| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Goedkopere energie
-
macrobody
Goedkopere energie
Evolta zegt dat bij overstap ik goedkoper uit ben op basis van 1400 KWh hoog- en 2100 kWh laagtarief. Zie onderstaande rekenschema:
Gedetailleerd overzicht prijsvergelijking:
Evolta ENECO
Leveringskosten
Elektriciteitsprijs per kWh (dag) € 0,1202 € 0,0574
Elektriciteitsprijs per kWh (nacht) € 0,0892 € 0,0276
Energiebelasting (REB/Ecotax) per kWh € 0,0000 € 0,0715
Vastrecht per jaar € 0,00 € 21,42
Teruggave Energiebelasting - € 168,00 - € 168,00
Totale leveringskosten per jaar € 187,69 € 242,01
Uw korting bij Evolta in euro € 54,32
Uw korting bij Evolta in procenten 22 %
Netwerkkosten (netbeheer)
De netwerkkosten (transportkosten) in uw regio bedragen € 149,08 per jaar. Op netwerkkosten kan niet geconcurreerd worden. Dit bedrag is dus bij Evolta en bij ENECO gelijk.
Totale kosten elektriciteit per jaar
Uw totale jaarlijkse stroomkosten komen bij Evolta uit op € 336,77. Bij ENECO komen de totale jaarkosten voor elektriciteit uit op € 391,09.
N.B.: Alle bovenstaande bedragen zijn incl. 19% btw.
Nu zit het verschil in de energiebelasting en vastrecht. Een Eneco medewerker zegt dat het wettelijk verplicht is energiebelasting te heffen en een Evolta medewerker zegt dat dit niet zo is. Tevens geldt dit voor een deel van het vastrecht, dit zou ook in de zak gaan van Eneco volgens Evolta. Graag zou ik een reactie ontvangen van iemand hoe het precies zit!
Evolta ENECO
Leveringskosten
Elektriciteitsprijs per kWh (dag) € 0,1202 € 0,0574
Elektriciteitsprijs per kWh (nacht) € 0,0892 € 0,0276
Energiebelasting (REB/Ecotax) per kWh € 0,0000 € 0,0715
Totale leveringskosten per jaar € 187,69 € 242,01
Uw korting bij Evolta in euro € 54,32
Uw korting bij Evolta in procenten 22 %
De netwerkkosten (transportkosten) in uw regio bedragen € 149,08 per jaar. Op netwerkkosten kan niet geconcurreerd worden. Dit bedrag is dus bij Evolta en bij ENECO gelijk.
Uw totale jaarlijkse stroomkosten komen bij Evolta uit op € 336,77. Bij ENECO komen de totale jaarkosten voor elektriciteit uit op € 391,09.
Nu zit het verschil in de energiebelasting en vastrecht. Een Eneco medewerker zegt dat het wettelijk verplicht is energiebelasting te heffen en een Evolta medewerker zegt dat dit niet zo is. Tevens geldt dit voor een deel van het vastrecht, dit zou ook in de zak gaan van Eneco volgens Evolta. Graag zou ik een reactie ontvangen van iemand hoe het precies zit!
-
macrobody
Re: Goedkopere energie
Heb ondertussen een mail teruggekregen van Eneco (let maar niet op de spel- en taalfouten!)
In antwoord op uw e-mail van 2 januari jl. delen wij u het volgende mede.
Voor de late reactie op uw vraag bieden wij u onze verontschuldigingen aan.
Allereerst de vraag over Transportkosten en Vastreccht. Evolta bepaald
niets overTransportkosten en Vastrecht, zij leveren u alleen de stroom en
niets meer.
De Netbeheerder is de eigenaar van de netten, en die bepalen wat u aan
Transportkosten moet betalen en niet Evolta.
Eneco Energie berekend u het Vastrecht (huur v.d. meter(s), want de meters
in uw perceel is eigendom van Eneco en dat betaald u voorheen ook al in uw
voorschotten.
Als de klant overgaat naar een ander Energiebedrijf levert de ander alleen
de stroom via de ondergrondse netten van de Netbeheerder en via de meter
van Eneco.
De tweede vraag over de tarieven, het verschil tussen onze prijs en Evolta.
Wij als Eneco hebben de verplichting om de levering van al onze producten
optimaal te leveren naar de klanten.
