LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevaarlijke leeslamp

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
cimboone

gevaarlijke leeslamp

Ongelezen bericht door cimboone »

In 2006 kocht ik bij Leen Bakker 3 leeslampen (ongeveer € 24,- per stuk) Hallogeen lampen. De bonnen heb ik weggegooid. Bij gebruik bemerkte ik al snel dat de kap gloeiend heet werd, maar ik besteedde er niet veel aandacht aan. Tot afgelopen weekend. Ik ging met mijn onderarm langs het kapje om de lamp uit te doen en liep daarbij een brandwond op van 1½ cm doorsnee!! Ik vond dat zo gevaarlijk (kap van de lamp is op hoote van een klein kind) dat ik er maandag onmiddellijk mee naar LeenBakker ben gegaan en de brandwond liet zien. \ik wilde de lampen terugbrengen en hen vooral waarschuwen voor de gevaar ervan.
Ik sprak met de juffrouw aan de balie en zij vertelde mij dat ik niet de eerste was. Na telefonisch onverleg met haar chef was men bereid 1 lamp terug te nemen (ik had immeers geen bon meer). Omdat ik het daar geeszins mee eens was vroeg ik de bedrijfsleider zelf te spreken. Deze kam niet zelf, maar stuurde uiteindelijk iemand anders. Hij erkende de produktiefout. Wilde eerst nog kijken of hij mij een ander exemplaar kon geven. Daar ging ik niet mee akkoord daar ik deze lampen niet meer vertrouw (er was overigens ook geen lamp meer). Hij kon echter niet verder gaan dan eventueel 1 lamp terug te nemen. Wel kon ik proberen via internet te gaan zoeken of ik de afschrijvingen nog had. Daar ik de lampen echter waarschijnlijk contact heb betaald (ik kocht ze in etappes) wil ik me dit werk niet op de hals halen. Bovendien ben ik van mening dat wanneer men mij een ondeugdelijk produkt verkoopt met zulke gevaarlijke gevolgen, dit geen discussie moet hebben om deze terug te nemen. Sterker nog, is het niet noodzaklelijk mensen op te roepen deze lampen terug te brengen.
Ik ben uiteindelijk zeer ontevreden de winkel uitgegaan. En wil nu uitzoeken wat mijn rechten zijn.
Ik heb een foto van de brandwond en van de lamp gemaakt.

ikbenik

Re: gevaarlijke leeslamp

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik ben uiteindelijk zeer ontevreden de winkel uitgegaan. En wil nu uitzoeken wat mijn rechten zijn.
Je hebt geen rechten.

Simpel omdat je niet keihard kunt bewijzen dat je bij Leenbakker die lampen gekocht hebt.

Als je de bonnen wel bewaard had, dan stond je behoorlijk sterk.

Als er op de lampen een merk staat met een type, dan kun je je beklag doen bij de fabrikant.

ikbenik

In 2006 kocht ik bij Leen Bakker 3 leeslampen (ongeveer € 24,- per stuk) Hallogeen lampen. De bonnen heb ik weggegooid. Bij gebruik bemerkte ik al snel dat de kap gloeiend heet werd,
Hallogeen lampen worden zeer heet.

Bij een normale gloeilamp is het licht een beetje oranje van kleur en de gloeidraad is niet zo heet.

Halogeenlampen zijn kleiner dan conventionele lampen en worden heter. Als men ze bij het verwisselen met de vingers beetpakt kunnen hierdoor organische resten (vette vingers) op de lamp komen die dan bij het branden door verkoling bruine vlekken geven. Deze donkere resten zorgen voor een grotere verhitting van de lamp die de levensduur sterk verkort.

Dat je aan die lampen en ook aan de armaturen kunt verbranden, is ook weer niet verwonderlijk.

Dit omdat de werktemperatuur van het gloeidraad van halogeenlampen veel hoger is dan bij de "normale" gloeilampen.

Dus dien je er ook rekening mee te houden.

Helaas voor jouw is jouw claim hierin onterecht en logisch dat Leenbakker er voor de rest niet op ingaat.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Ikbenik:

Het is tegenwoordig niet meer in alle gevallen noodzakelijk om een aankoopbon te hebben. Wanneer jij op een andere manier dan via je aankoopbon kunt aantonen dat die lampen bij Leenbakker gekocht zijn, is een aankoopbon geen vereiste meer. Dit kon topicstarter evenwel niet aantonen.

Daar staat tegenover, dat Leenbakker door de bereidheid te tonen om 1 lamp terug te nemen, aangeeft dat de lampen van hun afkomstig zijn. In mijn ogen erken je dan ook dat alledrie de lampen van hun afkomstig zijn.

