Goedenavond,
Ik heb een zoon van 3 jaar oud, en sinds hij 6 maanden is gaat mijn vrouw (haar ouderschapsverlof dag, een enkele keer ga ik als we geruild hebben) elke Donderdagmorgen met hem naar zwemmen. Baby/peuter/dreumes zwemles. Sinds mijn zoon 1,5 jaar is heeft hij les in een zwemvest van "swimsuit pro| .
Ik ben nu in diverse zwembaden geweest en vrijwel overal werd ik direct door een medewerker aangesproken dat zwemvleugels verplicht zijn en dat een "swimsuit pro" dus niet volstaat. (behalve in centre parck, waar ik zelfs van de wildwaterbaan af mocht...)
Nu is mijn vraag, hoe is dit mogelijk. Waarom worden deze dure vesten verkocht, wordt er les in gegeven, maar als ik wil oefenen met zijn zoon wordt er gezegd dat het niet veilig is.
Mijn zoon voelt zich enorm belemmerd met vleugels om, wat ik me overigens goed kan voorstellen na 1,5 jaar zonder vleugels. Dit terwijl ik graag ga zwemmen met hem maar dit soort gedoe weerhoud mij er ontzettend van om te gaan zwemmen.
Conclusie: Hij krijgt zwemles maar mag niet oefenen wat hij leert in zijn les, dus we gaan minder zwemmen.
Iemand enige ervaring hiermee?
Met groet,
Michiel
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Swimsuit
Re: Swimsuit
Het lijkt me dat fel-oranje bandjes voor een badmeester vanaf een afstand beter te zien/herkennen zijn dan zo'n swimsuit. Maw door gebruik van die bandjes is het voor iedereen en van veraf duidelijk dat daar een kindje aan het zwemmen is wat nog niet zelfstandig en zonder hulpmiddelen kan zwemmen. Dat is met z'n swimsuit een stuk lastiger.Mpostma schreef:Goedenavond,
Ik heb een zoon van 3 jaar oud, en sinds hij 6 maanden is gaat mijn vrouw (haar ouderschapsverlof dag, een enkele keer ga ik als we geruild hebben) elke Donderdagmorgen met hem naar zwemmen. Baby/peuter/dreumes zwemles. Sinds mijn zoon 1,5 jaar is heeft hij les in een zwemvest van "swimsuit pro| .
Ik ben nu in diverse zwembaden geweest en vrijwel overal werd ik direct door een medewerker aangesproken dat zwemvleugels verplicht zijn en dat een "swimsuit pro" dus niet volstaat. (behalve in centre parck, waar ik zelfs van de wildwaterbaan af mocht...)
Nu is mijn vraag, hoe is dit mogelijk. Waarom worden deze dure vesten verkocht, wordt er les in gegeven, maar als ik wil oefenen met zijn zoon wordt er gezegd dat het niet veilig is.
Mijn zoon voelt zich enorm belemmerd met vleugels om, wat ik me overigens goed kan voorstellen na 1,5 jaar zonder vleugels. Dit terwijl ik graag ga zwemmen met hem maar dit soort gedoe weerhoud mij er ontzettend van om te gaan zwemmen.
Conclusie: Hij krijgt zwemles maar mag niet oefenen wat hij leert in zijn les, dus we gaan minder zwemmen.
Iemand enige ervaring hiermee?
Met groet,
Michiel
-
Dat is helemaal juist.sjohie schreef: Het lijkt me dat fel-oranje bandjes voor een badmeester vanaf een afstand beter te zien/herkennen zijn dan zo'n swimsuit. Maw door gebruik van die bandjes is het voor iedereen en van veraf duidelijk dat daar een kindje aan het zwemmen is wat nog niet zelfstandig en zonder hulpmiddelen kan zwemmen. Dat is met z'n swimsuit een stuk lastiger.
Maar er is nog een ander aspect.
Een kind met zwembandjes mag NIET alleen in het diepe gedeelte zwemmen, want dan wordt hij meteen van de badmeester uitgehaald.
In de meeste zwembaden is het zo, wat TS ook als opgemerkt heeft.
Vrij zwemmen is dan ook nog iets heel anders, dan een zwemles, waar direct op de kinderen gefocust wordt.
Volgens mij wel, die dingen vallen veel meer op dan het soort/type badpak (wat een swimsuit feitelijk is) wat iemand draagt, zeker >25m wat de afstand in een groot zwembad zeker wel kan zijn. Iets als dit, gedragen door een kind wat voor 3/4e onder water is, lijkt op een beetje afstand meer op een T-shirt dan op een reddingsmiddel.stefanhouterman schreef:Dat is helemaal juist.sjohie schreef: Het lijkt me dat fel-oranje bandjes voor een badmeester vanaf een afstand beter te zien/herkennen zijn dan zo'n swimsuit. Maw door gebruik van die bandjes is het voor iedereen en van veraf duidelijk dat daar een kindje aan het zwemmen is wat nog niet zelfstandig en zonder hulpmiddelen kan zwemmen. Dat is met z'n swimsuit een stuk lastiger.
Maar er is nog een ander aspect.
Een kind met zwembandjes mag NIET alleen in het diepe gedeelte zwemmen, want dan wordt hij meteen van de badmeester uitgehaald.
In de meeste zwembaden is het zo, wat TS ook als opgemerkt heeft.
Vrij zwemmen is dan ook nog iets heel anders, dan een zwemles, waar direct op de kinderen gefocust wordt.
Dat pak is ook een gewoon zwempak met UV bescherming, geen drijfpak...Iets als dit, gedragen door een kind wat voor 3/4e onder water is, lijkt op een beetje afstand meer op een T-shirt dan op een reddingsmiddel
Maar wat al is aangegeven, gebruik van zwembandjes gaat niet alleen om of het veilig is, maar óók om dat de badmeesters, en andere mensen, kunnen zien dat het veilig is.
Daar komt bij dat er ook verschil zit tussen de zwemles pakken en recreatiepakken. De zwemles pakken zijn er meer op gericht dat je ook wordt gestimuleerd om zelf actief te proberen te drijven/zwemmen.Deze hebben dus minder drijfvermogen dan recreatie pakken. Net als dat bij zwemles na een tijdje de zwembandjes nog maar half opgeblazen zijn; genoeg voor een beetje extra drijfvermogen, maar onvoldoende voor een recreatie bandje.
Heel goed van de zwembaden om hier zeer secuur mee om te gaan.
Als er niet zwemmers zonder oranje bandjes gaan zwemmen is het overzicht zoek.
Verder ontstaat er dan een wildgroei aan allemaal verschillende drijfmiddelen, waarvan het zwembad nooit kan inschatten dat ze veilig zijn. Dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie.
Dus gewoon zwemmen met bandjes ! Na twee keer weet je kind niet anders.
Als er niet zwemmers zonder oranje bandjes gaan zwemmen is het overzicht zoek.
Verder ontstaat er dan een wildgroei aan allemaal verschillende drijfmiddelen, waarvan het zwembad nooit kan inschatten dat ze veilig zijn. Dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie.
Dus gewoon zwemmen met bandjes ! Na twee keer weet je kind niet anders.