Dat betekend als er storingen zijn, moeten onze monteurs de storing
oplossen, en dat doet Evolta niet.
Wij onderhoudenen vernieuwen de ondergrondse netten en dat doet Evolta ook
niet.
Wij hebben een Call Center met meer dan 400 medewerkers die de klanten
graties hun vragen kunnen beantwoorden via een Graties nummer ( 0800-0062
of 0800-3267876 Ecostroom), en een Loket 12 medewerkers in Den Haag en dat
heeft Evolta ook niet.
Wij bieden onze klanten Air-Mails en verschillende Akties, en dat doet
Evolta ook niet.
Wij hebben een Service Garantie dat klanten met storingen binnen de
afgesproken tijd het probleem van de klant moet oplossen, en ook dat heeft
Evolta niet.
Al met al kunnen wij nog veel meer voorbeelden aandragen, maar het hele
verhaal is dan ook, dat onze kosten waarschijnlijk hoger liggen met reden
dat wij meerkosten moeten maken om een de klant te kunnen bedienen.
Evolta koop in het buitenland in en levert verder naar de klant, en die
hebben ook niet de kosten niet die wij moeten maken om u optimaal van
stroom en gas te kunnen voorzien.
Wij vertrouwen u hiermee van dienst te zijn.
Hoogachtend,
ENECO Energie
Afd. Ecostroom
In antwoord op uw e-mail van 2 januari jl. delen wij u het volgende mede.
Voor de late reactie op uw vraag bieden wij u onze verontschuldigingen aan.
Allereerst de vraag over Transportkosten en Vastreccht. Evolta bepaald
niets overTransportkosten en Vastrecht, zij leveren u alleen de stroom en
niets meer.
De Netbeheerder is de eigenaar van de netten, en die bepalen wat u aan
Transportkosten moet betalen en niet Evolta.
Eneco Energie berekend u het Vastrecht (huur v.d. meter(s), want de meters
in uw perceel is eigendom van Eneco en dat betaald u voorheen ook al in uw
voorschotten.
Als de klant overgaat naar een ander Energiebedrijf levert de ander alleen
de stroom via de ondergrondse netten van de Netbeheerder en via de meter
van Eneco.
De tweede vraag over de tarieven, het verschil tussen onze prijs en Evolta.
Wij als Eneco hebben de verplichting om de levering van al onze producten
optimaal te leveren naar de klanten.
Dat betekend als er storingen zijn, moeten onze monteurs de storing
oplossen, en dat doet Evolta niet.
Wij onderhoudenen vernieuwen de ondergrondse netten en dat doet Evolta ook
niet.
Wij hebben een Call Center met meer dan 400 medewerkers die de klanten
graties hun vragen kunnen beantwoorden via een Graties nummer ( 0800-0062
of 0800-3267876 Ecostroom), en een Loket 12 medewerkers in Den Haag en dat
heeft Evolta ook niet.
Wij bieden onze klanten Air-Mails en verschillende Akties, en dat doet
Evolta ook niet.
Wij hebben een Service Garantie dat klanten met storingen binnen de
afgesproken tijd het probleem van de klant moet oplossen, en ook dat heeft
Evolta niet.
Al met al kunnen wij nog veel meer voorbeelden aandragen, maar het hele
verhaal is dan ook, dat onze kosten waarschijnlijk hoger liggen met reden
dat wij meerkosten moeten maken om een de klant te kunnen bedienen.
Evolta koop in het buitenland in en levert verder naar de klant, en die
hebben ook niet de kosten niet die wij moeten maken om u optimaal van
stroom en gas te kunnen voorzien.
Wij vertrouwen u hiermee van dienst te zijn.
Hoogachtend,
ENECO Energie
Afd. Ecostroom
-
Marjan
Ben zelf werkzaam in de energiebranche. Denk dat ik je vragen wel kan beantwoorden.
Je kunt wel zien dat er bij ENECO overtollig personeel aanwezig is gezien de reactie die je ontvangen hebt van ENECO.
Eigenlijk is het erg simpel. Als je in Rotterdam woont ben je traditioneel gebonden aan ENECO. De overheid heeft echter bepaald dat ENECO opgedeeld moest worden in ENECO LEVERING en ENECO NETBEHEER.
