Na al jaren uitermate content te zijn met de dienstverlening van Keeno.nl (dvd verhuur per post) komen ze nu met een wel heel belachelijke verdraaiing van de gebruikersvoorwaarden. Ik vraag me tevens sterk af of dit juridisch wel mag...
Ik heb het volgende abonnement bij ze (wordt nog steeds zo gepromoot op hun site):
Abonnement NoLimits XL: € 24,95 per maand
Dit is een abonnement waar veel mensen van dromen: Keeno stuurt u drie DVD’s van uw persoonlijke huurlijst toe die u zo lang als u wilt in huis mag houden. Geen beperkingen. Wij blijven u nieuwe DVD’s sturen zolang als u zelf DVD’s op de bus doet.
NoLimits XL is zeer geschikt voor de verwende filmliefhebber die veel films kijkt.
Tot op heden altijd snelle reactie en levering van dvd's (niet zoals bij Plusdvd.nl waar ze extra lang wachtten met het sturen van dvd's). Nadeel was enkel dat tijdens vakanties het abonnement door bleef lopen, maar dat nam ik voor lief.
Heel belangrijk in dit abonnement is de opmerking: GEEN BEPERKINGEN. Tot het recente mailtje waarin men spreekt over Fair Use Policy (staat nergens op de site, maar word me enkel per mail medegedeeld).
Men wil nu dat ik meer ga betalen als ik meer dan 15 dvd's per maand ontvang (hoezo: GEEN BEPERKINGEN?).
Conclusie: ik moet voor hetzelfde abonnement nu geen 25 euro maar 80 euro gaan bepalen als ik dvd's wil gaan huren (het klinkt onbeperkt, maar er is een beperking: niet meer dan 41 dvd's per maand huren).
Zou ik 31 dvd's in een maand ontvangen, dan kost me dit 60 euro, toch meer dan een verdubbeling. Ik vind het grote schande en heb mijn abonnement opgezegd. Ik vraag me evenwel af of dit soort Fair Use Policys zomaar in een lopend contract gezet kunnen worden.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Keeno.nl verdraait gebruikersvoorwaarden...
Re: Keeno.nl verdraait gebruikersvoorwaarden...
'fair use policy' is meestal een begrip dat wil zeggen dat de leverancier zelf wil bepalen wat 'fair' is of niet. Komt bijvoorbeeld ook nogal vaak voor bij internetserviceproviders (ook al zeggen die geen datalimiet te hanteren. Het vervelende is dat bij het willen raadplegen op de webiste van Keeno, er geen link is naar wat de zelf omschreven 'fair use policy' inhoudt. Wel is er een opsomming van leveringsvoorwaarden te vinden waarin naar deze policy wordt verwezen. In het algemeen is het zo dat leveringsvoorwaarden volledig en expliciet kenbaar moeten worden gemaakt aan de klant. Het enkel vermelden daarvan op de website is niet voldoende. De leveringsvoorwaarden zijn op te vatten als algemene voorwaarden en er kan, afhankelijk van de manier waarop de wijziging van deze voorwaarden kenbaar is gemaakt. Het is overigens opmerkelijk dat Keeno in de huidige algemene voorwaarden zichzelf het recht toeeigent om ook zonder mededeling de voorwaarden te wijzigen. Strikt genomen kan dit bij bestaande contracten niet.
Verder kan de wijziging van de 'fair use policy' mogelijk onredelijk bezwarend zijn omdat daarmee het recht om de toegezegde prestatie op te eisen (het huren van >15 dvd's) daarmee binnen het kader van het contract wordt ontnomen. Kortom: het lijkt er op dat deze 'fair use policy' ingewijzigde vorm mogelijk kan gelden als onredelijk bezwarend (zwarte lijst).
Verder kan de wijziging van de 'fair use policy' mogelijk onredelijk bezwarend zijn omdat daarmee het recht om de toegezegde prestatie op te eisen (het huren van >15 dvd's) daarmee binnen het kader van het contract wordt ontnomen. Kortom: het lijkt er op dat deze 'fair use policy' ingewijzigde vorm mogelijk kan gelden als onredelijk bezwarend (zwarte lijst).
Re: Keeno.nl verdraait gebruikersvoorwaarden...
Als de algemene voorwaarden worden veranderd moet dat meegedeeld worden. U hebt dan tevens de mogelijkheid om op de ingangsdatum van die nieuwe voorwaarden uw abbonement te beeindigen.