| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zonnepanelen en stiekeme dubbele meter
Zonnepanelen en stiekeme dubbele meter
Ik ben in discussie met Eneco en kom er niet uit. Kan ook niet beoordelen of zij gelijk hebben of niet. iets in mij vermoed dat ze fout zitten. Willen jullie even meekijken?
Ik gebruikte een enkele meter. Ik heb ongeveer 1 1/2 jaar geleden zonnepanelen gekregen. Nu bleek bij de laatste jaarnota dat niet alleen mijn teruglevering niet was meegenomen maar ook bleek opeens dat ik een dubbele meter had. Zonder dat ik ergens wat van wist en dus ook zonder dat ik mijn gedrag daar op aan had kunnen passen.
Ik heb gevraagd om een correctienota en die gekregen. De teruglevering is nu netjes verwerkt. Maar er is niet spontaan een correctie gekomen mbt de dubbele meter. Eneco stelt dat een dubbele meter in 99% van de gevallen gunstiger is. Dat is mooi natuurlijk maar misschien ben ik wel die ene % en zou mijn gebruik niet heel anders zijn geweest wanneer ik had geweten dat ik een dubbele meter had? Moet ik hen maar geloven? Ik vind dit absurd.
Doen ze dat bij iedereen zo?
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik gebruikte een enkele meter. Ik heb ongeveer 1 1/2 jaar geleden zonnepanelen gekregen. Nu bleek bij de laatste jaarnota dat niet alleen mijn teruglevering niet was meegenomen maar ook bleek opeens dat ik een dubbele meter had. Zonder dat ik ergens wat van wist en dus ook zonder dat ik mijn gedrag daar op aan had kunnen passen.
Ik heb gevraagd om een correctienota en die gekregen. De teruglevering is nu netjes verwerkt. Maar er is niet spontaan een correctie gekomen mbt de dubbele meter. Eneco stelt dat een dubbele meter in 99% van de gevallen gunstiger is. Dat is mooi natuurlijk maar misschien ben ik wel die ene % en zou mijn gebruik niet heel anders zijn geweest wanneer ik had geweten dat ik een dubbele meter had? Moet ik hen maar geloven? Ik vind dit absurd.
Doen ze dat bij iedereen zo?
Wat kan ik nu het beste doen?
Re: Zonnepanelen en stiekeme dubbele meter
Een dubbele meter levert, zeker tegenwoordig amper voordeel op. Als dat € 10 op jaarbasis is, houdt het op.
Maar u kunt toch zelf zien of u een dubbel telwerk hebt?
Maar u kunt toch zelf zien of u een dubbel telwerk hebt?
Daar gaat het niet om. Het hebben van een dubbel telwerk betekent niet automatisch dat je dan ook een levercontract op basis van piek- en daltarief hebt. Als je een contract bent aangegaan gebaseerd op enkeltarief, kan Eneco dat niet zo maar eenzijdig veranderen.Lady1234 schreef: Maar u kunt toch zelf zien of u een dubbel telwerk hebt?
met zonnepanelen is nachttarief waarschijnlijk niet gunstiger. Aangezien panelen hoogste opbrengst overdag hebben is dat juist de tijd om bv wasmachines te laten draaien en zo, ipv wat je met goedkoper nachttarief dan liever snachts doet . Dus dat is een omdenken samenhangend met de zonnepanelen.
klopt helemaal. ik heb een dubbel telwerk, en gebruikte al jaren nachtstroom.
Nu ik zonnepanelen heb, ben ik met het nieuwe contract weer teruggegaan naar één tarief.
Het voordeel was toch al verwaarloosbaar, maar met zonnepanelen is het juist een nadeel.
Denk alleen maar aan het feit dat je bv een zonnig weekend hebt, die stroom lever je dan terug op het goedkope tarief.
Nu ik zonnepanelen heb, ben ik met het nieuwe contract weer teruggegaan naar één tarief.
Het voordeel was toch al verwaarloosbaar, maar met zonnepanelen is het juist een nadeel.
Denk alleen maar aan het feit dat je bv een zonnig weekend hebt, die stroom lever je dan terug op het goedkope tarief.
Bij Eneco is dit met zonnepanelen juist wél voordeliger. De opbrengst van de panelen wordt bij Eneco namelijk niet per telwerk gesaldeerd, maar eerst gesaldeerd met het hoge tarief. Je houdt dus relatief veel daltarief verbruik over een relatief weinig piek tarief.
Dus stel je verbruik is 3000, verdeeld over 1500 piek en 1500 dal. Als je dan ook nog 1000 zelf opwekt, dan wordt die 1000 afgetrokken van het dure piek verbruik. Je houdt dan, na salderen, over dat je 500 piek en 1500 dak moet betalen.
Dus stel je verbruik is 3000, verdeeld over 1500 piek en 1500 dal. Als je dan ook nog 1000 zelf opwekt, dan wordt die 1000 afgetrokken van het dure piek verbruik. Je houdt dan, na salderen, over dat je 500 piek en 1500 dak moet betalen.
dat is een goede om na te gaan dus. thanks! wij laten begin 2018 namelijk ook panelen plaatsen.
Lijkt mij dat financieel gezien het juist beter is om stroom tegen het dure tarief terug te leveren, en zelf voor goedkoper tarief te gebruiken.vroem schreef:met zonnepanelen is nachttarief waarschijnlijk niet gunstiger. Aangezien panelen hoogste opbrengst overdag hebben is dat juist de tijd om bv wasmachines te laten draaien en zo, ipv wat je met goedkoper nachttarief dan liever snachts doet . Dus dat is een omdenken samenhangend met de zonnepanelen.
Practisch zitten daar grenzen aan. De energie uit de zonnecellen moet uiteraard wel weer direct verbruikt worden, elders op het electriciteitsnet.
Oww das een goeie, bedankt voor de tip. Al ga ik juist nu van Eneco naar Nuon. Ik stap jaarlijks over naar degene die dan het voordeligst is (en voor de welkomspremie haha)kweenie schreef:Bij Eneco is dit met zonnepanelen juist wél voordeliger. De opbrengst van de panelen wordt bij Eneco namelijk niet per telwerk gesaldeerd, maar eerst gesaldeerd met het hoge tarief. Je houdt dus relatief veel daltarief verbruik over een relatief weinig piek tarief.
Dan is het dus goed om daarbij ook op te letten hoe ze het terugleveren vergoeden, omdat dat verschilt. Makkelijker kunnen we het niet maken...