LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zater-, zondag toeslag en overuren.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Vladix

Zater-, zondag toeslag en overuren.

Ongelezen bericht door Vladix »

Goededag,

Allereerst mijn situatie :
Beroep : Koerier
Contract : 0 uren contract
Uurloon : 9,59 dit is inclusief een toeslag van vakantiedagen die wij niet opbouwen.
CAO volgens contract : beroepsgoederenvervoer

Ik heb 2 vragen :

1. Ik heb pas op een zondag gewerkt en nu zegt mijn werkgever dat omdat mijn loon niet het CAO loon is, dat de toeslagen niet van toepassing zijn.

Vergoeding diensturen op zaterdag, zondag en feestdagen
1. Alle diensturen op zaterdag worden vergoed door betaling van het uurloon vermeerderd
met een toeslag van 50%.
2. In afwijking van lid 1 worden voor rijdend personeel op dubbelbemande voertuigen alle
diensturen op zaterdag na 07.00 uur vergoed door betaling van het uurloon vermeerderd
met een toeslag van 50%.
3. Indien een feestdag als bedoeld in artikel 32 op een zaterdag valt, worden de diensturen in
afwijking van lid 1 vergoed overeenkomstig lid 6 van dit artikel.
4. In geval Koninginnedag op een zaterdag wordt gevierd, zal in afwijking van het bepaalde in
de leden 1 en 2 van dit artikel, het werken op deze dag worden vergoed door betaling van
een toeslag van 100%.
5. Alle diensturen op zondag worden vergoed door betaling van een toeslag van 100% op het
uurloon.
6. Aan de werknemer, die op een feestdag als bedoeld in artikel 32 - niet vallend op een
zondag – arbeid verricht, worden de diensturen vergoed. Als extra vergoeding kan de
werknemer kiezen tussen:
- een rustdag op een, na overleg met de werknemer door de werkgever te bepalen dag.
Deze rustdag zal worden genoten binnen een periode van 8 weken. Voor deze
compenserende rustdag worden 8 diensturen in de loonberekening betrokken;
- een toeslag van 100% op het uurloon.

2. Ook krijgen wij geen overuren betaald.
Maar in de CAO staat dat overuren met 130% dienen te worden uitbetaald en :

11
Hoofdstuk IV Bijzondere Groepen Werknemers
Artikel 8
Deeltijdwerknemers
1. De bepalingen van de CAO zijn op deeltijdwerknemers van toepassing, met inachtneming
van de volgende leden van dit artikel.
2.a. Voorzover de bepalingen van de CAO zich daarvoor lenen, worden zij op de deeltijdwerker
naar evenredigheid toegepast.
2.b. Overuren zijn uren, niet liggend op zaterdag en/of zondag, waarmee de diensttijd van 40 uur
in de week wordt overschreden. Voor rijdend personeel op dubbelbemande voertuigen zijn
overuren, uren niet liggend op zaterdag na 7.00 uur en/of zondag, waarmee de diensttijd van
40 uur per week wordt overschreden.

En bij artikel 10 over oproepkrachten :

5. Overuren zijn de uren, waarmee de diensttijd van gemiddeld 8 uur per dag wordt
overschreden.

3. Het uurloon van mijn collega's is 9,15 per uur, inclusief die toeslag voor het niet opbouwen van vakantiedagen.
Maar in de CAO lees is dit :

Artikel 25
Functieloonschalen per 1 juli 2013 (+0,5%)
loonschaal/ bedragen per: uurloon à:
trede week 4 weken maand 100% 130% 150%
A 0 378,89 1515,56 1647,41 9,47 12,31 14,21

Zitten wij niet onder het CAO minimum ?

Ik heb gelijk als ik zeg dat ik wel recht het op weekendtoeslagen en overwerktoeslag of zit ik hier toch verkeerd ?

Graag als ik gelijk heb zou ik willen weten waar ik documenten kan vinden om die aan mijn werkgever voor te leggen en ik sterker sta.
Of moet ik dit voorleggen aan het juridisch loket ?

