LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete tolgeld noorwegen

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Van Rijssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2018 18:51

Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door Van Rijssen »

Ik ben in 2017 met de camper in Noorwegen geweest ik weet dat ik daar tol moet betalen
Heb daar dit jaar 2018 een brief van een incasso buro uit Londen een brief over gehad hiervoor nooit iets gehoord
Geen brief of mail gehad nu moet ik meer dan 50 euro boete betalen boven op het tolbedrag
Ik ben niet van plan dat te betalen omdat ik hier geen schuld aan heb
Heeft iemand hier ervaring mee en wil mij adviseren wat ik het beste kan doen
Heb al bezwaar gemaakt en de normale tolkosten betaald

Moneyman
Berichten: 30347
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Van Rijssen schreef:
08 sep 2018 09:04
Ik ben in 2017 met de camper in Noorwegen geweest ik weet dat ik daar tol moet betalen
Heb daar dit jaar 2018 een brief van een incasso buro uit Londen een brief over gehad hiervoor nooit iets gehoord
Geen brief of mail gehad nu moet ik meer dan 50 euro boete betalen boven op het tolbedrag
Ik ben niet van plan dat te betalen omdat ik hier geen schuld aan heb
Heeft iemand hier ervaring mee en wil mij adviseren wat ik het beste kan doen
Heb al bezwaar gemaakt en de normale tolkosten betaald
En, wat was de uitslag van dat bezwaar?

Lady1234
Berichten: 27299
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom hebt u er dan geen schuld aan, dat de tol niet betaald was?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Waaruit was die rekening precies opgebouwd?
Wat was de reden voor de 'boete' bovenop het tolgeld?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Van Rijssen schreef:
08 sep 2018 09:04
Ik ben in 2017 met de camper in Noorwegen geweest ik weet dat ik daar tol moet betalen
Heb daar dit jaar 2018 een brief van een incasso buro uit Londen een brief over gehad hiervoor nooit iets gehoord
Geen brief of mail gehad nu moet ik meer dan 50 euro boete betalen boven op het tolbedrag
Ik ben niet van plan dat te betalen omdat ik hier geen schuld aan heb
Heeft iemand hier ervaring mee en wil mij adviseren wat ik het beste kan doen
Heb al bezwaar gemaakt en de normale tolkosten betaald
U rijdt met de trein, u weet dat u een kaartje moet kopen. U wordt gecontroleerd en krijgt een boete en daarna maakt u bezwaar en denkt enkel het treinkaartje te hoeven te betalen? Lees ik het goed?

NeoDutchio
Berichten: 12392
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn 2 opties van tol betalen in Noorwegen. Op veel trajecten hangen camera's en kunt u gewoon doorrijden. Uw kenteken wordt gescand en na 4 tot 6 maanden krijgt u de rekening thuis gestuurd. Echter, er zijn ook tolpoortjes waar u wel moet stoppen en direct moet betalen. Doet men dit niet krijgt men een boete van van 300 kroon.
Waar u even achteraan moet is welke regeling op dat traject van toepassing is. Het kan zijn met optie 1 dat u geen rekening ontvangen heb en daardoor een boete verschuldigd ben vanwege het uitblijven van de betaling. Of het is optie 2 waar u had moeten stoppen en wellicht bent doorgereden. In het eerste geval zou u het kunnen aanvechten, in het tweede geval zou de fout bij uzelf kunnen liggen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door GJS »

In aanvulling op NeoDutchio:
Die info kan je o.a. hier vinden: https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/informatie/tol

Stukje van die webpage:

Tol Noorwegen

Betalen
Mogelijkheid 1: gewoon doorrijden

Bij een verblijf in Noorwegen is het in feite niet nodig actie te ondernemen. Wie een tolweg nadert, kan gewoon doorrijden zonder te stoppen. Hierbij wordt met camera's boven de weg het kenteken gescand. De rekening wordt vervolgens binnen vier tot zes maanden vanzelf thuisgestuurd. Die tijd is nodig voor de verwerking van de foto's. Voor deze service geldt geen extra toeslag.
Bij tolwegen wordt het kenteken van de auto gescand, niet het kenteken van de aanhangwagen of caravan.
De rekening wordt verstuurd door Euro Parking Collection (EPC) in Londen. Het kan enkele maanden duren vóór de rekening wordt verzonden. Wanneer de rekening niet binnen de gestelde termijn betaald wordt, volgt een herinnering met een toegevoegde boete van NOK 300.




Snap dan alleen niet waar die € 50 vandaan komt, NOK 300 komt toch meer in de buurt van € 30

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door yan »

Simpelweg tolbedrag overmaken, en bericht terugsturen dat dit het eerst ontvangen bericht over deze verschuldigde betaling is en u zodoende geen boete-bedrag overmaakt.

NeoDutchio
Berichten: 12392
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

yan schreef:
10 sep 2018 09:41
Simpelweg tolbedrag overmaken, en bericht terugsturen dat dit het eerst ontvangen bericht over deze verschuldigde betaling is en u zodoende geen boete-bedrag overmaakt.
Dat is niet slim. Immers is niet bekend welke regeling van toepassing is. Als TS is doorgereden bij een tolpoortje waar hij/zij had moeten stoppen, dan is de boete terecht. Eerst zal TS dus moeten nagaan welke regeling van toepassing is op het weggedeelte waar nu de rekening van komt.

Dorfje
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door Dorfje »

Alleen bij de Atlanterhavstunnelen moet je tegenwoordig vooraf aan de tolpoortjes betalen. Bij de rest gewoon doorrijden.

Zie hier hoe het werkt. Kies onderaan voor Duits of Engels
http://www.autopass.no/AutoPASS

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete tolgeld noorwegen

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
08 sep 2018 14:19
U rijdt met de trein, u weet dat u een kaartje moet kopen. U wordt gecontroleerd en krijgt een boete en daarna maakt u bezwaar en denkt enkel het treinkaartje te hoeven te betalen? Lees ik het goed?
Nee.

1.) U reist met de trein, een kaartje hoeft u niet te kopen, uw reis wordt geregistreerd en u kunt achteraf op rekening betalen. U verzuimt echter de rekening te betalen en wordt gemaand dit alsnog te doen met een boete erbovenop.
of
2.) U reist met de trein, een kaartje hoeft u niet te kopen, uw reis wordt geregistreerd en u kunt achteraf op rekening betalen. Deze rekening ontvangt u echter nooit. Wel een aanmaning met direct een boete erbovenop.
of
3.) U reist met de trein, een kaartje hoeft u niet te kopen, uw reis wordt geregistreerd en u kunt achteraf op rekening betalen, echter op station x moet u zich bij de conducteur melden om een deel van uw reis alvast te betalen. U laat dit na. U krijgt de rekening met een boete erbovenop.

Gesloten