LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gister wezen eten bij een nieuw restaurant. Op zich redelijk gegeten (al was het behoorlijk prijzig voor het gebodenen). Wat mij telkens weer verbaasd is dat restaurateurs geld durven vragen voor een beetje kraanwater als je al voor rond de 50 euro per persoon aan voedsel en drank bestelt hebt.
Voor mij een reden nooit weer terug te komen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door newmikey »

Beetje met je eens. Bij ons in de buurt zit een restaurant die éénmalig €1.50/pp rekenen waarna je zoveel water krijgt als je maar wilt. Vind ik een redelijke oplossing voor kosten van glazen, afwas en water. Zij labelen het ook als "goed voor het milieu" voor wat dat waard is maar ik vind het een acceptabele compromis. Gewoon een paar euro per glas moeten neertellen is voor mij ook een reden een restaurant voortaan maar te mijden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja wat is redelijk. Water stroomt bijna gratis uit de kraan en bovendien mag een beetje extra service ook wel. Straks moet ik nog een euro betalen om het toilet te mogen bezoeken. Bovendien rekende dit betreffende restaurant ook nog voor brood (is ook normaal dat dat er bij hoort), groente en aardappelen. Eigenlijk dus voor alles extra betalen, en dan op een basis prijs die al hoog is.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:Gister wezen eten bij een nieuw restaurant. Op zich redelijk gegeten (al was het behoorlijk prijzig voor het gebodenen). Wat mij telkens weer verbaasd is dat restaurateurs geld durven vragen voor een beetje kraanwater als je al voor rond de 50 euro per persoon aan voedsel en drank bestelt hebt.
Voor mij een reden nooit weer terug te komen.
Heb je kraanwater besteld of gewoon water wat uit de fles komt?
Bij ons is er nergens op de kaart gewoon kraanwater te vinden en of te bestellen.
Ja, wat is redelijk.
Ik koop een flesje Grimbergen voor € 0,65 in de winkel.
Op het teras betaal ik voor een glas 0,33 cl € 4,00 !
Is dat redelijk.
Als je uit gaat eten of drinken, dan weet je toch, dat je alles duurder moet betalen dan thuis, maar voor sommige mensen , moeten in de horeca de krachten gratis en voor niets werken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
olaf79 schreef:Gister wezen eten bij een nieuw restaurant. Op zich redelijk gegeten (al was het behoorlijk prijzig voor het gebodenen). Wat mij telkens weer verbaasd is dat restaurateurs geld durven vragen voor een beetje kraanwater als je al voor rond de 50 euro per persoon aan voedsel en drank bestelt hebt.
Voor mij een reden nooit weer terug te komen.
Heb je kraanwater besteld of gewoon water wat uit de fles komt?
Bij ons is er nergens op de kaart gewoon kraanwater te vinden en of te bestellen.
Ja, wat is redelijk.
Ik koop een flesje Grimbergen voor € 0,65 in de winkel.
Op het teras betaal ik voor een glas 0,33 cl € 4,00 !
Is dat redelijk.
Als je uit gaat eten of drinken, dan weet je toch, dat je alles duurder moet betalen dan thuis, maar voor sommige mensen , moeten in de horeca de krachten gratis en voor niets werken.
We hebben kraanwater besteld. Dit omdat het water in Nederland van uitstekende kwaliteit is. We wilden overigens ook verse jus d'orange, maar 12 uur eerder geperst noemen wij niet vers. Daarnaast nog appelsap besteld.
Dat ingredienten duurder zijn dan als je het thuis bereid dat snap ik. Niet alleen het personeel moet betaald worden ook het pand en de huren zijn niet misselijk aan de Loosdrechtse plassen.
Maar voor een beetje kraanwater. Kom op, waar blijft de service.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
eleven schreef:
olaf79 schreef:Gister wezen eten bij een nieuw restaurant. Op zich redelijk gegeten (al was het behoorlijk prijzig voor het gebodenen). Wat mij telkens weer verbaasd is dat restaurateurs geld durven vragen voor een beetje kraanwater als je al voor rond de 50 euro per persoon aan voedsel en drank bestelt hebt.
Voor mij een reden nooit weer terug te komen.
Heb je kraanwater besteld of gewoon water wat uit de fles komt?
Bij ons is er nergens op de kaart gewoon kraanwater te vinden en of te bestellen.
Ja, wat is redelijk.
Ik koop een flesje Grimbergen voor € 0,65 in de winkel.
Op het teras betaal ik voor een glas 0,33 cl € 4,00 !
Is dat redelijk.
Als je uit gaat eten of drinken, dan weet je toch, dat je alles duurder moet betalen dan thuis, maar voor sommige mensen , moeten in de horeca de krachten gratis en voor niets werken.
We hebben kraanwater besteld. Dit omdat het water in Nederland van uitstekende kwaliteit is. We wilden overigens ook verse jus d'orange, maar 12 uur eerder geperst noemen wij niet vers. Daarnaast nog appelsap besteld.
Dat ingredienten duurder zijn dan als je het thuis bereid dat snap ik. Niet alleen het personeel moet betaald worden ook het pand en de huren zijn niet misselijk aan de Loosdrechtse plassen.
Maar voor een beetje kraanwater. Kom op, waar blijft de service.
Service is niet gratis iets nuttigen waar je niet voor hoef te betalen.
Als iedereen alleen kraanwater besteld, heeft de horeca geen andere dranken meer nodig.
Bij andere topic´s zou ik schrijven, wat een gezeur.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:Service is niet gratis iets nuttigen waar je niet voor hoef te betalen.
Als iedereen alleen kraanwater besteld, heeft de horeca geen andere dranken meer nodig.
Bij andere topic´s zou ik schrijven, wat een gezeur.
Nee het serveren van water is wel een service. Het restaurant was al duur genoeg. Water kost geen drol.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:
eleven schreef:Service is niet gratis iets nuttigen waar je niet voor hoef te betalen.
Als iedereen alleen kraanwater besteld, heeft de horeca geen andere dranken meer nodig.
Bij andere topic´s zou ik schrijven, wat een gezeur.
Nee het serveren van water is wel een service. Het restaurant was al duur genoeg. Water kost geen drol.[/quote]