De Rotterdammer is momenteel vrij om van energieLEVERANCIER te wisselen niet van NETBEHEERDER. De Rotterdammer zal altijd aangewezen blijven op ENECO Netbeheer.
Indien de Rotterdammer van energieleverancier ENECO overstapt naar energieleverancier NUON dan pompt NUON de kWh's op het net. De Rotterdammer betaalt voorts zijn totale stroomkosten (incl. kosten voor ENECO Netbeheer) aan NUON. NUON betaalt ENECO NETBEHEER vervolgens voor de netbeheerkosten.
De medewerker schreef erg zielig dat ENECO LEVERING zo duur is omdat zij alle netwerken moesten onderhouden. Je begrijpt nu denk ik wel dat dat pure onzin is.
De reden dat ENECO zo duur is zit 'm in het feit dat er, zoals de medewerker al schreef 400 hope loze gevallen alleen al in een call center werken. Daarnaast loopt er meer dan 200 man aan marketingpersoneel waarvan de helft een NIMA cursusje heeft gevolgd. Hoop kosten weinig resultaat. Vanzelfsprekend krijgt de klant uiteindelijk de rekening gepresenteerd.
Nieuwe energiebedrijven als Evolta en Spark Energy hebben die kosten eenvoudig niet. Zij hebben hun organisaties kunnen afstemmen op marktbehoeften en hebben niet te maken met overtollig personeel.
Hun stroom is echt niet minder van kwaliteit. Sterker nog, het komt uit hetzelfde netwerk. Als er storingen zijn dan kunt je tevens gebruik maken van dezelfde netbeheerder.
Als de stroom hetzelfde is dan gaat het mijns inziens toch uitsluitend om de prijs (en de duurzame bron)?
De nieuwe energiebedrijven zijn zeker goedkoper dan de NUON's, ENECO's en Essenten van deze wereld.
De vraag is echter hoe lang ze zelfstandig blijven.
Inmiddels (vanaf begin januari 2003) moeten overigens alle leveranciers van groene stroom ecotax heffen op groene stroom. De ecotax op groene stroom is echter veel lager dan de ecotax op conventionele stroom.
Groet, Marjan
Je kunt wel zien dat er bij ENECO overtollig personeel aanwezig is gezien de reactie die je ontvangen hebt van ENECO.
Eigenlijk is het erg simpel. Als je in Rotterdam woont ben je traditioneel gebonden aan ENECO. De overheid heeft echter bepaald dat ENECO opgedeeld moest worden in ENECO LEVERING en ENECO NETBEHEER.
De Rotterdammer is momenteel vrij om van energieLEVERANCIER te wisselen niet van NETBEHEERDER. De Rotterdammer zal altijd aangewezen blijven op ENECO Netbeheer.
Indien de Rotterdammer van energieleverancier ENECO overstapt naar energieleverancier NUON dan pompt NUON de kWh's op het net. De Rotterdammer betaalt voorts zijn totale stroomkosten (incl. kosten voor ENECO Netbeheer) aan NUON. NUON betaalt ENECO NETBEHEER vervolgens voor de netbeheerkosten.
De medewerker schreef erg zielig dat ENECO LEVERING zo duur is omdat zij alle netwerken moesten onderhouden. Je begrijpt nu denk ik wel dat dat pure onzin is.
De reden dat ENECO zo duur is zit 'm in het feit dat er, zoals de medewerker al schreef 400 hope loze gevallen alleen al in een call center werken. Daarnaast loopt er meer dan 200 man aan marketingpersoneel waarvan de helft een NIMA cursusje heeft gevolgd. Hoop kosten weinig resultaat. Vanzelfsprekend krijgt de klant uiteindelijk de rekening gepresenteerd.
Nieuwe energiebedrijven als Evolta en Spark Energy hebben die kosten eenvoudig niet. Zij hebben hun organisaties kunnen afstemmen op marktbehoeften en hebben niet te maken met overtollig personeel.
Hun stroom is echt niet minder van kwaliteit. Sterker nog, het komt uit hetzelfde netwerk. Als er storingen zijn dan kunt je tevens gebruik maken van dezelfde netbeheerder.
Als de stroom hetzelfde is dan gaat het mijns inziens toch uitsluitend om de prijs (en de duurzame bron)?
De nieuwe energiebedrijven zijn zeker goedkoper dan de NUON's, ENECO's en Essenten van deze wereld.
