LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wettelijke maximale uitbetaaldatum salaris?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
NathalieDP

Wettelijke maximale uitbetaaldatum salaris?

Ongelezen bericht door NathalieDP »

Hallo!

Ik vroeg mij af of iemand mij uit zou kunnen leggen of het salariskantoor in z'n recht staat.

Situatie:
Ik werk (26 uur) als PGB-verzorgster voor een meisje van zeven. Haar moeder beheert (uiteraard) het PGB-budget.
De SVB (Sociale Verzekerings Bank) heeft als "service" dat zij zorg kunnen dragen voor de netto uitbetaling voor de zorgverlener (ik dus). Dit betekent dat de bij de moeder iedere maand rond dezelfde datum (meestal de 15e) een bruto bedrag wordt afgeschreven, en (tot voor kort) werd ik op de 25e netto uitbetaald (tenzij de 25e in het weekend viel) en de SVB fungeert dus als salariskantoor. Ik heb een echte salarisstrook, en van mijn bruto-salaris worden alle verplichte lasten, zoals bij ieder ander, ingehouden.

Tot voor kort dus.... Sinds een paar maanden wordt mijn salaris op de 26e overgemaakt. (Wat betekent dat ik het een dag later krijg, tenzij het dan weekend is, dan krijg ik het pas na het weekend, wat dus de 29e zou kunnen zijn). Al niet erg vroeg dus vind ik persoonlijk, maar goed.

Vorige maand heb ik gebeld waarom mijn salaris op maandag de 28e niet gestort was. De (niet zo vriendelijke) meneer legde mij toen uit dat ik het "vast inmiddels had gekregen" (nee, niet dus) en dat ik "er maar aan moest wennen, want voortaan werd het salaris de ene maand op de 26e overgemaakt, en de andere maand op de 29e overgemaakt". (ik zal niet verder ingaan op de onbeschoftheid van deze meneer naarmate het gesprek vorderde.)

Ik was redelijk verontwaardigd, want zij hebben een andere bank dan ik (kennelijk, want anders zou ik het wel op dezelfde dag ontvangen), en dat betekent dat, als de 29e op een vrijdag valt, ik mijn salaris dus níet voor de eerste van de volgende maand ontvang.

Ik vroeg (uiteraard) of zij daar een reden voor hadden, want ik vond het toch wel redelijk belachelijk.
Daar konden zij niets aan doen, want ze hadden een nieuw computerprogramma, en daar moest ik het maar mee doen. En verder was het "dan maar erg jammer voor mij. Zij leveren een gunst, en ik mocht er gerust voor kiezen om het voortaan maar zelf op te lossen."
Behalve dat dit een enorme bult extra administratie voor zowel mij als de zorgvrager oplevert, en het de controle op de PGB niet makkelijker maakt, vind ik het een kul-reden en een nogal onbeschofte reactie.

Ik zie mij al bij mijn huurbaas aankomen; "ja, ik maak mijn huur voortaan een paar dagen later over, want mijn computer bepaald dat ik het pas ná de eerste kan overmaken!" Aangezien ik hier 26 uur werk, is dit dus mijn hoofdinkomen, en niet een bijbaantje of zo. Ik ben er dus erg afhankelijk van voor het betalen van mijn rekeningen! (Ik heb ook een andere werkgever, maar daar werk en verdien ik een stuk minder, dus daar kan ik niet alvast wat van betalen ;) )

Ok, lang verhaal; excuses!! Ik kan echter niet goed vinden (op Google) wat nu de "verplichtingen" zijn wat het salariskantoor betreft. Het bruto-salaris wordt, zoals ik al schreef, reeds rond de 15e afgeschreven van de zorgvrager, dus ze hebben het geld ruim op tijd, en op deze manier lijken ze wel lekker rente te trekken, die twee weken....
Kan iemand mij vertellen wat de wettelijke regels hieromtrent zijn?

Alvast bedankt voor de input!

Mvg Nathalie

berndv

Re: Wettelijke maximale uitbetaaldatum salaris?

Ongelezen bericht door berndv »

Gevonden op de site van het FNV:
Wanneer moet mijn werkgever mijn loon uitbetalen?
Als jij met jouw werkgever geen afspraken hebt gemaakt op welk tijdstip jouw loon moet worden betaald, dan moet loonbetaling gebeuren binnen drie werkdagen na afloop van het tijdvak waarover moet worden betaald.

