| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitvaart: kleding en meer overleden partner kwijt?
-
guylaine.blom
Uitvaart: kleding en meer overleden partner kwijt?
Mijn man is afgelopen 23 september op 62 jarige leeftijd overleden. Plotseling, zittend op het tuinbankje in de tuin. Nadat hij, door de ambulancebroeders op een matras in de kamer neergelegd en de rest van de middag nog bij ons is geweest, is hij 's avonds door uitvaartverzorgers van Myosotis opgehaald. Bij de vraag of we zijn kleding en schoenen retour wilden, hebben we aangegeven dat we dat inderdaad wilden. Na het overlijden van mijn man die dag heeft onze zoon de uitvaart laten regelen door Dela. Myosotis was dus ingeroepen door Dela om de verzorging van zijn lichaam op zich te nemen. Het was voor mij heel moeilijk om hem mee te geven. En ik heb ze nog gevraagd en gezegd of ze hem met veel respect wilden behandelen, dat hij een ontzettend harde werker was geweest z'n hele leven en een heel lieve echtgenoot, vader en opa was. Onze kleindochters (die met mijn dochter hier inwonen na scheiding en net waren opgehaald door hun vader voor het weekend toen het gebeurde) hadden die middag ook nog afscheid genomen van opa. Na de begrafenis hoorden wij niets en kregen ook niets thuis gestuurd. Ik was er inmiddels achter gekomen dat we een bankpas misten. Mijn man had die ochtend boodschappen gedaan op de fiets en was, zoals hij vaak deed als hij terugkwam, even gaan uitrusten op de tuinbank. De bankpasjes en (klein)geld deed hij altijd in z'n achterzak. Daar heb ik in alle hectiek helemaal niet aan gedacht. Iedereen was in shock dus wij hebben niet in z;n zakken gevoeld of er nog wat in zat. Mijn zoon is gaan bellen met de persoon die ons begeleidde (Dela) en hij zei dat ze het dus uit handen hadden gegeven maar dat hij kontakt met ze zou opnemen. Hij belde terug met de mededeling dat de kleding kwijt was en dat ze gingen nakijken waar het zou kunnen zijn. Mijn zoon heeft de volgende dag teruggebeld en toen werd inderdaad bevestigd dat er een bankpas en kleingeld in z'n zakken zaten maar dat alles zoek was. Kleding, schoenen, bankpas en kleingeld, en ze niet wisten waar het gebleven kon zijn. Ik heb toen meteen de pas geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Het is nog steeds moeilijk te behappen allemaal, zijn plotselinge overlijden. Vorige week kregen wij de rekening van de begrafenis binnen. Deze heb ik afgewacht omdat ik benieuwd was of daar nog iets bij zat over dit incident. Niets! En het zit mij zó niet lekker! Ik vind het allereerst schandalig dat mijn zoon moet bellen waar de kleding blijft, dat we er daarna helemaal geen bericht over hebben gekregen, geen excuses of überhaupt dat de kleding dus niet retour kon worden gezonden, plus dat er dus ook nog een bankpas en kleingeld in zijn zakken zat. Onbegrijpelijk. Ik heb bij Dela gekeken of ik digitaal een klacht kon melden. Kan. En ze vragen wat Dela kan doen om het goed te maken. Ja, wat moet ik daar nou op zeggen. Zijn kleding is puur emotioneel! En de bankpas en het (klein)geld, geen idee hoeveel, hij had ook regelmatig briefgeld in z'n zakken, dat is natuurlijk puur feitelijk! Kan niet op het goede woord komen. Maar wat moet ik hier nu mee. Ik vind echt dat ze boete moeten doen. Voelbaar, zodat ze dat de volgende keer wel uit hun hoofd laten om zo slordig met andermans spullen met ook zoveel emotionele waarde om te gaan en niet het fatsoen hebben daar de verantwoordelijkheid voor te nemen. Hebben jullie een advies? Met vriendelijke groeten, Mevr. Blom
Re: Uitvaart: kleding en meer overleden partner kwijt?