De vraag is echter hoe lang ze zelfstandig blijven.
Inmiddels (vanaf begin januari 2003) moeten overigens alle leveranciers van groene stroom ecotax heffen op groene stroom. De ecotax op groene stroom is echter veel lager dan de ecotax op conventionele stroom.
Groet, Marjan
-
macrobody
Wel grappig die Ecotax. Dan denk je duurder uit te zijn, maar wat blijkt bij een nieuwe vergelijking:
Evolta ENECO
Leveringskosten
Elektriciteitsprijs per kWh (dag) € 0,0994 € 0,0574
Elektriciteitsprijs per kWh (nacht) € 0,0684 € 0,0276
Energiebelasting (REB/Ecotax) per kWh € 0,0208 € 0,0760
Totale leveringskosten per jaar € 187,69 € 257,86
Uw korting bij Evolta in euro € 70,17
Uw korting bij Evolta in procenten 27 %
De netwerkkosten (transportkosten) in uw regio bedragen € 149,08 per jaar. Op netwerkosten kan niet geconcurreerd worden. Dit bedrag is dus bij Evolta en bij ENECO gelijk.
Uw totale jaarlijkse stroomkosten komen bij Evolta uit op € 336,77. Bij ENECO komen de totale jaarkosten voor elektriciteit uit op € 406,94.
Evolta heeft gewoon de elektriciteitsprijzen omlaag gedaan...
Blijkbaar kon het toch nog goedkoper ;-)
Maar hoe zit het nu met die (dubbele)tariefmeter. Van wie is die? en als ik overstap kan Eneco die dan niet gewoon weer komen ophalen?
Evolta ENECO
Leveringskosten
Elektriciteitsprijs per kWh (dag) € 0,0994 € 0,0574
Elektriciteitsprijs per kWh (nacht) € 0,0684 € 0,0276
Energiebelasting (REB/Ecotax) per kWh € 0,0208 € 0,0760
Totale leveringskosten per jaar € 187,69 € 257,86
Uw korting bij Evolta in euro € 70,17
Uw korting bij Evolta in procenten 27 %
De netwerkkosten (transportkosten) in uw regio bedragen € 149,08 per jaar. Op netwerkosten kan niet geconcurreerd worden. Dit bedrag is dus bij Evolta en bij ENECO gelijk.
Uw totale jaarlijkse stroomkosten komen bij Evolta uit op € 336,77. Bij ENECO komen de totale jaarkosten voor elektriciteit uit op € 406,94.
Evolta heeft gewoon de elektriciteitsprijzen omlaag gedaan...
Blijkbaar kon het toch nog goedkoper ;-)
Maar hoe zit het nu met die (dubbele)tariefmeter. Van wie is die? en als ik overstap kan Eneco die dan niet gewoon weer komen ophalen?
-
Daisy
ik heb ook een dubbel netwerk en ik ben net overgestapt naar Evolta.
Omdat Nuon betaald krijgt door Evolta (netwerkkosten) laten ze de meter gewoon hangen. (Je betaald er als het ware huur voor.) No worries!
Groetjes Daisy
Omdat Nuon betaald krijgt door Evolta (netwerkkosten) laten ze de meter gewoon hangen. (Je betaald er als het ware huur voor.) No worries!
Groetjes Daisy
-
Martijn
Een aardig verhaal over de energiekosten.
Ik heb hier ook naar gekeken en vragen gesteld via mail aan Evolta. Inderdaad direct antwoord terug, maar niet met de gewenste informatie.
Wat mij is opgevallen is dat er bij de vergelijking door Evolta wordt uitgegaan van de prijs voor "oude stroom" bij uw huidige leverancier. Dat vergelijken ze vervolgens met hun "groene stroom", die overal goedkoper is. De vergelijking gaat dus mank.
Als reactie wordt verwezen naar de onafhankelijke vergelijkingsites zoals ww.elcheapo.nl
M.a.w: De "Vergelijker" op hun site is meer een spelletje; Zij bepalen de uitkomst, niet de werkelijke kosten.
Ik heb hier ook naar gekeken en vragen gesteld via mail aan Evolta. Inderdaad direct antwoord terug, maar niet met de gewenste informatie.
