LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] arbeidsongeschikt en premievrijevoorzetting
arbeidsongeschikt en premievrijevoorzetting
Beste,
Ik zou graag wat tips willen hoe ik dit nou het beste aan kan pakken, ik zit met een situatie.
Betreft premievrije voorzetting pensioen,
September 2010 kreeg ik deze maand een keuring, werd 45% afgekeurd, dezelfde week kreeg ik mijn gedwongen ontslag. Werkgever wil geen gedeeltelijke afgekeurde mensen behouden. Januari 2011,(3.5 maanden later), blijkt bij herkeuring dat ik voor 100% afgekeurd werd, mijn gezondheid was er toch slechter aan toe. Maar wel een gat van bijna 3,5 maanden er tussen.
Onlangs kijk ik mijn pensioenoverzicht na, en kom tot de ontdekking dat de premievrijevoorzetting maar 45% is, en niet de volle 100%.
Maar de volle 100% zou eerder terecht zijn, want tijdens de herkeuring 3.5 maanden later, werd er beoordeeld dat de situatie toch ernstiger is dan m'n eerste instantie had gedacht, dus met terug werkend kracht 100%. Maarja, wel een gat van 3.5 maand.
En nu vraag ik mij af, hoe kan ik dit nou het beste aanpakken met de pensioen verzekeraar? (Want ik zit met een 3.5 maanden gat...) Want ik wil dus een 100% vrije voorzetting
Of zou het 3,5 maand gat geen enkel probleem zijn?
Ik heb op het moment een WIA WGA 100% uitkering
Ik zou graag wat tips willen hoe ik dit nou het beste aan kan pakken, ik zit met een situatie.
Betreft premievrije voorzetting pensioen,
September 2010 kreeg ik deze maand een keuring, werd 45% afgekeurd, dezelfde week kreeg ik mijn gedwongen ontslag. Werkgever wil geen gedeeltelijke afgekeurde mensen behouden. Januari 2011,(3.5 maanden later), blijkt bij herkeuring dat ik voor 100% afgekeurd werd, mijn gezondheid was er toch slechter aan toe. Maar wel een gat van bijna 3,5 maanden er tussen.
Onlangs kijk ik mijn pensioenoverzicht na, en kom tot de ontdekking dat de premievrijevoorzetting maar 45% is, en niet de volle 100%.
Maar de volle 100% zou eerder terecht zijn, want tijdens de herkeuring 3.5 maanden later, werd er beoordeeld dat de situatie toch ernstiger is dan m'n eerste instantie had gedacht, dus met terug werkend kracht 100%. Maarja, wel een gat van 3.5 maand.
En nu vraag ik mij af, hoe kan ik dit nou het beste aanpakken met de pensioen verzekeraar? (Want ik zit met een 3.5 maanden gat...) Want ik wil dus een 100% vrije voorzetting
Of zou het 3,5 maand gat geen enkel probleem zijn?
Ik heb op het moment een WIA WGA 100% uitkering
Re: arbeidsongeschikt en premievrijevoorzetting
Hallo, u bent dus 3,5 maand niet volledig arbeidsongeschikt geweest en dat betekent blijkbaar bij uw fonds 45% premievrije voorzetting. Maar dat is geen ramp. U hebt geen pensioenbreuk. U heeft alleen gedurende uw gehele carrière een periode van 3,5 maanden dat uw pensioen een fractie minder hard groeide. Te verwaarlozen op een hele loopbaan.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar tussen de 2 keuringen zit 3,5 maand. Dus eerst 45% afgekeurd, en vervolgens 3,5 maand later, 100% afgekeurd. Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat mijn pensioen premie toch 100% vrij word voortgezet? Lees het anders nog een keertje aub.Klaas-Jan schreef:Hallo, u bent dus 3,5 maand niet volledig arbeidsongeschikt geweest en dat betekent blijkbaar bij uw fonds 45% premievrije voorzetting. Maar dat is geen ramp. U hebt geen pensioenbreuk. U heeft alleen gedurende uw gehele carrière een periode van 3,5 maanden dat uw pensioen een fractie minder hard groeide. Te verwaarlozen op een hele loopbaan.
Sinds ziek uit dienst nooit meer kunnen werken helaas!