Soms ben je bij de tijd, soms leef je nog in het stenen tijdperk.

ikbenik

Daar staat tegenover, dat Leenbakker door de bereidheid te tonen om 1 lamp terug te nemen, aangeeft dat de lampen van hun afkomstig zijn. In mijn ogen erken je dan ook dat alledrie de lampen van hun afkomstig zijn.
Kan pure coulance zijn.

Als je een gaskachel hebt, ga je er toch geen grote stikkers op plakken met:

PAS OP! OPPERVLAKTE KAN HEEL HEET WORDEN!

Bij leeslampen met halogeenlampen erin is het bekend dat die dingen heel heet kunnen worden. Als het goed is, staat dat ook in de gebruiksaanwijzingen. Maar de meeste mensen lezen de gebruiksaanwijzingen niet, wat hun probleem is.

Daarbij vind ik het vreemd dat terwijl iedereen weet dat lampen heet worden en vooral halogeenlampen worden zeer heet, waarom gaat men dan klagen als de lampen dan heet worden?
Het is tegenwoordig niet meer in alle gevallen noodzakelijk om een aankoopbon te hebben. Wanneer jij op een andere manier dan via je aankoopbon kunt aantonen dat die lampen bij Leenbakker gekocht zijn, is een aankoopbon geen vereiste meer. Dit kon topicstarter evenwel niet aantonen.

Als je de bon niet meer hebt, maar je kunt via de bankafschrift aantonen dat je het product daar gekocht hebt, dan voldoet dat ook.
Echter de fabrikanten eisen een aankoopbon bij problemen en ook voor de garantieclaim heb je de bon nodig.

Dus zonder bon, geen recht op garantieclaim bij de fabrikant.
Vandaar dat de meeste winkeliers dit ook blijven hanteren. Omdat ze niet alleen met de consumenten te maken hebben, maar ook met de fabrikanten.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik hou je wel bij de tijd, he? Gelukkig vat je sommige dingen niet al te persoonlijk op, wat maakt dat er met jou nog te praten valt. Dat is helaas niet te zeggen van sommige figuren in het MLM-topic.
Maar de meeste mensen lezen de gebruiksaanwijzingen niet, wat hun probleem is.
En hier ben ik het volledig met je eens.

Mensen zijn zo ongeduldig, en zitten al aan allerlei knopjes te prutsen voor ze weten waar die voor dienen.

Een voorbeeld dat jou bekend zal voorkomen:

om de een of andere reden moet je bij een webcam eerst de software installeren, en daarna pas de webcam verbinden met je computer. Hoe hoog is het percentage, denk je, dat dit andersom doet? En eerst probeert of de camera het ook doet ZONDER het installeren van de software?

En dan heel verontwaardigd roepen: die camera is kapot..........

ikbenik

om de een of andere reden moet je bij een webcam eerst de software installeren, en daarna pas de webcam verbinden met je computer. Hoe hoog is het percentage, denk je, dat dit andersom doet? En eerst probeert of de camera het ook doet ZONDER het installeren van de software?
All-in-one printers is ook zo'n mooi voorbeeld.

Of:

Nadat ik de computer opnieuw geïnstalleerd heb, doen de USB-poorten het niet meer! :evil:

Ga je het systeem nakijken, blijkt dat de drivers van het moederbord niet is geïnstalleerd.
Wat veel mensen zeggen is dat Windows alle drivers in zich heeft.

:shock: :shock: :shock:

Of Als men een nieuwe computer gekocht heeft:

Ik mis Word en Excel!

Men verwacht dat Word, Excel, Powerpoint en Outlook standaard in Windows zit. Als ze dan horen dat dit niet het geval is, zijn ze behoorlijk pissig.

Of in het geval van de TS:

Ze kopen 3 leeslampen met halogeenlampen erin.
En ze zijn zeer verbaast dat de lampen heet worden.

Dadelijk beginnen ze nog te klagen dat de strijkbout ook heet wordt!
En waarom dat er geen waarschuwingsstikkers op zitten!

Sorry hoor, maar we zitten hier niet in de States waar de consumenten nogal idioot dom zijn!

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ja, zoals bij de instructies van een grote professionele mengtafel stond vermeld, dat het een electronisch apparaat was en dus niet geschikt om in het bad of onder de douche te gebruiken! Dat kan een kind ook nog wel verzinnen, bovendien was het zo groot dat het met 2 man verplaatst moest worden, dus echt niet iets wat je zou meenemen in het bad.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten