LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De huidige situatie...

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Jimmy Mack

De huidige situatie...

Ongelezen bericht door Jimmy Mack »

Bron: http://www.cdfabriek.nl/compact_disc.htm

CD Produktie Compleet 3000 stuks

Excl. Pre-master
Glassmaster (bij 3000 stuks glassmasterkosten retour)
Opdruk CD (twee kleuren)
Booklet (pag. 1+4 full color, 2+3 zwart/wit)
Back-cover full color eenzijdig
in jewel-box met tray
€ 2245,76 excl BTW!!!

Dat is dus ongeveer €0,75 per stuk compleet.

Moet je nagaan als je dus meer dan 50.000 stuks laat persen dan ben je dus nog geen €0,10 kwijt per stuk, helemaal bedrukt ed.

Bron: www.freerecordshop

Nieuwe CD van Bon Jovi - Bounce die kost €21,99 en bevat maar 12 nummers wat kwa prijs dus weinig is.

Ok stel de cd produktie kost in totaal met een oplage van 50.000 stuks met auteursrechten €0,30 per stuk.

Dan is de netto winst van een cd 21.69 eurotjes hiervan dien dan nog wel de bedrijfskosten van worden betaald (zoals, personeel huur distibutie). Vorig boekjaar behaalde Free Record shop weleens waar een lagere winst dan het jaar ervoor.

VENNOOTSCHAPPELIJKE WINST-EN-VERLIESREKENING
COMPANY PROFIT AND LOSS ACCOUNT

99/00 00/01
Nettowinst/Net profit 5.816 | 7.610

Deze getallen zijn x 1000 en in €

Zo zielig zijn ze ook weer niet, maar ja de aandeelhouder wil ook wat zien en het zijn deze mensen die ervoor zorgen dat de Free Record shop (en niet alleen dit bedrijf) dus de prijzen hoog houd.

Plalen industrie zegt dat de verkoop stagneert en zelfs daalt dit is waar het daalt volgens de platen maatschappijen ligt dat aan:
1. Thuis Kopieren
2. Internet p2p software
3. Goedkope import materiaal (illegaal)

1. Thuis branden van cd`s voor eigen gebruik is toegestaan en in Nederland (en nog een aantal europeese landen) betalen we over blanco cd`s auteurs rechten dus dat hebben we al betaald. Waar ze dus bang voor zijn is hun winst want de platen maatschappijen vangen veel meer over een originele cd aan rechten dan aan een blanco cd (ongeveer 60% minder).
2. P2P software is een handig concept op internet om muziek te downloaden en dus illegaal bezig te wezen. De netwerken van P2P software zijn meestal niet geschikt voor idiale uitwisselling hiervoor bestaan andere betere methodes zoals FTP welke efficienter werken. Het gros van de muziek bij de P2P software is oud (meer dan 5 jaar) over deze muziek is dus al een hele tijd grof winst gemaakt en nog is het niet genoeg voor de platen maatschappijen.
3. Goedkope import (korea e.d maar illegaal) is ook een boosdoener deze is tegenwoordig bijna tot nihill teruggebracht en levert nog wel schade maar op een veel lager niveau dan de platenmaatschappijen ons doen willen laten geloven.

Waarom loopt de verkoop werkelijk terug volgens onderzoeken en consumenten organisaties.

1. Prijs van een CD
2. Introductie andere media (DVD)
3. Economische werkingen.

1. Prijs van een cd. Bij introductie van de CD werd gezegt dat de prijs van een cd naar gelang het aanbod en de acceptatie door de consument zal gaan dalen. Van deze belofte in ook nog geen 1x een woord nagekomen door de platen maatschappijen. Echt de prijs van een complete cd is maar hoogtens €0.50 per stuk aan produktie e.d. De rest zit in de winst.
2. Introductie andere Media vormen zoals DVD en Spel Computers/PC CD-rom heeft tot gevolg dat er een markt verschuiving plaats vind op het gebied van media. De consument kan zijn € maar 1x uitgeven en als die liever een DVD tje koopt dan een CD dan is die € weg en kan hij niet de CD ook nog eens kopen. Uit verkoopcijfers blijkt dit ook te zijn de DVD markt is stijgende net als de Spelcomputer/PC CD-rom markt. Hier worden nu stijgingen gemeld van soms 240% ten opzichte van vorig jaar (DVD) in de verkoop. En de DVD is nog duurder dan de CD terwijl produktie kosten voor dit medium ook laag zijn €2,= maximaal voor complete produktie e.d. (verkoop gemiddeld €30 voor nieuwe film).

3. Economische werkingen.

De Economie zakt al een aantal jaar hierdoor is de consument voorzicht met waar hij zijn geld aan uitgeeft hierdoor komt meestal de extra aankopen zoals cd`s onder druk te staan. Ook de terugloop van koopkracht (door stijgende kosten) is een werking van de economie. Mensen laten dus eerder de winkel links liggen. (dit geld ook voor andere zaken zoals Kleding/PC-hardware ed.)

