LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehoortoestellen (te duur)

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
peet2x

Gehoortoestellen (te duur)

Ongelezen bericht door peet2x »

Goedendag,
Gehoortoestellenwinkels maken veel reclame. Een gehoortoestel zou zelf gratis kunnen zijn. Jaja, iets gratis in NL? Ik zou graag eens een onafhankelijk onderzoek willen zien naar de gehoortoestellen die aangeboden worden en de kwaliteitsverschillen in al deze apparaten. En hoe is het in het buitenland geregeld en wat kost daar een gelijkwaardig gehoortoestel? Ik heb het gevoel dat het verdienmodel erg groot is en zeker in NL. Daar moet maar eens een eind aankomen. Het kan allemaal vast VEEL goedkoper!
Groet,
Peet2x

Moneyman

Re: Gehoortoestellen (te duur)

Ongelezen bericht door Moneyman »

peet2x schreef:Goedendag,
Gehoortoestellenwinkels maken veel reclame. Een gehoortoestel zou zelf gratis kunnen zijn. Jaja, iets gratis in NL? Ik zou graag eens een onafhankelijk onderzoek willen zien naar de gehoortoestellen die aangeboden worden en de kwaliteitsverschillen in al deze apparaten. En hoe is het in het buitenland geregeld en wat kost daar een gelijkwaardig gehoortoestel? Ik heb het gevoel dat het verdienmodel erg groot is en zeker in NL. Daar moet maar eens een eind aankomen. Het kan allemaal vast VEEL goedkoper!
Groet,
Peet2x
Leef je uit, zou ik zeggen. Maar begin dan iets minder vooringenomen dan hier.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als uw verzekeraar betaald is het voor u dus gratis.
Het voordeel van kopen in een stenen winkel is dat u zelf onderzoek kan doen. Dus wat let u. U zal best een onafhankelijk onderzoek willen zien, ik wil wel eens een winnend loterijlot op mijn tafel vinden. Beiden hebben we zelf in de hand.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Nou nou, wat een verhaal, dat onderzoek zou u mooi kunnen doen, maar dan wèl rekening houden met ALLE vormen van lichte doofheid tot vrijwel doof en alle afwijkingen, prijzen, merken en natuurlijk alle verschillende verzekeraars en hun vergoedingen, uitgesplitst over de verschillende aanvullende verzekering en mogelijke belasting opvoerbaarheid .

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als het in het buitenland goedkoper is, dan koopt u toch daar?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

peet2x schreef:Het kan allemaal vast VEEL goedkoper!
Dat kan het ook, maar... goedkoop is duurkoop. Als je iets goeds wilt kost dat gewoon geld. Wil je geen, of zo weinig mogelijk, geld uitgeven, dan heb je bepaald niet het beste. En vergeet niet - het gaat wel om je oren. Verkeerde hoorapparaten kunnen net als koptelefoons flinke gehoorschade veroorzaken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ach, zo is het ook met bijvoorbeeld schadebedrijven in het geval van een verzekerde schade aan de auto. Of een aannemer die verzekerde lekkage of stormschade moet repareren. Die aangesloten bedrijven hebben ook niet bepaald een drive om de allergoedkoopste te zijn. Maar aan de andere kant zal de administratieve afwikkeling wellicht wel een stuk eenvoudiger zijn dan bij het inhuren van een willekeurige budget-reparateur en zullen ze misschien wel in één keer doen wat de bedoeling is, zodat er veel minder geregel en nazorg bij komt kijken. Dus waar over de streep nou het voordeligste is, is moeilijk te zeggen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 05 mar 2018 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, wat is te duur? Ik weet niet wat de kostprijs is van een gehoorapparaat en ik weet ook niet hoeveel marge erop zit. Audiciëns leveren "gratis" diensten, zoals gehoortests. De kosten daarvan zitten ook in de prijs van de apparaatjes verwerkt.
Overigens is er in veel gevallen een heel goedkope en heel effectieve oplossing: de "hoortoeter". Die is gemakkelijk te maken van een goedkope stethoscoop (of een slangetje, nog goedkoper) en een trechter. Niet geheel onopvallend, maar het werkt prima en je hebt nooit gedoe met lege batterijen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