Met vriendelijke groet,

Danny

16again

Re: Zater-, zondag toeslag en overuren.

Ongelezen bericht door 16again »

Vladix schreef: Graag als ik gelijk heb zou ik willen weten waar ik documenten kan vinden om die aan mijn werkgever voor te leggen en ik sterker sta.
Zelfs al heb je gelijk, zodra je dit soort stappen zet kun je hooguit met terugwerkende kracht vergoeding krijgen, want ik verwacht dat daarna weinig nieuwe ritten zullen volgen....

Vladix

Mijn tijdelijke contract loopt in december af.
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar elke week rond de 40 uur gewerkt en zal dus recht hebben op die 40 uur per week.
Maar dat is een andere discussie en ik weet dat als je dit aansnijd je gezeik krijgt, maar met het oog op mijn aflopende contract wil ik dit best aan gaan.
Maar ik wil dan uiteraard wel weten of ik 100% gelijk heb en dat niet alleen ik, maar ook mijn collega's die veel in weekend werken recht hebben op iets wat ze nu niet krijgen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Om te beginnen zie je hier een beetje de trend van werkgevers : mensen een “flexcontract” aanbieden met iets slechtere arbeidsvoorwaarden, om ze zodoende makkelijk te kunnen lozen. In de CAO staat de definitie van een oproepkracht : “ieder, die door de werkgever incidenteel in dienst is genomen voor korter dan 5 achtereenvolgende dagen”.
Als je dan schrijft dat er de afgelopen 2,5 jaar sprake was van werkweken van rond de 40 uur, lijkt me dat er werkaanbod genoeg is, en dat ze tevreden zijn over je inzet.
Maar dat was de vraag niet, en wellicht heb je zelf voor een oproepcontract gekozen omdat je niet altijd beschikbaar bent.
Het is me overigens niet duidelijk waarom het contract binnenkort afloopt. Heb je er zelf genoeg van, of is er tegen je gezegd dat er binnenkort geen werk meer is ?

Het lijkt me in ieder geval dat je hetzelfde loon zou moeten krijgen als een “gewone werknemer” , dus ook dezelfde overwerkvergoeding. Tenzij er in je contract expliciet iets anders staat . Het lijkt me niet kunnen dat als je onder de genoemde CAO valt , dat je werkgever dan kan zeggen dat de toeslagen op jou niet van toepassing zijn .

Dus voor een zondag moet je 100% toeslag krijgen.

Voor wat betreft de overuren op gewone werkdagen : hier zou je ook dezelfde rechten moeten hebben. Maar je haalt denk ik ten onrechte artikel 8 aan uit de CAO : die geldt voor deeltijdwerkers, en niet voor oproepkrachten. Je moet dus artikel artikel 10 hebben. Er zijn voor oproepkrachten een aantal uitsluitingen van artikelen uit de CAO, maar als ik die vluchtig doorlees kan ik niet zo gauw iets vinden wat betrekking heeft op je vraag.

Artikel 10 zegt : Overuren zijn de uren, waarmee de diensttijd van gemiddeld 8 uur per dag wordt overschreden. Dus als je een op dag 12 uur gewerkt hebt spreek je nog niet van overuren als je de 40 uur niet overschrijdt per week.
Is dat wel het geval moet er 130% betaald worden over die extra uren.
Op de vraag of je niet te weinig verdiend : je kunt het uurloon aanhouden uit de functieloontabel uit de nieuwste CAO. Daarbovenop (en niet inclusief !) komt als oproepkracht nog eens 8% vakantiegeld.

Volgens mij zit het zo…

Vladix

Bedankt voor je uitleg.

De vraag of ik zelf voor een 0 uren contract gekozen heb, nee.
Ik kreeg na 1,5 jaar dit 0 uren contract aangeboden of helemaal niets.
Nu heb ik deze dus ruim een jaar, maar werk er al 2,5 jaar en dit altijd rond de 40 uren.
Ook mijn collega's werken gewoon 4-5 dagen fulltime, sommige hebben voor 4 dagen gekozen.

