LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Nikky1
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 16:45

Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Nikky1 »

Ik werk sinds 3 jaar bij een bedrijf met meer dan 10 werknemers. Ik werk daar 40 uur met een 38/40 regeling (38 betaald/2 uur verlof).
Nu wil minder gaan werken omdat mijn man en ik een kinderwens hebben (ik ben nog niet zwanger). Maar volgens de Human Resources mag ik niet 32 uur gaan werken (32/32) omdat ik dan volgens hun méér zou gaan werken. Ik zou eerst naar 40/40 voordat ik naar 32/32 toe mag en dat wil de directeur niet want dan zou ik eerst meer gaan verdienen. Maar ik wil niet meer gaan verdienen, ik wil juist minder gaan verdienen.
Wat ik wel zou mogen is 30,4/32. Nu wil ik graag 32 werken en daarvoor betaald krijgen. Wat niet kan kan niet, maar ik denk niet dat ik het ga redden met 30 uur.

Maar kan iemand me uitleggen hoe het komt dat als ik minder wil gaan werken ik dus volgens mijn werkgever meer ga werken?

witte angora
Berichten: 31986
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat heeft Human Resources hiermee te maken?

Inhoudelijk: je werkgever kán je gewoon geen 40 uur laten werken om dan terug te gaan naar 32. De CAO staat simpelweg 40 uur werken niet toe. Verder denk ik dat je directeur het nog maar een keertje uit moet leggen, zoals je het nu vertelt komt het bij mij ook een beetje wazig over.

Nikky1
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 16:45

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Nikky1 »

Het komt op mij dus ook wazig over.
Ik werk 40 uur (2 uur compensatie)
Ik wil 32 uur (0 compensatie)
Om dat te mogen zou ik eerst administratief 40/40 ingeschreven moeten worden wat ik niet wil en dat mijn directeur ook niet wil want dan zou ik fictief meer gaan verdienen. En dan pas zou ik naar 32/32 mogen.
Maar ik mag wel de andere optie, maar die wil ik niet. Met vier dagen werken wil ik niet nog meer vrij. Dan kan mijn man ook vier dagen gaan werken.

Ik wil best geloven dat dit correct is maar hoe kan dit?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik denk dat de HR bedoelt dat je niet een contract voor 32 uur kunt krijgen en dan 100% kunt werken. Je werkt nu 95% van de contract uren. Kennelijk willen ze niet dat je 100% gaat werken. Als jij 32 uur daadwerkelijk wil werken dan moet je een contract krijgen voor 33,5 uur. De verhouding blijft dan op 95%

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door langste adem »

Zou het niet zo kunnen zijn dat hier ATV-dagen in het spel zijn ?
Dat je nu bijvoorbeeld in de praktijk 40 uur per week werkt, maar "op papier" slechts 38 ? En dat dat dan gecompenseerd wordt met wat extra betaalde snipperdagen ? Of desnoods met 2 uur verlof per week?
In feite is dan je uurloon het weeksalaris gedeeld door 38. En niet je weekloon gedeeld door 40.

En als je dan 32 uur wil werken (in de praktijk) wordt dat dan "op papier" 30,4 uur. Je werkt dan weliswaar 32 uur maar je uurloon is dan nog steeds hetzelfde :weeksalaris (wat je dan krijgt) gedeeld door die 30,4 uur.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door langste adem »

ter verduidelijking :
ik denk niet dat hier boze opzet in het spel is van de werkgever.
Als je echt 32 uur wil werken en ook voor 32 uur betaald wil krijgen zal de werkgever voor jou een uitzondering moeten maken om die atv-rechten voor jou alleen te laten vervallen en een 32/32 contract moeten geven. En dan zou je inderdaad ietsjes meer verdienen dan met het voorgestelde 30,4/32 uurcontract, maar je verliest ook je extra verlofuren. Dat vind jij misschien niet erg, maar geeft een hoop gedoe voor de werkgever. En wellicht is die ATV nog verplicht ook volgens CAO, dat weet ik niet zeker.