peet2x schreef:Goedendag,
En hoe is het in het buitenland geregeld en wat kost daar een gelijkwaardig gehoortoestel? Ik heb het gevoel dat het verdienmodel erg groot is en zeker in NL. Daar moet maar eens een eind aankomen. Het kan allemaal vast VEEL goedkoper!
Misschien moet je eerst eens een onderzoekje doen voordat je dit soort uitspraken doet. Op basis van je gevoel kan je niet zoveel. Eerst de cijfers en dan pas beschuldigen mochten die cijfers daar aanleiding voor geven.

Maar om je te helpen heb ik vast gekeken wat het bij onze buren kost:
Goedkoopste bij Hans Anders NL: 599 Euro, goedkoopste bij Hans Anders BE: 659 Euro.

Amplifon.com: Für ein Modell der Einstiegsklasse müssen Sie in der Regel mit etwa 430 bis 780 Franken rechnen.

https://www.hearingaid.org.uk/hearing-aids/phonak/

Kortom: de prijzen zijn overal ongeveer hetzelfde.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een verder gezonde zou bij Specsavers €385,- betalen maar meestal is dit bedrag moeiteloos opgemaakt voor andere zaken.....

De echte betaler is de rest van Nederland, de zorg verzekeraars betalen forse bijdrage en dat is ons geld.
Dus alle mede forum leden betalen voor de slecht horende.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:Een kennis van mij is zijn leven lang muzikant geweest en weet extreem veel af van geluid. Uiteindelijk moest ook hij aan de gehoorapparaten. Omdat hij wat kritischer was dan de gemiddelde consument, en hij precies wist hoe alles met frequenties etc zat heeft hij veel uitgeprobeerd. Van de duurste merken tot de goedkopere. Uiteindelijk was een set van de bekende groene savers en het goedkoopste en het beste.

Nu zal dit ongetwijfeld verschillen van persoon tot persoon, maar deze uitkomst had hij zelf ook niet verwacht. Zijn keus viel uiteindelijk op de wat goedkopere apparaten omdat deze niet allerlei technieken hadden waarbij harde geluiden gedempt werden en zachte geluiden ophoog gekrikt. Dat klonk in zijn geoefende oren zeer onnatuurlijk.

Wel meld hij dat sinds het dragen van gehoorapparaten zijn oren lui zijn geworden. Waar hij vroeger nog zijn oren moest spitsen om alles goed te kunnen horen (en ze zo nog zo goed als mogelijk scherp hield) zijn ze nu lui geworden en heeft hij het gevoel dat zijn gehoor veel slechter is geworden als hij ze niet in heeft.

Conclusie: de duurste hoeven zeker niet de beste te zijn.
Dit is dus exact waar ik mee zit, als 'geoefend ex-hoorapparatendrager'.

In den beginne, toen ik nog een jochie was, versterkten de apparaten gewoon alles, en dat was een, voor mijn gevoel, natuurlijke manier van versterken. Om verdere gehoorschade te voorkomen werden er inderdaad apparaten ontwikkeld die de harde geluiden zachter maakten, en zachte geluiden extra versterkten. Volslagen onnatuurlijk, en daarmee ondraagbaar.

Wat me inderdaad ook is opgevallen, sinds ik 30 jaar geleden met het dragen van die dingen ben gestopt, is mijn gehoor scherper geworden; dat wil zeggen: actiever. Ik moet meer mijn best doen. En daardoor hoor ik wellicht meer dan vroeger mét die dingen.

Dan blijft er nog één ding over. De huidige apparaten zijn zo ingesteld dat je voornamelijk geluid hoort dat van voren komt. Dit om omgevingsgeluiden zoveel mogelijk te elimineren. Het gevolg is echter wel dat je gesprekken in groepen daarmee helemaal niet meer kunt volgen. Terwijl degene die voor je zit - die kun je zonder apparaten eigenlijk ook wel verstaan.

