LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loon tijdens wachten

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
erickiel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2004 11:54

Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door erickiel »

Ik werk bij een koeriers bedrijf en heb een contract 20/40 (verder nergens tegenkomen) maar stel ik begin om 9 uur en word om 11 uur naar de zaak gehaald en moet dan wachten tot 13 uur kan niks doen
nu ziet mijn werkgever dit als pauze dus hij betaald de eerste 15 min en de 1:45 ziet hij als pauze
maar heb al op google gekeken maar kan hier niets duidelijkst over vinden maar hoe zit dit eigenlijk?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door sjohie »

erickiel schreef:Ik werk bij een koeriers bedrijf en heb een contract 20/40 (verder nergens tegenkomen) maar stel ik begin om 9 uur en word om 11 uur naar de zaak gehaald en moet dan wachten tot 13 uur kan niks doen
nu ziet mijn werkgever dit als pauze dus hij betaald de eerste 15 min en de 1:45 ziet hij als pauze
maar heb al op google gekeken maar kan hier niets duidelijkst over vinden maar hoe zit dit eigenlijk?
Meestal worden dit soort specifieke dingen geregeld in een CAO, is er eentje waar jullie bedrijf onder valt? En zoniet, wat zeggen de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf? Of is het een relatief klein bedrijfje, waar de wil van de eigenaar wet is?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door kweenie »

In de (collectieve) arbeidsvoorwaaden staat in het algemeen hoeveel tijd er minimaal tussen twee diensten moet zitten en wanneer twee opeenvolgende diensten dus als één tellen en wanneer niet.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vind een " pauze" van 2 uur wel erg lang na slechts 2 uur gewerkt te hebben, en ik zou dit eerder als " wachttijd" willen bestempelen dan als pauze.

Of die wachttijd betaald moet worden zal afhangen van wat er in uw contract of CAO staat, maar ik weet wel dat er grote onderlinge verschillen zijn tussen chauffeurs. Zeker nu met de Oostblokchauffeurs .

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door Appie83 »

Je werkt bij een koeriersbedrijf, heb je een arbeidsovereenkomst of ben je ZZP er?
Heb je een arbeidsovk dan is allereerst de vraag wat er in je arbeidsovereenkomst of in een CAO is afgesproken. Staan bijvoorbeeld je werktijden vast? Wanneer heb je pauzes? Heb je een oproepcontract?

In beginsel is het uitgangspunt is geen arbeid geen loon tenzij het niet kunnen werken voor rekening van de werkgever komt. Als je baas geen werk heeft dan is dat een bedrijfsrisico wat dan voor zijn rekening komt. Dit is anders als bijvoorbeeld in de CAO of arbeidsovk hiervan is afgeweken, dit mag in de arbeidsovk maximaal 6 maanden, in de CAO kan deze 6 maanden worden verlengd.

stofzuigertje

Re: Loon tijdens wachten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Transport bedrijven rekenen bij meer dan 30 min wachten een tarief.
Dus niet het laden of lossen maar het moeten wachten tot ze geladen of gelost worden.

De koeriers is per firma anders geregeld en helaas, blijkbaar matige regeling maar waar vind je ander werk?

Gesloten