Ah weer iemand die vindt dat een restaurant kraanwater moet koelen karaf en glazen beschikbaar moet stellen en uiteraard ook nog geserveerd en ingeschonken aan tafel,

Vlg mij heeft ts geen leuke avond gehad, tip naar de afhaal chinees/italiaan/turk gaan :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door sjohie »

Volgens mij hebben de meeste restaurants gewoon gratis kraanwater? Je moet even van je tafel weg naar de wc, en aan een kraan lurken, maar dat kost je geen cent. Ik persoonlijk vindt het wat apart dat ze maar gratis iets aan moeten bieden, het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Als zij er voor kiezen om het niet te doen, heb ik er persoonlijk vrede mee. Dien dan een klacht in bij de desbetreffende gemeente dat ze fonteintjes met kraanwater in het openbaar plaatsen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef:
eleven schreef:Service is niet gratis iets nuttigen waar je niet voor hoef te betalen.
Als iedereen alleen kraanwater besteld, heeft de horeca geen andere dranken meer nodig.
Bij andere topic´s zou ik schrijven, wat een gezeur.
Nee het serveren van water is wel een service. Het restaurant was al duur genoeg. Water kost geen drol.

Juist, maar niet gratis. Zeurpiet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, ik ben niet anders gewend dat, als we uit eten gaan er gewoon bij de bestelling we altijd karaffen water krijgen. Hoeft niet eens om gevraagd te worden. De glazen staan al op tafel, naast de wijnglazen. (De wijn word ook besteld). Is mijns inziens bij een beetje restaurant ook heel normaal, net als je glaasje water bij de espresso. Op een terrasje water bestellen is een ander verhaal natuurlijk, maar bij het eten zou het gewoon moeten zijn.

witte angora
Berichten: 30884
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ligt er ook een beetje aan waar je dat water voor nodig hebt. Mijn stiefzoon had indertijd zware medicatie, die stipt om 8.00 's morgens en 20.00 uur 's avonds moet. Sja, dan loop je langs een restaurant, heb je toch even wat water nodig om hem die medicijnen te laten slikken.

