LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bedonderd door reisburo/touroperator
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mei 2008 20:54
Bedonderd door reisburo/touroperator
Ik heb voor mijn gezin een vakantiereis geboekt bij vakantiereiswinkel.nl, wat een reisbureau is in Gilze. Nadat ik de offerte ontvangen had via de internetsite van vakantiereiswinkel.nl heb ik via diezelfde internetsite opdracht gegeven tot het boeken van de reis. Dit was op 31 maart 2008.
Op 7 april nam de reiswinkel telefonisch contact met mij op om de boeking verder uit te kunnen voeren. Ik kreeg zowel per e-mail als per sms het bericht “Gefeliciteerd uw reis is geboekt”. Op de internetsite was dit ook zo vermeld.
Een kwartier later werd ik door het reisbureau gebeld met de mededeling dat de touroperator de reis met 400 euro verhoogt had omdat ze een fout gemaakt hadden in het boekingssysteem. Dit was dus geen verhoging vanwege luchthaven kosten of brandstoftoeslag maar puur een fout in het boekingssysteem
Ik heb toen aangegeven ook schriftelijk dat ik daar niet mee akkoord ging.
Het reisburo heeft daar vervolgens op gereageerd door te verwijzen naar artikel 2 van de ANVR reisvoorwaarden. Deze voorwaarden heb ik volledig doorgelezen en heb vervolgens een brief gestuurd die ik als bijlage bij deze mail heb bijgesloten. In deze brief staat volgens mij welke voorwaarden wel hierop van toepassing zijn en geeft volgens mij aan dat het reisburo fout zit. Ik heb hierover contact opgenomen met de consumentenbond en die geeft ook aan dat artkel 2 niet van toepassing is op mijn situatie. Daarnaast heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering maar die neemt hierop geen actie omdat het maar om 400 euro gaat wat de kosten niet zal rechtvaardigen.
Status nu is dat ik op een andere manier dezelfde reis heb geboekt zonder dat het reisburo of de touroperator daarbij betrokken is.
De zaak voorleggen aan de geschillencommissie van de ANVR wil ik wel maar die behandeld over het algemeen alleen je zaak als je ook daadwerkelijk die reis (met bezwaar) geboekt hebt en dan kan ik proberen het prijsverschil terug te krijgen. Dat gaat dus bij mij niet op.
Ik vind dat hier dom, arrogant en oneerlijk gehandeld wordt door het reisbureau en de touroperator. Ik heb het idee dat touroperators veel macht hebben en zo maar doen wat ze willen zonder zich aan gemaakte afspraken te houden. En dat dit Reisbureau de ANVR voorwaarden niet begrijpt danwel kan toepassen.
Weet iemand wat ik nog zou kunnen doen om in deze kwestie de betrokken partijen van hun ongelijk te overtuigen?
Op 7 april nam de reiswinkel telefonisch contact met mij op om de boeking verder uit te kunnen voeren. Ik kreeg zowel per e-mail als per sms het bericht “Gefeliciteerd uw reis is geboekt”. Op de internetsite was dit ook zo vermeld.
Een kwartier later werd ik door het reisbureau gebeld met de mededeling dat de touroperator de reis met 400 euro verhoogt had omdat ze een fout gemaakt hadden in het boekingssysteem. Dit was dus geen verhoging vanwege luchthaven kosten of brandstoftoeslag maar puur een fout in het boekingssysteem
Ik heb toen aangegeven ook schriftelijk dat ik daar niet mee akkoord ging.
Het reisburo heeft daar vervolgens op gereageerd door te verwijzen naar artikel 2 van de ANVR reisvoorwaarden. Deze voorwaarden heb ik volledig doorgelezen en heb vervolgens een brief gestuurd die ik als bijlage bij deze mail heb bijgesloten. In deze brief staat volgens mij welke voorwaarden wel hierop van toepassing zijn en geeft volgens mij aan dat het reisburo fout zit. Ik heb hierover contact opgenomen met de consumentenbond en die geeft ook aan dat artkel 2 niet van toepassing is op mijn situatie. Daarnaast heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering maar die neemt hierop geen actie omdat het maar om 400 euro gaat wat de kosten niet zal rechtvaardigen.
Status nu is dat ik op een andere manier dezelfde reis heb geboekt zonder dat het reisburo of de touroperator daarbij betrokken is.
