LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apart of gezamelijk belastingaangifte doen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Hydra_666

Apart of gezamelijk belastingaangifte doen

Ongelezen bericht door Hydra_666 »

Hallo mensen,

op de volgende vraag heb ik het antwoord niet kunnen vinden:
Per 2022 hebben mijn vrouw en ik beide volledig pensioen en AOW, mijn vrouw een duits pensioen en een kleine
Nederlandse AOW. Zelf heb ik recht op de volledige AOW en krijg een redelijk pensioen. We willen bovendien een
aanvulling (DIL) kopen welke bij mijn inkomen word geteld.

Ik probeer nu een fictieve berekening te maken van de belasting die we moeten gaan betalen, tel ik alles bruto bij elkaar
op kom ik op een bedrag wat een stuk boven de 19,45% grens zit en betaal dus een groot deel in de 37,35% schaal. Tel ik
alleen het inkomen van mijn vrouw en bereken dan de verschuldigde belasting valt alles in de 19,45 schaal - daarna mijn
deel en bereken daar de verschuldigde belasting over is het 37,35% deel natuurlijk veel lager, netto meer dan €500,= per
maand verschil!!

Kan ik op deze manier afzonderlijk aangifte doen of moet ik toch alles "verzamelinkomen?" bij elkaar optellen.

Lady1234

Re: Apart of gezamelijk belastingaangifte doen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inkomens worden nooit bij elkaar opgeteld.

Dus u geeft uw pensioen, AOW en eventueel ander pensioen aan.

En uw vrouw doet hetzelfde.

Het is verstandiger samen aangifte te doen. Is makkelijker met het schuiven van aftrekposten en/of aangifte van vermogen.

Net zo als u nu doet, mag ik hopen.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Lady1234 schreef:
06 okt 2020 23:52
Inkomens worden nooit bij elkaar opgeteld.

Dus u geeft uw pensioen, AOW en eventueel ander pensioen aan.

En uw vrouw doet hetzelfde.

Het is verstandiger samen aangifte te doen. Is makkelijker met het schuiven van aftrekposten en/of aangifte van vermogen.

Net zo als u nu doet, mag ik hopen.
Dit klopt helemaal wat hier staat. Eerst vraagt het programma de gegevens van de eventuele partner.
vervolgens komt er na het invullen van de eerste persoon de vraag of de aangifte van de partner ook
moet worden ingevuld. Vergeet niet ruim van te voren alle papieren klaar te leggen van zaken die
aftrekbaar zijn, zoals sommige ziekte kosten etc. En inderdaad kan er zoals hierboven aangegeven
geschoven worden met aftrekposten. En mocht U de afgelopen jaren geen aangifte hebben gedaan
dan kan dat nog steeds tot 5 jaar later, indien U dat zou willen.

Hydra_666

Bedankt voor de antwoorden,

ik probeer om online een fictieve berekening te maken, helaas heb ik "vooraf ingevulde gegevens gebruiken" met JA
beantwoord en kan nu leeftijd etc. niet meer veranderen. Het is dus onmogelijk een berekening te maken in de 19.45%
schijf. Ook heb ik al enkele financieel en/of belastingadviseurs om advies gevraagd en krijg tot nu toe alleen maar te
horen hoe lastig dit is. Ze willen allemaal mijn jaarlijkse aangifte verzorgen maar geen indicatieve berekening maken.
De belastingdienst geeft aan een adviseur in de hand te nemen en geeft zelf uiteraard geen advies!

Ik ben bang dat alleen veel geld uitgeven voor een advies wat "blijkbaar" koffiedik kijken is overblijft, of
rustig wachten en zien wat er overblijft als het eenmaal zover is :-(

Lady1234

.“ Ook heb ik al enkele financieel en/of belastingadviseurs om advies gevraagd en krijg tot nu toe alleen maar te
horen hoe lastig dit is. “

Ik mag toch aannemen dat u een grapje maakt? Als het on line niet meer kan, neemt u toch een blaadje papier en een pen, plus desnoods een rekenmachientje?

Verder hebt u het over 2022, terwijl u voor dan de tarieven en de heffingskortingen nog helemaal niet kent.

Vroegtijdig op de hoogte zijn van zaken, is nuttig, maar dit is een beetje overdreven.

De vraag is ook of het verstandig is die DIL op uw naam te zetten. Kan dat niet beter op naam van uw vrouw.

Hydra_666

Nee is helaas geen grapje!

