| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gesp ceintuur kwijtgeraakt Palthe stomerij
Gesp ceintuur kwijtgeraakt Palthe stomerij
Bij het ophalen van mijn jas nadat ik deze had laten stomen bij de Palthe stomerij in Utrecht ontbrak een onderdeel van de gesp. De gesp kan niet meer dicht en is daarom, net als de jas, nagenoeg onbruikbaar. De gesp was niet gevonden, en de medewerker wees mij op een bordje waarop staat dat zij niet aansprakelijk zijn voor het verlies of beschadigen van ceintuurs, knopen etc. Zij konden niks voor mij doen (ook geen excuus, geld terug o.i.d.). Is een dergelijke claim wel juridisch houdbaar?
-
Leo The Emperor
Re: Gesp ceintuur kwijtgeraakt Palthe stomerij
Nee, ze kunnen wel een bordje neerhangen, maar dat zorgt er niet aansprakelijk zijn.
Het is precies hetzelfde als dat uw jas was gescheurd of anderzins beschadigd. U hoeft geen genoegen te nemen met deze opstelling en kunt naar redelijkheid reparatie of schadevergoeding eisen
Het is precies hetzelfde als dat uw jas was gescheurd of anderzins beschadigd. U hoeft geen genoegen te nemen met deze opstelling en kunt naar redelijkheid reparatie of schadevergoeding eisen
Ze kunnen zoveel als een bordje neerhangen maar, net als bij een betaalde garderobe, hebben ze wel aansprakelijkheid. Niet als ze je er van tevoren op hadden gewezen dat er problemen konden komen door de gesp. Blijft men halsstarrig, ga eens naar klachtenkompas of Juridisch Loket, zij adviseren je als er eventueel wat aan te doen is.
http://www.klachtenkompas.nl
http://www.juridischloket.nl
http://www.klachtenkompas.nl
http://www.juridischloket.nl
Vreemd verhaal, lijkt erop dat mevrouw een nieuwe jas eruit wilt slepen vanwege een gesp die wel of niet al kapot was. Succes met bewijzen dat de gesp al niet stuk was en kapot kan geggaan bij stomen.
Waar maakt u dit uit op? Soms heeft een jas als sluiting alleen een gesp. Kijkt u maar eens bij de Modehuizen online. En dan word het ietwat moeilijk om de jas te dragen. Net als met een peignoir, zonder band eromheen gaat echt niet.aerox schreef:Vreemd verhaal, lijkt erop dat mevrouw een nieuwe jas eruit wilt slepen vanwege een gesp die wel of niet al kapot was. Succes met bewijzen dat de gesp al niet stuk was en kapot kan geggaan bij stomen.
Toevallig koop ik rond de 1000 jassen per jaar in en weet dat als een gesp kapot gaat dit meestal eerder gebeurt dan bij het stomen. Een metalen of houten gesp valt niet zomaar uit elkaar bij het reinigen. Ook maak ik regelmatig mee dat aan het begin van het winterseizoen men terugkomt met een zogenaamd kapotte zomerjas en dan een nieuwe jas willen wat natuurlijk niet kan en dan een winterjas willen. Dat zelfde gebeurt dan weer aan de start van het voorjaar. Als ze dit bij mij proberen zullen ze het ook doen bij een stomerij.
-
Leo The Emperor
De stomerij dient bij inname van de jas op te merken dat de gesp kapot is.aerox schreef:Toevallig koop ik rond de 1000 jassen per jaar in en weet dat als een gesp kapot gaat dit meestal eerder gebeurt dan bij het stomen. Een metalen of houten gesp valt niet zomaar uit elkaar bij het reinigen. Ook maak ik regelmatig mee dat aan het begin van het winterseizoen men terugkomt met een zogenaamd kapotte zomerjas en dan een nieuwe jas willen wat natuurlijk niet kan en dan een winterjas willen. Dat zelfde gebeurt dan weer aan de start van het voorjaar. Als ze dit bij mij proberen zullen ze het ook doen bij een stomerij.
Als dat niet wordt gedaan is het logisch te veronderstellen dat de gesp nog intact was.
Overigens dient de stomerij alleen de dagwaarde van de jas te vergoeden, wat dus niet gelijk staat aan de nieuwwaarde.
De bewijslast ligt echter bij de klant.
Ik denk dat de klant beter de energie kan steken in het vinden van een nieuwe gesp.
Het voelt ongetwijfeld onrechtvaardig, maar gezien vanuit de stomerij kan ik mij ook wel voorstellen dat ze niet elk kledingstuk bij inname volledig inspecteren en een rapport opstellen welke tweevoudig moet worden ondertekend en bij voorkeur wordt voorzien van foto's.
Ik denk dat de klant beter de energie kan steken in het vinden van een nieuwe gesp.
Het voelt ongetwijfeld onrechtvaardig, maar gezien vanuit de stomerij kan ik mij ook wel voorstellen dat ze niet elk kledingstuk bij inname volledig inspecteren en een rapport opstellen welke tweevoudig moet worden ondertekend en bij voorkeur wordt voorzien van foto's.
-
Leo The Emperor
Waarom ligt de bewijslast bij de klant?crazyme schreef:De bewijslast ligt echter bij de klant.