Pensioengat word dus gewoon een verschrikking, op deze manier, want ook nog in geval van ziekte keren ze maar 70% uit. Ik was dus 33 jaar oud toen ik arbeidsongeschikt raakte
Volgens mij hangt het er vanaf of het een 'gewone' periodieke keuring was, of dat je tegen de eerste keuring bezwaar hebt aangetkend.
Als je het niet met de eerste keuring eens was en bezwaar hebt aangetekend, dan zal de nieuwe keuring ook gelden vanaf het moment 3 1/2 maand ervoor. In dat geval zul je an de pensioenaanvoerder kunnen melden dat de ao al van begin af aan 100% was en dan zullen ze dat ook moeten aanpassen.
Als het een 'gewone' periodieke herkeuring was, dan is er sprake van een verslechtering van de bestaande situatie. het fonds zal dan in het algemeen, als je niet meer in dienst was, dat niet gaan aanpassen. Dan heb je simpelweg pech gehad.
Hoe heeft je werkgever je trouwens ontslagen? Een werkgever kan wel zo veel willen, maar ze kunnen/mogen je niet 'zomaar' ontslaan. Ik neem aan dat je daar ook wel bezwaar tegen hebt ingediend?
Als je het niet met de eerste keuring eens was en bezwaar hebt aangetekend, dan zal de nieuwe keuring ook gelden vanaf het moment 3 1/2 maand ervoor. In dat geval zul je an de pensioenaanvoerder kunnen melden dat de ao al van begin af aan 100% was en dan zullen ze dat ook moeten aanpassen.
Als het een 'gewone' periodieke herkeuring was, dan is er sprake van een verslechtering van de bestaande situatie. het fonds zal dan in het algemeen, als je niet meer in dienst was, dat niet gaan aanpassen. Dan heb je simpelweg pech gehad.
Hoe heeft je werkgever je trouwens ontslagen? Een werkgever kan wel zo veel willen, maar ze kunnen/mogen je niet 'zomaar' ontslaan. Ik neem aan dat je daar ook wel bezwaar tegen hebt ingediend?
Beste gamma123, nee ik snapte het wel goed hoor. Zoals kweenie al zegt gaat het erom of u met terugwerkende kracht -ook voor die 3,5 maand- voor 100% ao bent beoordeeld. Zoals ik het begrijp uit uw bericht is dat niet zo en bent u voor 3,5 maand 45% ao geweest. Dan gelden toch de regels -gedurende die 3,5 maand- van uw pensioenfonds die gelden voor dit percentage ao?! U kunt de regels van uw pensioenfonds niet veranderen.
Maar zoals ik al aangaf merkt u daar bij uw uiteindelijke pensionering vrijwel niks van als u tot uw 33e heeft gewerkt. Probeer om het van u af te zetten.
Wellicht ten overvloede: hebt u voor nu een arbeidsongeschiktheidspensioen bij uw pensioenfond aangevraagd? Dat kan vaak.
Sterkte ermee!
Maar zoals ik al aangaf merkt u daar bij uw uiteindelijke pensionering vrijwel niks van als u tot uw 33e heeft gewerkt. Probeer om het van u af te zetten.
Wellicht ten overvloede: hebt u voor nu een arbeidsongeschiktheidspensioen bij uw pensioenfond aangevraagd? Dat kan vaak.
Sterkte ermee!
Dan heb je het toch niet goed begrepen, denk ik. Als je uit dienst bent en je ao% verslechtert, dan wordt de premievrijstelling in het algemeen niet aangepast. Na die 3 1/2 maand blijft de premievrijstelling dus 45%, waarschijnlijk voor de rest van je leven. Het is dus niet alleen die 3 1/2 maand waarvoor je de hoge opbouw mist.Klaas-Jan schreef:Beste gamma123, nee ik snapte het wel goed hoor. Zoals kweenie al zegt gaat het erom of u met terugwerkende kracht -ook voor die 3,5 maand- voor 100% ao bent beoordeeld. Zoals ik het begrijp uit uw bericht is dat niet zo en bent u voor 3,5 maand 45% ao geweest. Dan gelden toch de regels -gedurende die 3,5 maand- van uw pensioenfonds die gelden voor dit percentage ao?! U kunt de regels van uw pensioenfonds niet veranderen.