Allereerst: gecondoleerd met die plotseling verlies. Wat vervelend dat er dan ook nog iets fout gaat...guylaine.blom schreef:Mijn man is afgelopen 23 september op 62 jarige leeftijd overleden. Plotseling, zittend op het tuinbankje in de tuin. Nadat hij, door de ambulancebroeders op een matras in de kamer neergelegd en de rest van de middag nog bij ons is geweest, is hij 's avonds door uitvaartverzorgers van Myosotis opgehaald. Bij de vraag of we zijn kleding en schoenen retour wilden, hebben we aangegeven dat we dat inderdaad wilden. Na het overlijden van mijn man die dag heeft onze zoon de uitvaart laten regelen door Dela. Myosotis was dus ingeroepen door Dela om de verzorging van zijn lichaam op zich te nemen. Het was voor mij heel moeilijk om hem mee te geven. En ik heb ze nog gevraagd en gezegd of ze hem met veel respect wilden behandelen, dat hij een ontzettend harde werker was geweest z'n hele leven en een heel lieve echtgenoot, vader en opa was. Onze kleindochters (die met mijn dochter hier inwonen na scheiding en net waren opgehaald door hun vader voor het weekend toen het gebeurde) hadden die middag ook nog afscheid genomen van opa. Na de begrafenis hoorden wij niets en kregen ook niets thuis gestuurd. Ik was er inmiddels achter gekomen dat we een bankpas misten. Mijn man had die ochtend boodschappen gedaan op de fiets en was, zoals hij vaak deed als hij terugkwam, even gaan uitrusten op de tuinbank. De bankpasjes en (klein)geld deed hij altijd in z'n achterzak. Daar heb ik in alle hectiek helemaal niet aan gedacht. Iedereen was in shock dus wij hebben niet in z;n zakken gevoeld of er nog wat in zat. Mijn zoon is gaan bellen met de persoon die ons begeleidde (Dela) en hij zei dat ze het dus uit handen hadden gegeven maar dat hij kontakt met ze zou opnemen. Hij belde terug met de mededeling dat de kleding kwijt was en dat ze gingen nakijken waar het zou kunnen zijn. Mijn zoon heeft de volgende dag teruggebeld en toen werd inderdaad bevestigd dat er een bankpas en kleingeld in z'n zakken zaten maar dat alles zoek was. Kleding, schoenen, bankpas en kleingeld, en ze niet wisten waar het gebleven kon zijn. Ik heb toen meteen de pas geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd. Het is nog steeds moeilijk te behappen allemaal, zijn plotselinge overlijden. Vorige week kregen wij de rekening van de begrafenis binnen. Deze heb ik afgewacht omdat ik benieuwd was of daar nog iets bij zat over dit incident. Niets! En het zit mij zó niet lekker! Ik vind het allereerst schandalig dat mijn zoon moet bellen waar de kleding blijft, dat we er daarna helemaal geen bericht over hebben gekregen, geen excuses of überhaupt dat de kleding dus niet retour kon worden gezonden, plus dat er dus ook nog een bankpas en kleingeld in zijn zakken zat. Onbegrijpelijk. Ik heb bij Dela gekeken of ik digitaal een klacht kon melden. Kan. En ze vragen wat Dela kan doen om het goed te maken. Ja, wat moet ik daar nou op zeggen. Zijn kleding is puur emotioneel! En de bankpas en het (klein)geld, geen idee hoeveel, hij had ook regelmatig briefgeld in z'n zakken, dat is natuurlijk puur feitelijk! Kan niet op het goede woord komen. Maar wat moet ik hier nu mee. Ik vind echt dat ze boete moeten doen. Voelbaar, zodat ze dat de volgende keer wel uit hun hoofd laten om zo slordig met andermans spullen met ook zoveel emotionele waarde om te gaan en niet het fatsoen hebben daar de verantwoordelijkheid voor te nemen. Hebben jullie een advies? Met vriendelijke groeten, Mevr. Blom
Maar mijn advies zou zijn: laat het rusten. Ja, er is een fout gemaakt. Maar dat is menselijk... en ze proberen het goed te maken ook, zo te lezen. Maar het onmogelijke kunnen ze natuurlijk niet. Alleen... dat goedmaken lijkt niet genoeg te zijn, je wilt ze echt straffen. En dat vind ik onterecht, en levert je bovendien ook nog een hoop negatieve energie op. En laten we eerlijk zijn: wijzer wordt je er niet van.