Of je zal inderdaad zoals olaf zegt een 32/33,5 uurcontract moeten krijgen : dan krijg je wel voor 32 uur betaal en je hebt dan ook recht op 1,5 uur verlof per week. Maar dat zou lastig uitvoerbaar zijn omdat je dan 33,5 uur moet gaan werken in de praktijk. 4 volledige dagen van 8 uur + nog anderhalf uur op de 5e dag. Voor beiden geen ideale situatie.

Ik zou gewoon HR vragen om een proefberekening te laten doen wat je netto zou overhouden als je een dagje minder gaat werken, en 30,4 uur gaat maken ipv 38. En dan kijken of je daarvan kunt leven.
Als dat nu al twijfelachtig is ivm met die 1,6 uur verschil per week ,zou ik pas minder gaan werken op het moment dat jullie kind zich aandient. Maar dat terzijde.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@wa hrm..human resourses is de administratie/ personeels afdeling ,oftwel personeelzaken..die regelen alles voor personeel,dus wel degelijk wat mee te maken,finsncieen,opleidingen alles zeg maar...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ nikky

Maak eens afspraak met hrm en laat ze het je in gewone taal uitleggen,ze zijn ervoor.
Idd zal geen kwade opzet spel zijn...maar zei kunnen je precies uitleggen wa ze bedoelen...

Succs

witte angora
Berichten: 31986
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door witte angora »

rozemarijntje schreef:@wa hrm..human resourses is de administratie/ personeels afdeling ,oftwel personeelzaken..die regelen alles voor personeel,dus wel degelijk wat mee te maken,finsncieen,opleidingen alles zeg maar...
Dank je voor de uitleg, Rozemarijntje.

Waarom heet het niet gewoon PZ, personeelszaken dus. Wat is er nou mis met een gewoon normaal Nederlands woord...

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Waar ik werk is officieel ook 38 uur 'full time'. Je kan kiezen voor 40 uur werken en dan krijg je álle extra vrije uren er in een keer bij. Dus je kan lange vakanties nemen of meer snipperen. Je kan ook kiezen voor 38 uur en dan krijg je het normale aantal uren. Je kan ook kiezen voor 36 en dan lever je in.
Wil je naar 32 uur krijg je gewoon een contract voor 32 uur met het bijbehorende aantal vrije dagen/uren.
Hoe moeilijk kan het zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
rozemarijntje schreef:@wa hrm..human resourses is de administratie/ personeels afdeling ,oftwel personeelzaken..die regelen alles voor personeel,dus wel degelijk wat mee te maken,finsncieen,opleidingen alles zeg maar...
Dank je voor de uitleg, Rozemarijntje.

Waarom heet het niet gewoon PZ, personeelszaken dus. Wat is er nou mis met een gewoon normaal Nederlands woord...
Wellicht een vestiging van een buitenlands bedrijf? Of een op het buitenland georienteerd bedrijf? Dan is het wel zo handig om in alle landen dezelfde terminologie te gebruiken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

witte angora schreef:
rozemarijntje schreef:@wa hrm..human resourses is de administratie/ personeels afdeling ,oftwel personeelzaken..die regelen alles voor personeel,dus wel degelijk wat mee te maken,finsncieen,opleidingen alles zeg maar...
Dank je voor de uitleg, Rozemarijntje.

Waarom heet het niet gewoon PZ, personeelszaken dus. Wat is er nou mis met een gewoon normaal Nederlands woord...
Veel buitenlandsebedrijven waarbuitenlands personeel werkt of internationaal is gebruikrn ze hrm..
En het is modern hrm...dus gebruiken ze het nu bijna geloof ik overal :wink:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door langste adem »