Maar zoals ik al aangaf merkt u daar bij uw uiteindelijke pensionering vrijwel niks van als u tot uw 33e heeft gewerkt.
Daarom is het zo van belang of het gaat om een gewone periodieke herkeuring (ao% blijft 3 1/2 maand 45% en gaat daarna naar 100%) of om een herziening (ao% wordt met terugwerkende kracht voor de hele periode 100%). In het laatste geval zou de premievrijstelling namelijk wél 100% moeten worden, waarschijnlijk voor de rest van je leven. Dat zou uiteindelijk waaschijnlijk bijna een verdubbeling van het pensioen betekenen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 13 mar 2013 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een herkeuring aangevraagd omdat mijn gezondheid situatie sterk verergert was, en zodoende hebben ze het moment genomen dat ik daarvoor het eerst melding van heb gemaakt (van de specifieke verergering). Maar het was 3,5 maand ervoor ook aanwezig, maar ik had de hoop dat het zou wegtrekken en zodoende er nog geen melding van gemaakt, was ook te ondersteboven. stom, had ik eerder moeten doen.
Dus ik was ziek uit dienst gegaan met gedwongen ontslag voor het kanton gerecht, en dat was met 45% arbeidsongeschiktheid. En daar keren ze maar 70% van uit op pensioen leeftijd, dus in werkelijkheid ben ik ongeveer 35% premie vrij.
Ik heb eerst 2 jaar in de ziektewet gezeten, vervolgens kwam er de WIA aanvraag, bij de keuring werd duidelijk 45% afkeur. Mijn werkgever heeft een maas in de wet gevonden, als je namelijk meer dan 20 mensen ontslaat wegens economische recessie, mag je ook alle zieken eruit gooien. Desondanks dat het UWV een loonsanctie op wilde leggen van 1 jaar vanwege onbehoorlijk gedrag, daardoor hadden ze me eigenlijk nog een jaar dienst moeten houden, maar hier had het UWV geblunderd want ze deden de uitspraak te laat. En met de maas in de wet hebben ze me hoe dan ook eruit kunnen gooien.
@klaasjan, Ik weet niet zeker of ik je begrijp, je schrijft dit: hebt u voor nu een arbeidsongeschiktheidspensioen bij uw pensioenfond aangevraagd?
Dit is toch waar ik pensioen heb opgebouwd toen ik werkzaam was bij die werkgever? En dan hanteren ze toch een premievrijstelling zodat je dan pensioen blijft opbouwen in tijden van ziekte? Of is er nog wat anders waar ik op kan beroepen?
ZOu ik nu het beste kunnen overleggen met het uwv waarzij ze willen verklaren dat de herkeuring verklaard, dat ik bij eerste keuring 100% ao was?
Voel mij ook genaaid door heel de situatie, ao is ook gebeurd op de werkvloer maar kan niks bewijzen, ik zou ook niet weten hoe ik mijn pensioen bij elkaar moet gaan sparen. Wat kan ik nog doen?
Dus ik was ziek uit dienst gegaan met gedwongen ontslag voor het kanton gerecht, en dat was met 45% arbeidsongeschiktheid. En daar keren ze maar 70% van uit op pensioen leeftijd, dus in werkelijkheid ben ik ongeveer 35% premie vrij.
Ik heb eerst 2 jaar in de ziektewet gezeten, vervolgens kwam er de WIA aanvraag, bij de keuring werd duidelijk 45% afkeur. Mijn werkgever heeft een maas in de wet gevonden, als je namelijk meer dan 20 mensen ontslaat wegens economische recessie, mag je ook alle zieken eruit gooien. Desondanks dat het UWV een loonsanctie op wilde leggen van 1 jaar vanwege onbehoorlijk gedrag, daardoor hadden ze me eigenlijk nog een jaar dienst moeten houden, maar hier had het UWV geblunderd want ze deden de uitspraak te laat. En met de maas in de wet hebben ze me hoe dan ook eruit kunnen gooien.
@klaasjan, Ik weet niet zeker of ik je begrijp, je schrijft dit: hebt u voor nu een arbeidsongeschiktheidspensioen bij uw pensioenfond aangevraagd?
