| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Het reuzeleuk leesboek voor beginnende lezers vanaf 6 jaar
Het reuzeleuk leesboek voor beginnende lezers vanaf 6 jaar
Dit boek is in het nieuws gekomen:
Het Reuzeleuk Leesboek is een leesboek voor beginnende lezers, dus voor kinderen vanaf 6 jaar. Jonge kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig te lezen over thema's zoals de dood van oma, heksen en hebzucht. De schrijfster gaat geen onderwerp uit de weg. Zo is er het verhaal van de oom die een poging doet tot een incestueuze handeling.!!
Ik vindt dat dit boek uit de handel moetn worden genomen.
Weet de schrijfster wel wat ze aanricht bij kinderen die dat hebben meegemaakt en de verwarring die ze schiet bij kinderen die er van gehoord of gelezen hebben????
Een schande om zoiets in een kinderboek te plaatsen.
Een dikke pluim voor Intertoys en hoop dat er vele volgen met hen!!!
Laten we met z'n allen onze schouders er onder zetten en het boek boykotten!!!!!!
Dit is de uitgever:
Titel: Reuzeleuk Leesboek (voor beginnende lezers)
AVI-leesniveau 1 en 2
Auteur: Hetty van Vught
Uigeverij: Zuidnederlandse Uitgeverij N.V. Aartselaar in België
Als je zelf, een kind, vriend of vriendin heb die dit heeft meegemaakt
lopen de rillingen over je lijf dit te lezen in een kinderboek.
Je bent al voor het leven getekend en hoop je als kind in een kinderboek dit niet terug te vinden!!!
Groetjes
Annita
Het Reuzeleuk Leesboek is een leesboek voor beginnende lezers, dus voor kinderen vanaf 6 jaar. Jonge kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig te lezen over thema's zoals de dood van oma, heksen en hebzucht. De schrijfster gaat geen onderwerp uit de weg. Zo is er het verhaal van de oom die een poging doet tot een incestueuze handeling.!!
Ik vindt dat dit boek uit de handel moetn worden genomen.
Weet de schrijfster wel wat ze aanricht bij kinderen die dat hebben meegemaakt en de verwarring die ze schiet bij kinderen die er van gehoord of gelezen hebben????
Een schande om zoiets in een kinderboek te plaatsen.
Een dikke pluim voor Intertoys en hoop dat er vele volgen met hen!!!
Laten we met z'n allen onze schouders er onder zetten en het boek boykotten!!!!!!
Dit is de uitgever:
Titel: Reuzeleuk Leesboek (voor beginnende lezers)
AVI-leesniveau 1 en 2
Auteur: Hetty van Vught
Uigeverij: Zuidnederlandse Uitgeverij N.V. Aartselaar in België
Als je zelf, een kind, vriend of vriendin heb die dit heeft meegemaakt
lopen de rillingen over je lijf dit te lezen in een kinderboek.
Je bent al voor het leven getekend en hoop je als kind in een kinderboek dit niet terug te vinden!!!
Groetjes
Annita
-
marina.govaert@zeelandnet
Re: Het reuzeleuk leesboek voor beginnende lezers vanaf 6 jaar
Te gek dat zulke dingen mogen worden uitgegeven, ook het boek dat in België wordt uitgegeven dat lijkt op de boeken van Nijntje is zo iets.
Het is voor kinderen die zelf de wereld moeten ontdekken, tegenwoordig doen schrijvers dat.............???!!!
Waar zijn de ouderwetse sprookjesboeken gebleven, daar leer je zelf van. Niet van dingen die je ingebracht worden.
We werden vroeger ook gewaarschuwd voor enge mannen, geen snoepjes aannemen van vreemden en zomaar meegaan met vreemden al zeiden ze dat ze je naar huis brengen. Maar dat is aan de ouders om zulke dingen te vertellen en niet uit een boek te lezen. En dan nog met de titel reuzeleuk
Dit soort dingen zijn niet reuzeleuk en roept vragen op waar kinderen van die leeftijd nog niet aan toe zijn, mits ze er mee te maken hebben.