Ik ben idd zelf ook aan het rekenen, vandaar mijn opmerking dat het verschil tussen de ene of de andere methode
ruim €500, is. Omdat ik helaas niet goed ben met het interpreteren van alle hulpteksten online "en vaak ook de antwoorden"
die ik op vragen krijg, weet ik niet goed hoe ik de aangifte het beste kan invullen. Daar heb ik nu dus antwoord op "gezamelijk".
Dat de percentages van 2022 ook nog niet bekend zijn is duidelijk, voor mij is een berekening waar ik ongeveer weet waar ik
aan toe ben belangrijker dan op de cent nauwkeurig weten!

Het verschil in mijn berekeningen van ruim 500 p/m is echter voor mij nog steeds een groot verschil.
Helaas is het niet mogelijk een file te uploaden, zou veel duidelijk maken denk ik wat ik met schrijven niet
zo goed kan verwoorden.

Lady1234

Zo moeilijk is het echt niet.

Apart of gezamenlijk maakt voor de uitkomst geen verschil. Samen aangifte doen is alleen eenvoudiger.

Als mevrouw een stukje AOW krijgt plus daarnaast nog Duits Pensioen en zij blijft onder de ca. 20.000, betaalt zij dus dat lage belastingtarief, waar dan de heffingskorting op in mindering wordt gebracht. Op die AOW wordt niets ingehouden, ik weet niet of er inhoudingen plaats vinden op het Duitse pensioen. Zij zal daarover waarschijnlijk premie ZVW moeten betalen.

Voor u geldt bij een volledige AOW, kijk bij SVB voor de bedragen, dat daar geen loonheffing op ingehouden wordt. Op het pensioen zal als dat minder dan € 20.000 het lage tarief worden ingehouden, terwijl totaal een stukje boven de grens uitkomt voor een hoger tarief. Maar U hebt Nog een stukje loonheffingskorting over van de AOW. Boven de grens van € 20.000 wordt de loonheffingskorting afgebouwd, kijk op Google voor het percentage.

Dan kunt u de loonheffing berekenen tot ca. € 20.000, plus de loonheffing van het inkomen wat daar boven uitgaat.

U hebt al de verminderde loonheffingskorting berekend, die trekt u af. Ook de in te houden loonheffing over het pensioen trekt u af.

Dan ziet u vanzelf wat u (eventueel) nog moet nabetalen.

Lady1234

En dat zijn dan allemaal cijfers van 2020 dus ook circa.

Tabel afbouw

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2020

Daarnaast is er nogrecht op de ouderenkorting.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rechtigden

Hydra_666

Lady1234, bedankt voor de duidelijkere uitleg!

Wat ik nog niet snap : U spreekt van ongeveer € 20.000, als ik op de site van de belastingdienst kijk staat er iets van
19,45% tot een inkomen van €34.715 en alles daarboven 37,35%, kijk ik op de verkerde plek?

Lady1234

Nee, u kijkt goed. Zit nog met oude jaren in mijn hoofd. Sorry.

Die ca. € 20.000 is alleen van belang voor de afbouw van de loonheffingskorting.

U hebt het over DIL, ik neem aan dat u Een direct ingaande lijfrente bedoelt. Ik vraag me af of dat nu nog wel verstandig is enzo ja, of die dan niet beter op het leven van mevrouw kan worden afgesloten.
Maar goed dat is een andere zaak. Boven een bepaalde Grens wordt ook de ouderenkorting weer afgebouwd, houd daar rekening mee.

Hydra_666

Die goede tip de Dil op naam van mijn vrouw te zetten zal ik zeker bekijken, lijkt me zeker interessant
Volgens de regels van de ontslagvergoedingen, goudenhanddrukken mag ik dit vermogen alleen gebruiken
om een aanvulling op het pensioen mee te kopen, of zie ik mogelijkheden over het hoofd ?

In mijn berekeningen heb ik met de ouderenkortingen nog helemaal geen rekening gehouden, ga hiet ook mee aan de slag.

Lady1234

Ik dacht dat u uit eigen middelen een DIL wilde aanschaffen, dus het moet op uw naam.

Doe dat in ieder geval als een uitkerende bankspaar lijfrente.

Kijk op Moneywise of hier https://www.banksparen.nl/pensioen-lijf ... keren.aspx

https://www.moneywise.nl/banksparen/gouden-handdruk/

Lees u goed in.

Hydra_666

Lady1234 nogmaals bedankt voor de tips en goede raad !

Gelukkig heb ik nog vanaf mijn officiele pensioendatum over 6mnd tot de datum waarop alle
pensioenfondsen tot uitkering over zijn gegaan 20 mnd later, alle tijd om me in te lezen ;-)

Gesloten