moeten toesturen terwijl u ook zelf het mee naar huis zou kunnen nemen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Bij een stage krijg je (soms) geen contract. En betaalt de gemeente je loon. Klaar.

manInNL

riddert schreef:. Waarom zou de werkgever u het contract moeten toesturen terwijl u ook zelf het mee naar huis zou kunnen nemen.
Ik wil eerst het contract lezen en als ik over iets twijfel, wil ik een jurist vragen. Dan pas wil ik het contract tekenen.
Weet je zeker dat deze werkgever mij mag betalen zonder cao?

dhc

Heb je nu al een aanstelling dan of loop je nog stage?

manInNL

dhc schreef:Heb je nu al een aanstelling dan of loop je nog stage?
Nog "stage". Maar ik noemt het geen stage. Ze leren mij niets. Ik ben degene die ze leert wat ze moeten doen.

dhc

Officieel is het dus nog een stage en gaan we weer terug naar mijn eerste bericht.....

manInNL

dhc schreef:Officieel is het dus nog een stage en gaan we weer terug naar mijn eerste bericht.....

Weet ik, en ik heb het niet over "Stage", maar over de periode na stage. Contract van half jaar.

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

Als je het contract krijgt, neem je het lekker mee naar huis. Laat je het keuren door je jurist en dan zou je het ondertekend of niet mee terug kunnen nemen. Afhankelijk van de functie moeten ze zich wel aan de beroeps-cao houden. Er zijn ook beroepen waar geen CAO voor is en dan vallen ze terug op de wet.
Veel plezier, al denk ik dat je geen zin hebt om daar te werken.

manInNL

53078 schreef:Als je het contract krijgt, neem je het lekker mee naar huis. Laat je het keuren door je jurist en dan zou je het ondertekend of niet mee terug kunnen nemen. Afhankelijk van de functie moeten ze zich wel aan de beroeps-cao houden. Er zijn ook beroepen waar geen CAO voor is en dan vallen ze terug op de wet.
Veel plezier, al denk ik dat je geen zin hebt om daar te werken.
Als je tekent ga je eens met wat erop staat en jurist is niet meer nodig dan.
Volgens de wet moet je eerst eens zijn met de inhoud en dan pas mag je tekenen.

53078

Lezen is niet je sterkste punt.
...Laat je het keuren door je jurist en dan zou je het ondertekend of niet mee terug kunnen nemen...
Overigens zijn er maar heeeeeeeeeeeeel erg weinig werkgevers die een contract nog aanpassen...

dhc

Goed manInNL, je weet het dus beter en hebt overal al een mening over? Denk je echt dat de gemiddelde werknemer een contract mee naar huis neemt en het daar eens rustig gaat lezen? Schoonmaakbranche heeft ook een CAO en werkgever dient zich daar aan te houden.
Succes ermee, ik haak af...

manInNL

53078 schreef:Lezen is niet je sterkste punt.
...Laat je het keuren door je jurist en dan zou je het ondertekend of niet mee terug kunnen nemen...
Overigens zijn er maar heeeeeeeeeeeeel erg weinig werkgevers die een contract nog aanpassen...
Is zeker mijn sterke punt. Volgens mij begrijp je de vraag niet goed.

Deze werkgever zei duidelijk dat hij het contract niet gaat aanpassen als ik teken. Daarom wil ik het naar huis meenemen, maar naar huis meenemen wil hij ook niet.

manInNL

dhc schreef:Goed manInNL, je weet het dus beter en hebt overal al een mening over? Denk je echt dat de gemiddelde werknemer een contract mee naar huis neemt en het daar eens rustig gaat lezen? Schoonmaakbranche heeft ook een CAO en werkgever dient zich daar aan te houden.
Succes ermee, ik haak af...
Nee, hij zegt dat hij geen CAO heeft en daarom vertouw ik hem niet.

53078

manInNL schreef: Nee, hij zegt dat hij geen CAO heeft en daarom vertouw ik hem niet.
Waarom zou je dan tekenen? Er is een fraaie schoonmaakCAO en als je op voorhand weet dat hij zich daar niet aan houdt, dan blijf je daar toch lekker weg?
En als iemand vraagt waarom je dat baantje niet genomen hebt dan kun je dat ook gewoon aangeven als reden "Werkgever overtreedt de wet".

En het is heel normaal om de papieren mee naar huis te nemen. Nog een reden om niet te tekenen.

manInNL

53078 schreef:
manInNL schreef: Nee, hij zegt dat hij geen CAO heeft en daarom vertouw ik hem niet.
Waarom zou je dan tekenen? Er is een fraaie schoonmaakCAO en als je op voorhand weet dat hij zich daar niet aan houdt, dan blijf je daar toch lekker weg?
En als iemand vraagt waarom je dat baantje niet genomen hebt dan kun je dat ook gewoon aangeven als reden "Werkgever overtreedt de wet".

En het is heel normaal om de papieren mee naar huis te nemen. Nog een reden om niet te tekenen.
Ok, bedankt voor je reactie.

Gesloten