Ik had gisteren wat besteld bij apple.com
namelijk een beschermhoes voor mijn laptop.
nu zat ik me dat eens na te rekenen wat ik kreeg via de email (soort van offerte) en twijfelde toch heel erg. Dus heb vandaag gebeld en dat ging over het volgende:
op de site staat dat de hoes 29,95 is INCLUSIEF BTW
op de offerte komt te staan 25 euro nog wat exclusief btw
de btw is al 6,21, dus dat samen is al veel meer.
dus ik bel op, en vraag hoe dat zit. Na veel "dat moet ik aan m'n collega vragen" komt het volgende antwoord eruit:
ze pakken het bedrag EXCLUSIEF BTW, tellen daar de verzendkosten bij op van 7,50 (wat ik ook al raar vind, want zo'n hoes past door de brievenbus) en halen daarover weer de BTW.
Mijn vraag is: mag dit ?
uiteindelijk verspreiden ze misleidende reclame, want op de site zetten ze INCLUSIEF BTW.
ik heb uiteindelijk de bestelling geannuleerd, maar ben het nu wel aan het uitzoeken want ik vind dit niet kunnen ..
Groetjes,
mir
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag dit wel?
Re: Mag dit wel?
Het is inderdaad een vreemde gang van zaken.. Maar niet minder gezien tegenwoordig...
Of het mag of niet mag is het tweede, ik zou het niet durven zeggen maar echt netjes is het niet te noemen...
Of het mag of niet mag is het tweede, ik zou het niet durven zeggen maar echt netjes is het niet te noemen...
-
bodejosm43
Wanneer ze het bedrag 25 euro aanprijzen als INCLUSIEF BTW, dan hoef je inderdaad ook alleen maar die 25 euro ervoor te betalen.
Wat ze hoogstwaarschijnlijk bedoelen, is iets wat je doorgaans op aankoopbonnetjes in de winkel ziet: het btw-bedrag wordt apart vermeld. Dit maakt het een ondernemer die iets koopt makkelijker om die weer terug te vragen. Die hoeft het dan immers niet meer zelf te berekenen.
Lastiger en vager is het bedrag dat erbij komt voor verpakkings- en verzendkosten. Het is namelijk vaak ook de envelop, de kartonnen doos, of noem maar op, die ze in rekening brengen. En ja hoor: veel bedrijven doen maar wat. Soms tellen ze minder dan de werkelijke kosten, maar vaker veel meer dan ze kosten die zij ervoor hebben gemaakt.
Dat er BTW gerekend wordt over porto: dat is bij mijn weten niet toegestaan, frankering is bij mijn weten BTW-vrij. Maar dat weet ik niet zeker.
Wat ze hoogstwaarschijnlijk bedoelen, is iets wat je doorgaans op aankoopbonnetjes in de winkel ziet: het btw-bedrag wordt apart vermeld. Dit maakt het een ondernemer die iets koopt makkelijker om die weer terug te vragen. Die hoeft het dan immers niet meer zelf te berekenen.
Lastiger en vager is het bedrag dat erbij komt voor verpakkings- en verzendkosten. Het is namelijk vaak ook de envelop, de kartonnen doos, of noem maar op, die ze in rekening brengen. En ja hoor: veel bedrijven doen maar wat. Soms tellen ze minder dan de werkelijke kosten, maar vaker veel meer dan ze kosten die zij ervoor hebben gemaakt.
Dat er BTW gerekend wordt over porto: dat is bij mijn weten niet toegestaan, frankering is bij mijn weten BTW-vrij. Maar dat weet ik niet zeker.
-
Gast
Aan particulieren moeten de prijzen doorberekend worden incl. btw en aan ondernemers excl. btw.
Ik heb het zo eens na zitten rekenen, jij kreeg een offerte van excl. btw € 25 ,btw van 19% er bovenop maakt samen € 29,75 dus geen € 29,95 wat zij zeiden, en ja portokosten mogen ze rekenen maar dat behoren zij wel te vermelden.
Maar wat zij jou willen laten betalen, zou ik maar niet doen, je kan het ook in de winkel kopen.
Groet, Sybinske
Ik heb het zo eens na zitten rekenen, jij kreeg een offerte van excl. btw € 25 ,btw van 19% er bovenop maakt samen € 29,75 dus geen € 29,95 wat zij zeiden, en ja portokosten mogen ze rekenen maar dat behoren zij wel te vermelden.
Maar wat zij jou willen laten betalen, zou ik maar niet doen, je kan het ook in de winkel kopen.
Groet, Sybinske
-
bodejosm43
beiden moeten de BTW betalen.Aan particulieren moeten de prijzen doorberekend worden incl. btw en aan ondernemers excl. btw.
Echter: particulieren kunnen die niet terugvragen, omdat zij eindgebruiker zijn. Een ondernemer kan de betaalde BTW over produkten die hij ''beroepsmatig'' doorverkoopt, terugvorderen.
-
Gast
jawel, maar ik bedoel, een leverancier mag een artikel niet excl. btw aan de consument verkopen, aan een ondernemer mag het wel excl. btw verkocht worden.Geplaatst op 08 Okt 2005 20:27 door bodejosm43
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Aan particulieren moeten de prijzen doorberekend worden incl. btw en aan ondernemers excl. btw.
beiden moeten de BTW betalen.
Echter: particulieren kunnen die niet terugvragen, omdat zij eindgebruiker zijn. Een ondernemer kan de betaalde BTW over produkten die hij ''beroepsmatig'' doorverkoopt, terugvorderen.
Ik begrijp je uitleg wel, eigenlijk zeggen jij en ik hetzelfde, alleen ik verwoord het anders: Ik verwoord het zoals ik het enige tijd geleden gelezen heb.
-
bodejosm43
Wat je in het begin van je reaktie zegt, klopt helemaal. Inderdaad zeggen we in feite hetzelfde.
Dat tweede: het kan goed hoor, wat je daar zegt. Eerst betalen en dan terug kunnen vorderen, of meteen niet betalen, komt op hetzelfde neer.
Dat tweede: het kan goed hoor, wat je daar zegt. Eerst betalen en dan terug kunnen vorderen, of meteen niet betalen, komt op hetzelfde neer.