Dit is toch waar ik pensioen heb opgebouwd toen ik werkzaam was bij die werkgever? En dan hanteren ze toch een premievrijstelling zodat je dan pensioen blijft opbouwen in tijden van ziekte? Of is er nog wat anders waar ik op kan beroepen?
ZOu ik nu het beste kunnen overleggen met het uwv waarzij ze willen verklaren dat de herkeuring verklaard, dat ik bij eerste keuring 100% ao was?
Voel mij ook genaaid door heel de situatie, ao is ook gebeurd op de werkvloer maar kan niks bewijzen, ik zou ook niet weten hoe ik mijn pensioen bij elkaar moet gaan sparen. Wat kan ik nog doen?
@kweenie: nee hoor, ook dit heb ik goed begrepen Uit ervaring weet ik dat het pensioenfonds deze regels bij herbeoordeling van ao altijd aanpast aan het resultaat daarvan. Bovendien is dat ook in het bericht van de vraagsteller te lezen.
@gamma123: er zijn pensioenfondsen die naast premievrije pensioenopbouw een arbeidsongeschiktheidspensioen uitkeren. Een bovenwettelijke uitkering die dus niet gekort wordt op je WIA. Het ABP en Pensioenfonds Zorg en Welzijn bijvoorbeeld doet dat. Kijk eens op de site van je pensioenfonds. Ben benieuwd of dit een goede tip was.
@gamma123: er zijn pensioenfondsen die naast premievrije pensioenopbouw een arbeidsongeschiktheidspensioen uitkeren. Een bovenwettelijke uitkering die dus niet gekort wordt op je WIA. Het ABP en Pensioenfonds Zorg en Welzijn bijvoorbeeld doet dat. Kijk eens op de site van je pensioenfonds. Ben benieuwd of dit een goede tip was.
Bij de meeste pensioenfondsen wordt de premievrijstelling altijd wel naar beneden aangepast, maar wordt het alleen verhoogd als je op het moment van de verslechtering nog werkzaam was. Daar is hier geen sprake van. Er is dus grote kans dat de premievrijstelling niet verhoogd wordt. En dat er dus tot de pensioendatum maar obv 45% ao premievrijstelling zal zijn.Klaas-Jan schreef:@kweenie: nee hoor, ook dit heb ik goed begrepen Uit ervaring weet ik dat het pensioenfonds deze regels bij herbeoordeling van ao altijd aanpast aan het resultaat daarvan. Bovendien is dat ook in het bericht van de vraagsteller te lezen.
.
Ik denk dat u dit niet goed ziet maar ik laat me graag overtuigen met links naar websites van (de meeste)pensioenfondsen waar dit te vinden is.
Maar belangrijker nog, vraagsteller schrijft toch over 3,5 maand lagere premievrijeopbouw en niet langer?
Maar belangrijker nog, vraagsteller schrijft toch over 3,5 maand lagere premievrijeopbouw en niet langer?
@gamma123: er zijn pensioenfondsen die naast premievrije pensioenopbouw een arbeidsongeschiktheidspensioen uitkeren. Een bovenwettelijke uitkering die dus niet gekort wordt op je WIA. Het ABP en Pensioenfonds Zorg en Welzijn bijvoorbeeld doet dat. Kijk eens op de site van je pensioenfonds. Ben benieuwd of dit een goede tip was.[/quote]
@Klaas jan... Bedoel je een zogenaamde WIA Hiaat of WIA aanvulling verzekering boven op je WIA uitkering? Deze heb ik wel, maar worden gestopt op de pensioen gerechtigde leeftijd. Deze keren ook max uit tot 70% van je oud verdiende loon. In mijn geval maak ik daar geen gebruik van aangezien de WIA ao100% is, en ze al 70% uitkeren van oud verdiende loon.