Zoals je dagelijks de dingen op tv ziet, ouders die hun kinderen en zichzelf om het leven brengen bij problemen, het dagelijks nieuws over pedofielen en de probleemwijken.
Er is al ellende genoeg laat kinderen, kinderen zijn, ze moeten nog lang genoeg als volwassenen door het leven gaan.
Confronteer ze dan niet met dingen waar ze misschien nooit in hun leven mee te maken krijgen. Iedereen heeft hersenen en die moet je zelf stimuleren.
Het is voor kinderen die zelf de wereld moeten ontdekken, tegenwoordig doen schrijvers dat.............???!!!
Waar zijn de ouderwetse sprookjesboeken gebleven, daar leer je zelf van. Niet van dingen die je ingebracht worden.
We werden vroeger ook gewaarschuwd voor enge mannen, geen snoepjes aannemen van vreemden en zomaar meegaan met vreemden al zeiden ze dat ze je naar huis brengen. Maar dat is aan de ouders om zulke dingen te vertellen en niet uit een boek te lezen. En dan nog met de titel reuzeleuk
Zoals je dagelijks de dingen op tv ziet, ouders die hun kinderen en zichzelf om het leven brengen bij problemen, het dagelijks nieuws over pedofielen en de probleemwijken.
Er is al ellende genoeg laat kinderen, kinderen zijn, ze moeten nog lang genoeg als volwassenen door het leven gaan.
Confronteer ze dan niet met dingen waar ze misschien nooit in hun leven mee te maken krijgen. Iedereen heeft hersenen en die moet je zelf stimuleren.
-
Gast
Intertoys heeft het al uit de schappen gehaald.
Bedankt voor de reacties ik hoop dat er nog vele zullen volgen en dat het ook van mond tot mond zal gaan!!
Marina dat wist ik niet dat hier in Belgie dat ook werd verkocht.
Ik zal websites gaan bezoeken en in hun forum ook dit bericht plaatsen.
Op mijn website zal ik hierover ook een bericht plaatsen, zodat het
door iedereen gelezen kan worden.
Intertoys is de volgende die het uit de schappen heeft weggehaald
vertelde een gast op het forum, zodat ik via de PC ook boekhandels een mail ga sturen hierover.
Misschien willen jullie dit ook doen, zodat het overal bekendheid krijgt.
Alvast bedankt lieve mensen.
Annita
Marina dat wist ik niet dat hier in Belgie dat ook werd verkocht.
Ik zal websites gaan bezoeken en in hun forum ook dit bericht plaatsen.
Op mijn website zal ik hierover ook een bericht plaatsen, zodat het
door iedereen gelezen kan worden.
Intertoys is de volgende die het uit de schappen heeft weggehaald
vertelde een gast op het forum, zodat ik via de PC ook boekhandels een mail ga sturen hierover.
Misschien willen jullie dit ook doen, zodat het overal bekendheid krijgt.
Alvast bedankt lieve mensen.
Annita
-
Gast
Ik snap je probleem niet echt.
Ik vind juist dat dit boek in de handel moet blijven.
Waarom zouden kinderen hier tegen beschermd moeten worden.
Zodat ze het pas leren op het moment dat ze het zelf meemaken?
Nee dank je, dan heb ik veel liever dat ze voor die tijd al op de hoogte zijn.
Ik vind juist dat dit boek in de handel moet blijven.
Waarom zouden kinderen hier tegen beschermd moeten worden.
Zodat ze het pas leren op het moment dat ze het zelf meemaken?
Nee dank je, dan heb ik veel liever dat ze voor die tijd al op de hoogte zijn.
-
Gast
Het gaat er hier ook niet om dat kinderen niet mogen weten wat er zoal kan gebeuren, maar het lijkt mij juister dat ze dat soort zaken krijgen uitgelegd door bv. ouders of eventueel de juf op school, dan dat ze het lukraak en onvoorbereid in een boekje moeten lezen, wat als vorm van ontspanning verkocht wordt.
