LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartnota's

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Robin Dragstra

Uitvaartnota's

Ongelezen bericht door Robin Dragstra »

Wie heeft, net als wij, negatieve ervaringen met te hoge uitvaartnota's?

Voor de crematie van mijn vader is met de uitvaartorganisatie Yarden een begroting vastgesteld waarbij de post voor koffie en cake als PM (pro memorie, nog later te bepalen) is vastgelegd. Daarbij werd door de uitvaartleidster de indruk gewekt dat deze consumpties op basis van daadwerkelijke afname zou moeten worden betaald. Die daadwerkelijke consumptie kun je op dat moment nog niet weten, vandaar een "PM-post".

Naar achteraf pas blijkt wordt de factuur stelselmatig vastgesteld op basis van het VERWACHTE aantal bezoekers dat je van tevoren hebt opgegeven. Het lijkt een onschuldige vraag, maar als je dus als nabestaande de verwachting uitspreekt dat er 400 bezoekers komen dan wordt er ook in ieder geval 400 keer koffie en 400 keer cake besteld. Deze worden altijd in rekening gebracht, ook als het daadwerkelijke aantal consumpties lager uitvalt.
Deze gang van zaken werd naar ons toe niet uitgelegd, waardoor je naar mijn mening kunt spreken van misleidende informatie.

Zijn wij de enigen met een dergelijke ervaring? Zijn er nog anderen die ervaringen hebben met hogere dan afgesproken uitvaartnota's? Graag jullie reactie...

NAK

Re: Uitvaartnota's

Ongelezen bericht door NAK »

Niet alleen een organisatie als Yarden maakt hier gebruik van.
Ook de particuliere sector weet zich op deze manier van extra inkomsten te verzekeren.
Na het overlijden van een dierbare regelde ik op zaterdag de uitvaart.

Er werd door de uitvaartleider een bedrag begroot, dat na ontvangst van de factuur ruim 400 euro hoger lag.
Als hoofd reden werd aangevoerd dat de handelingen, kist bestellen, afleggen, kaarten drukken etc. allemaal in het weekend hadden plaats gevonden.

Tja het gezegde blijft; "De ene z'n dood is..........".
En dat is in deze branch wel over duidelijk.

bodejosm43

Re: Uitvaartnota's

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Iets dergelijks is mijn moeder overkomen bij de crematieplechtigheid van mijn vader. Inmiddels 13 jaar geleden.

DELA presteerde het om een extra nota voor twee taxi's te sturen, omdat twee van hun volgauto's in plaats van om 13.30 uur, om 13.35 wegreden.

In guldens: 60 gulden extra voor 5 minuten.

Komt de contactpersoon later thuis vragen of alles naar wens was. Mijn moeder vond het wel schandalig dat die nota kwam (waar ze vantevoren nooit attent op werd gemaakt....), maar durfde onder de omstandigheden van destijds niets ervan te zeggen. Hun motto was destijds namelijk: ''wij nemen zorgen uit handen, wat het ook kost''.

Ik zat erbij, en vroeg of dat gebruikelijk was. Het antwoord was: ja, dat is logisch, want onze auto's zijn bedrijfsobjecten, en kosten dus geld.

Mijn antwoord: dus als de auto's in plaats van om 13.30 uur 5 minuten EERDER zouden zijn weggereden, had mijn moeder 60 gulden teruggekregen? Aanvankelijk zei die man dus dat daarvan geen sprake kon zijn, maar hij liet de nota desondanks ongedaan maken, omdat ie zijn redenatie natuurlijk niet meer kon verdedigen.

Gesloten