Mijn contract loopt 11 december af en omdat er niet aan vaste contracten word gedaan word er gezegt ga maar 3 maanden lekker met vakantie en dan zien we je wel terug.
Het is allemaal niet ideaal, maar de banen liggen niet voor het oprapen en ik deed een opleiding om ander werk te kunnen doen maar dat is spaak gelopen.

Op de vraag of je niet te weinig verdiend : je kunt het uurloon aanhouden uit de functieloontabel uit de nieuwste CAO. Daarbovenop (en niet inclusief !) komt als oproepkracht nog eens 8% vakantiegeld.
Wat ik linkte is dat het minimum loon uit de CAO ?

Nogmaals bedankt voor je reactie !

langste adem

Ja in principe is dat het minimum. Er vanuitgaande dat je 22 jaar of ouder bent. Als je jonger bent gelden lagere uurlonen dan in de tabel (zie artikel 20).
Artikel 22 zegt dat je ook nog in trede -1 kunt komen als je in dienst treedt en nog niet genoeg vakkennis bezit. Maar dat geldt dus niet voor jou.

Je noemde het uurloon van €9,47 , wat volgens de CAO het uurloon is als je ingeschaald bent in loonschaal A, trede 0.
Als koerier hoor je minimaal in loonschaal C (bron : http://www.fuwa-wegvervoer.nl/wp-conten ... ncties.pdf).
In loonschaal C trede nul is het uurloon €10,29 (als je al 2,5 jaar dit werk naar tevredenheid doet, zou je al enkele treden omhoog gegaan moeten zijn.) Daar kun je nog 8% bij optellen, want bij oproepkrachten is het vakantiegeld verwerkt in de uurlonen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijt mij dat je inderdaad gen.... wordt door je werkgever. (En je collega's ook.) het is onzin dat ze iemand met een 0 uren contract niet volgens de cao zouden hoeven te betalen. Is gewoon een smoesje van ze waarbij ze er vanuit gaan dat er toch niemand is die controleert of ze het wel goed doen.

Omdat ze blijkbaar ook je collega's te weinig betalen is het misschien een idee om niet in je eentje te klagen, maar even met iemand van bijvoorbeeld de vakbond te overleggen. Ook als je zelf geen lid zou zijn, denk ik dat ze (ook voor je collega's) wel even met je werkgever willen praten en uitleg willen als je ze dit verhaal vertelt... Op die manier is er meer kans dat het wordt opgelost, ook voor je collega's. En als ze zo 'anoniem' navraag doen, ben jij voor je werkgever niet de kwaaie pier/onruststoker en is er meer kans dat je nog terug kunt komen.

Vladix

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat wij misschien wel in schaal D vallen.
We rijden door heel het land en ook regelmatig naar Belgie en duitsland.
Ook geen vaste routes, klanten bellen de hele dag ritten door die dan gelijk gereden worden.

Maar ik weet dat ik ieder geval iets heb om verder uit te zoeken.
Dus hierbij nogmaals bedankt voor de reacties en ik ga dit eens aan het juridisch loket voorleggen.

langste adem

Zoals 16again al aangaf : ook al heb je gelijk, de werkgevers zitten momenteel in de riante positie dat er voor jou 10 anderen zijn die wel voor dat loon aan het werk gaan, en als je op je strepen gaat staan zullen ze je contract zeker niet verlengen, en krijg je hooguit wat achterstallig loon als je in je recht blijkt te staan.Ik zou in ieder geval mijn ogen alvast goed openhouden voor een ander baantje.

Maar het kan geen kwaad om even bij het juridisch loket langs te gaan voor advies. Doordat er gezegd wordt dat je straks 3 maanden met vakantie moet gaan, en dat je dan weer kan terugkomen, is niets anders dan het omzeilen van de wet Flexibiliteit en Zekerheid. Zo voorkomen ze dat ze jou een vaste baan moeten geven. Misschien is er ook een ondernemingraad waar je dit kunt aankaarten.

Gesloten