LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplossing Canon printer start niet meer

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
WillieB

Oplossing Canon printer start niet meer

Ongelezen bericht door WillieB »

Mijn Canon Pixma wilde vandaag niet meer opstarten. Na veel proberen, puzzelen en zoeken op het internet, kwam ik op een site waarop Canon gebruikers de melding deden dat hun printer sinds 1 juni 2022 het niet meer deed. De oplossing die aangedragen werd, was het aanpassen van het ip-adres en/of de dns van de printer. Omdat ik daar de kans niet voor kreeg bij mijn eigen printer, heb ik in het netwerk de internettoegang van de printer geblokkeerd. En verdomd: de printer deed het weer. Het lijkt er dus sterk op dat de printer ergens verbinding mee probeert te maken (of kan maken) en daardoor telkens opnieuw opstart / afsluit.

Mocht je zelf niet zo handig zijn met netwerken, dan is een mogelijke oplossing om tijdelijk de router (kastje van je internetprovider) uit te zetten en kijken of de printer dan wel wil starten. Je kunt dan in het menu de netwerkverbinding uit zetten. Zet dan je router weer aan en kijk of de printer het blijft doen. Je kunt de printer dan alleen nog via USB gebruiken, maar weggooien hoeft dan nog niet.
Beter is om het in de router zelf aan te passen, maar dat wil niet met alle routers en je hebt er wat kennis van de instellingen voor nodig.

rvjapio

Re: Oplossing Canon printer start niet meer

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik heb mijn HP al jaren geleden van internet afgekoppeld en ik werk alleen met een usb aansluiting. Dat scheelt open problemen en ongewilde updates.

Ambior

Re: Oplossing Canon printer start niet meer

Ongelezen bericht door Ambior »

Hierna de ondersteuningsmail die Canon me stuurde:

Canon is op de hoogte van het probleem en is aan het onderzoeken waar dit vandaan komt. Wij proberen hier zo snel mogelijk een oplossing in te vinden en zullen u hiervan op de hoogte stellen.

In tussentijd zijn er enkel stappen die we kunnen proberen als een manier om hierom heen te werken.
1. Haal de printer van de stroom en koppel de USB kabel los.
2. Schakel de wifi router uit.
3. Schakel de printer weer in en reset deze als volgt:
- Druk op de knop instellingen (tang en schroevendraaier).
- Selecteer Apparaatinstellingen en OK.
- Instellingen herstellen en OK.
- Alles herstellen, OK en ja.
4. Verbind de printer weer met de USB kabel aan uw computer.
Indien u niet af kunt drukken nadat u deze stappen uitgevoerd heeft, zijn er nog enkele stappen die u kunt proberen.
Koppel de USB kabel weer los.
Verbind de printer met draadloos direct
https://ij.manual.canon/ij/webmanual/Ma ... e0100.html

Ziezo: 1 tot 4 uitgevoerd en de printer doet het weer. Verder was er nog de volgende extra toelichting van Canon:

We hebben sinds 30 mei 2022 een fenomeen vastgesteld in sommige van onze inkjetprinters, waarbij de stroom van de printer wordt uitgeschakeld kort nadat deze is ingeschakeld, waardoor het gebruik van de printer wordt verhinderd.
Dit gebeurt wanneer de printer is verbonden met internet. De oorzaak van dit probleem is dat wanneer de printer is ingeschakeld, deze toegang heeft tot een externe server. Tijdens deze gebeurtenis kan de printer de gegevens die worden geretourneerd door de externe server niet verwerken en wordt als gevolg daarvan afgesloten.
Canon is de firmware aan het upgraden om dit te voorkomen. Download deze firmware zodra deze beschikbaar is.
Ik kan u aangeven dat mijn collega's hard bezig zijn om de oplossing te maken, er wordt echter niet precies aangegeven hoe lang dit gaat duren.

Gesloten