LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Modelbouwmotoren, garantie en prijsafspraken ?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Roelof

Modelbouwmotoren, garantie en prijsafspraken ?

Ongelezen bericht door Roelof »

Echt speelgoed kan je het niet noemen, van die modelauto's met brandstofmotoren waarmee ook echt geraced wordt maar het wordt door velen nog wel eens in de hoek van speelgoed gedrukt.

Deze (bij mij) 3.5cc motoren waren 10 jaar geleden in een competieve uitvoering zo'n 500-600 gulden. In de afgelopen 4 jaar zijn de prijzen behoorlijk gestegen naar zo'n 450-500 euro voor een competieve motor.
Vanwege die prijs had ik ooit een stap gemaakt naar een ander merk en die haalde de einde van zijn eerste race niet, een gebroken drijfstang door de behuizing geslagen. Niemand die echt garantie erop gaf dan alleen de kosten van een nieuw set en een gebruikte behuizing om voor de helft van de prijs weer de motor terug te hebben maar ook die begaf het.
De leverancier t/m de distributeur bleef maar volhouden dat het geen garantie is.

Mijn vraag met betrekking tot dit is wat de consument aan garantie mag verwachten want er zijn er meer die de motor al in een vroeg stadium met een normale behandeling gesloopt hebben. Bij normaal gebruik moet een motor zeker 4 tot 5 races mee kunnen gaan....

Maar van 500 gulden tot 500 euro in 10 jaar tijd is extreem te noemen. Opvallender is het dat de zgn. eco motoren welke eigenlijk qua specificaties minder zijn maar wel uit dezelfde materialen bestaan en mogelijk van dezelfde productielijn afkomen met alleen een ander stukje software in de machines voor de mindere specs wel 200 euro kunnen kosten.
De grootspeler in deze markt is novarossi(.com) die veel onderdelen voor andere merken fabriceerd en toevallig liggen al die merken (mede met andere merken) in dezelfde prijsklasses.
Probleem is alleen dat deze sport maar vooral ook hobby ten onder gaat aan de kosten van deze motoren en kunnen we ons afvragen als er sprake is van prijsafspraken.

Gesloten