Ik heb bericht gekregen van mijn pensioenfonds, waar ik jaren geleden een klein pensioen heb opgebouwd, dat ik mijn pensioen kan afkopen.
In de brief staat dat het om een bedrag van € 98,00 bruto per jaar gaat.
Ik weet dat hier belasting van af gaat maar word dit bedrag vermenigvuldigd met een bepaalde factor, omdat er staat dat dit bedrag per jaar is. En zo ja,hoeveel wordt dit dan?
groetjes Christien
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afkopen pensioen
Re: afkopen pensioen
Omdat U nu werkt zult U in hoger tarief vallen als later....
Voor hun voordeliger omdat ze veel administratie kosten besparen maar afhankelijk van uw leeftijd soms wel, soms niet voordeliger.
Boven 50 nooit doen zou ik zeggen.
Overzetten naar huidige pensioenfonds is vaak wel mogelijk.
Dus denk over die mogelijkheid eens na.
Later lager tarief en nu is dit een flut bedrag wat je zult overhouden.
Tussen de 32 en 52% belasting en meestal dat laatste....
Voor hun voordeliger omdat ze veel administratie kosten besparen maar afhankelijk van uw leeftijd soms wel, soms niet voordeliger.
Boven 50 nooit doen zou ik zeggen.
Overzetten naar huidige pensioenfonds is vaak wel mogelijk.
Dus denk over die mogelijkheid eens na.
Later lager tarief en nu is dit een flut bedrag wat je zult overhouden.
Tussen de 32 en 52% belasting en meestal dat laatste....
-
oke dit meeste is me wel bekend maar mij gaat het er voornamelijk over of dit bedrag vermenigvuldigd wordt ( met een aantal jaren of zoiets ) omdat in de brief staat dat dit een bruto bedrag per jaar is !!
Tot nu toe opgebouwde rechten en zij weten niet of je werkt en in welke groep je zou vallen.
Voor thuis zittende moeders kan het wel rendabel zijn, als je werk is overboeken naar pensioenfonds huidige werkgever meestal beter.
1 groot fonds is goedkoper als meerdere kleinere en meestal is jou huidige pensioen ook waardevast dus zal dit bedrag ook waardevast worden.
Dus indien mogelijk naar huidige werkgever verhuizen.
Voor thuis zittende moeders kan het wel rendabel zijn, als je werk is overboeken naar pensioenfonds huidige werkgever meestal beter.
1 groot fonds is goedkoper als meerdere kleinere en meestal is jou huidige pensioen ook waardevast dus zal dit bedrag ook waardevast worden.
Dus indien mogelijk naar huidige werkgever verhuizen.
Het is niet altijd zo dat waardeoverdracht voordeliger is dan het geld laten staan. Dat hangt er maar net van af hoeveel indexatie er voor actieven in het nieuwe fonds is, en hoeveel indexatie er voor inactieven in het oude fonds is. Soms is de indexatie voor een inactieve bij het oude fonds beter dan de indexatie van een actieve in het nieuwe fonds.
Maar als een waardeoverdracht mogelijk is, dan is dat wel vaak voordeliger dan het laten afkopen.
Hoeveel je oude pensioen precies waard is, is moeilijk te zeggen. Dat hangt namelijk heel erg af van hoe oud je bent. Het hangt er ook vanaf of je alleen ouderdomspensioen hebt opgebouwd, of ook nabestaandenpensioen. En natuurlijk hangt het ook van de pensioenleeftijd af.
Maar de waarde zal waarschijnlijk ergens tussen de 5 en 10 keer de jaarlijkse uitkering zijn. Dus tussen de 500 en 1000 euro.
Maar als een waardeoverdracht mogelijk is, dan is dat wel vaak voordeliger dan het laten afkopen.
Hoeveel je oude pensioen precies waard is, is moeilijk te zeggen. Dat hangt namelijk heel erg af van hoe oud je bent. Het hangt er ook vanaf of je alleen ouderdomspensioen hebt opgebouwd, of ook nabestaandenpensioen. En natuurlijk hangt het ook van de pensioenleeftijd af.
Maar de waarde zal waarschijnlijk ergens tussen de 5 en 10 keer de jaarlijkse uitkering zijn. Dus tussen de 500 en 1000 euro.
Ligt er een beetje aan wat je levensverwachting is. Ik heb zoiets bij het PMT megemaakt. Na wat rekenwerk (er van uitgaande dat je na je pensioen gemiddeld nog 20 jaar leeft) was het voor mij duidelijk, ik koop het af. Ik ben nu nog redelijk gezond en met het geld kan ik nu nog leuke dingen doen. Hoe dat zit over pakweg 15 jaar, daarvan heb ik geen programma.