Voor mij hebben de huidige generaties apparaten dus geen nut. En die van de specsavers moet ik niet. Daar heb ik geen vertrouwen in.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voor mij heeft die moderne technologie juist veel zin. Vroeger raakte ik al in paniek als de telefoon ging. Vooral in een lawaaierige omgeving. Ik had al jaren geleden moeten ophouden met mijn baan als chauffeur. Dankzij de Bt verbinding met mijn handy kan ik nu zelfs een gesprek voeren in een omgeving met veel lawaai. Een knopje op de telefoonlink, een klein kastje aan een koordje om mijn hals, zorgt ervoor dat de microfoons op de hoortoestellen uit gaan. Super. Ik ben er veel zelfverzekerder van geworden. Dit heeft wel een prijs, die zich voor mij loont. Maar in een grote groep met veel door elkaar pratende mensen, dat valt tegen. Maar ook zonder hoorapparaten sta je daar als een vreemde eend in de bijt. Alles gaat langs je heen. Gelukkig kan ik de extra kosten wel opbrengen. Ze hebben mijn leven veranderd.

kweenie

In den beginne, toen ik nog een jochie was, versterkten de apparaten gewoon alles, en dat was een, voor mijn gevoel, natuurlijke manier van versterken. Om verdere gehoorschade te voorkomen werden er inderdaad apparaten ontwikkeld die de harde geluiden zachter maakten, en zachte geluiden extra versterkten. Volslagen onnatuurlijk, en daarmee ondraagbaar.
Voor jou misschien ondraagbaar. Maar voor veel andere mensen juist de oplossing waar ze al jaren naar zoeken. Het hangt ook sterk af van wat voor soort problemen je hebt met je gehoor wat voor jou werkbaar is.

Even heel simpel voorbeeld, bij veel seniorenwoning staat de televisie vaak ontzettend hard aan. Dat is niet omdat ze zo van die vette bas houden of zo, het is omdat ze de conversaties anders nauwelijks onderscheidend kunnen verstaan. Die hebben dus juist behoefte aan ongelijke versterking.
Dan blijft er nog één ding over. De huidige apparaten zijn zo ingesteld dat je voornamelijk geluid hoort dat van voren komt. Dit om omgevingsgeluiden zoveel mogelijk te elimineren. Het gevolg is echter wel dat je gesprekken in groepen daarmee helemaal niet meer kunt volgen. Terwijl degene die voor je zit - die kun je zonder apparaten eigenlijk ook wel verstaan.
Volgens mij kun je de meeste toestellen juist heel eenvoudig omschakelen tussen een één op één gesprek en een groepsconversatie. Maar wellicht dat dit dertig jaar geleden nog niet zo was...

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

MichielFRL schreef:TS heeft helemaal gelijk. Op hoortoestellen zit heel veel marge en langzamerhand worden ze dan ook goedkoper (eigenbijdrage betaald door leverancier etc).
Een Duitse supermarkt heeft reeds 2x een gehoortoestel in de folder gehad voor €10 en ook zij zullen daarop verdienen. Elektronica kost nou 1x bijna niets en het plastic omhulsel kost ook bijna niets.

Verdiep je in de markt van de hoortoestellen en je komt tot de conclusie dat deze gelijk is aan de brillen markt. De prijzen zullen zich verder ontwikkelen in het voordeel van de consument (en niet meer vergoed worden vanuit de verzekering).
Verwissel een supermarkt (dozenschuiver) nu effe niet met een audicien (iemand die er verstand van heeft met een eigen (huur)pand en vakkennis met diverse apparatuur). Vooral het oorstukje maken is uiterst belangrijk. Een mini versterkertje is totaal wat anders als een echt hooapparaat.

kweenie

Bovendien kun je natuurlijk nog wel enig verschil in kwaliteit hebben. Het gaat zeker niet alleen om de materiaalkosten. Van de week had een Duitse supermarkt ook schaatsen voor 25 euro, terwijl een beetje schaats bij een speciaalzaak meer dan 200 euro kost.

(Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen ruim duizend kilo Dacia staal van 10.000 euro en ruim duizend kilo Maserati staal van twee ton...)

