fonsflons schreef:JvandeW schreef: In feite is de handelaar dus beter af bij herroeping met 100% waardevermindering
Ik vermoed dat 123 daarom in eerste instantie aangaf geen retour te accepteren. Zowel makkelijker als 'eerlijker', hoewel dat laatste een dubieuze term is in dit geval. Retour met 100% waardevermindering laat de consument met een grote 'min' achter. Geen retour laat de consument met een grote 'min' en een printer achter.
Ik denk toch vooral makkelijk in de zin dat 123inkt.nl daarvoor weinig hoeft te doen en geen geld terug betaalt. Niet zozeer omdat het makkelijk of eerlijk is voor de consument.
JvandeW schreef:Feit is echter dat belastingen en de verzendkosten geen onderdeel zijn in de waarde van de zaak. De handelaar kan dus slechts waardevermindering toepassen op de netto prijs van de herroepen zaak en in de hypothetische situatie waarin de zaak dus echt geen enkele waarde meer heeft, zal de handelaar alsnog de betaalde belastingen en de verzendkosten/administratiekosten aan de consument terug moeten betalen.
De verzendkosten (indien van toepassing om dat het meestal gratis verzenden is bij dit soort bedragen) ben ik met je eens. De belastingen/administratiekosten vind ik nu wat te lastig om over na te denken (goede wijn in mijn rechterhand, sante!)
Lees het vooral nog eens door als je nuchter bent. Als ondernemer verwacht ik van je dat je dergelijke materie wel hoort te begrijpen. Immers heb je ook ieder kwartaal of zelfs iedere maand te maken met afdracht van omzetbelasting.
JvandeW schreef: .... en waarbij ik stel dat 123inkt.nl in de wet iets heeft gelezen over waardevermindering ...
Ik vind dat wat hooghartig klinken over een bedrijf dat waarschijnlijk een tien(tal)voud omzet van wat jij per jaar binnenbrengt (hoewel ik hoop voor je dat ik hier fout zit
) Ik heb daar wat moeite mee.
Dat kan ik best begrijpen. Een groot bedrijf tegenover een maar forumgebruiker. Hoe groot is de kans dan dat die forumgebruiker het beter weet dan het grote bedrijf?
Om een voorbeeld te geven: in het geval van telecomprovider Youfone niet
een keer, maar zelf
twee keer.
Daarmee wil ik overigens niet opscheppen of het idee geven dat je mij blindelings moet vertrouwen, het is ter demonstratie dat slechts een forumgebruiker het wel degelijk beter kan weten dan een groot bedrijf. Zelfs als de forumgebruiker een amateur is op het gebied van telecommunicatie en per toeval voor zijn vakantie al had uitgezocht hoe de nieuwe wetgeving omtrent telecommunicatie werkt, terwijl je mag verwachten dat een professioneel bedrijf bekend is met de nieuwe wetgevingen in het vakgebied waarin zij bedrijf voeren.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden van forumgebruikers die het uiteindelijk - al dan niet samen - beter wisten dan bedrijven.
Ik ga ervanuit dat een bedrijf als 123 weet waar zij mee bezig zijn, ook in dit geval, want dit zal niet de eerste keer zijn dat ze hiermee te maken hebben en dat zal echt uitgezocht zijn.
Daar mag je best vanuit gaan. Maar je mag er ook vanuit gaan dat een bedrijf heel goed weet hoeveel consumenten nou echt voor problemen zorgen in dit incalculeert. Op het moment dat maar een klein percentage van de consumenten enige actie onderneemt wanneer 123inkt.nl bij het openen van de verpakking al 100% waardevermindering rekent en daarom het herroepingsrecht weigert, kan het al zijn dat dit voor 123inkt.nl dus al uitkomt. Ook al weten ze misschien wel dat dit geen enkele stand houdt bij de rechter en ze onwettig bezig zijn. Maar hoeveel uit dat kleine percentage laat dit voor de rechter komen? En mocht er dan toch een dagvaarding komen van die ene klant die het wel voor laat komen, dan schik je als bedrijf natuurlijk ruimschoots om een uitspraak te voorkomen. Dergelijk advies wordt ook gewoon door advocaten gegeven.
Echter heb ik nog steeds wel het vermoeden dat 123 kan overtuigen dat de waardevermindering daadwerkelijk 100% is. Het lijkt mij namelijk niet verplicht om ook gebruikte artikelen te verkopen.
Dat vermoeden deel ik op geen manier. De printer is immers nog altijd bruikbaar, print gewoon als een nieuwe printer en is zeker weten niet voor 100% afgeschreven. Dat de handelaar de printer niet tweedehands gaat aanbieden heeft geen effect op de waardevermindering van de printer. Overigens heeft de handelaar nog altijd de bewijsplicht aan te tonen dat de consument verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen als en als dat lukt vervolgens ook de bewijsplicht aan te tonen hoeveel waardevermindering is ontstaan nadat de consument verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen. De waardevermindering die is ontstaan binnen hetgeen noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen, kunnen dan ook niet meegenomen worden in de berekening van de waardevermindering.
De bewijsplicht maakt het al zeer onwaarschijnlijk voor de handelaar om aan te tonen dat 100% waardevermindering op de netto prijs van toepassing is en de waardevermindering die de handelaar niet in rekening mag brengen maakt het nog onwaarschijnlijker dat de handelaar 100% waardevermindering op de nettoprijs kan toepassen.
In dat geval kan ik mij voorstellen dat een rechter beslist dat wellicht voor een bedrijf als coolblue de waardevermindering bijvoorbeeld 50% is, maar voor een bedrijf als 123 100%.
Een rechter kijkt naar individuele zaken en de ene zaak is de ander niet waardoor verschillende uitspraken kunnen ontstaan. Maar een uitspraak kan al duidelijkheid en verwachtingen geven over een heleboel individuele geschillen.