LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aow na emigratie naar buitenland

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
oosterha

aow na emigratie naar buitenland

Ongelezen bericht door oosterha »

Beste allen,

Mijn vraag (die ik deels ook stel uit een soort van interesse/nieuwsgierigheid naar hoe het zit) gaat over de grootmoeder van mijn echtgenote. Zij is al heel lang geleden, rond 1943 geëmigreerd naar België (wegens huwelijk). Zij heeft in België nooit gewerkt en ontvangt dus zelf geen enkel pensioen of andere oudedagsvoorziening in België (omdat je daarvoor gewerkt moet hebben; haar man ontvangt wel een bescheiden pensioen). Zij heeft na emigratie/huwelijk op een bepaald moment de Belgische nationaliteit gekregen.

Inmiddels is zij hoogbejaard. Maar ik zat te denken: heeft zij achteraf geen recht op een bepaald percentage AOW vanuit Nederland? Zij heeft immers na haar vijftiende nog ongeveer zeven jaar in Nederland gewoond. Zou zij dan niet voor elk jaar 2% AOW-pensioen opgebouwd moeten hebben?

Stel dat dit zo is: Zij heeft dit (destijds) nooit aangevraagd, kan die AOW alsnog met terugwerkende kracht verkregen worden?

Het gaat over mijn schoonfamilie, en ik ga me er verder ook niet echt mee bemoeien, maar ik zat me dus gewoon af te vragen hoe dit zit. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Hartelijke groet,

Alfred

oosterha

Re: aow na emigratie naar buitenland

De reden dat mijn schoonfamilie hier sowieso verder niet bij stilstaat, is dat zij allen Belgen zijn en totaal niet (meer) op de hoogte zijn van de Nederlandse situatie. Ik, Als Nederlander, zit mij af te vragen of zij al die tijd niet een weliswaar klein AOW-bedrag heeft misgelopen, dat uiteindelijk een bedrag oplevert dat in de tienduizenden euro's loopt.
A.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Als zij pas op haar 22 ste is vertrokken heeft ze recht op 14% AOW , of ze nu Belgische is of niet.

oosterha

Dank. Maar ze is inmiddels 93. Kan men/ze die "achterstallige" AOW nog met terugwerkende kracht opvragen? Vreemd dat ze daar dan nooit aan gedacht hebben!

Groeten,
Alfred

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De AOW wet werd in Nederland rond 1956 aangenomen , de oma van uw vrouw is vertrokken in 1943 uit Nederland , 13 jaar voor deze wetsaanname en na hoeveel jaar Belgische geworden.....?
Zij is misschien nog te traceren via haar geb datum en haar toenmalige adres.
Maar het valt te proberen met een telefoontje naar de SVB (sociale verzekeringsbank die de AOW uitbetaalt)
Ik ben bang dat je nul op het rekest krijgt.. :(

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je het antwoord (je kunt ook bij de SVB informeren, maar daar staat hetzelfde een heel stuk ingewikkelder):
http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitker ... g-aan_.htm

oosterha

Dank voor de link en voor de overige info. Ik leid hieruit af dat ze er destijds waarschijnlijk wel recht op zou hebben gehad, maar dat de kans om er voordeel van te hebben nu wel verkeken zal zijn. Nou ja, dan hadden ze maar beter op moeten letten. In die tijd was ik zelf nog niet ingetrouwd. Hartelijke groet, A

Gesloten