| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarlamp bedrog qua levensduur
Spaarlamp bedrog qua levensduur
Dat de spaarlamp een van overheidswege opgelegd produkt is, wist een ieder.
Dat die lamp eigenlijk ook nog zorgt voor één van de grootste oplichtingszaken van de laatste tien jaar, gesanctionneerd en opgelegd door de EU en onze nationale overheid is misschien niet iedereen bekend.
Want deze lamp die de burger door de strot is geduwd blijkt helemaal niet zo een lange levensduur te hebben als op de verpakking wordt beweerd.
5 tot 8 jaar mee?
Laat me niet lachen.
Tot nu toe ging iedere lamp die ik kocht binnen een jaar stuk ongeacht het merk of de winkel waar ik de lamp kocht.
Ervaringen die ik uitwisselde met anderen tonen hetzelfde beeld:
de lampen gaan gewoon stuk, ver voor de houdbaarheidsdatum, bij normaal gebruik.
Dat die lamp eigenlijk ook nog zorgt voor één van de grootste oplichtingszaken van de laatste tien jaar, gesanctionneerd en opgelegd door de EU en onze nationale overheid is misschien niet iedereen bekend.
Want deze lamp die de burger door de strot is geduwd blijkt helemaal niet zo een lange levensduur te hebben als op de verpakking wordt beweerd.
5 tot 8 jaar mee?
Laat me niet lachen.
Tot nu toe ging iedere lamp die ik kocht binnen een jaar stuk ongeacht het merk of de winkel waar ik de lamp kocht.
Ervaringen die ik uitwisselde met anderen tonen hetzelfde beeld:
de lampen gaan gewoon stuk, ver voor de houdbaarheidsdatum, bij normaal gebruik.
Re: Spaarlamp bedrog qua levensduur
Vreemd ik heb in mijn huis zo'n 20 spaarlampen de nieuwste zijn ruim 2 jaar oud de oudste zo'n 5 jaar.Het zijn gewoon Gammatjes en blokkertjes.Tot nu toe ging iedere lamp die ik kocht binnen een jaar stuk ongeacht het merk of de winkel waar ik de lamp kocht.
gr Henk
-
Hartenheer
Ik heb 21 aquaria draaien met spaarlampen.
Daardoor heb ik een goede gelegenheid om de lampen eens goed uit te proberen.
Tot nu toe ben ik tot conclusie gekomen dat de lampen van onbekende merken, betrekkelijk minder licht geven, en een kortere levensduur hebben.
Het beste resultaat heb ik nog met de lampen van Philips.
Niet bepaald de goedkoopste, maar zover ik ervaar nog wel de beste qua lichtopbrengst en levensduur.
Daardoor heb ik een goede gelegenheid om de lampen eens goed uit te proberen.
Tot nu toe ben ik tot conclusie gekomen dat de lampen van onbekende merken, betrekkelijk minder licht geven, en een kortere levensduur hebben.
Het beste resultaat heb ik nog met de lampen van Philips.
Niet bepaald de goedkoopste, maar zover ik ervaar nog wel de beste qua lichtopbrengst en levensduur.
Ik heb dezelfde ervaring met Philips lampen en kocht een setje Ikea lampen. de laatstgenomede heeft eerder een "uitvaller"dan de eerste. Philips lijkt mij beter gebouwd.
Sinds 6 jaar philips spaarlampen in de tuinverlichting. Verspreid door de tuin 5 stuks, nog alle brandend. Ze branden dagelijks, 's winter van 18.00 tot 22.00 en 's zomers als het donkerder wordt tot 23.00 uur.
Vooralsnog heb ik geen klagen over de spaarlampen. Ik denk dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen eigenmerk of budgetmerken en bijvoorbeeld philips. Alle waar naar zijn geld, zeggen ze toch?
Vooralsnog heb ik geen klagen over de spaarlampen. Ik denk dat er wel degelijk kwaliteitsverschil zit tussen eigenmerk of budgetmerken en bijvoorbeeld philips. Alle waar naar zijn geld, zeggen ze toch?
-
stofzuigertje
Noteer met watervaste stift de datum in gebruik en winkel waar je deze kocht en je weet dat duurdere Osram en Philips zichzelf terug verdienen.
Ook Led lampen hetzelfde, de goedkope hebben dus uitgevallen Leds en dat zal voorlopig dus wel zo blijven.
Made in China mag niets kosten dus kan je zoiets verwachten.
Ook Led lampen hetzelfde, de goedkope hebben dus uitgevallen Leds en dat zal voorlopig dus wel zo blijven.
Made in China mag niets kosten dus kan je zoiets verwachten.
En wanneer spaarlampen stuk gaan, ontstaat mogelijk een ander groot probleem. Bij breuk van de lamp kunnen zeer gevaarlijke kwikdampen vrijkomen. In Duitsland is gebleken uit testen dat " The energy saving bulbs show mercury levels 20 times higher than regulations allow in the air surrounding them for up to five hours after they are broken, according to tests released Thursday by the Federal Environment Agency (UBA). " Vanwege dit gevaar voor de gezondheid vragen Duitse consumentenorganisaties inmiddels om het terugdraaien van het door de EU opgelegde verbod op gloeilampen. bron: http://www.thelocal.de/national/20101203-31563.htmlknerf schreef:de lampen gaan gewoon stuk, ver voor de houdbaarheidsdatum, bij normaal gebruik.
Willem Hartman schreef:Tot nu toe ben ik tot conclusie gekomen dat de lampen van onbekende merken, betrekkelijk minder licht geven, en een kortere levensduur hebben. Het beste resultaat heb ik nog met de lampen van Philips.
Dat is ook zo ongeveer de conclusie van een lampentest die door Stiftung Warentest is uitgevoerd. Vooral de levensduur van de geteste lampen bleek erg tegen te vallen. Zie voor een korte weergave van de testresultaten: http://www.test.de/themen/umwelt-energi ... 9-1857680/