LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overname door nieuw bedrijf tijdens onbetaald verlof.
Overname door nieuw bedrijf tijdens onbetaald verlof.
Zoals de titel al aangeeft, ik word over een maand overgenomen door een ander bedrijf, maar geniet op dat moment nog onbetaald verlof. Op de overname na, veranderd er qua CAO en dergelijke niets.
Mijn vraag is wat de implicaties voor mij zijn. Kan het nieuwe bedrijf weigeren om mij over te nemen omdat ik nog onbetaald verlof heb en voor een periode van 3 maanden niet beschikbaar ben of zijn zij gewoon verplicht om mij over te nemen?
Het lijkt mij logisch om te redeneren dat het nieuwe bedrijf mijn arbeidsvoorwaarden overneemt en daardoor mij gewoon aan het werk moet houden. Ik heb overigens een vaste verbintenis.
Mijn vraag is wat de implicaties voor mij zijn. Kan het nieuwe bedrijf weigeren om mij over te nemen omdat ik nog onbetaald verlof heb en voor een periode van 3 maanden niet beschikbaar ben of zijn zij gewoon verplicht om mij over te nemen?
Het lijkt mij logisch om te redeneren dat het nieuwe bedrijf mijn arbeidsvoorwaarden overneemt en daardoor mij gewoon aan het werk moet houden. Ik heb overigens een vaste verbintenis.
Re: Overname door nieuw bedrijf tijdens onbetaald verlof.
U heeft een vast contract, dus ze zullen dat gewoon moeten overnemen.
Ze nemen zowel de baten als de lasten over en zullen dus zelfs uw onbetaalde verlof moeten respecteren.
Ze nemen zowel de baten als de lasten over en zullen dus zelfs uw onbetaalde verlof moeten respecteren.
Als het directe een overname is, ga jij met je lopende arbeidscontract etc mee over, dus ook inclusief onbetaald verlof.Y93H schreef:Zoals de titel al aangeeft, ik word over een maand overgenomen door een ander bedrijf, maar geniet op dat moment nog onbetaald verlof. Op de overname na, veranderd er qua CAO en dergelijke niets.
Er zijn scenario's waar het wel vervelend wordt, bijvoorbeeld als het een "overname" is in de vorm van een faillissement van het huidige bedrijf, gevolgd door een al georchestreerde doorstart of overname, maar dat laatste lees ik nergens, dus dan is er niks aan de hand.
Ten eerste mijn excuses voor de late reactie.
Het nieuwe bedrijf zal mij inderdaad gewoon overnemen maar wil het contract pas aanbieden op het moment dat ik terugkeer van verlof (ik verblijf nu in het buitenland). Maakt het in deze situatie iets uit dat er een periode van ongeveer 3 maanden tussen het aflopen van het contract bij mijn oude werkgever en het ingaan van het contract bij mijn nieuwe werkgever? Zijn zij bijvoorbeeld nog steeds verplicht om mij een vast contract aan te bieden?
Het nieuwe bedrijf zal mij inderdaad gewoon overnemen maar wil het contract pas aanbieden op het moment dat ik terugkeer van verlof (ik verblijf nu in het buitenland). Maakt het in deze situatie iets uit dat er een periode van ongeveer 3 maanden tussen het aflopen van het contract bij mijn oude werkgever en het ingaan van het contract bij mijn nieuwe werkgever? Zijn zij bijvoorbeeld nog steeds verplicht om mij een vast contract aan te bieden?
ik denk niet dat ze dat verplicht zijn. Het boeit ook niet, want als ze echt van je af willen laten ze gewoon je functie verdwijnen en ben je boventallig. Dus je krijgt een contract, kunt weer aan de slag en je verdient weer centen..lekker toch? Of ben je ergens bang voor?
Het gaat mij voornamelijk om het vaste contract. Ik ben niet bang voor het feit dat ze mij niet meer hoeven maar voor dat ze mij een half jaar contract gaan geven omdat daar misschien een of andere regel voor bestaat. (x periode tussen aflopen contract bij oude werkgever en ingang contract bij nieuwe werkgever betekent geen verplichting tot vast contract oid) Ik heb hier niets over kunnen vinden dus vandaar dat ik het hier even vraag: Is de nieuwe werkgever nog steeds verplicht om deze specifieke voorwaarde (de vaste verbintenis dus) in het nieuwe contract op te nemen?
Hoe zit deze overname in elkaar? Je hebt een vast contract, dus als er een overname is van het bedrijf, inclusief alle contracten, zou je vaste contract gewoon mee gaan. Hoezo krijg je nu opeens een nieuw contract?
Het gaat om een ' gewone' ovename. Het gaat mij er om dat het meer dan 3 maanden duurt voordat ik het contract bij de nieuwe werkgever onderteken, Normaal krijg je bij een overname vrijwel direct het contract bij je nieuwe werkgever omdat de werkzaamheden gewoon doorgaan. bestaat er voor zoiets geen verjaringstermijn of iets dergelijks? Of het maakt het in principe niet uit wanneer ik dit nieuwe contract onderteken?
Je krijgt geen nieuw contract bij een overname, je oude vaste contract blijft gewoon geldig.Y93H schreef:Het gaat om een ' gewone' ovename. Het gaat mij er om dat het meer dan 3 maanden duurt voordat ik het contract bij de nieuwe werkgever onderteken, Normaal krijg je bij een overname vrijwel direct het contract bij je nieuwe werkgever omdat de werkzaamheden gewoon doorgaan. bestaat er voor zoiets geen verjaringstermijn of iets dergelijks? Of het maakt het in principe niet uit wanneer ik dit nieuwe contract onderteken?
Mochten ze je een nieuw contract aanbieden, wees dan enorm op je hoede voordat je ook maar iets tekent. Voor je het weet doe je per abuis afstand van je rechten en ga je een nieuwe arbeidsovereenkomst aan met alle gevolgen van dien. Dus niet vragen om een nieuw contract, als ze met niets komen gaat het zoals het hoort en blijft je oude vaste arbeidsovereenkomst van kracht.
Wel zie je vaak dat na een overname een reorganisatie volgt en er wordt bekrompen op personeel, maar dat duurt meestal wel een tijdje (een jaar of zo). Dan zullen ze een voorstel doen waarmee je ten allen tijde (zeker als je lang in vaste dienst bent) niet akkoord moet gaan (je mag immers niet meewerken aan je eigen ontslag v.w.b. WW-uitkering). Uiteindelijk vlieg je er wel uit als ze dat echt willen, maar gaat de strijd om een zo groot mogelijke zak met poen mee te krijgen.
Mocht dat ooit gebeuren, dan altijd aanvechten en niks tekenen, desnoods een advocaat in de arm nemen, ook al heb je al een nieuwe baan in het vooruitzicht. De aanhouder krijgt dan al snel 50% meer aan vetrekpremie.
Maar zover is het bij jou nog lang niet en misschien gaan ze helemaal niet over tot reorganisatie met gedwongen ontslagen. Tot die tijd blijft je oude arbeidsovereenkomst gewoon van kracht, met alles wat daarin vermeld staat.
Hartelijk dank voor de informatie Ik zal het ' nieuwe contract' goed doorlezen en even zien hoe alles uitspeelt.