Ik heb een aanvullend pensioen verzekering van ABP / OHRA.
Deze is afgesloten met medewerking van mijn werkgever in het verleden.
Op deze polis is een overrentedeling van toepassing.
Dit is het rendement op een pakket van langlopende staatsobligaties.
Vanaf het afsluiten van deze polis (in 1995) geeft OHRA aan dat het T-rendement niet voldoende is om over te gaan tot het verstrekken van overrente delling.
Wie kan mij verder helpen om er achter te komen of ik met het afsluiten in 1995 van deze polis goed gedaan heb of dat ik er beter mee kan stoppen.
Wat ABP / OHRA aangeboden heeft valt dit nu ook heden onder een woekerpolis. Ik hoop van iemand iets te horen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABP / OHRA aanvullend pensioen
Re: ABP / OHRA aanvullend pensioen
Ik denk niet dat deit een formele woekerpolis is, omdat het waarschjijnlijk een vorm van garantie heeft en in zulke polissen in het algemeen precies staat beschreven welke kosten er zijn en hoe het rendement wordt bepaald, en omdat het niet om een beleggingspolis gaat.
Waarschijnlijk is het een polis die gebaseerd is op een vaste rente van bv 3% of 4%. Dat betekent dat als je, na aftrek van de kosten, nu 1000 euro in de polis stort, dat dat als je over bv. 24 jaar met pensioen gaat, er gegarandeerd 2000 in de pot zit. Maar als de gemiddelde rente (d.w.z. het gemiddelde van de staatsobligaties, ongeveer de definitie van de t-rente) nou heel erg zou gaan stijgen, dan zou je veel rendement mislopen. Om dat te compenseren is er overrente-deling. Daarvoor wordt het t-rendement vergeleken met een van tevoren bepaald rentepercentage (bv. die 4% plus een marge voor kosten etc, dus bij elkaar bv. 5%). Is het t-rendement hoger dan die 5%, dan krijg je een deel daarvan als extra rendement. Die percentages etc. staan allemaal in de contracten.
Dat er geen overrentedeling is, betekent dus dat het verschil tussen aan de ene kant de rente waarmee van tevoren is gerekend, plus de kosten, en aan de andere kant de marktrente niet zo heel hoog is. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn, als de rente waarmee gerekend is hoog is. Maar als de kosten heel hoog zijn, kan het wel slecht zijn. Dus er is zo zonder extra informatie niet te zeggen of je een goede of slechte polis hebt.
Waarschijnlijk is het een polis die gebaseerd is op een vaste rente van bv 3% of 4%. Dat betekent dat als je, na aftrek van de kosten, nu 1000 euro in de polis stort, dat dat als je over bv. 24 jaar met pensioen gaat, er gegarandeerd 2000 in de pot zit. Maar als de gemiddelde rente (d.w.z. het gemiddelde van de staatsobligaties, ongeveer de definitie van de t-rente) nou heel erg zou gaan stijgen, dan zou je veel rendement mislopen. Om dat te compenseren is er overrente-deling. Daarvoor wordt het t-rendement vergeleken met een van tevoren bepaald rentepercentage (bv. die 4% plus een marge voor kosten etc, dus bij elkaar bv. 5%). Is het t-rendement hoger dan die 5%, dan krijg je een deel daarvan als extra rendement. Die percentages etc. staan allemaal in de contracten.
Dat er geen overrentedeling is, betekent dus dat het verschil tussen aan de ene kant de rente waarmee van tevoren is gerekend, plus de kosten, en aan de andere kant de marktrente niet zo heel hoog is. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn, als de rente waarmee gerekend is hoog is. Maar als de kosten heel hoog zijn, kan het wel slecht zijn. Dus er is zo zonder extra informatie niet te zeggen of je een goede of slechte polis hebt.
-
Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Ik heb de polisvoorwaarden nog eens goed doorgenomen. De rekenrente die vermeld is in de polis bedraagt 4%. In de polisvoorwaarden heb ik niets terug kunnen van de kosten die zij maken en verekenen.
Afgelopen dinsdag heb ik gebeld met OHRA en verzocht om een schriftelijke uitleg van de volgende vragen die ik heb.
1) Als eerste gevraagd waarom er sinds 1995 geen overrente aandeel is geweest.
2) Ten tweede gevraagd om een berekening van de kosten die zij maken en verekenen en die voor mij niet inzichtelijk zijn.
Er is beloofd om op kort termijn een schriftelijke reactie naar mij te sturen.
Wordt vervolgd.
Afgelopen dinsdag heb ik gebeld met OHRA en verzocht om een schriftelijke uitleg van de volgende vragen die ik heb.
1) Als eerste gevraagd waarom er sinds 1995 geen overrente aandeel is geweest.
2) Ten tweede gevraagd om een berekening van de kosten die zij maken en verekenen en die voor mij niet inzichtelijk zijn.
Er is beloofd om op kort termijn een schriftelijke reactie naar mij te sturen.
Wordt vervolgd.
Ik neem aan dat je wel weet hoeveel je hebt ingelegd, en wat dat (zonder overrente) aan het einde waard is. Dan kun je terugrekenen (of kan iemand anders dat doen) hoeveel rendement je werkelijk maakt.
Een rekenrente van 4% is trouwens wel redelijk hoog. Daar kun je dus wel blij mee zijn, dat betekent immers dat je gegarandeerde bedrag gebaseerd is op een relatief hoog rendement. En daarover zal, ook bij een niet-woekerpolis, de laatste jaren geeen overrente zijn behaald.
Een rekenrente van 4% is trouwens wel redelijk hoog. Daar kun je dus wel blij mee zijn, dat betekent immers dat je gegarandeerde bedrag gebaseerd is op een relatief hoog rendement. En daarover zal, ook bij een niet-woekerpolis, de laatste jaren geeen overrente zijn behaald.