lijfrente schreef:Mensen denken niet dat de ondernemer gelijk hebben, maar weten het omdat ze zich verdiepen in de voorwaarden.
De ondernemer heeft geen gelijk, enkel en alleen dat een beding voorkomt in de algemene voorwaarde.
Stel dat de ondernemer wel gelijk had enkel en alleen, omdat hij een beding als algemene voorwaarden hanteerden, dan was de volgende uitspraak nooit mogelijk geweest. De consument had computeronderdelen gekocht ad 1500 euro en de ondernemer hanteerde als algemene voorwaarden dat de consument het volledige bedrag vooruit moest betalen. De consument mailde dat de algemene voorwaarden op dit punt niet geldig waren en verlangde dat de ondernemer de goederen kwam afleveren, op welk moment hij de 1500 euro zou betalen. De ondernemer weigerde en de zaak kwam voor de rechter. De rechter gaf de consument gelijk, de ondernemer moest de goederen leveren, zonder dat er ook maar 1 euro vooruitbetaald hoefde te worden.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... bestelling
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:2116
Wie zich in de voorwaarden had verdiept zou kunnen
denken dat de ondernemer gelijk had, maar deze consument wist dat de ondernemer geen gelijk had omdat hij zich (kennelijk) in de wet had verdiept. Het is nog al kortzichtig om alleen op basis van de algemene voorwaarden tot een oordeel te komen, dan is er een aanzienlijke kans dat dit oordeel onjuist is, omdat essentieel onderdeel niet wordt meegenomen.