LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afkoop pensioen
afkoop pensioen
Wij, mijn vrouw en ik, zitten tot vandaag 1.12.2009 in de IOAW. In mei heeft mijn vrouw een klein pensioen van Euro 600 afgekocht bij Horeca Nederland. Nu krijg ik van de gemeente bericht dat dit niet aan hun is gemeld en dus verzwegen inkomsten zijn. Wij weten dat je alle extra inkomsten moet melden maar dat dit afkoopbedrag verzwegen zou zijn is onzin. Dat dit onder verzwegen inkomsten valt is wat ver gezocht.Wie heeft de pensioenpremie betaald, mijn vrouw dus. Ze heeft daar ook nog 52 % belasting over betaald. Verzwegen inkomsten vindt ik zwart werken en dit verzwijgen. Nu moeten we ons beiden melden bij de gemeente en wie weet krijg je een korting of moeten we het afkoopbedrag terugbetalen.
Re: afkoop pensioen
Pensioen is een vorm van uitgesteld inkomen. Dat is ook de reden dat je de inkomstenbelasting pas betaalt op het moment van uitkeren en niet op het moment dat je de rechten opbouwt. Zodra je een pensioenuitkering krijgt (of dat nu maandelijks is na het pensioneren of eenmalig de afkoopsom) telt die uitkering dus als inkomen mee. En voor sommige uitkeringen telt zo'n inkomen dus ook mee bij de bepaling van het recht op en de hoogte van de uitkering.
De IOAW is een basisvoorziening die zorgt voor een aanvulling zodat je in elk geval een inkomen op bijstandsnivo hebt. Als je meer andere inkomsten hebt, dan wordt dat dus op de IOAW in mindering gebracht:
"De gemeente kijkt onder andere of u:
- inkomsten uit arbeid, zoals salaris, hebt of inkomsten die voortkomen uit salaris, zoals een WW-uitkering of een WAO-uitkering,
- een partner met inkomsten (arbeidsinkomsten, uitkeringen, pensioen) hebt. "
Wellicht was het dus handiger geweest om van tevoren de werking en de eisen van de IOAW te bekijken, dan was dit probleem voorkomen.
De IOAW is een basisvoorziening die zorgt voor een aanvulling zodat je in elk geval een inkomen op bijstandsnivo hebt. Als je meer andere inkomsten hebt, dan wordt dat dus op de IOAW in mindering gebracht:
"De gemeente kijkt onder andere of u:
- inkomsten uit arbeid, zoals salaris, hebt of inkomsten die voortkomen uit salaris, zoals een WW-uitkering of een WAO-uitkering,
- een partner met inkomsten (arbeidsinkomsten, uitkeringen, pensioen) hebt. "
Wellicht was het dus handiger geweest om van tevoren de werking en de eisen van de IOAW te bekijken, dan was dit probleem voorkomen.
Het was beter geweest om na 1 december het bedrag te ontvangen, want we zijn er vanaf vandaag 1 december uit. Toch vindt ik het wat onduidelijk daar het ons eigen gespaard geld is en niet verkregen door de zaak te besodemieren. Een direkt uitbetaalbare lijfrente verkregen uit stamrecht wordt namelijk wel als vermogen gezien en wordt niet als inkomsten gezien. Gr Math
Een uitkering uit een stamrecht heeft geen direct verband met de gewerkte uren, al is de waarde daar natuurlijk vaak wel door bepaald. Pensioenopbouw wel, en is ook een direct onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Ik zulk soort aspecten zit hem het verschil.