@Klaas jan... Bedoel je een zogenaamde WIA Hiaat of WIA aanvulling verzekering boven op je WIA uitkering? Deze heb ik wel, maar worden gestopt op de pensioen gerechtigde leeftijd. Deze keren ook max uit tot 70% van je oud verdiende loon. In mijn geval maak ik daar geen gebruik van aangezien de WIA ao100% is, en ze al 70% uitkeren van oud verdiende loon.
kweenie schreef:Bij de meeste pensioenfondsen wordt de premievrijstelling altijd wel naar beneden aangepast, maar wordt het alleen verhoogd als je op het moment van de verslechtering nog werkzaam was. Daar is hier geen sprake van. Er is dus grote kans dat de premievrijstelling niet verhoogd wordt. En dat er dus tot de pensioendatum maar obv 45% ao premievrijstelling zal zijn.Klaas-Jan schreef:@kweenie: nee hoor, ook dit heb ik goed begrepen Uit ervaring weet ik dat het pensioenfonds deze regels bij herbeoordeling van ao altijd aanpast aan het resultaat daarvan. Bovendien is dat ook in het bericht van de vraagsteller te lezen.
.
Verschrikkelijk als dit waar is, boven keren ze maar 70% uit van de 45%, dus het rekensommetje zegt 30%, dus een verlies van dik 3 keer.
maar zou het zin hebben om met het UWV te gaan praten en om te zien of ze het AO 100%, 3,5 maand eerder de datum willen afgeven? Zij zijn in het verleden ook grof nalatig geweest, omdat ze de loonsanctie niet hebben kunnen door zetten. In dat geval had ik al deze problemen niet gehad.
Je kunt het altijd proberen, nee heb je en ja kunt je krijgen.
Ook is het mogelijk om contact op te nemen met het bestuur van het pensioenfonds. Vaak kunnen zij meer doen dan puur het reglement uitvoeren, ze kunnen altijd uitzonderingen maken in 'schrijnende gevallen'. Maar niet meteen te veel hoop hebben, want het bestuur is vaak ook erg bang voor 'precedent schepping': straks komen er veel meer mensen aankloppen die in een vergelijkbare situatie zitten en dat willen ze ook weer niet.
Ook is het mogelijk om contact op te nemen met het bestuur van het pensioenfonds. Vaak kunnen zij meer doen dan puur het reglement uitvoeren, ze kunnen altijd uitzonderingen maken in 'schrijnende gevallen'. Maar niet meteen te veel hoop hebben, want het bestuur is vaak ook erg bang voor 'precedent schepping': straks komen er veel meer mensen aankloppen die in een vergelijkbare situatie zitten en dat willen ze ook weer niet.
@Klaas jan... Bedoel je een zogenaamde WIA Hiaat of WIA aanvulling verzekering boven op je WIA uitkering? Deze heb ik wel, maar worden gestopt op de pensioen gerechtigde leeftijd. Deze keren ook max uit tot 70% van je oud verdiende loon. In mijn geval maak ik daar geen gebruik van aangezien de WIA ao100% is, en ze al 70% uitkeren van oud verdiende loon.[/quote]
Nee, ik bedoel exact wat ik schrijf. Een arbeidsongeschiktheidspensioen. En mijn allerlaatste tip is om contact op te nemen met je pensioenfonds om aan al het gissen en vermoeden van allerlei kanten een einde te maken en duidelijkheid te krijgen. Pak de telefoon en bel ze. Succes.
Nee, ik bedoel exact wat ik schrijf. Een arbeidsongeschiktheidspensioen. En mijn allerlaatste tip is om contact op te nemen met je pensioenfonds om aan al het gissen en vermoeden van allerlei kanten een einde te maken en duidelijkheid te krijgen. Pak de telefoon en bel ze. Succes.
het lijkt me dat u voor het UWV en het pensioenfonds dus zieker bent geworden toen u al arbeidsongeschikt wasIk heb een herkeuring aangevraagd omdat mijn gezondheid situatie sterk verergert was, en zodoende hebben ze het moment genomen dat ik daarvoor het eerst melding van heb gemaakt (van de specifieke verergering). Maar het was 3,5 maand ervoor ook aanwezig, maar ik had de hoop dat het zou wegtrekken en zodoende er nog geen melding van gemaakt, was ook te ondersteboven. stom, had ik eerder moeten doen.
het lijkt me lastig aan te tonen dat al eerder 100% arbeidsongeschikt was
ik ken de regels van het pensioenfonds niet, maar ik acht de kans groot dat ze uw pensioen niet gaan verhogen