LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wettelijke maximale uitbetaaldatum salaris?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
NathalieDP

Wettelijke maximale uitbetaaldatum salaris?

Ongelezen bericht door NathalieDP »

Hallo!

Ik vroeg mij af of iemand mij uit zou kunnen leggen of het salariskantoor in z'n recht staat.

Situatie:
Ik werk (26 uur) als PGB-verzorgster voor een meisje van zeven. Haar moeder beheert (uiteraard) het PGB-budget.
De SVB (Sociale Verzekerings Bank) heeft als "service" dat zij zorg kunnen dragen voor de netto uitbetaling voor de zorgverlener (ik dus). Dit betekent dat de bij de moeder iedere maand rond dezelfde datum (meestal de 15e) een bruto bedrag wordt afgeschreven, en (tot voor kort) werd ik op de 25e netto uitbetaald (tenzij de 25e in het weekend viel) en de SVB fungeert dus als salariskantoor. Ik heb een echte salarisstrook, en van mijn bruto-salaris worden alle verplichte lasten, zoals bij ieder ander, ingehouden.

Tot voor kort dus.... Sinds een paar maanden wordt mijn salaris op de 26e overgemaakt. (Wat betekent dat ik het een dag later krijg, tenzij het dan weekend is, dan krijg ik het pas na het weekend, wat dus de 29e zou kunnen zijn). Al niet erg vroeg dus vind ik persoonlijk, maar goed.

Vorige maand heb ik gebeld waarom mijn salaris op maandag de 28e niet gestort was. De (niet zo vriendelijke) meneer legde mij toen uit dat ik het "vast inmiddels had gekregen" (nee, niet dus) en dat ik "er maar aan moest wennen, want voortaan werd het salaris de ene maand op de 26e overgemaakt, en de andere maand op de 29e overgemaakt". (ik zal niet verder ingaan op de onbeschoftheid van deze meneer naarmate het gesprek vorderde.)