Geldt er geen vast loon, dan moet er op dat tijdstip een voorschot worden betaald, berekend naar het gemiddelde over drie maanden daaraan voorafgaand of het voor dat werk gebruikelijke loon. Betaalt jouw werkgever het loon niet op tijd, dan kan je een loonvordering instellen bij je werkgever.

NathalieDP

Dank voor je reactie!

Alleen is de SVB niet mijn werkgever, maar de PGB-houder. Daar wordt het ruim op tijd afgeschreven. Het is dus het salariskantoor dat de betaling (veel) te laat doorbetaald. Maakt dat geen verschil??

Van wat ik dus begrijp uit de geciteerde tekst (zoiets had ik wel al gevonden, maar ik dacht dat dat niet echt op mij van toepassing was) lijkt dus te blijken dat je dus betaald dient te worden binnen drie werkdagen na afloop van het tijdvak. In mijn specifieke geval mag het dus best op de derde werkdag van de volgende maand betaald worden?? Dat kán toch bijna niet?

Ik betwist je reactie niet hoor, maar ik probeer het te begrijpen :)

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt het zo slecht nog niet. Er zijn ook werkgevers die afspreken dat het loon pas over een paar maanden wordt uitbetaald.

Vanaf de vierde werkdag is de werkgever een verhoging verschuldigd van 5% tot 50%.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

NathalieDP schreef: Ik betwist je reactie niet hoor, maar ik probeer het te begrijpen :)
Snap ik, zijn ook niet mijn woorden, heb het ook maar "geleend".
NathalieDP schreef: Alleen is de SVB niet mijn werkgever, maar de PGB-houder.
En uw werkgever zou hier dan ook werk van moeten maken, die is verantwoordelijk voor uw loon. Eventueel kunt u andere opties bekijken. Er zijn verschillende andere bedrijven die deze dienst ook aanbieden. Dit heet payrolling en wordt door verschillende bedrijven, waaronder uitzendbureaus, aangeboden.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

NathalieDP schreef:In mijn specifieke geval mag het dus best op de derde werkdag van de volgende maand betaald worden?? Dat kán toch bijna niet?

Ik betwist je reactie niet hoor, maar ik probeer het te begrijpen :)
Ja hoor dat kan (wettelijk) dus wel.
De meeste werkgevers zijn zo aardig je salaris in de laatste week van het tijdvak uit te betalen, maar dat hoeft eigenlijk niet.

Ik krijg betaald via payroling, en deze betaald ook pas achteraf.
Dus de uren van week 1-4 krijg ik eind week 5 uitbetaald en de uren van week 5-8 in week 9.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Wat een drukte om een paar dagen. zorg gewoon voor een extra buffer op de betaalrekening zodat je die paar dagen kan overbruggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

NathalieDP schreef:(tot voor kort) werd ik op de 25e netto uitbetaald (tenzij de 25e in het weekend viel)

Sinds een paar maanden wordt mijn salaris op de 26e overgemaakt. (Wat betekent dat ik het een dag later krijg, tenzij het dan weekend is, dan krijg ik het pas na het weekend, wat dus de 29e zou kunnen zijn).
Dus sinds een paar maanden wordt je geld een dag later overgemaakt dan je gewend bent? Ok dan. Voor welk tijdvak geldt dat dan? Van de 1e tot de laatste van de maand?

