LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Matras, Garantietermijn

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
DirkZwager

Matras, Garantietermijn

Ongelezen bericht door DirkZwager »

Iets meer dan een jaar geleden heb ik 2 matrassen gekocht bij een regionale meubelwinkel als tamelijk goed bekend staat. Aankoopbedrag van sec het matras was EUR 275,00 per stuk.

De matras waar ik zelf op slaap is inmiddels tamelijk 'dun' geworden op de gebruikelijke plaatsen (schouders, heupen). Omdat het andere matras nauwelijks beslapen is heb ik een goede referentie hoe het matras was ten tijde van de aankoop. Het verschil, in gevoel, is enorm. Het matras ligt simpelweg niet lekker meer!

Voordat ik bij het bedrijf mijn beklag ga doen (in gebreke stellen) wil ik u vragen:

- Weet iemand wat een redelijke garantietermijn is voor een matras van bovenstaande waarde? Ik heb me door de deskundigen laten vertellen dat je een matras iedere 5 jaar moet vervangen wat m.i. dan tevens een impliciete garantietermijn is.

- Zijn er mensen die een dergelijke ervaring hebben en hoe er door koper en verkoper is gehandeld? Verwijzing naar jurisprudentie is zeer welkom!

Alvast dank voor uw reactie!

<off-topic>
Binnenkort zal ik een artikel over Lindorff en haar werkwijze publiceren. Er is al veel over geschreven, maar ik heb -met succes- een strijd gevoerd tegen dit bedrijf. Binnenkort meer! :D

swalusi

Re: Matras, Garantietermijn

Ongelezen bericht door swalusi »

Iets meer dan een jaar geleden heb ik 2 matrassen gekocht bij een regionale meubelwinkel als tamelijk goed bekend staat. Aankoopbedrag van sec het matras was EUR 275,00 per stuk.
Op een matras van die prijsklasse laat je een poesje of een hondje slapen.

Een beetje matras met goede vering ben je minimaal zo'n € 1.500,00 kwijt :wink:

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Het ligt er aan, waar je aanspraak op kan maken. Draai je het matras regelmatig, want dat wordt wel aanbevolen.
Ligt trouwens ook aan het gewicht van het matras, de hardheid ervan en het merk.
Ik heb een Pullman matras, dus ik kan nog wel even voort, maar als het goed is staat op je bon van aankoop ook wel een garantie termijn.

Ga eerst eens gewoon praten met het bedrijf en ga overleggen en niet meteen denken aan juridische stappen.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

DirkZwager schreef:Voordat ik bij het bedrijf mijn beklag ga doen (in gebreke stellen) wil ik u vragen:

- Weet iemand wat een redelijke garantietermijn is voor een matras van bovenstaande waarde? Ik heb me door de deskundigen laten vertellen dat je een matras iedere 5 jaar moet vervangen wat m.i. dan tevens een impliciete garantietermijn is.
Dat is een fabeltje.
Als je op de matras een garantieperiode hebt gekregen van 1 jaar, dan heb je ook recht op maar 1 jaar garantie.
Als de winkelier of fabrikant in de media of voor de koop bepaalde uitspraken hebben gedaan omtrent de levensduur, dan moeten zij daar wel zich aan houden.

En als de experts zeggen dat je om de 5 jaar de matras moet vervangen, wilt dat dus niet zeggen dat je rech op 5 jaar garantie hebt.
Hoor je wel vaak maar is niet zo.

Als je echter keihard kunt bewijzen dat de matras tijdens de koop al een gebrek vertoonde en later openbaarde, dan heb je wel recht op kosteloze reparatie.
Ook als er in de overeenkomst bepaalde garantietermijnen of levensduren vermeld staan, dient de verkopende partij zich daaraan te houden.

Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft en de winkelier heeft op de overeenkomst 1 jaar garantie gezet, dan heb jij ook daaraan te houden en heb je geen recht langer dan 1 jaar.
Ben je het daar niet mee eens, had je nooit of te nimmer met de koop accoord moeten gaan en een langere garantieperiode moeten afspreken.

