LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CJP/Knaek-pas na 1 jaar verlengd zonder toestemming

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
olaf79

Re: CJP/Knaek-pas na 1 jaar verlengd zonder toestemming

Ongelezen bericht door olaf79 »

Kevinv schreef:'Fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Mijn visie was ook dat de stilzwijgende verlenging onrechtvaardig was.

Daarnaast had ik nog een ander punt waar ik jullie gedachten ervan wel eens wil horen. Het abonnement was op te zeggen t/m 31 juli. Dit betekent dat ik door niet op te zeggen per 31 juli eigenlijk om 00:00 'akkoord' ga met de al dan niet onrechtvaardige verlenging. In mijn visie kan ik vanaf dan toch gebruik maken van de 14-dagen opzegtermijn vanuit het consumentenrecht? Mits ik binnen 14-dagen dit aangeef bij Knaek.

Ik heb hetzelfde gehad bij Apple met Apple music waar een abonnement van 3 maanden (ik dacht wel een proefabonnement) werd verlengd en er dus vanaf de 4e maand kosten in rekening werden gebracht. Apple meldde echter uit zichzelf dat ik omdat ik tot de laatste dag nog kon opzeggen, 14 dagen had om de verlenging te annuleren o.g.v. het consumentenrecht.

Hoe zien jullie dit punt?
Je haalt 2 dingen door elkaar. De 14 dagen geldt voor een koop op afstand (bv online). Je kunt die aankoop tot 14 dagen na levering gratis en zonder opgave van redenen annuleren (je bent wel kosten verschuldigd voor het terugbezorgen van het product bij de webwinkel).

Er is hier sprake van een abonnement. Een abonnement is het geregeld leveren van een dienst of product. Zo'n abonnement is na de eerste contractperiode (1 of 2 jaar) opzegbaar met inachtneming van 30 dagen opzegtermijn. Een uitzondering hierop vormen kranten en tijdschriften. Hierbij is de opzegtermijn 90 dagen.

V.b.: Op 1 januari 2015 sluit je een simonly abbo af van 1 jaar. Dit abbo loopt dus tot en met 31 december 2016. Daarna wordt het stilzwijgend verlengt. Tot vandaag was je tevreden en bleef je dus bij de provider. Maar stel je wilt vandaag opzeggen. Je betaalt dan tot 12 november 2016. Daarna heb je geen enkele verplichting meer.

Bij de knaekpas wordt hieraan niet voldaan. De opzegtermijn is immers veel te lang.

olaf79

Satu schreef:Wat ik zelf nog gevonden had was dat een specifiek tijdstip gebruiken om te verlengen op de zwarte lijst Wet Van Dam staat.

"De opzegging gaat in na het aflopen van de geldigheid van de uitgegeven Knaekpas." uit de AV van 11 augustus 2016 mag ook niet. Het moet per maand kunnen.
Goed punt, niet helemaal juist wat je stelt. Als je opzegt heb je een maand opzegtermijn. Maar opzeggen mag je dagelijks / t.a.t. Dus niet alleen per 1e vd maand. Een opzegging vandaag gaat dus in op 12 november, niet op 1 december (wat veel mensen nog steeds denken)
Daartoe heb ik ze verteld de AV te vernietigen, niet te betalen en het incassobureau hetzelfde mede te gaan delen.
Je moet niet de av vernietigen, daartoe bestaat geen grond. Je moet alleen die voorwaarden vernietigen die in jouw ogen onrechtmatig zijn. Dat is in ieder geval art. 2.4, 2.5, 5.6
In hun antwoord vragen ze mijn telefoonnummer. Ik ga niet meer op hun communicatie in want het is wel duidelijk dat ze niet van hun standpunt willen afwijken en blijven volhouden dat zij een uitzondering (op de wet... ha-ha) zijn.
Dat is jouw keuze.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Laten we TS nu niet in verwarring brengen. TS hoeft niets te betalen, want het contact is niet stilzwijgend verlengt of omgezet.
olaf79 schreef:
alfatrion schreef:Dus geen recht. Door het te hebben over recht overzie zie je de gevolgen van het overtreden van het verbod niet goed.
Ok, als je wilt "komma***ken" vind ik het best. De wet heeft het over de bevoegdheid. Ik zie bevoegdheid als een synoniem van recht.
De wet geeft je ook niet de bevoegdheid om op te zeggen met inachtneming van een maand.