Erthanax

Hoe je het wendt of keert, de prijsopbouw van gehoorapparaten is heel ondoorzichtig. "Catalogusprijzen" van meer dan 2000 euro zijn geen uitzondering. In de fabricagekosten zit het niet, er is veel geavanceerde elektronica die goedkoper is.
Natuurlijk heeft een audiciën kennis en apparatuur, daar moet voor betaald worden. Maar "wij" willen die diensten gratis én "wij" willen altijd korting. Inderdaad heel vergelijkbaar met de brillenmarkt. Daar is in de loop der jaren veel veranderd, met veel lagere prijzen tot resultaat. Uiteindelijk zal het met gehoorapparaten wel dezelfde kant op gaan.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hoortoestellen zijn apparaten die meestal op de individuele klachten van een individuele personen inspelen.

Goedkopere versies versterken ongenuanceerd geluid en geavanceerde hoorapparaten houden rekening met eerder geteste onvolkomenheden.
Uw zoektocht kan dus via een chinese webshop t/m de hooggekwamificeerde audicien niet beginnen met de uitspraken die ketens dagelijks doen. Het betreft een groeimarkt en ketens functioneren intussen tussen marktbedervers tot producenten, die ook zèlf innovatieve apparaten ontwikkelen.

Erthanax

hänschen klein schreef:Hoortoestellen zijn apparaten die meestal op de individuele klachten van een individuele personen inspelen.
Dat doet mijn bril ook. Rond 1980 kon ik met gemak 700 gulden afrekenen, vorig jaar betaalde ik iets meer dan 100 euro voor montuur en "glas" van uitstekende kwaliteit.
Die prijsdaling is te danken aan gezonde concurrentie.
De elektronica in gehoorapparaten wordt niet individueel op maat gemaakt, maar afgesteld op de gehoorproblemen en wensen van de klant. Of je nu gaat naar een keten of een zelfstandige audiciën (al dan niet hooggekwalificeerd), de apparaatjes worden door een ander gefabriceerd. Die fabrikanten, die ook de ontwikkeling doen, leveren voor zover ik weet nooit rechtstreeks aan de consument.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
hänschen klein schreef:Hoortoestellen zijn apparaten die meestal op de individuele klachten van een individuele personen inspelen.
Dat doet mijn bril ook. Rond 1980 kon ik met gemak 700 gulden afrekenen, vorig jaar betaalde ik iets meer dan 100 euro voor montuur en "glas" van uitstekende kwaliteit.
Die prijsdaling is te danken aan gezonde concurrentie.
De elektronica in gehoorapparaten wordt niet individueel op maat gemaakt, maar afgesteld op de gehoorproblemen en wensen van de klant. Of je nu gaat naar een keten of een zelfstandige audiciën (al dan niet hooggekwalificeerd), de apparaatjes worden door een ander gefabriceerd. Die fabrikanten, die ook de ontwikkeling doen, leveren voor zover ik weet nooit rechtstreeks aan de consument.
Hoorapparaten worden inderdaad niet op maat geproduceerd, maar wèl op maat verkocht.

De eenvoudigste versie is gewoon een versterker. Geavanceerde toepassingen zijn vaak ook niet meer bij alle ketens te verkrijgen, zoals brillen met ingebouwde richtmicrofoons, digitale aansluiting op àndere audio-apparaten zoals een mobiele telefoon of i.c.m. een Sennheiser-product. Ook kunnen onzichtbare hoorapparaten (in de gehoorgang) geheel op maat gemaakt worden. De laatste ontwikkelingen spelen in op het feit, dat de meeste apparaten te lijden hebben aan de gevolgen van vochtigheid. In Nederland een veel vookomend euvel, ze zijn namelijk èn waterdicht èn hebben geen losse, maar oplaadbare battrijen meer met een extra setje reserve accu's.

Tevens kan software bij de auducien de test, de geschiedenis en de correcties uitlezen waardoor 'het hoorapparaat' als systeem steeds duurder wordt. Het is inmiddels bij Beter Horen zo'n grote investering in de internationale markt, in winkels en in apparatenontwikkeling geworden, dat er bijna van een industrie gesproken zou kunnen worden.

https://www.hoorzaken.nl/hoorverbeterin ... oestellen/

Gesloten