Conclusie van het totaal.

De platen maatschappijen doen het er zelf om door de hoge prijzen te hanteren. Als ze hier wat aan doen zullen ze echt merken dat de verkoop weer stijgt. (€10 tot 15,= p/st nieuwe uitgiftes enkele cd). Tegenwerking van kopieren d.m.v. beveiligingen werken niet er is altijd een loop-hole (maas in de beveiliging) die er voor zorgt dat de muziek tot gedigitaliseert op de pc komt en te kopieren/downloaden valt. Nog erger is het feit dat dit juist averechts werkt op de verkoop mensen denken nu 4x na om een beveiligde cd te kopen die waarschijnlijk niet overal afspeelbaar is en dus weggegooid geld is. (omruilen kan meestal niet en geld terug al helemaal niet mits de seal niet opengebroken is.)
De markt werking en economische dalingen zijn de grootste oorzaak in het verkleinen van de verkoopcijfers. Mensen hebben nu gewoon meer keus uit andere media. En hun portomonee is wat leger geworden na de invoering van de €.
De consument wil trouwens niet meer een vaste cd deze wil keuze op een cd van 12 nummers vind de consument er maar 3 echt goed en 2 goed de rest niet, als de verkopers/platenmaatschapijen nou de consument keuzes geeft met wat hij op de cd wil hebben. (alle verzamel cd`s bijvoorbeeld hebben bijna allemaal dezelfde nummers erop staan). Dit doet de consument nu zelf liever thuis achter de PC, hup een cdtje met de door hun gekozen nummers erop, is zo gebrandt. Dit is geprobeerd door de FRS maar jammerlijk gefaald en wel door de prijs waarop een gebrand cd`tje zou komen..(gelijk of duurder dan gewone cd, dom dom dom.)

Ik zou zeggen kijk naar wat de consument wil en stop geen onzin in hun oren.

Zo, dit moet het nu wel duidelijk maken waarom... de platen maatschappijen willen dus gewoon weg dat je de originele cd koopt want daar maken zij het meeste winst op (ook de platen verkoop zaken). Het draait allemaal om de winst voor de aandeelhouders. Want met de winst is geld te maken.

Ik koop nog wel cd`s maar dan alleen verzamelaars en dan no alleen als ik 60% van de nummer niet heb (oei moeilijk).

In de tijd dat ik deze brief heb getypt heb ik 3 cd`s met mijn muziek smaak gebrand op mijn pc-tje..

Jimmy Mack

Suzanne

Re: De huidige situatie...

Ongelezen bericht door Suzanne »

Zo wat een verhaal, maar ik geef je gelijk.

De consument wil keuze van de nieuwe cd van Krezip vond ik er maar echt de moeite waard deze heb ik gewoon gedownload omdat ik €21,99 toch iets te duur vind voor 2 nummers.

Ze kunnen het bekijken zolang ze niet luisteren naar ons.

K. Boerman

Re: De huidige situatie...

Ongelezen bericht door K. Boerman »

Goed verhaal. En inderdaad het zijn de aandeelhouders van de maatschappijen die geld willen zien en dus de uiteindelijke schuldigen zijn.
Er moet gewoon een algemene stop komen op verkoop van muziek om de fabriekanten/platenmaatschappijen te laten zien dat ze verkeerd bezig zijn.

We betalen in weze 2x de auteursrechten
1x met de aanschaf van de originele cd
1x met de aanschaf van de CD-R
Hoezo wij willen geen geld.

Hoe zit het met de platen die ik heeeeel lang geleden gekocht heb toen nog op vinyl. Ik heb ze tevens gekocht op CD (van Bee Gees) dus heb ik 3x de rechten al betaald over hetzelfde materiaal. Hoe wrang is dat? en mag dat wel?

Nee ik koop geen cd`s meer gewoon omdat ik de rechten al betaal met de aanschaf van de duurdere audio CD-R (THUIS) en met gewone CD-R (AUTO). Ik kopieer gewoon door voor eigen gebruik want ik betaal rechten om dat te doen.
Ik zou eigenlijk gewoon ook voor andere kopieren omdat ik ook voor die dan de rechten heb betaald. Ik betaal met kapot aan rechten, en maar zeuren die artiesten en maatschappijen. De enige die recht heeft van zeuren van de teruglopende verkoopcijfers zijn de Platenzaken want die krijgen geen deel van die betaalde rechten. Dus die mogen zeuren over thuis branden. Maar die hoor je niet je hoort alleen grote jongens zoals SONY EMI en dergelijke, zeuren over iets wat we toch al betalen.

Gewoon negeren en doorgaan met wat je altijd al doet, en je goed recht is. ;)

Gesloten