Jolen

Ongelezen bericht door Jolen »

Ben het niet met Swalusi eens. Zit zelf in de bedden en ons motto is: goed slapen hoeft niet duur te zijn. Nu is 275,- inderdaad erg weinig maar toch mag het niet zo zijn dat je er na een jaar al niet lekker meer op slaapt. Is het matras misschien te zacht voor uw lichaamsgewicht? Als dat zo is had de verkoper u daar op moeten wijzen maar ik weet uit ervaring dat mensen soms zacht gewoon lekker vinden en dat ook gewoon nemen ook al is dat misschien niet helemaal juist. Dus het hangt er ook een beetje vanaf hoe het verkoopgesprek is gegaan. Neem gewoon contact op met het bedrijf, wie weet hoe coulant ze zijn. En Swalusi, wij verkopen matrassen van minder dan 500 euro die echt goed zijn en goed blijven! We hebben er hier al velen van verkocht en hebben nooit klachten!! 1500 euro voor een matras is echt niet nodig.

swalusi

Misschien heb je wel gelijk ik slaap lekker op mijn pocketveren matras met een kwaliteits lattenbodem. Met een 2e handsauto kun je ook rijden :wink:

Jolen

Toch zie ik een 2e-handsmatras echt niet zitten..... bleh :wink:

swalusi

Een goede nachtrust is nu éénmaal niet goedkoop :lol:

Jolen

Maar niet alleen afhankelijk van het matras............

poespas

Ongelezen bericht door poespas »

Ik heb een tweepersoonsmatras van Ikea 140x200 die was nog goedkoper dan 275 maar daar krijg je heeeeeeeeeeeeeel lang garantie op :D

swalusi

Slaap lekker en straks gezond weer op met rugpijn :lol:

poespas

Nee joh dat ding ligt heerlijk, heb nergens last van :lol:
Het is een binnenveringsmatras.
Moet wel zeggen dat ik hem elke maand omdraai.
Ik vind het voor dat geld een aanrader.

Jolen

Hoe lang heb je die al poespas? Nog even en je voelt de binnenvering in je rug. En dan zeggen ze dat het "gebruikerssporen" zijn en kun je fluiten naar je garantie. Voor zo weinig kan er nooit een knappe toplaag opzitten.

swalusi

Een beetje matras met goede vering ben je minimaal zo'n € 1.500,00 kwijt :wink:

poespas

Iets van een jaar ofzo weet het niet precies.

Als ik zo rijk was dat ik een matras van 1500 kon kopen zat ik niet hier maar op de bahama`s :mrgreen:

Uiteraard heeft een duurder matras een betere kwaliteit en zal ook langer meegaan, maar je kan maar uitgeven wat je hebt, en tot nu heb ik er geen spijt van.

swalusi

Ik plaag je maar een beetje hoor :wink:

Jolen

Ja hoor Poespas, het kan ook best heel lang goed gaan. Ik weet niet hoe zwaar je bent maar als je onder de 60 kilo bent dan is ie over 5 jaar misschien ook nog wel goed (en dan benijd ik je ;-))
En Swalusi, er zit ook nog iets tussen 200 en 1500 euro :wink:

Jolen

Ik ben trouwens wel een gevalletje "een loodgieter waarbij thuis het kraantje lekt". Zit in de matrassen maar slaap zelf op een 12 jaar oude boxspring met matrassen die heerlijk zacht zijn maar totaal ongeschikt voor een buikslaper zoals ik. Ik raad mijn buikslaapklanten altijd een harder matras aan en wat doe ik zelf....... Ik slaap in een zeer ongezonde slaaphouding, zo'n kommetje ;-) Als ik niet in zo'n topconditie zou verkeren dan had ik allang nekklachten gehad ;-) Maar goed, ben erg aan mijn bed gehecht en hij gaat al heel lang mee. En swalusi, het is toeval dat dit bed me zo'n 3000 euro (dus 1500 per stuk) heeft gekost ;-)
Jij ook een fijn weekend!!!

poespas

Jolen schreef:Ja hoor Poespas, het kan ook best heel lang goed gaan. Ik weet niet hoe zwaar je bent maar als je onder de 60 kilo bent dan is ie over 5 jaar misschien ook nog wel goed (en dan benijd ik je ;-))
En Swalusi, er zit ook nog iets tussen 200 en 1500 euro :wink:
Toen ik ongeveer 15 was woog ik dat, en geloof me, dat is heel wat jaartjes en heel wat kilootjes geleden :D

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ikea heeft 25 jaar duidelijke garantie en dus waarom nog deze speciaalzaak?

Gezien de winst dus wel mogelijk goed en goedkoop te leveren en nauwelijks claims of raakt iedereen zijn kassabon te vroeg kwijt?

Gesloten