Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."
Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Vaak ís er überhaupt geen sprake van een verzekeringsarts, maar van een bedrijfsarts.16again schreef:Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."
Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Gezocht op de verzuimpolitie (2012):Moneyman schreef:Vaak ís er überhaupt geen sprake van een verzekeringsarts, maar van een bedrijfsarts.16again schreef:Vaak bepaalt de verzekeringsarts of je voor verzuim mag "kiezen."
Zembla heeft 3 uitzendingen geweid aan de "verzuimpolitie."
Lekker suggestief. Elk bedrijf heeft te maken met poortwachter en moet aan talloze regels voldoen om niet het risico te lopen om voor alle toekomstige kosten van een zieke werknemer op te draaien. Dat zijn risico's welke afgedekt worden via een arbodienst.Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven, zoals V&D, Kruidvat en Action huren commerciële verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim kunnen terugbrengen.
Maar ja, "grote bedrijven" "commerciële verzuimbureaus" "ziekteverzuim terugdringen" levert meer kijkers op.
Dit geldt dus ook voor kleine bedrijven, en arbodiensten zonder winstoogmerk heb ik nog niet gevonden, dus dan mag je ze inderdaad commercieel noemen.
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
3 uitzendingen binnen 38 minuten terug kijken....en daar conclusies aan verbinden. Dat is pas suggestief.crazyme schreef:......Lekker suggestief.
En werden weldegelijk misstanden bloot gelegd, alom bekende J.v Halst is wat anders gaan doen.
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Als ik niet op een afspraak bij de bedrijfsarts kan komen, dien ik me te melden bij mijn direct leidinggevende, die het doorgeeft aan HR/bedrijfsarts. Ik krijg dan een brief met een nieuwe afspraak. Je kunt ook voorstellen dat een bedrijfsarts dit telefonisch afhandelt. Kun je zelf tekst en uitleg geven.Moneyman schreef:Ik zou dat pas doen nadat een vriendelijk telefoontje naar de werkgever (= de eerst verantwoordelijke) niets uithaalt.Klaas Jan schreef:Ik zou rechtstreeks contact opnemen met de bedrijfsarts en het probleem daar voorleggen.
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Volgorde verplichtingen werkgever op basis van de wet/beleidsregels UWV. (het ideale plaatje, zeg maar)
1e ziektedag Werknemer meldt zich ziek.
- Binnen een week maakt werkgever een afspraak met een bedrijfs- of arboarts.
6e week
- Werkgever ontvangt van de bedrijfsarts een probleemanalyse inclusief hervattingsmogelijkheden. Deze zijn nodig om een plan van aanpak op te stellen.
8ste week
- Werkgever stelt een plan van aanpak op in overleg met werknemer.
Vanaf 8ste week
- Werkgever stelt een casemanager aan. Iedere 6 weken vindt er een evaluatie van het plan van aanpak plaats.
42ste week
- Werkgever meldt het verzuim bij het UWV. Het UWV is dan op de hoogte van een mogelijke WIA-aanvraag.
52ste week
- Werkgever en werknemer evalueren na het eerste ziektejaar de reintegratie van werknemer.
90ste week
- Werkgever stelt re-integratieverslag op.
93ste week
- Werknemer dient een WIA-aanvraag in bij het UWV. Het re-integratieverslag moet bij de aanvraag meegeleverd worden.
104e week
- Besluit UWV over het toekennen van een WGA/IVA-uitkering.
(Wat collega's en verzuimbureau's te maken met het verhaal van TS is mij een raadsel)
1e ziektedag Werknemer meldt zich ziek.
- Binnen een week maakt werkgever een afspraak met een bedrijfs- of arboarts.
6e week
- Werkgever ontvangt van de bedrijfsarts een probleemanalyse inclusief hervattingsmogelijkheden. Deze zijn nodig om een plan van aanpak op te stellen.
8ste week
- Werkgever stelt een plan van aanpak op in overleg met werknemer.
Vanaf 8ste week
- Werkgever stelt een casemanager aan. Iedere 6 weken vindt er een evaluatie van het plan van aanpak plaats.
42ste week
- Werkgever meldt het verzuim bij het UWV. Het UWV is dan op de hoogte van een mogelijke WIA-aanvraag.
52ste week
- Werkgever en werknemer evalueren na het eerste ziektejaar de reintegratie van werknemer.
90ste week
- Werkgever stelt re-integratieverslag op.
93ste week
- Werknemer dient een WIA-aanvraag in bij het UWV. Het re-integratieverslag moet bij de aanvraag meegeleverd worden.
104e week
- Besluit UWV over het toekennen van een WGA/IVA-uitkering.
(Wat collega's en verzuimbureau's te maken met het verhaal van TS is mij een raadsel)
Re: Zieke werknemer: moet verplicht op de zaak komen
Binnen de wet poortwachter is het gewoon een verplichting dat je na 6 weken na de eerste ziekmelding bij de bedrijfsarts verwacht wordt voor een eerste gesprek waarin de probleem analyse opgemaakt gaat worden nu kan daar wel iets in geschipperd worden maar niet al te veel en TS zit al op 8 weken. De werkgever en de werknemer hebben zich aan de procedures in deze wet te houden anders kan dit later gevolgen hebben. Dit is dus niet iets dat een verzekeraar zomaar verzint, maar iets dat onze wetgever bedacht heeft.Hypo63 schreef:Inderdaad. Vaak wordt door de werkgever 1 maand door betaald en daarna gaat de betaling over naar de verzekeraar. Het is waarschijnlijk de verzekeraar die dit bezoek eist. Mocht na dit bezoek de klachten zijn toegenomen zou ik gelijk een afspraak maken met de huisarts om deze klachten duidelijk vast te leggen. Het is niet onwaarschijnlijk dat door dit bezoek de herstelperiode zelfs langer kan worden.16again schreef:Keuze van wie? TS , werkgever of "bedrijfsarts?"Moneyman schreef:kort door de bocht: ziekte overkomt je, verzuim is een keuze.
Vaak is de bedrijfsarts overigens een verzekeringsarts , met als primaire doel de kosten voor de verzekeraar te drukken.
Dit betekend niet dat TS per se op kantoor moet verschijnen, zo'n bezoek kan ook thuis of op een locatie van de bedrijfsarts dichter bij huis, maar hij zal wel in goed overleg met de werkgever er voor moeten zorgen dat dit trajact gestart zal worden. Dit traineren door enkel te zeggen "ik kan niet komen, want ik heb geen vervoer" zonder verdere argumentatie van bijvoorbeeld de behandelend arts is niet verstandig. Hij kan hier het beste pro-actief in staan en bijvoorbeeld zelf met alternatieven komen.