LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANW, SVB en handicap

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
jacqueline33

ANW, SVB en handicap

Ongelezen bericht door jacqueline33 »

Op 23 aug. ben ik weduwe geworden. Ik ben geboren na 1950 om precies te zijn 1953.
Ik vraag dus een nabestaandenpensioen aan (ANW). Die krijg ik niet meteen, want een onafhankelijk bureau moet eerst medisch advies uitbrengen. Tja, ik heb heel wat kwalen en beperkingen. Heb daardoor 7 uur huish. hulp per week en 9 uur verpleging per week. Kortom werken kan echt niet meer.
Dat onafhankelijk bureau (Clientfirst) stuurt me nu naar het UWV voor 2 afspraken. Hoe ik er moet komen zal hun een zorg zijn. Ach, heb nog net km.'s over van mijn aangepast vervoer.
De artsen hebben ook verschillende verklaringen/bevestigingen gegeven.
Maar...... vanaf 1 aug. krijg ik geen enkel inkomen meer. Want SVB wil dus eerst de uitkomsten van de keuring afwachten en de gemeente zegt, dat het een taak is van de SVB. Kortom ik bouw nu schulden op door dit domme gedoe.
Ook de zorg- en huurtoeslag is gestopt, want dat moet opnieuw aangevraagd worden. Da's mooi, maar kan niks aanvragen omdat ik mijn inkomen niet weet. Dus krijg nu aanmaningen enz. van woningbouw, energiebedrijven en ziekenfonds.
Weet iemand hier iets op??

kweenie

Re: ANW, SVB en handicap

Ongelezen bericht door kweenie »

Even wat verheldering. Er is een verschil tussen het nabestaandenpensioen en de anw-uitkering.

Het nabestaandenpensioen komt van het pensioenfonds van uw overleden partner, als deze werkte of in het verleden pensioen heeft opgebouwd. Als uw partner nog in dienst was en pensioen opbouwde, dan is het vaak zo dat u als nabestaande een uitkering krijgt van bijvoorbeeld 70% van het pensioen dat uw partner op 65 jarige leeftijd zou hebben opgebouwd. Maar het kan ook een heel ander bedrag zijn. Dit is afhankelijk van de pensioenregeling. Dit zult u moeten aanvragen bij het pensioenfonds van uw partner. (Of bij de pensioenfondsen/verzekeraars van uw partner, als er uit het verleden nog meer pensioenaanspraken zijn opgebouwd.)

Naast het nabestaandenpensioen van het pensioenfonds kúnt u recht hebben op een ANW-uitkering. Hier heeft u recht op als u een kind onder de 18 verzorgt, of meer dan 45% arbeidsongeschikt bent. Ik maak uit uw verhaal op dat u beperkingen heeft, en dus wellicht meer dan 45% arbeidsongeschikt bent. Maar misschien heeft u in het verleden niet gewerkt, en heeft u dus ook geen 'indicatie' van hóe arbeidsongeschikt u formeel bent. Daarom moet eerst door het UWV worden onderzocht of u werkelijk meer dan 45% arbeidsongeschikt bent, wat tegenwoordig heel anders gebeurt dan vroeger. Misschien heeft u bijvoorbeeld welliswaar hulp, maar bent u voor de WIA-wetgeving maar 35% arbeidsongeschikt. Dat zou betekenen dat u geen recht heeft op een ANW-uitkering.

Omdat nog niet zeker is of u werkelijk recht heeft op de uitkering, zullen ze u deze ook niet 'voorschieten'.

Overigens kun u de zorg- en huurtoeslag al wel aanvragen, waarbij u een inschatting kunt geven van het inkomen dat u misschien gaat krijgen. Dan krijgt u dit al wel weer maandelijks op de rekening. Als u later definitief weet hoeveel u verdient, dan kunt u de aanvragen wijzigen en opnieuw insturen. De dienst toeslagen zal de toeslag waar u recht op heeft dan verrekenen met de al ontvangen toeslagen.

Gesloten