LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] elektr. verlengsnoer voor 3600 W

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
grimbeltje

elektr. verlengsnoer voor 3600 W

Ongelezen bericht door grimbeltje »

Achter de plint van mijn nieuwe keuken heb ik ontdekt dat de installateur een (geaard) verlengsnoer heeft gebruikt tussen de (geaarde) wandcontactdoos (wcd) en de inductiekookplaat van 3600 W. Het leidingwerk was vooraf aangelegd conform leidingschema van keukenleverancier. Aan de kookplaat zit een vast snoer van 1,5 m wat ruim voldoende was geweest om een wcd te bereiken, maar bij het ontwerpen van het leidingschema heeft iemand zitten slapen waardoor de wcd buiten het bereik van het vaste snoer is aangelegd. De keukenleverancier zegt dat het zo ook kan en mag maar ik heb mijn twijfels daarover. De kookplaat heeft een vermogen van 3600 W. Alleen deze kookplaat zit op dit verlengsnoer en de wcd is een aparte groep. Alle apparaten zitten op andere groepen. Mag je zo'n zwaar apparaat aan zo'n verlengsnoer koppelen? Hoe weet ik hoezwaar een verlengsnoer kan worden belast? Ik begrijp dat dit afhangt van de diameter van het koperdraad, maar kan ik het ook ergens nakijken (op internet)? Als ik op dit forum geen antwoord op deze vraag kan krijgen, welke site kan ik dan gebruiken? Bedankt, Leo

FerryG

Re: elektr. verlengsnoer voor 3600 W

Ongelezen bericht door FerryG »

Ga er maar rustig van uit dat het foute boel is. Zo'n snoer is niet conform de voorschriften van elektrische huisinstallaties.

Remster

Re: elektr. verlengsnoer voor 3600 W

Ongelezen bericht door Remster »

Begrijp ik het goed dat de betreffende wcd wel specifiek voor de kookplaat bedoeld is, maar dat hij buiten het bereik van het vaste snoer van de kookplaat valt?

In dat geval zal hij op de juiste manier afgezekerd zijn, en is dus geschikt voor de betreffende belasting.
Waarschijnlijk is het vaste snoer van de kookplaat 3x2,5mm2. Als de verlengkabel dezelfde dikte heeft (dus niet bv. 3x1,5mm2 of nog dunner), dan is er niks aan de hand. De aderdikte staat meestal in kleine lettertjes op de zijkant van de kabel.

De installateur had ook de kookplaat open kunnen schroeven, en er een langere kabel aan kunnen zetten. Dat was iets meer werk geweest met een iets netter resultaat.
Overigens is dat iets wat je evt. zelf ook nog kunt doen.

Gesloten