LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vernieuwde Mega Top 50: consumentenbedrog?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
dVTB
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2004 10:39

Vernieuwde Mega Top 50: consumentenbedrog?

Ongelezen bericht door dVTB »

De manier waarop de Mega Top 50 wordt samengesteld is enkele weken geleden veranderd. Niet alleen verkoop telt mee, maar ook airplay op Radio 3FM en MTV. De aanpassing was volgens 3FM en de hitparadesamenstellers nodig omdat de hitlijst steeds verder van de radiozender af kwam te staan. Met andere woorden: er stonden platen in die op 3FM niet worden gedraaid.

In de nieuwe situatie is het bijvoorbeeld gebeurd dat Lenny Kravitz met zijn nieuwe single op nummer 5 binnenkomt in de Mega Top 50, terwijl de plaat qua verkoopcijfers de bovenste 50 niet eens haalt. Omgekeerd is bijvoorbeeld Marillion de klos: na een actie van fans staat die single op nummer 12 in de verkooplijst, maar omdat de plaat op 3FM niet wordt gedraaid staat deze in de Mega Top 50 ergens op nummer 31. Er is misschien best iets te zeggen voor het meewegen van airplay, maar een plaat die qua verkoop de bovenste 50 niet haalt, zou in de Mega Top 50 nooit hoger dan nummer 40 moeten kunnen binnenkomen. En als airplay moet worden meegewogen, ligt er ook een verantwoordelijkheid om de muziekkeuze gevarieerder te maken: het is nu vooral R&B, rap en saaie punkrock wat de klok slaat, terwijl de betere kwaliteitspop, -rock, dance, electro en alternatieve muziek er bekaaid afkomen (hoezo PUBLIEKE functie, 3FM?)

De nieuwe Mega Top 50 moet volgens de verklaring een weerspiegeling van de populariteit zijn, maar het lijkt erop dat het hier vooral gaat om de keuze die een select groepje muzieksamenstellers (van 3FM en MTV) maakt. Zij hebben nu een veel te grote invloed op de hitparade. Aangezien er veel consumenten zijn die zich bij de aankoop van muziek door hitparades laten leiden (zeker waar het singles aangaat), is sprake van een vorm van consumentenbedrog.

Daar komt nog bij dat platen die niet op de 3FM- en MTV-playlist staan, vrijwel kansloos worden om nog te worden verkocht. Het aanbod van singles in de muziekwinkel neemt al schrikbarend af en de wijzigingen in de Mega Top 50 maken dat alleen nog maar erger. Radio 3FM beweert dat de hitparade steeds verder van het station af kwam te staan, ik beweer precies het omgekeerde: Radio 3FM staat met zijn beperkte muziekkeuze steeds verder af van de werkelijkheid; steeds verder weg van de muziek waar werkelijk vraag naar is. Dat verklaart trouwens meteen waarom de luistercijfers van 3FM alsmaar verder dalen.

Gesloten