Wanneer het geld naar dat kantoor wordt overgemaakt doet volgens mij niet ter zake, daar sta je buiten. Waar het om gaat is dat jouw salaris op tijd wordt overgemaakt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn werkgever betaald op de laatste werkdag van de maand. Dat was in het begin wat lastig, omdat (bijna) alle bedrijven rond de 25e af beginnen te schrijven. Zoals hier boven gesuggereerd, dat is in de loop der jaren opgelost met een beetje extra buffer en soms met een paar dagen "roodstand". Zolang dat binnen een paar (3 dagen) opgelost wordt heeft de bank er niet zoveel problemen mee en automatische afschrijvingen gaan ook gewoon door (die proberen het ook een dag of 3).
Zie het van de positieve kant, een dag later je salaris is een dag minder om het op te maken :-)
en op deze manier lijken ze wel lekker rente te trekken, die twee weken....
Hoorde gisteren dat de rente momenteel 1.03% is dus denk niet dat ze er van op vakantie kunnen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit gaat dus over het bankrekening naar bankrekening verkeer, als ik het goed begrijp? Daar zijn een aantal variabelen op van toepassing, oa of er een weekend en/of feestdag tussen zit, en of het verkeer tussen verschillende banken plaats vindt zoals je zelf al benoemd. Bij 2 rekeningen bij dezelfde bank is het meestal dezelfde dag, maar bepaalde combinaties van banken duren 1 of 2 dagen langer. Is al jaren zo, en niet iets hards over te zetten. Tussen mij en mijn directe collega's zitten er soms ook 1 of 2 dagen, blijkbaar heb ik dezelfde bank (ABN) als mijn werkgever en heb ik als één van de eersten mijn salaris, sommigen hebben een oude postbank, nu ING, rekening, en daar duurt het soms 2 langer. En we krijgen betaald via dezelfde bulk-opdracht, dat heb ik wel eens nagevraagd.

De SVB als uitbetalende instantie, betaalt het zo te lezen wel op tijd uit, maw ze geven binnen 5 dagen na beëindiging van de uit te betalen termijn de opdracht, maar het staat alleen later op je rekening door tussenliggende factoren buiten hun controle. Overigens kan de overstap naar IBAN er ook nog iets mee te maken hebben.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Heb jij wel een "werkgever"? Zit jij wel in "loondienst"? Of heb jij gewoon een opdrachtgever?

In dat geval heb je veel minder rechten als een "werknemer", en zou je kunnen overwegen Algemene Voorwaarden op te stellen met regelingen voor te laat betalen. (betaaldatum, boete, incassobureau, etc)

Maar dan moet je inderdaad zelf je zaken regelen. Ik denk niet dat met het SVB er tussen, je dit gaat lukken.

Trouwens, betaal je echt geen cent voor de service van het SVB? Ze kunnen niet gewoon geld vangen en zonder enige verantwoording doen waar ze zin in hebben. Maken ze ook niet vooraf bekend op welke dagen het geld zal worden overgemaakt?

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik ken je verhaal, ik krijg mijn salaris nl. op dezelfde manier. Even rondsnuffelen op de pagina van de SVB en er wordt een hoop duidelijk. De dag van uitbetaling wisselt namelijk elke maand en is supermakkelijk terug te vinden.

http://www.svb.nl/int/nl/ssp/salarisadm ... taaldagen/

Alstublieft. Het staat dus duidelijk en snel te vinden aangegeven wanneer jij je salaris kan verwachten. Trouwens wordt ook niet elke maand de 15e het geld geincasseerd bij de PGB-er hoor. ;) Ook dat wisselt en was bij ons deze maand zelfs pas de 20ste.

En toch nog even een kleine aanvulling: Dat de dag van uitbetaling wisselt is al jaren zo!! Ik weet niet beter dan dat het wel eens kan variëren. Wel was het vorig jaar meestal de 24ste of 25ste, dit jaar is het meer rond de 28ste dat het wordt uitbetaald. Maar dat geen vaste dag van uitbetaling is nooit anders geweest.
Laatst gewijzigd door Auti-Mama op 29 aug 2014 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

k2p schreef:
Trouwens, betaal je echt geen cent voor de service van het SVB? Ze kunnen niet gewoon geld vangen en zonder enige verantwoording doen waar ze zin in hebben. Maken ze ook niet vooraf bekend op welke dagen het geld zal worden overgemaakt?
Ter uitleg: De SVB biedt inderdaad een gratis service aan aan de mensen met een PGB en hun hulpverleners. SVB incasseert het bruto salaris bij de zorgvrager. Een 1,5 week later (ongeveer) betaald het SVB het netto salaris uit aan de zorgverlener, de SVB heeft dan dus al gelijk de belastingen verrekent. Op die manier wordt voorkomen dat de zorgverlener na een jaar opeens een giga acceptgiro op de mat heeft liggen van de Belastingdienst waarin nog even een fiks bedrag aan loonbelasting moet worden betaald. ;)

Dat de SVB er dan een paar dagen rente van trekt..... Tja, geef ze eens ongelijk. ;) Ze rekenen verder compleet geen kosten aan zorgvrager of verlener. Dus van mij mogen ze gerust die paar dagen rente hebben. Voor niks gaat de zon op en de mensen bij de SVB op kantoor willen ook salaris he.

