Wij hebben bij E-ticket een visum aangevraagd voor afreizen naar Turkije en deze hebben wij betaald. Nu blijkt dat vanaf maart 2020 geen visum meer nodig is, maar de betreffende organisatie wil ons geld niet retourneren.. kan dat zomaar?
De situatie is als volgt: Mijn gezin en ik vertrekken op 27 april naar Turkije voor 10 dagen (3 mei datum retour). Voor deze reis hebben wij tijdig een visum aangevraagd. Op vrijdag 21 februari vernamen wij van ons reisbureau dat er geen visum vereiste meer geldt voor Turkije. Daarop hebben wij de visum verstrekker de volgende dag aangeschreven en verzocht om het betaalde te retourneren. Deze berichtte ons dat zij niet van plan zijn om het betaalde bedrag aan visa te weten, Euro 159,80 te retourneren. Als reden werd vermeld dat e-visum niet op de hoogte was van het gevoerde rijksbeleid.
Wij stellen ons op het standpunt dat e-visum op de hoogte geweest moet zijn van het op handen zijnde rijksbeleid en ons erop had moeten wijzen om de aanvraag nog niet in te dienen, althans te adviseren over eventuele beleidswijzigingen inzake de visa verplichtingen. Dit hebben zij nagelaten. Door het niet naleven van de mededelingsplicht zijn zij wat ons betreft verplicht om de schade te vergoeden (retourneren van het bedrag betaald aan visa te weten, Euro 159,80).
Wie heeft hetzelfde meengemaakt, of kan ons adviseren hierin?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten visum Turkije terugvragen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 mar 2020 11:28
Re: Kosten visum Turkije terugvragen
U schrijft:
De situatie is als volgt: Mijn gezin en ik vertrekken op 27 april naar Turkije voor 10 dagen (3 mei datum retour). Voor deze reis hebben wij tijdig een visum aangevraagd. Op vrijdag 21 februari vernamen wij van ons reisbureau dat er geen visum vereiste meer geldt voor Turkije. Daarop hebben wij de visum verstrekker de volgende dag aangeschreven en verzocht om het betaalde te retourneren. Deze berichtte ons dat zij niet van plan zijn om het betaalde bedrag aan visa te weten, Euro 159,80 te retourneren. Als reden werd vermeld dat e-visum niet op de hoogte was van het gevoerde rijksbeleid.
Heeft de verkoper u verplicht/gemeld dat een visum noodzakelijk is? Wanneer heeft u de reis geboekt? Wanneer heeft u het visum aangevraagd?
Wij stellen ons op het standpunt dat e-visum op de hoogte geweest moet zijn van het op handen zijnde rijksbeleid en ons erop had moeten wijzen om de aanvraag nog niet in te dienen, althans te adviseren over eventuele beleidswijzigingen inzake de visa verplichtingen.
U stelt zich op een standpunt dat ....... Makkelijk gezegd, maar nu bewijzen dat zij wèl op de hoogte waren van een op handen zijnde (dus nog niet helder besluit) dàt gaat u never nooit niet lukken. Zowel u als zij hebben geen glazen bol.
Dit hebben zij nagelaten. Door het niet naleven van de mededelingsplicht zijn zij wat ons betreft verplicht om de schade te vergoeden (retourneren van het bedrag betaald aan visa te weten, Euro 159,80).
U gaat voorbij aan het feit dat de verkoper niet kan weten wanneer het een en ander actueel wordt. Ergo u heeft geen poot om op te staan. Volgende keer niet naar een visumland gaan kan helpen.
De situatie is als volgt: Mijn gezin en ik vertrekken op 27 april naar Turkije voor 10 dagen (3 mei datum retour). Voor deze reis hebben wij tijdig een visum aangevraagd. Op vrijdag 21 februari vernamen wij van ons reisbureau dat er geen visum vereiste meer geldt voor Turkije. Daarop hebben wij de visum verstrekker de volgende dag aangeschreven en verzocht om het betaalde te retourneren. Deze berichtte ons dat zij niet van plan zijn om het betaalde bedrag aan visa te weten, Euro 159,80 te retourneren. Als reden werd vermeld dat e-visum niet op de hoogte was van het gevoerde rijksbeleid.
Heeft de verkoper u verplicht/gemeld dat een visum noodzakelijk is? Wanneer heeft u de reis geboekt? Wanneer heeft u het visum aangevraagd?
Wij stellen ons op het standpunt dat e-visum op de hoogte geweest moet zijn van het op handen zijnde rijksbeleid en ons erop had moeten wijzen om de aanvraag nog niet in te dienen, althans te adviseren over eventuele beleidswijzigingen inzake de visa verplichtingen.
U stelt zich op een standpunt dat ....... Makkelijk gezegd, maar nu bewijzen dat zij wèl op de hoogte waren van een op handen zijnde (dus nog niet helder besluit) dàt gaat u never nooit niet lukken. Zowel u als zij hebben geen glazen bol.
Dit hebben zij nagelaten. Door het niet naleven van de mededelingsplicht zijn zij wat ons betreft verplicht om de schade te vergoeden (retourneren van het bedrag betaald aan visa te weten, Euro 159,80).
U gaat voorbij aan het feit dat de verkoper niet kan weten wanneer het een en ander actueel wordt. Ergo u heeft geen poot om op te staan. Volgende keer niet naar een visumland gaan kan helpen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Kosten visum Turkije terugvragen
U heeft het over "E-ticket" en "e-visum". Beiden zijn met Google niet te vinden. Met wie bent u dan een overeenkomst aangegaan?
Verder staat de Turkse overheid (gov.tr) helemaal bovenaan in Google met hun online visumservice. Waarom dan aanvragen bij een derde partij?
Verder staat de Turkse overheid (gov.tr) helemaal bovenaan in Google met hun online visumservice. Waarom dan aanvragen bij een derde partij?
-
- Berichten: 12809
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Kosten visum Turkije terugvragen
Als Turkije op een bepaald moment bepaald dat een visum niet meer nodig is, hoe kunnen externe partijen dit dan eerder weten? Vannacht is ook bepaald dat Europeanen Amerika niet meer in mogen. Had de airline de reizigers een half jaar geleden moeten melden dat dit ging gebeuren? Dezelfde situatie.
Op het moment van aanvraag gold er nog een visumplicht. Deze hebt u aangevraagd en ontvangen.
Op het moment van aanvraag gold er nog een visumplicht. Deze hebt u aangevraagd en ontvangen.
Re: Kosten visum Turkije terugvragen
Wanneer is de reis geboekt? Denk idd dat ze toen niet wisten dat de visumplicht zou vervallen. Dat kwam vrij plotseling
Re: Kosten visum Turkije terugvragen
De datum van boeking wordt vreemd genoeg niet vermeld. Het zou mij niet verbazen dat als die datum bekend zou worden gemaakt, dat dan met zekerheid kan worden geconcludeerd, dat de verkoper NIET op de hoogte van de wijziging kon zijn op dat moment.
Ra ra ra, wat is de boekingsdatum en waarom wordt die achterwege gelaten hier ('verzwegen'?)
Ra ra ra, wat is de boekingsdatum en waarom wordt die achterwege gelaten hier ('verzwegen'?)