olaf79

alfatrion schreef:Laten we TS nu niet in verwarring brengen. TS hoeft niets te betalen, want het contact is niet stilzwijgend verlengt of omgezet.
olaf79 schreef:
alfatrion schreef:Dus geen recht. Door het te hebben over recht overzie zie je de gevolgen van het overtreden van het verbod niet goed.
Ok, als je wilt "komma***ken" vind ik het best. De wet heeft het over de bevoegdheid. Ik zie bevoegdheid als een synoniem van recht.
De wet geeft je ook niet de bevoegdheid om op te zeggen met inachtneming van een maand.
Dat schrijf ik ook niet

alfatrion

Jawel.
alfatrion schreef:
olaf79 schreef:Allereerst, als er sprake is van een abonnement, of zoals de wet dat noemt het geregeld afleveren van zaken of diensten, dan heb jij recht dit zonder opgave van redenen op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste 1 maand (30 dagen) ingaande de dag nadat je hebt opgezegd.
Onjuist, een dergelijk recht is niet opgenomen in de wet noch de overeenkomst.
1. Een overeenkomst eindigt automatisch, tenzij afspreken is dat dit niet zo is.
2. De klant heeft alleen recht om op te zeggen op ieder moment met een opzegtermijn van hooguit een maand (28 - 31 dagen) indien dat afgesproken is.
3. Een overeenkomst eindigt automatisch, als 2 niet afgesproken is of er stilzwijgend wordt verlengt.

olaf79

alfatrion schreef:Jawel.
Ik ga geen ja nee spelletje met je spelen. Dat doe ik al met mijn 3 jarig neefje.

alfatrion

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:
olaf79 schreef:Dat schrijf ik ook niet
Jawel.
Ik ga geen ja nee spelletje met je spelen. Dat doe ik al met mijn 3 jarig neefje.
Je kan van mij in alle redelijkheid niet verwachten met een uitgebreide uitleg te komen als je zelf met een volwassen nietus variant komt. Je kunt op zijn minste de moeite nemen om aan te geven wat jij meent te hebben geschreven.

Overigens staat daar geen woord Spaans tussen. Jij schrijft namelijk duidelijk: "als abonnement dan opzeggingsrecht". Dat is simpelweg onjuist, want dat recht is niet opgenomen in de wet noch de overeenkomst.

De voorwaarden zijn in strijd met de wet (art. 6:236 sub j BW) ->
Dus zijn ze te vernietigen (art. 6:233 BW) en vernietigen doe je met terugwerkende kracht (art. 3:53 BW) ->
Dus hebben deze voorwaarden nooit deel uitgemaakt van de overeenkomst ->
Dus is er nooit stilzwijgend verlengt ->
Dus is de overeenkomst na het eerste jaar van rechtswege beëindigd ->
Dus hoeft er niet betaald te worden.

ketchupfles

Ongelezen bericht door ketchupfles »

Hey,

Ik heb dit probleem ook, ik zie nu pas het mailtje staan op een oud email account.
Ik heb gelijk mijn Knaekpas opgezegd, maar vind het apart dat ik hier geen brief van heb ontvangen.
Je kan toch niet gelijk gaan dreigen met een incassobureau zonder dat je schriftelijk in gebreke bent gesteld?
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2016 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd vanwege onduidelijkheid

alfatrion

ketchupfles schreef:Je kan toch niet gelijk gaan dreigen met een incassobureau zonder dat je schriftelijk in gebreke bent gesteld?
Een ingebrekestelling is soms nodig voor verzuim, maar niet altijd. Na het intreden van verzuim is alsnog een kosteloze aanmaning nodig waarin je veertien dagen krijgt om te betalen welke in dient te gaan de dag na ontvangst. Maar zie ook wat hier boven staat.

Gesloten