De eerste mevrouw deed heel moeilijk, dat moest toch iets van 2 euro kosten, ondanks mijn uitleg, de tweede mevrouw begreep het wel, en gaf gewoon een glas water.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Nou, ik ben niet anders gewend dat, als we uit eten gaan er gewoon bij de bestelling we altijd karaffen water krijgen. Hoeft niet eens om gevraagd te worden. De glazen staan al op tafel, naast de wijnglazen. (De wijn word ook besteld). Is mijns inziens bij een beetje restaurant ook heel normaal, net als je glaasje water bij de espresso. Op een terrasje water bestellen is een ander verhaal natuurlijk, maar bij het eten zou het gewoon moeten zijn.
Bij de laatste paar keer uit eten was het tafelwater wel extra, maar dat is dan ook van dat gebottelde bronwater, geen karaf met kraanwater. Bij de koffie (espresso etc) vind ik het dan weer subtiel anders, daar voegt het ook wel wat toe, en is het doorgaans 1 glaasje.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Ligt er ook een beetje aan waar je dat water voor nodig hebt. Mijn stiefzoon had indertijd zware medicatie, die stipt om 8.00 's morgens en 20.00 uur 's avonds moet. Sja, dan loop je langs een restaurant, heb je toch even wat water nodig om hem die medicijnen te laten slikken.

De eerste mevrouw deed heel moeilijk, dat moest toch iets van 2 euro kosten, ondanks mijn uitleg, de tweede mevrouw begreep het wel, en gaf gewoon een glas water.
TS ofwel Olaf heeft het graag gratis bij het eten gehad.
Jouw versie is een heel ander verhaal, normaal doen dan restaurants of horecabedrijven niet moeilijk.
Tip voorde volgende keer, steeds een klein flesje water meenemen, als je afhankelijk bent van medicatie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:
tenormin schreef:Nou, ik ben niet anders gewend dat, als we uit eten gaan er gewoon bij de bestelling we altijd karaffen water krijgen. Hoeft niet eens om gevraagd te worden. De glazen staan al op tafel, naast de wijnglazen. (De wijn word ook besteld). Is mijns inziens bij een beetje restaurant ook heel normaal, net als je glaasje water bij de espresso. Op een terrasje water bestellen is een ander verhaal natuurlijk, maar bij het eten zou het gewoon moeten zijn.
Bij de laatste paar keer uit eten was het tafelwater wel extra, maar dat is dan ook van dat gebottelde bronwater, geen karaf met kraanwater. Bij de koffie (espresso etc) vind ik het dan weer subtiel anders, daar voegt het ook wel wat toe, en is het doorgaans 1 glaasje.
Tja, gebotteld bronwater kost geld :lol: , maar we hebben zo'n 4 á 5 adressen in de hoofdstad waar regelmatig gegeten word + wij zijn nogal afnemers van gewoon heerlijk kraanwater en wijnen; de gastheren weten immers wat we graag hebben, zoals goede gastheren betaamd. Waar we trouwens het liefst eten krijgen we geen water, in die toko (Loetje) moet je zelfs een uur wachten voor je aan de beurt bent voor je tafel: ossenhaasje met heel ordinair boterhammen en jus; lekker ouderwets dopen! Maar Le Garage en de Watertoren is het wat dat betreft beter geregeld (meer namen noemen zal ik maar nalaten). :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, in sommige landen moet je als je uit eten gaat soms voor het couvert betalen. Net wat je gewend bent.
Ik vind het zelf wel een beetje flauw als en restaurant voor water laat betalen, maar ook niet heel vreemd. Wat al is aangegeven, de kostprijs van een drankje is maar één van de vele kostenposten. Het gros van de kosten zit in de zaken er omheen. Hangt er voor mijn gevoel ook wel van af of het en glas is naast bijvoorbeeld een glas wijn of en losse consumptie.