Dat zie je steeds vaker dat er Engelse woorden gebruikt worden, terwijl er niets mis mee is met het Nederlandse woord.... Zo ook met Human Resources. Ik kan me voorstellen dat veel mensen geeneens weten dat dat personeelszaken is.
Of dan rij je met je autootje door het prachtige nederlandse landschap en dan staat er een groot bord langs de weg met daarop "Car wash"... Bepaalde woorden zijn al zo ingeburgerd dat je het geeneens meer doorhebt (bijvoorbeeld keyboard ipv toetsenbord). Wat dat betreft is het Vlaams een veel mooiere taal.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door 53078 »

langste adem schreef:... Wat dat betreft is het Vlaams een veel mooiere taal.
Allé zeg... Vlaams is geen taal maar ne dialect, seh!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door langste adem »

Miepje1 schreef:Waar ik werk is officieel ook 38 uur 'full time'. Je kan kiezen voor 40 uur werken en dan krijg je álle extra vrije uren er in een keer bij. Dus je kan lange vakanties nemen of meer snipperen. Je kan ook kiezen voor 38 uur en dan krijg je het normale aantal uren. Je kan ook kiezen voor 36 en dan lever je in.
Wil je naar 32 uur krijg je gewoon een contract voor 32 uur met het bijbehorende aantal vrije dagen/uren.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik snap dat het lastig te begrijpen is allemaal..
Je hebt dus een 38 urige werkweek en krijgt momenteel ook voor 38 uur betaald. Werk je 38 uur per week krijg je voor 38 uur betaald. 40 uur werken kan dus ook, maar dan krijg je dus nog steeds maar 38 uur betaald per week en dan spaar je daarnaast die 2 uur per week op in de vorm van extra vrije dagen.

Zo te horen is je werkgever al heel flexibel als je zegt dat je ook 36 uur kunt werken voor hetzelfde salaris (?)met als consequentie dat je dan gewoon wat minder verlofdagen krijgen.
Misschien dat dat nog net gaat bij een 36 urige werkweek, maar misschien niet meer bij een 32 urige werkweek. Want de werkgever is sowieso verplicht om jou een minimaal aantal dagen vrij te geven per jaar (minimaal 20 per jaar op basis van een vijfdaagse werkweek).

Toegegeven , de werkgever zou naar aanleiding van jouw wens je gewoon een nieuw contract kunnen geven voor 32 uur. Maar hij is dat niet verplicht.

Ik denk dat je je teveel blindstaart op die 30,4 uur, en het feit dat je het alleen zou gaan redden met een 32 urige werkweek. Ik ken iemand die is voor 50% gaat werken en die houdt er nu ietsjes meer aan over dan de helft van zijn vorige salaris. Misschien valt alles dus wel mee.
Vraag gewoon eens wat je netto zou overhouden en trek dan je conclusies.

Nikky1
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014 16:45

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Nikky1 »

Dank voor alle reacties.

Afgezien van de reden waarom ik het wil (wat eigenlijk niets te doen heeft met mijn vraag), begrijp ik nog steeds niet de logica waarom het niet kan.

Ik werk 40 uur maar krijg betaald voor 38 (40/38), ik spaar 2 uur verlof per week.
Ik wil naar werk 32 uur en 32 uur betaald (32/32)
Maar dat mag niet met als reden dat ik dan eerst administratief opgeschaald zou moeten worden naar 40 uur uur en 40 betaald (40/40) voordat ik naar (32/32) kan.
Wat ze wel voorstellen: 32 uur werk en 30,4 uur betaald (32/30,4).

Goed, na al jullie commentaren ben ik gisteren weer personeelszaken geweest. Zij zeggen dat het een administratieve kwestie is en dat zij er verder ook niets aan kunnen doen ik krijg niet meer uitleg op welke baisis dit is.
Wel kan ik ook 36/36 werken.

Mijn vraag is nu: Kan iemand mij uitleggen waarom ik niet van 40/38 naar 32/32 kan zonder eerst administratief naar 40/40 te gaan. Dit terwijl 32/30,4 en 36/36 wel mag.