De zaak voorleggen aan de geschillencommissie van de ANVR wil ik wel maar die behandeld over het algemeen alleen je zaak als je ook daadwerkelijk die reis (met bezwaar) geboekt hebt en dan kan ik proberen het prijsverschil terug te krijgen. Dat gaat dus bij mij niet op.
Ik vind dat hier dom, arrogant en oneerlijk gehandeld wordt door het reisbureau en de touroperator. Ik heb het idee dat touroperators veel macht hebben en zo maar doen wat ze willen zonder zich aan gemaakte afspraken te houden. En dat dit Reisbureau de ANVR voorwaarden niet begrijpt danwel kan toepassen.
Weet iemand wat ik nog zou kunnen doen om in deze kwestie de betrokken partijen van hun ongelijk te overtuigen?
-
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Een overeenkomst
Kan eenzijdig door een consument ontbonden worden op twee gronden;
1/ Wanprestatie. Als veel minder is geleverd dan werd afgesproken hetgeen pas bij terugkomst van een reis geclaimd wordt
2/ Bij dwaling.
Dit laatste lijkt mij in dit geval van toepassing!
Immers de wet spreekt pas van een overeenkomst als er van beide zijde ook sprake is van een wilsovereenkomst.
U wilde die reis voor die prijs en het reisbureau wilde aanvankelijk op dat genoemde bedrag ook een overeenkomst met u sluiten.
Om daarna te zeggen dat dit een foutje is in hun systeem maakt dat de overeenkomst daarmee ook niet meer geldig is omdat immers er op dat moment geen sprake meer is van een wilsovereenkomst uwerzijds.
Ik zou adviseren om het reisbureau per aangetekende brief met bericht van ontvangst te laten weten dat u het reisbureau verplicht tot levering tegen de eerder overeengekomen prijs.
Dat bij niet nakomen daarvan u de overeenkomst als nietig beschouwd door het ontbreken van die wilsovereenkomst en dus een eventueel gedane vooruitbetaling binnen X dagen op uw rekening teruggestort wil zien.
Eventueel kunt u ook toevoegen dat alle extra kosten die u heeft gemaakt of nog zal moeten maken op het reisbureau zal worden verhaalt omdat deze immers eenzijdig een gemaakte overeenkomst heeft verbroken.
Het is natuurlijk van de gekke dat dit soort verborgen addertjes gebruikt wordt.
Een lokkertje als "aanbieding"en achteraf de volle mep moeten betalen?
Kom nou!
Grootvader.
die ook nog wel een voetreis naar Rome heeft.
Kan eenzijdig door een consument ontbonden worden op twee gronden;
1/ Wanprestatie. Als veel minder is geleverd dan werd afgesproken hetgeen pas bij terugkomst van een reis geclaimd wordt
2/ Bij dwaling.
Dit laatste lijkt mij in dit geval van toepassing!
Immers de wet spreekt pas van een overeenkomst als er van beide zijde ook sprake is van een wilsovereenkomst.
U wilde die reis voor die prijs en het reisbureau wilde aanvankelijk op dat genoemde bedrag ook een overeenkomst met u sluiten.
Om daarna te zeggen dat dit een foutje is in hun systeem maakt dat de overeenkomst daarmee ook niet meer geldig is omdat immers er op dat moment geen sprake meer is van een wilsovereenkomst uwerzijds.
Ik zou adviseren om het reisbureau per aangetekende brief met bericht van ontvangst te laten weten dat u het reisbureau verplicht tot levering tegen de eerder overeengekomen prijs.
Dat bij niet nakomen daarvan u de overeenkomst als nietig beschouwd door het ontbreken van die wilsovereenkomst en dus een eventueel gedane vooruitbetaling binnen X dagen op uw rekening teruggestort wil zien.
Eventueel kunt u ook toevoegen dat alle extra kosten die u heeft gemaakt of nog zal moeten maken op het reisbureau zal worden verhaalt omdat deze immers eenzijdig een gemaakte overeenkomst heeft verbroken.
Het is natuurlijk van de gekke dat dit soort verborgen addertjes gebruikt wordt.
Een lokkertje als "aanbieding"en achteraf de volle mep moeten betalen?
Kom nou!
Grootvader.
die ook nog wel een voetreis naar Rome heeft.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 mei 2008 20:54
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Dank kanovaarder voor uw reactie. Er was sprake van een overeenkomst tussen de touroperator en ik als consument met een afgesproken prijs.
De boeking is door het reisburo op hun eigen initiatief ongedaan gemaakt waar ik ook tegen in bezwaar ben gegaan. Ik had nog geen aanbetaling gedaan.
