Je haalt 2 dingen door elkaar. De 14 dagen geldt voor een koop op afstand (bv online). Je kunt die aankoop tot 14 dagen na levering gratis en zonder opgave van redenen annuleren (je bent wel kosten verschuldigd voor het terugbezorgen van het product bij de webwinkel).Kevinv schreef:'Fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Mijn visie was ook dat de stilzwijgende verlenging onrechtvaardig was.
Daarnaast had ik nog een ander punt waar ik jullie gedachten ervan wel eens wil horen. Het abonnement was op te zeggen t/m 31 juli. Dit betekent dat ik door niet op te zeggen per 31 juli eigenlijk om 00:00 'akkoord' ga met de al dan niet onrechtvaardige verlenging. In mijn visie kan ik vanaf dan toch gebruik maken van de 14-dagen opzegtermijn vanuit het consumentenrecht? Mits ik binnen 14-dagen dit aangeef bij Knaek.
Ik heb hetzelfde gehad bij Apple met Apple music waar een abonnement van 3 maanden (ik dacht wel een proefabonnement) werd verlengd en er dus vanaf de 4e maand kosten in rekening werden gebracht. Apple meldde echter uit zichzelf dat ik omdat ik tot de laatste dag nog kon opzeggen, 14 dagen had om de verlenging te annuleren o.g.v. het consumentenrecht.
Hoe zien jullie dit punt?
Er is hier sprake van een abonnement. Een abonnement is het geregeld leveren van een dienst of product. Zo'n abonnement is na de eerste contractperiode (1 of 2 jaar) opzegbaar met inachtneming van 30 dagen opzegtermijn. Een uitzondering hierop vormen kranten en tijdschriften. Hierbij is de opzegtermijn 90 dagen.
V.b.: Op 1 januari 2015 sluit je een simonly abbo af van 1 jaar. Dit abbo loopt dus tot en met 31 december 2016. Daarna wordt het stilzwijgend verlengt. Tot vandaag was je tevreden en bleef je dus bij de provider. Maar stel je wilt vandaag opzeggen. Je betaalt dan tot 12 november 2016. Daarna heb je geen enkele verplichting meer.
Bij de knaekpas wordt hieraan niet voldaan. De opzegtermijn is immers veel te lang.