Andere opmerkingen over taal, mijn pesoonlijke beweegredenen, en persoonlijke financiële situatie graag achterwege laten omdat dit niet mijn vraag is op dit forum.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste Nikky ik kan je helaas niet verder helpen want ik snap er ook niks van. Waar ik werk kan je naar personeelszaken stappen en per máánd je aantal uren wijzigen. Ik werk nu 40, krijg 38 betaald en dus krijg ik 96 uur op jaarbasis meer. Ga ik naar 36 dan krijg ik op jaarbasis 96 uur minder.
Ik begrijp absoluut niet dat die mensen bij jou zo'n rommel maken van zoiets eenvoudigs.
Ik hoop dat je er snel uitkomt. Probeer het anders eens bij de juristen van het Rechtenforum?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door langste adem »

Bij de invoering van ATV was de doelstelling om mensen minder te laten werken , om de werkgelegenheid een impuls te geven. De bestaande werknemers kregen minder loon en een beetje extra vrije tijd. Hierdoor zouden er extra vacatures moeten ontstaan voor hen die geen werk hadden.
In de praktijk betekende het vaak echter dat er nagenoeg geen extra vacatures vrijkwamen, het werk wat voorheen in 40 uur gedaan werd , werd gewoon in 38 uur gedaan.
Als u nu wil afzien van de ATV zal er een hoger salaris aan verbonden moeten zijn. Immers, de extra vrije dagen vervallen dan weer. Dat is wat uw werkgever bedoelt met dat u meer zou gaan verdienen. Per uur wel te verstaan. En dat heeft weer ongunstiger consequenties voor die werkgever om diverse redenen (bijv. kosten voor pensioenopbouw door werkgever worden hoger, doorbetaling bij ziekte wordt hoger, lastiger administratie als de 1 wel en de ander geen atv heeft, meer vakantiegeld moeten uitbetalen etc, etc).
Bij een 30,4 uur contract zou u waarschijnlijk toch wel precies hetzelfde werk verzetten als bij een 32 uur contract.

Wat ik verder vond op google :
Het is zo dat als men minder uren gaat werken de ADV regeling naar rato moet blijven gelden.
(bron : http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/2 ... 0-uur.html)

Het rare in deze is dat u zegt dat een 36/36 contract wel mogelijk zou zijn. Ik vermoed dat hier bedoeld wordt een 38/36 uur contract, afgerond.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door czarczar »

olaf79 schreef:Ik denk dat de HR bedoelt dat je niet een contract voor 32 uur kunt krijgen en dan 100% kunt werken. Je werkt nu 95% van de contract uren. Kennelijk willen ze niet dat je 100% gaat werken. Als jij 32 uur daadwerkelijk wil werken dan moet je een contract krijgen voor 33,5 uur. De verhouding blijft dan op 95%
Mag ik deze reactie bestempelen als een top-antwoord?
Nee, dan doe ik het toch!
Ik begrijp er helemaal niks van dat je 40 uur werkt en dan 38 uur betaald krijgt en 2 uur verlof. Lijkt me een trucje voor toekomstige uitkeringen/verzekeringen. Maar goed, als je dan 95% werkt en 32 uur wil gaan werken (en daarmee wordt ingestemd), dan moet je dus inderdaad gewoon uitrekenen hoeveel 32 uur gelijk aan 95% is. En welgeteld is dat ongeveer 33,68 uur, voor 95% komt dat neer op 32 uur met 1,68 uur aan verlof.
Maar ja, dat is natuurlijk niet contractueel overeengekomen, dus ze kunnen het gewoon weigeren en je aan je contract houden van 38/40.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Van 38 naar 32 is volgens mijn baas meer werken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ah! Het gaat hier dus om ADV-dagen. Nou, sla mijn antwoorden dan maar over want dat heeft niks met ADV te maken.
Bij ons is 38 uur gewoon full time en je kan kiezen voor meer of minder (40 of 36). Daarom is het salaris bij ons in alle gevallen ook hetzelfde; alleen het aantal vrije uren wijzigt.

Het blijft lastig voor TS dat de werkgever en zij elkaar niet begrijpen.

Gesloten