-
F.van Holten
Iedereen maakt zich nog druk, alleen TS niet meer, zal wel een advocaat ingeschakeld hebben.Tessavdm schreef:Bij het ophalen van mijn jas nadat ik deze had laten stomen bij de Palthe stomerij in Utrecht ontbrak een onderdeel van de gesp. De gesp kan niet meer dicht en is daarom, net als de jas, nagenoeg onbruikbaar. De gesp was niet gevonden, en de medewerker wees mij op een bordje waarop staat dat zij niet aansprakelijk zijn voor het verlies of beschadigen van ceintuurs, knopen etc. Zij konden niks voor mij doen (ook geen excuus, geld terug o.i.d.). Is een dergelijke claim wel juridisch houdbaar?
Omdat de klant beweert dat de stomerij de gesp is kwijtgeraakt.Leo The Emperor schreef:Waarom ligt de bewijslast bij de klant?crazyme schreef:De bewijslast ligt echter bij de klant.
-
Leo The Emperor
Dat kan ook omgedraaid worden : Bij het ophalen van de jas beweert de stomerij dat ze al een beschadigde gesp hebben gekregencrazyme schreef:Omdat de klant beweert dat de stomerij de gesp is kwijtgeraakt.Leo The Emperor schreef:Waarom ligt de bewijslast bij de klant?crazyme schreef:De bewijslast ligt echter bij de klant.
Allen bedankt voor het meedenken! De gesp was van metaal en absoluut in werking toen ik mijn jas bij de stomerij afleverde. De jas is een winterseizoen lang dagelijks gedragen en ik heb er nooit problemen mee ondervonden. Ik kan niet beoordelen of de werking van de gesp door de medewerker gecontroleerd is bij het inleveren van de jas. Toen ik aangaf dat een deel van de gesp ontbrak werd door een medewerker wel opgemerkt dat de ceintuur waarschijnlijk 'slecht gemaakt was'. Wanneer men mij van te voren had gewezen op het risico van het kwijt/kapot raken van de gesp had ik de ceintuur natuurlijk zelf gewassen en had ik mijn jas nu kunnen dragen.
Ik probeer hier overigens geen nieuwe jas uit te slepen zoals hierboven door iemand gesuggereerd wordt. Ik was erg blij met deze jas, maar zonder ceintuur heeft hij wel zijn waarde verloren. Ik heb inmiddels stad en land afgezocht om een nieuwe, vergelijkbare gesp te vinden, maar het was blijkbaar een erg uitzonderlijke maat. Het is frustrerend dat ik geld heb geïnvesteerd in het reinigen van mijn jas terwijl deze door deze investering onbruikbaar is geworden. Ik vind het raar dat er bij de stomerij zo nonchalant mee om wordt gegaan. Ik zal daarom via http://www.klachtenkompas.nl en/of http://www.juridischloket.nl alsnog proberen mijn gelijk te krijgen.
Ik probeer hier overigens geen nieuwe jas uit te slepen zoals hierboven door iemand gesuggereerd wordt. Ik was erg blij met deze jas, maar zonder ceintuur heeft hij wel zijn waarde verloren. Ik heb inmiddels stad en land afgezocht om een nieuwe, vergelijkbare gesp te vinden, maar het was blijkbaar een erg uitzonderlijke maat. Het is frustrerend dat ik geld heb geïnvesteerd in het reinigen van mijn jas terwijl deze door deze investering onbruikbaar is geworden. Ik vind het raar dat er bij de stomerij zo nonchalant mee om wordt gegaan. Ik zal daarom via http://www.klachtenkompas.nl en/of http://www.juridischloket.nl alsnog proberen mijn gelijk te krijgen.
@Tessavdm, misschien is het beter je energie te steken in het vinden van een nieuwe gesp. Om nu bij het Juridisch Loket te gaan vragen wat je rechten zijn; ik denk niet dat men daar nu een strak voorhoofd zal gaan krijgen. Zoek eens bij een fourniturenzaak of, on line naar een gesp. Als je hem er zelf niet op kan zetten: de meeste hakkenbars doen meer dan alleen schoenen verzolen. http://www.fournituren.nl/Knopen-Sluiti ... en--Gespen
Bedankt voor de tip, maar helaas valt dit tegen. Ik heb een klik- of klem gesp nodig van 50 mm en dit schijnt een uitzonderlijke maat te zijn. De band van mijn ceintuur is dik elastiek van 50 mm breed, dus een kleinere gesp past echt niet.tenormin schreef:@Tessavdm, misschien is het beter je energie te steken in het vinden van een nieuwe gesp. Om nu bij het Juridisch Loket te gaan vragen wat je rechten zijn; ik denk niet dat men daar nu een strak voorhoofd zal gaan krijgen. Zoek eens bij een fourniturenzaak of, on line naar een gesp. Als je hem er zelf niet op kan zetten: de meeste hakkenbars doen meer dan alleen schoenen verzolen. http://www.fournituren.nl/Knopen-Sluiti ... en--Gespen
En is er dan ook niet de mogelijkheid om een geheel nieuwe ceintuur te kopen? Als de kleur niet zou passen kan een andere kleur mogelijk als leuk effect werken. Ik weet het ook niet hoor, ik noem maar een boom in 't bos. Of is misschien naar de zaak teruggaan en vragen of ze bij de leverancier van de jas misschien nog een losse ceintuur zouden kunnen leveren. Nou ja, wat je ook doet, ik wens je wel succes met e.e.a.Bedankt voor de tip, maar helaas valt dit tegen. Ik heb een klik- of klem gesp nodig van 50 mm en dit schijnt een uitzonderlijke maat te zijn. De band van mijn ceintuur is dik elastiek van 50 mm breed, dus een kleinere gesp past echt niet.