VioletPrue schreef:'Klpajes' is overigens wél de zaak bagatelliseren.
Het is een gebalde vuist die meerdere malen in zijn gezicht geparkeerd wordt, op twee verschillende locaties.
Dat zijn geen 'klapjes', dat is mishandeling.
Was niet zo bedoeld, zal mijn achtergrond wel wezen (ex-onder-meer-bokser). Iemand die zo met zijn vuist in iemand's gezicht aan het porren is zou in de ring genadeloos afgestraft worden. Een vuistslag betekent voor mij iets anders dan voor u denk ik. Vandaar de benaming 'klapjes'.
Ofwel de bewaker was de naam bewaker niet waardig in fysiek opzicht, ofwel hij heeft de persoon niet willen beschadigen, slechts aandacht willen trekken. Gezien het stumperige optreden in zijn geheel, en het feit dat voor het tweede ook andere manieren zijn, gok ik op het eerste.
Hoe dan ook, wat de aanleiding ook was, het geweldsmonopolie ligt in Nederland bij de politie, beveiligers mogen zich er niet van bedienen. Een beveiliger mag niet meer dan wat iedere burger mag, verdediging met gepast geweld wanneer er in alle rede echt geen andere optie is. Wat het filmpje toonde was duidelijk geen verdediging. In de getoonde situatie was er m.i. ook geen sprake van gepast geweld.
Wat ik zo opmerkelijk vind is dat de fout van de ene vrij makkelijk geaccepteerd wordt, maar de fout van de andere kennelijk voldoende reden vormt die persoon volledig af te fakkelen. Toegegeven, in het verhaal wat TS schetst slaat de balans wel door naar de verkeerde kant, dwz. de beveiliger had e.e.a. beter aan kunnen pakken, maar het gedrag van de beveiliger werd altijd nog geinitieerd door het gedrag van TS (haar vriendin). Oorzaak en gevolg. Wat de omvang en inhoud van het gedrag van de beveiliger betreft, tsja, zoals gezegd, dit had beter gekund.
Evengoed, opmerkingen als:
Josephien12 schreef:Als U een keer vergeet richting aan te geven bij het aflaan wordt U door de politie ook niet ter plaatse gefusilleerd. Kom nou...
en
VioletPrue schreef:Als jij op de stoep fietst, verwacht je dan van je fiets geschopt te worden door een agent?
doen bij mij de vraag rijzen of het overtreden van regels dan als een algemeen geaccepteerd handelen zou moeten worden beschouwd, en wanneer er mee geconfronteerd er keuzevrijheid moet bestaan.
Men moet richting aangeven bij het afslaan, en men mag niet op de stoep fietsen, maar o wee wanneer we er op worden aangesproken, dan is de wereld te klein. En rijden we verder op de stoep zonder richting aan te geven...
Totdat we op de stoep lopen en door een fietser die geen richting aangeeft van onze sokken worden gereden, dan is de wereld weer te klein, want hoe kan iemand het in zijn hoofd halen zoiets te doen?
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat - wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Er zullen dan nog maar weinig stenen geworpen worden denk ik.