Ergerlijke vind ik het als ze kraanwater serveren alsof het bronwater is. Of zeggen dat sinaasappelsap uit een pak vers geperst zou zijn. Na zulke leugens zien ze mij niet weer.

witte angora
Berichten: 30884
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Tsja, in sommige landen moet je als je uit eten gaat soms voor het couvert betalen. Net wat je gewend bent.
Ik vind het zelf wel een beetje flauw als en restaurant voor water laat betalen, maar ook niet heel vreemd. Wat al is aangegeven, de kostprijs van een drankje is maar één van de vele kostenposten. Het gros van de kosten zit in de zaken er omheen. Hangt er voor mijn gevoel ook wel van af of het en glas is naast bijvoorbeeld een glas wijn of en losse consumptie.

Ergerlijke vind ik het als ze kraanwater serveren alsof het bronwater is. Of zeggen dat sinaasappelsap uit een pak vers geperst zou zijn. Na zulke leugens zien ze mij niet weer.
Of een glas wijn serveren dat zo waterig smaakt dat je denkt.... :shock:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door tenormin »

Huiswijnen in zelf respecterende restaurants zijn doorgaans goed; wij bestellen eigenlijk nooit per glas: weet je veel wat je krijgt. Fles hoort te worden getoond, iemand in het gezelschap (ja, meestal degene die betaald bepaald) bekijkt het etiket, proeft en de verdere kermis er om heen (daar weet ik niets van) en na knikje mag ie proeven en als dat goed is krijgen we enorme kelken een bodempje wijn. Dus er word niet gezopen maar genipt. Ik vind alles prima maar eerlijkheidshalve: water klokt wel erg lekker weg.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Volgens mij hebben de meeste restaurants gewoon gratis kraanwater? Je moet even van je tafel weg naar de wc, en aan een kraan lurken, maar dat kost je geen cent. Ik persoonlijk vindt het wat apart dat ze maar gratis iets aan moeten bieden, het is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Als zij er voor kiezen om het niet te doen, heb ik er persoonlijk vrede mee. Dien dan een klacht in bij de desbetreffende gemeente dat ze fonteintjes met kraanwater in het openbaar plaatsen.
Dus ook betalen voor het toilet, de schoonmaak, het bestek. Etc. Dit soort kosten zitten gewoon in de prijs. Bovendien had het betreffende restaurant de drank die we eigenlijk wilde niet. Vers geperste sinaasappelsap is in een restaurant van het duurdere segment heel normaal. Voor fabriekstroep ga ik inderdaad wel naar snackbar.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Betalen voor kraanwater in restaurants belachelijk.

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:
tenormin schreef:Nou, ik ben niet anders gewend dat, als we uit eten gaan er gewoon bij de bestelling we altijd karaffen water krijgen. Hoeft niet eens om gevraagd te worden. De glazen staan al op tafel, naast de wijnglazen. (De wijn word ook besteld). Is mijns inziens bij een beetje restaurant ook heel normaal, net als je glaasje water bij de espresso. Op een terrasje water bestellen is een ander verhaal natuurlijk, maar bij het eten zou het gewoon moeten zijn.
Bij de laatste paar keer uit eten was het tafelwater wel extra, maar dat is dan ook van dat gebottelde bronwater, geen karaf met kraanwater. Bij de koffie (espresso etc) vind ik het dan weer subtiel anders, daar voegt het ook wel wat toe, en is het doorgaans 1 glaasje.
Ja mineraalwater is wat anders. Dat mensen 10 euro voor een liter water betalen moeten zij weten. Het gaat mij om het feit dat er steeds minder service wordt verleent. Straks moet je voor een bezoek aan het toilet een kwartje betalen. Dan zeggen jullie hier, prima ze hebben er toch kosten aan. Ja maar als ik 50 euro de man uitgeef, ga ik er van uit dat ze dat soort kosten incalculeren.

Gesloten