Wat mij is opgevallen is dat er bij de vergelijking door Evolta wordt uitgegaan van de prijs voor "oude stroom" bij uw huidige leverancier. Dat vergelijken ze vervolgens met hun "groene stroom", die overal goedkoper is. De vergelijking gaat dus mank.
Als reactie wordt verwezen naar de onafhankelijke vergelijkingsites zoals ww.elcheapo.nl
M.a.w: De "Vergelijker" op hun site is meer een spelletje; Zij bepalen de uitkomst, niet de werkelijke kosten.
-
Jeroen
Reactie op bericht van Martijn;
Dat lijkt inderdaad het geval. Het voordeel in de offerte zit in de ecotaks. Dus ze gaan uit van hun groene stroom tov. standaard stroom bij leverancier. Maar het totaal komt toch goedkoper uit ook al ga je bij je huidige leverancier ook groene stroom gebruiken, volgens mij betaal je dan bij je huidige leverancier hetzelfde als je 'standaard' stroom, dus meer. Toch?
Evolta Offerte berekening:
Evolta Essent
EUR 0,0875 EUR 0,0547 Electriciteitsprijs > Evolta -/-
EUR 0,0208 EUR 0,0760 Ecotaks per kWh > Evolta +
---------------------------
EUR 0,1083 EUR 0,1308 kWh prijs
Dat lijkt inderdaad het geval. Het voordeel in de offerte zit in de ecotaks. Dus ze gaan uit van hun groene stroom tov. standaard stroom bij leverancier. Maar het totaal komt toch goedkoper uit ook al ga je bij je huidige leverancier ook groene stroom gebruiken, volgens mij betaal je dan bij je huidige leverancier hetzelfde als je 'standaard' stroom, dus meer. Toch?
Evolta Offerte berekening:
Evolta Essent
EUR 0,0875 EUR 0,0547 Electriciteitsprijs > Evolta -/-
EUR 0,0208 EUR 0,0760 Ecotaks per kWh > Evolta +
---------------------------
EUR 0,1083 EUR 0,1308 kWh prijs
-
Jan
Ik heb het zelfde probleem. Volgens de berekening op www.vergelijk.nl betaal ik voor gewone stroom ongeveer 300 euro meer per jaar dan ik werkelijk betaal. De vergelijking waarin Evolta goedkoper zou moeten zijn gaat dus dan helemaal niet op. Ik vindt het erg misleidend en kan mensen zwaar op het verkeerde been zetten.
-
J.L. Sampers
Geachte redaktie
Ik zie door de bomen de stroom niet meer.Ik wil overgaan naar Evolta, maar krijg een contract van Eneco. Na telefonisch contact met Evolta wordt geadviseerd het contract terug te sturen. Graag advies wat verstandig is. Van wie krijg ik service. Is het verstandig met Evolta in zee te gaan. Het contract van Evolta is nog niet getekend.
Bedankt voor de moeite.
Ik zie door de bomen de stroom niet meer.Ik wil overgaan naar Evolta, maar krijg een contract van Eneco. Na telefonisch contact met Evolta wordt geadviseerd het contract terug te sturen. Graag advies wat verstandig is. Van wie krijg ik service. Is het verstandig met Evolta in zee te gaan. Het contract van Evolta is nog niet getekend.
Bedankt voor de moeite.
-
ruben
ik ben al bijna een jaar klant van evolta en zeer tevreden. Ze zijn werkelijk goedkoper.
Tevens snap ik jullie verhaal over het vergelijk niet. op de website van evolta kun je namelijk wel een vergelijk maken tussen groene stroom en normale stroom. ik geloof overigens dat ze dat nog niet hadden toen ik me aanmelde.
wat ik top van ze vind is dat zij het vergelijk met de concurrentie aandurven op hun eigen website. Dat durfde mijn oude energiebedrijf nuon niet.
Alle lof aan Evolta!
Ruben
Tevens snap ik jullie verhaal over het vergelijk niet. op de website van evolta kun je namelijk wel een vergelijk maken tussen groene stroom en normale stroom. ik geloof overigens dat ze dat nog niet hadden toen ik me aanmelde.
wat ik top van ze vind is dat zij het vergelijk met de concurrentie aandurven op hun eigen website. Dat durfde mijn oude energiebedrijf nuon niet.
Alle lof aan Evolta!
Ruben