Ik wens je veel sterkte met het verlies en de afhandeling!
-
moederslink
Ook namens mij gecondoleerd met het plotselinge verlies van uw man die zo jong is overleden.
Slordig en nalatig van Dela , idd een nare situatie , maar wat Moneyman ook al aangeeft : laat het alsjeblieft verder rusten. Het levert niets meer op , behalve boosheid en negativiteit.
U kunt beter rouwen en het verdriet toelaten i.p.v dit gedoe.
Misschien komt het eea nog terecht ook.
Sterkte!
Slordig en nalatig van Dela , idd een nare situatie , maar wat Moneyman ook al aangeeft : laat het alsjeblieft verder rusten. Het levert niets meer op , behalve boosheid en negativiteit.
U kunt beter rouwen en het verdriet toelaten i.p.v dit gedoe.
Misschien komt het eea nog terecht ook.
Sterkte!
-
stofzuigertje
Hoe langer je wacht, hoe lastiger je kleding er netjes af kan halen en soms zitten er lek plekken van vocht in die stinken.
De zakken nazoeken doen ze dan niet en als je weet hoe een overleden persoon soms behandeld moet worden, dan begrijp je waarom ze soms deze weigeren te geven.....
Wel had je gelijk moeten vragen voor spullen los in zakken, zoals geld en pasjes, ook vaak ringen en horloge maar ook die verdwenen vaak in Crematorium als je niet duidelijk het aangeeft, en dat is in deze situatie erg lastig.
Vaak is de persoon die werk aanneemt een andere dan die het uitvoerde en dan gaat het mis, vooral bij de grotere bedrijven zoals Dela.
De zakken nazoeken doen ze dan niet en als je weet hoe een overleden persoon soms behandeld moet worden, dan begrijp je waarom ze soms deze weigeren te geven.....
Wel had je gelijk moeten vragen voor spullen los in zakken, zoals geld en pasjes, ook vaak ringen en horloge maar ook die verdwenen vaak in Crematorium als je niet duidelijk het aangeeft, en dat is in deze situatie erg lastig.
Vaak is de persoon die werk aanneemt een andere dan die het uitvoerde en dan gaat het mis, vooral bij de grotere bedrijven zoals Dela.
Je werkt nu ook al in de begrafenisbranche ?stofzuigertje schreef:Hoe langer je wacht, hoe lastiger je kleding er netjes af kan halen en soms zitten er lek plekken van vocht in die stinken. De zakken nazoeken doen ze dan niet en als je weet hoe een overleden persoon soms behandeld moet worden, dan begrijp je waarom ze soms deze weigeren te geven.....
Een klein beetje meer respect voor TS en overleden echtgenoot was op zijn geplaats geweest, ipv dit walgelijke en compleet off topic geschrijf !
Gecondoleerd vraagsteller.
Na een overlijden wordt elke overledene met respect behandeld, dit weet ik uit de praktijk en deed dit werk 8 jaar.
Ik neem aan dat uw man niet in de kleding die hij droeg ook opgebaard/begraven is.
De kleding die op moment van het verkleden van de overledene wordt als er niets bij de verzorgers bekend is ook weggedaan.
En weg is dan helaas voor u in dit geval weg. Er wordt niet altijd in de zakken gekeken/gevoeld als de kleding weg kan.
Ik zou persoonlijk ook niet de kleding van een overledene hoe dierbaar dan ook na een periode in een koeling niet meer willen hebben. Overigens wordt er altijd met een team van twee personen gewerkt en is er documentatie bij het lichaam waarop staat of en wat er aan waardevolle dingen (ringen oid) aanwezig moet zijn. De personen die verzorgen moeten ook hun naam invullen wie er wanneer en wat met de overledene heeft gedaan. Uw woorden dat de verzorgers "boete moeten doen" is op dit moment een emotionele reactie. Welke boete zouden ze moeten krijgen? Taakstraf, geldboete, gevangenis, waar denkt u aan? En heeft u daar de kleding dan wel de inhoud mee terug? Nee. Dit is niet "goed" te maken, door niemand niet. Maar zolang u in deze modus blijft komt u niet aan het rouwen toe en dat is belangrijker als dat beetje geld en een bankpasje waar niemand wat aan heeft zonder code wat ook nog geblokkeerd is. Veel sterkte in de toekomst.
