LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wisseling van bedrijfstak door werkgever
Wisseling van bedrijfstak door werkgever
De werkgever vm mijn vrouw heeft zonder het personeel in te lichten de bedrijfstak gewijzigd. Dit omdat het voor hemgoedkoper is. Echter nu stopt na meer dan 13 jaar het pensioen in de detailhandel en moet ze een nieuwe opbouw beginnen in de horeca. Mag een werkgever dit zomaar doen?
-
Re: Wisseling van bedrijfstak door werkgever
Volgens mij staat dat pensioen vd detail gewoon vast , dat " verdampt niet of zo " , je kunt dat pensioen meenemen/ oversluisen nd horeca.
Ik had ook 2 pensoenfondsen en heb alles later op 1 bult gegooid.
Maar of een werkgever dat zomaar kan/ mag doen? Weet ik niet...lijkt mij wel
Ik had ook 2 pensoenfondsen en heb alles later op 1 bult gegooid.
Maar of een werkgever dat zomaar kan/ mag doen? Weet ik niet...lijkt mij wel
Het is niet zozeer een keuze van het bedrijf. Als de activiteiten van het bedrijf voornamelijk in een bepaalde branche zijn, dan moét het bedrijf bij het 'bijbehorende' pensioenfonds worden aangesloten.
Wisselen van pensioen kost altijd geld, en dat gaat dan weer over de rug van de werknemer. Het bedrijf (een broodjeszaak met grilproducten) zat van begin af aan in de detailhandel. Dus ook in dat pensioenfonds. Nu wisselt de werkgever omdat het goedkoper voor hem is naar de horeca. De werknemers worden dus gedwongen naar een ander pensioenfonds.
Als het een broodjeszaak is was detailhandel niet echt logisch. Horeca past daar beter bij.
En heeft de werkgever het zelf gezegd (bij voorkeur op papier) dat de overstap is vanwege de lagere kosten, of zijn dit de praatjes bij de koffieautomaat op de werkvloer?
En heeft de werkgever het zelf gezegd (bij voorkeur op papier) dat de overstap is vanwege de lagere kosten, of zijn dit de praatjes bij de koffieautomaat op de werkvloer?
-
Wisselen van de bedrijfstak heeft niet alleen invloed op het pensioen, maar kan ook betekenen dat je onder een andere CAO valt.
Kijk eens na hoe het zit met de betaling van de overuren op zondag en de avonden in beide CAO's.
Kijk eens na hoe het zit met de loonschalen
Misschien is het praktisch om dit via de vakbond te spelen
Kijk eens na hoe het zit met de betaling van de overuren op zondag en de avonden in beide CAO's.
Kijk eens na hoe het zit met de loonschalen
Misschien is het praktisch om dit via de vakbond te spelen
@moppie45, je roept nogal wat, maar ik mis de onderbouwing. Hoe weet je dat het bedrijf gewisseld is van bedrijfstak om de baas het wilde? En hoe weet je dat dit gedaan is omdat het goedkoper is? En hoe weet je dat het geld gaat kosten voor het personeel qua pensioenen?