LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte ondertiteling en onjuist beeldformaat DVD's.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.

Kloppen bij u ook zo vaak de ondertiteling en het beeldformaat volgens het doosje op DVD's niet?

Vaak
1
25%
Soms
0
Geen stemmen
Nooit
3
75%

Totaal aantal stemmen: 4

ERODUS

Slechte ondertiteling en onjuist beeldformaat DVD's.

Ongelezen bericht door ERODUS »

Tussen al die DVD's die wij gekocht hebben, valt het me regelmatig op dat het beeldformaat zoals deze op het doosje staat niet klopt.
4:3 blijkt soms breedeeld (16:9) en breedbeeld bestaat in meerdere verschillende formaten, terwijl volgens mij iedere breedbeeldtelevisie hetzelfde formaat heeft.
Verder klopt de ondertiteling vaak ook niet.
Zo is de DVD-box van "Bartje" maar gedeeltelijk ondertiteld, loopt de ondertiteling bij het interview met John Cleese op de DVD van "Fawlty Towers" tot meer als anderhalve minuut achter (aan het eind van het interview mis je de rest van de ondertiteling dus omdat het stuk is afgelopen...) en heb je soms de ondertiteling in het zwarte gedeelte onder het beeld staan, waardoor je ook niet normaal breedbeeld kunt kijken.
Jammer is het ook dat er films zijn uitgebracht in 4:3 welke orgineel 16:9 zijn. Dit zie je vaak aan het begin en op het eind bij de (af)titel, waarbij de woorden links en rechts afgekapt zijn.
Het grootste probleem is echter, dat je "het er maar mee moet doen" of je brengt hem terug en heb je dus helemaal niets.
Over de DVD van "Bartje" heb ik dus naar de NCRV gemaild met dit dus als antwoord dat ik "het er maar mee moest doen en anders breng je hem maar terug", wat me erg teleursteld en ergerd. Zo'n reactie vind ik dus ook niet om tevreden over te zijn. Je wordt dus gewoon bedonderd waar je bij staat, maar mag wel de volle prijs betalen zonder pardon.
Heel jammer vind ik het ook van de NCRV om te zeggen dat ze nog geen enkele klacht hierover hebben gehad, maar helaas hoor je dat bij een klacht overal "dat je de eerste bent". Bij diverse winkels en kennissen heb ik het nagekeken en helaas hebben ALLE DVD's van "Bartje" dit probleem, wat ik ook verwacht had, net zoals ik het van de rest verwacht. Het is namelijk op één manier gepersd en daar kan dus tussen de DVD's geen verschil in zitten. Je kunt het zien als een fout in een programma wat je daarna copieert, dan zit dezelfde fout er dus bij ieder copie in.
Het wordt dus eens tijd dat er iets aan gedaan kan worden, zodat de DVD's in de toekomst wel goed moeten zijn, anders dan kunnen de uitgevers toch doen wat ze willen zonder consequenties voor hun zelf.
Weet u een oplossing, hebt u dezelfde ergernissen hieraan, laat het weten!!!!
Misschien kan er met genoeg klachtten wel iets gedaan worden hieraan, samen staat men sterker.

P.S. Mijn DVD-speler staat goed ingesteld met het beeldformaat en ondertiteling, daar heb ik wel heen gekeken, dus die opmerking hoeft u niet te plaatsen. Verder gaat het hier NIET om gebrande DVD's maar orginele!

Gast

Re: Slechte ondertiteling en onjuist beeldformaat DVD's.

Ongelezen bericht door Gast »

Probeer eens het beeldformaat op superzoom te zetten.(Philips)
Ander merk weet ik niet.

Groet 8)

Gast

ik heb nergens last van .....gewoon beeld formaat bij stellen met de knoppen van je afstand bediening .... :lol: vrij normale zaak lijkt mij ?

ERODUS

Ongelezen bericht door ERODUS »

Tja, het is inderdaad vrij makkelijk om het beeldformaat zodanig bij te stellen dat het precies past, maar dan klopt het dus bij de nodige films niet wat je goed kunt zien aan te dikke of te lange gezichten e.d., dus dit is geen correcte oplossing!
Wat er dan dus gebeurd is dat het beeldformaat in de lengte of in de breedte wordt uitgerekt, waardoor je verkeerde beeldverhoudingen krijgt.
Hier ligt dus geen oplossing.
Het gaat mij dus om het verschil tussen de vastgelegde beeldverhouding op de DVD en het vaste (correcte) beeldformaat van de tv. Als je een broek koopt dan moet deze toch ook niet te breed of te lang zijn, niet?

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Films die op DVD worden uitgebracht, worden niet extra voor die DVD gemaakt, maar zijn normale bioscoop - of tv films die op DVD worden gekopieerd. Dat heeft als consequentie dat er afwijkingen kunnen voorkomen. Ook bij ondertiteling in de bioscoop of tv kan het voorkomen dat een ondertiteling onvolledig is of te laat komt of niet helemaal op de juiste plaats staat. Dat komt dan ook zo terecht op de DVD. En als dat je stoort zijn er inderdaad maar 2 oplossingen: of je accepteert het of je brengt de DVD terug. Zou de DVD geruild worden lost dat ook niks op, want ook op de nieuwe DVD zitten dezelfde onvolkomenheden.

Gast

Wat ik nog weleens tegenkom is dat ze op de hoes vermelden dat het 5.1 geluid is en in werkelijkheid 5.0 en is er op de hele dvd geen 5.1 te vinden.
Hier heb ik vaak geklaagd bij de betreffende dvd maatschappij, bijvoorbeeld Universal. En je raad het nooit, maar geven toe dat het wel wordt vermeld op de hoes, maar het in werkelijkheid niet op gebrand is!!! Dat is toch van de zotte en dan zeggen ze ook nog dat de meeste mensen met simpele setjes het verschil toch niet merkt!

:evil:

Gesloten