-
Gast
Ik snap het probleem ook niet zo, waarom moet dit weer weggehouden worden bij kinderen terwijl ze er vaak zelf mee te maken krijgen. En je laat een kind dat niet lukraak lezen. Net zoals boekjes over kinderen krijgen enz. die bedoeld zijn als voorlichting, die lees je MET je kind. Het lijkt me dan ook niet nodig om zo'n boekje weer in het taboe-hoekje te duwen.
-
Gast
Als ouder van kinderen van ong. 6 jaar weet je welk boek ze lezen.
Ik laat mijn kinderen niet alleen lezen, ik ben daar bij en wanneer ze er dan vragen over hebben kunnen ze ook bij mij terecht.
Misschien een ideetje voor andere ouders.
Ik laat mijn kinderen niet alleen lezen, ik ben daar bij en wanneer ze er dan vragen over hebben kunnen ze ook bij mij terecht.
Misschien een ideetje voor andere ouders.
-
Gast
Ik maak niet graag ophef, maar in dit geval zou het wel gepast zijn het boek neer te zetten als educatief, om kinderen te leren omgaan met moeilijke, pijnlijke situaties. Zo'n boek lees je samen met je kind, dit zijn toch geen onderwerpen die een zesjarige zelfstandig kan verwerken.
Dit boek lijkt gepromoot te worden als heel LEUK en om ZELF te lezen. Ik kan me voorstellen dat met deze titel en een leuk plaatje op de voorkant je niet direct doorhebt dat je de inhoud eerst zelf even wilt lezen.
Verder geen problemen met de onderwerpen, je moet zelf kiezen of je je kind daarmee in aanraking wilt brengen. Wel vervelend als je die keuze niet maakt en het wordt je kind opgedrongen verstopt in een leuk jasje.
Dit boek lijkt gepromoot te worden als heel LEUK en om ZELF te lezen. Ik kan me voorstellen dat met deze titel en een leuk plaatje op de voorkant je niet direct doorhebt dat je de inhoud eerst zelf even wilt lezen.
Verder geen problemen met de onderwerpen, je moet zelf kiezen of je je kind daarmee in aanraking wilt brengen. Wel vervelend als je die keuze niet maakt en het wordt je kind opgedrongen verstopt in een leuk jasje.
-
Gast
Je kind wordt niks opgedrongen.
Of ben jij zo'n ouder die niet eerst zelf kijkt wat iets is voor je je kind er aan bloot stelt?
Of ben jij zo'n ouder die niet eerst zelf kijkt wat iets is voor je je kind er aan bloot stelt?
Kinderen van 6 jaar moeten worden gestimuleerd in het lezen, ik kan me niet voorstellen dat dit boek stimuleert........
-
MithraMadness
Hmm, uiteindelijk worden kinderen toch met dergelijke zaken geconfronteerd: op school, het jeugdjournaal en bijvoorbeeld door vriend(innet)jes. Dan heeft u als ouder liever dat uw kinderen niet voor een onverwachte verrassing komen te staan. Beter om dagelijkse onderwerpen aan te snijden en uw kinderen voor te bereiden. Het lijkt mij wel verstandig om een waarschuwingssticker op het boek te plakken.
-
Gast
Een waarschuwingssticker voor wie?
Grote onzin.
Grote onzin.
-
MithraMadness
Voor de ouders, dat zij op de hoogte zijn dat het boek geen lichte onderwerpen bevat. Ik snap uw reactie niet, beste Gast.
-
Gast
Ik neem aan dat de ouders kunnen lezen.
Ik schuif niet zomaar een boek onder de neus van mijn kinderen wanneer ik zelf niet weet waar het over gaat.
Dus ouders kijk/ lees eerst zelf en bepaal dan of u het u kind wilt laten lezen.