NathalieDP

Dank voor alle input!

Ik wéét dat ze twee verschillende betaaldagen hebben ;) Dat is mij immers over de telefoon verteld. Waar ik benieuwd naar was, is óf er een wet bestaat die bepaald op welke dag ik mijn salaris uiterlijk zou moeten hebben. Ik ging er altijd van uit dat het vóór de eerste van de volgende maand zou moeten zijn. Kennelijk ligt dit dus anders. Helaas, wat mij betreft!!

Dat van die buffer opbouwen is leuk bedacht, maar in deze tijden ben ik al blij dat ik het red iedere maand ;) Dat er nu ineens om de maand bijna een week later wordt uitbetaald (want ik heb ING en de SVB heeft kennelijk bank), dus ik krijg het sowieso een dag later, en met een weekend/feestdag ertussen nóg later) doet wel even pijn dus.

Ik krijg het dus bijvoorbeeld de ene maand op de 26e, maar de maand erna is de betaaldatum 28, en als dat op een vrijdag valt, heb ik het dus pas maandag de 1e...... Dan duurt die maand dus een week langer salaristechnisch gezien.

Een zodanige buffer opbouwen dat zowel mijn huur, als m'n zorgverzekering betaald kunnen worden vóórdat mijn salaris er is (want deze schrijven de laatste dag van de maand af en zijn de belangrijkste rekeningen), is dus niet zo één, twee, drie te bewerkstelligen voor mij.

Mij ging het er ook voornamelijk om dat er ineens bepaald wordt, dat er om de maand op een latere datum betaald wordt (ik kreeg het écht altijd op de 25e als dit geen weekend was, en daarna de 26e) en dat ze er (in mijn ogen) geen fatsoenlijke reden voor konden geven. "Ja, dat is nou eenmaal zo", daar ben ik gewoon niet zo snel tevreden mee.....

Bovendien vind ik het apart dat er ongeveer twee weken tussen de afschrijving van mijn opdracht/werkgever zit, en de betaling náár mij (dus niet mijn ontvangst). Maar van die 1% zullen ze inderdaad niet heel rijk worden ;) . Dát ze rente trekken vind ik natuurlijk echt geen probleem, maar als dat ten koste gaat van mijn uitbetaling vind ik dat gewoon minder leuk.

Over een tijdje zal alles wel weer soepel gaan, omdat ik dan een klein buffertje heb, maar het wordt tot die tijd wel even inhouden :)

Ok, ik dank jullie hartelijk voor jullie input! Ik wil trouwens nog wel even aangeven dat ik écht een superjob heb, ontzettend dankbaar, uitdagend, nooit saai, het gezin is erg gezellig, laat zeer regelmatig merken hoe blij ze met mij zijn, en ik werk ook echt met hun samen, en na bijna zeven jaar zit ik er nog steeds goed op mijn plek :) Ik mag iedere dag met het meisje mee naar (een reguliere) school (ben daar dan de hele schooldag) en beleef iedere dag weer iets leuks met haar, of de andere 31 kinderen uit de klas :)

Prettig weekend iedereen!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan duurt die maand dus een week langer salaristechnisch gezien.
De volgende maand dan wel weer een week korter :wink:

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je boft. Veel ZZP 'ers moeten maanden wachten op hun geld.

NathalieDP

sjoegel schreef:Je boft. Veel ZZP 'ers moeten maanden wachten op hun geld.

Dat lijkt mij heel erg vervelend. Maar ik ben geen ZZP'er, ik ben in loondienst ;)

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

En daarom bof je ... :wink:

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

NathalieDP schreef:
sjoegel schreef:Je boft. Veel ZZP 'ers moeten maanden wachten op hun geld.

Dat lijkt mij heel erg vervelend. Maar ik ben geen ZZP'er, ik ben in loondienst ;)
Hoe kom je daar bij?

Gesloten