Na een overlijden wordt elke overledene met respect behandeld, dit weet ik uit de praktijk en deed dit werk 8 jaar.
Ik neem aan dat uw man niet in de kleding die hij droeg ook opgebaard/begraven is.
De kleding die op moment van het verkleden van de overledene wordt als er niets bij de verzorgers bekend is ook weggedaan.
En weg is dan helaas voor u in dit geval weg. Er wordt niet altijd in de zakken gekeken/gevoeld als de kleding weg kan.
Ik zou persoonlijk ook niet de kleding van een overledene hoe dierbaar dan ook na een periode in een koeling niet meer willen hebben. Overigens wordt er altijd met een team van twee personen gewerkt en is er documentatie bij het lichaam waarop staat of en wat er aan waardevolle dingen (ringen oid) aanwezig moet zijn. De personen die verzorgen moeten ook hun naam invullen wie er wanneer en wat met de overledene heeft gedaan. Uw woorden dat de verzorgers "boete moeten doen" is op dit moment een emotionele reactie. Welke boete zouden ze moeten krijgen? Taakstraf, geldboete, gevangenis, waar denkt u aan? En heeft u daar de kleding dan wel de inhoud mee terug? Nee. Dit is niet "goed" te maken, door niemand niet. Maar zolang u in deze modus blijft komt u niet aan het rouwen toe en dat is belangrijker als dat beetje geld en een bankpasje waar niemand wat aan heeft zonder code wat ook nog geblokkeerd is. Veel sterkte in de toekomst.
-
Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
-
stofzuigertje
Een collega van Mahadma had ooit een zwaar persoon en geholpen.
Die was met ruim 150 Kg niet te doen alleen.
Maar ik hoorde dat de tijd voordat een persoon de koeling in gaat, en soms ruik je wel eens dat de persoon al overleden is.
Niet altijd prettig werk, en met slechts 1x ervaring en het verhaal wat Mahadma ook gaf, helaas ervaring en liever nooit meer.
Dela is een grote organisatie en elk dorp of stad werken andere mensen en hoe groter, hoe meer fouten helaas.
Ervaring met wat er soms fout kan gaan, die heb ik helaas wel.
Maar ik hoorde dat de tijd voordat een persoon de koeling in gaat, en soms ruik je wel eens dat de persoon al overleden is.
Niet altijd prettig werk, en met slechts 1x ervaring en het verhaal wat Mahadma ook gaf, helaas ervaring en liever nooit meer.
Dela is een grote organisatie en elk dorp of stad werken andere mensen en hoe groter, hoe meer fouten helaas.
Ervaring met wat er soms fout kan gaan, die heb ik helaas wel.
stofzuigertje schreef:Een collega van Mahadma had ooit een zwaar persoon en geholpen.
Ter verduidelijking. Als je een overledene een colbert of overhemd wil aantrekken, kán je dat gewoon niet alleen en moet je met twee zijn, ook een pantalon/broek moet je met twee doen, ongeacht het gewicht.
-
juliomariner
Ik geloof niet dat TS zit te wachten op de onnodige technische details van dustsucker en Ghandi. Vooral de eerste reactie van dustsucker is totaal off topic en onnodig schokkend
-
Moiseule58
Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw man. Uw verontwaardiging is begrijpelijk en uw gevoel dat iemand boete moet doen ook. Maar zou het voor uzelf niet een beter gevoel geven als u een gesprek zou hebben met Dela waarin zij persoonlijk uitleg geven over de hele zaak? En misschien hun verontschuldigingen aan kunnen bieden?
Het is helaas gegaan zoals het gegaan is en niet meer terug te draaien, maar een persoonlijk gesprek kan u mogelijk wel de rust geven om dit af te sluiten. Ik wens u heel veel sterkte toe de komende moeilijke periode.
Het is helaas gegaan zoals het gegaan is en niet meer terug te draaien, maar een persoonlijk gesprek kan u mogelijk wel de rust geven om dit af te sluiten. Ik wens u heel veel sterkte toe de komende moeilijke periode.