Ik heb nu dezelfde reis op een andere manier geboekt door alle losse componenten en de accomodatie (overigens ook dezelfde) zelf te boeken. Scheelt nog heel erg veel geld ook.
Maar waar ik wat tegen wil doen en waarom ik er nog mee bezig ben is die domme arrogante houding waarvan ik denk niet de enige ben die er last van heeft. En het feit dat zo'n reisburo de anvr voorwaarden niet eens weet toetepassen/uitleggen. Immers een aanbod (wat in artikel 2 staat) is niet gelijk aan een overeenkomst en dat lijken ze maar niet te snappen.
Weet u als ik dit maar gewoon als afgedaan beschouw en iedereen doet het, wordt het maar normaal dat dit soort dingen gedaan worden en reisburo's zo slecht de regeltjes kennen danwel toepassen.
Dus als u nog een tip heeft..... hoor ik hem graag.
De boeking is door het reisburo op hun eigen initiatief ongedaan gemaakt waar ik ook tegen in bezwaar ben gegaan. Ik had nog geen aanbetaling gedaan.
Ik heb nu dezelfde reis op een andere manier geboekt door alle losse componenten en de accomodatie (overigens ook dezelfde) zelf te boeken. Scheelt nog heel erg veel geld ook.
Maar waar ik wat tegen wil doen en waarom ik er nog mee bezig ben is die domme arrogante houding waarvan ik denk niet de enige ben die er last van heeft. En het feit dat zo'n reisburo de anvr voorwaarden niet eens weet toetepassen/uitleggen. Immers een aanbod (wat in artikel 2 staat) is niet gelijk aan een overeenkomst en dat lijken ze maar niet te snappen.
Weet u als ik dit maar gewoon als afgedaan beschouw en iedereen doet het, wordt het maar normaal dat dit soort dingen gedaan worden en reisburo's zo slecht de regeltjes kennen danwel toepassen.
Dus als u nog een tip heeft..... hoor ik hem graag.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2006 12:49
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Geachte heer Zandvliet, heeft u geen kontakt gezocht met de ANVR en hen om uitleg van betreffende artikel gevraagd ? u bent in uw reeks nog vergeten naar EZ te gaan, zo te zien heeft u toch tijd zat om zo het geluid van een geit te produceren, u werkt op een ministerie o.i.d. of u bent zich thuis nog aan het orienteren op een baan. De touroperator heeft de fout gemaakt daar moet u zijn met uw klacht (met behulp van het reisburea) maar u bent zo te zien een van de welbekende mieren-gemeenschaphebbenden die het onderste uit de kan willen halen d.m.v. het tergen en benaderen van een aantal goedwillende reisbureaus om ze tegen elkaar uit te spelen of het aanschaffen van zo'n pasje (vakantiekaart) waarvoor een aantal van deze reisbureaus een deel van hun verdienste weer aan u afstaan (wat volgens mij stom is want een reisbureau mag blij zijn als ze over het reisdeel dus geen belastingen en toeslagen bruto 10 pct ontvangen) daarvan moeten zij alles nog betalen en mensen als u netjes en vriendelijk te woord staan.
Verder wil ik niet gaan en alleen nog opmerken medelijden te hebben met de medewerkers van Vakantiereiswinkel te Gilze en de toekomstige reisbureaumedewerkers waar u misschien nog eens naar toe zult gaan.
Verder wil ik niet gaan en alleen nog opmerken medelijden te hebben met de medewerkers van Vakantiereiswinkel te Gilze en de toekomstige reisbureaumedewerkers waar u misschien nog eens naar toe zult gaan.
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
En ik heb medelijden met u luis in de pels ,ocharme als men met zo een mentaliteit door het leven moet.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Heeft u wel uw 5% korting gehad bij de vakantiekaart? ( ja dat is het reisbureau waar meneer geboekt heeft)
Het is vast een foutje, ik heb ook geboekt bij dat reisbureau in januari al en bij mij ging het wel goed.
Het is vast een foutje, ik heb ook geboekt bij dat reisbureau in januari al en bij mij ging het wel goed.
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Ik behoor waarschijnlijk ook tot de eerder genoemde mieren-gemeenschaphebbenden "die het onderste uit de kan willen halen d.m.v. het tergen en benaderen van een aantal goedwillende reisbureaus" ?