Jij begrijpt mijn reactie niet?
Zegt genoeg over jou dan.
Wat heeft zo'n sticker voor zin?
Dan kan je overal wel een sticker op gaan plakken.
Neem zelf je verantwoordelijkheid als ouder zijnde i.p.v. het op een ander af te schuiven.
Ik schuif niet zomaar een boek onder de neus van mijn kinderen wanneer ik zelf niet weet waar het over gaat.
Dus ouders kijk/ lees eerst zelf en bepaal dan of u het u kind wilt laten lezen.
Jij begrijpt mijn reactie niet?
Zegt genoeg over jou dan.
Wat heeft zo'n sticker voor zin?
Dan kan je overal wel een sticker op gaan plakken.
Neem zelf je verantwoordelijkheid als ouder zijnde i.p.v. het op een ander af te schuiven.
-
MithraMadness
Deze sticker is net zoals bij videobanden (u weet wel die iconen die aangeven wat voor schadelijke elementen een film vertonen) bedoeld om ouders te waarschuwen dat het boek onder begeleiding moeten worden gelezen.
Ik vind uw post gedrag erg onprofessioneel. U hecht geen waarde aan mijn suggesties en spreekt mij alleen tegen. Wellicht is een cursus communicatie een goede suggestie. Dan leert u luisteren en lezen wat er staat.
Ik vind uw post gedrag erg onprofessioneel. U hecht geen waarde aan mijn suggesties en spreekt mij alleen tegen. Wellicht is een cursus communicatie een goede suggestie. Dan leert u luisteren en lezen wat er staat.
U begint allebei met een schone lei en houd u aan het onderwerp, zonder elkaar te beoordelen
Ikzelf ben wellicht ouderwets, maar mijn oudste vermaakt zich prima met de schippers van de kameleon, pietje bell en wat hij bij de bieb leent....
Hij hoeft van mij niet te worden gewezen op de misstanden in het jonge leven, dan krijg ik straks een bang kereltje die oom niet eens meer een kus durft te geven (gewoon omdat hij hem lief vind)
Ikzelf ben wellicht ouderwets, maar mijn oudste vermaakt zich prima met de schippers van de kameleon, pietje bell en wat hij bij de bieb leent....
Hij hoeft van mij niet te worden gewezen op de misstanden in het jonge leven, dan krijg ik straks een bang kereltje die oom niet eens meer een kus durft te geven (gewoon omdat hij hem lief vind)
-
Gast
Daar ligt dus een taak voor de ouders.
Praat erover met je kinderen.
Of wil jij het er pas met ze over hebben wanneer zoiets gebeurd is?
Praat erover met je kinderen.
Of wil jij het er pas met ze over hebben wanneer zoiets gebeurd is?
Ik heb zelf zoiets meegemaakt toen ik een jaar of 9 was, niet met familie maar met een jongeman van 16, dus ik weet heel goed wat de gevolgen kunnen zijn.
Ik hou mijn omgeving heel goed in de gaten en heb mijn kinderen gewaarschuwd voor vreemde zaken, maar ik vind ook dat je de kinderen kinderen moet laten zijn......zonder ze bang te maken voor zaken die misschien helemaal niet gebeuren.
Ik hou mijn omgeving heel goed in de gaten en heb mijn kinderen gewaarschuwd voor vreemde zaken, maar ik vind ook dat je de kinderen kinderen moet laten zijn......zonder ze bang te maken voor zaken die misschien helemaal niet gebeuren.
-
Gast
Ik denk ook niet dat ze bang worden van het lezen van dat boek, zolang je zelf eerlijk en open met je kinderen erover praat.
Het er juist niet over hebben en ze onwetend van de dingen willen houden vind ik persoonlijk veel gevaarlijker en eerder schadelijk voor hun kindzijn.
Het er juist niet over hebben en ze onwetend van de dingen willen houden vind ik persoonlijk veel gevaarlijker en eerder schadelijk voor hun kindzijn.