Ik boekte 2 overnachtingen in Duitsland via internet bij de Belgische TUI site. Ik heb alles zelf uitgezocht, en nadat het totale bedrag werd getoond op accoord gedrukt. Gelijk met de boeking werd al van mijn visacard een voorschot afgeschreven: 100,00 euro ofschoon de reis op aanvraag was. De bevestiging van de boeking ontving ik per mail en daarin staat het reservatienummer en het zelfde bedrag genoemd als op de site. Ik kon alleen de rest bij het plaatselijke Arke reisbureau (in NL) betalen, via de visacard kon alleen de aanbetaling (?).
Bij dat reisbureau zei men mij dat ik € 25 extra moet betalen voor hun service, terwijl ik zelf het werk heb verricht inzake uitzoeken en boeken. Dit staat niet in de voorwaarden, nergens werd dit bedrag genoemd. Annuleren kan niet volgens het reisbureau.
Ik moet dus bijna 20% meer betalen dan het bedrag dat eerder was bevestigd op de site en in de mail. Ik weiger dit!!
Men mag denken wat men wil over mensen die 't onderste uit de kan willen halen d.m.v. het tergen en benaderen van een aantal goedwillende reisbureaus" maar ik vind het oplichting van TUI!
Ik accepteer de geboekte overnachtingen uitsluitend voor het overeengekomen bedrag of minder.
Doordat het reisbureau €25 bovenop de rekening zet is de gemaakte overeenkomst m.i. niet meer rechtsgeldig.
De eerste en laatste keer bij TUI via internet geboekt!
Ik boekte 2 overnachtingen in Duitsland via internet bij de Belgische TUI site. Ik heb alles zelf uitgezocht, en nadat het totale bedrag werd getoond op accoord gedrukt. Gelijk met de boeking werd al van mijn visacard een voorschot afgeschreven: 100,00 euro ofschoon de reis op aanvraag was. De bevestiging van de boeking ontving ik per mail en daarin staat het reservatienummer en het zelfde bedrag genoemd als op de site. Ik kon alleen de rest bij het plaatselijke Arke reisbureau (in NL) betalen, via de visacard kon alleen de aanbetaling (?).
Bij dat reisbureau zei men mij dat ik € 25 extra moet betalen voor hun service, terwijl ik zelf het werk heb verricht inzake uitzoeken en boeken. Dit staat niet in de voorwaarden, nergens werd dit bedrag genoemd. Annuleren kan niet volgens het reisbureau.
Ik moet dus bijna 20% meer betalen dan het bedrag dat eerder was bevestigd op de site en in de mail. Ik weiger dit!!
Men mag denken wat men wil over mensen die 't onderste uit de kan willen halen d.m.v. het tergen en benaderen van een aantal goedwillende reisbureaus" maar ik vind het oplichting van TUI!
Ik accepteer de geboekte overnachtingen uitsluitend voor het overeengekomen bedrag of minder.
Doordat het reisbureau €25 bovenop de rekening zet is de gemaakte overeenkomst m.i. niet meer rechtsgeldig.
De eerste en laatste keer bij TUI via internet geboekt!
Re: Bedonderd door reisburo/touroperator
Volgens mij heeft u ongelijk. Immers artikel 1 van diezelfde voorwaarden zegt dat de overeenkomst pas tot stand komt na aanvaarding van het AANBOD door de touroperator.EZandvliet zegt: Immers een aanbod (wat in artikel 2 staat) is niet gelijk aan een overeenkomst en dat lijken ze maar niet te snappen.
En het AANBOD is vrijblijvend zegt artikel 2 en kan zo spoedig mogelijk herroepen worden.
Er kan dus onmogelijk een overeenkomst zijn ZONDER dat de touroperator een aanbod wel of niet herroepen heeft.
Volgorde: u stemt in met het aanbod. Dan is er een overeenkomst, maar.....de touroperator mag zijn aanbod intrekken. Dit doet hij als de prijs bv fout berekend is, of als de reis vol is.
Een tweede fout die u maakt is te denken dat accommodatie en vervoer boeken een totaal is van het pakket dat een touroperator aanbiedt. Het pakket van de touroperator bevat namelijk ook een deel aansprakelijkheid. Niet enkel voor klachten, maar zeer zeker ook voor de gekste dingen. B.v. indien het balkon van het hotel instort en u bent daardoor gehandicapt, is de touroperator aansprakelijk. Boekt u zelf de accommodatie dan is er zelfs niemand aansprakelijk.