Hallo.
Ik zit met het volgende:
ik ben per juni 2008 overgestapt naar een nieuwe werkgever. Bij mijn vorige werkgever had ik een collectief pensioen. Mijn nieuwe werkgever had dit (nog) niet, maar houdt al wel sinds 6-2008 pensioenpremies in. Ik heb een aantal malen al gevraagd hoe het zat met een collectieve regeling - bij mijn nieuwe werkgever dus - maar daar werd/wordt op gereageerd met: "Daar zijn we mee bezig. Er zijn offertes aangevraagd."
In januari 2009 heb ik daar weer navraag naar gedaan, maar het antwoord van de boekhouder was hetzelfde. Ik moest geduld hebben.
In april en in juni 2009 heb ik nogmaals navraag gedaan, maar het antwoord was hetzelfde. Begin september 2009 heeft de boekhouder mij aangegeven dat ik zelf maar moest gaan kijken naar een pensioenvoorziening, want het duurde allemaal erg lang.
Probleem is nu dat er al bijna 1,5 jaar premies worden ingehouden, maar er is dus nergens pensioenopbouw voor mij! Helaas kun je tegenwoordig geen eigen pensioenverzekering hebben waar de werkgever op mag storten (correct me if I'm wrong) dus dat geld staat nu ergens maar ik heb niets!
Een collectieve regeling bij deze werkgever zie ik vanwege het voorgaande niet zo gauw gebeuren. Daarnaast kan ik nu ook niet meer gebruik maken van waarde-overdracht als die regeling er alsnog zou komen.
Ik heb eigenlijk daarom 2 vragen:
1) wat kan ik nu het beste doen? Ik heb begrepen dat het inhouden maar niet afdragen van premies een economisch delict is (de boekhouder is daarvan op de hoogte). Om daar nu meteen mee te dreigen gaat me nog iets te ver;
2) is banksparen een goed 'alternatief' voor pensioenopbouw? Ik bouw op dit moment alleen pensioen op doordat ik naast werkgeverspensioen nog zelf geld stort op eigen lijfrenteverzekering.
.A.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen collectief pensioen, wel premies geind
Re: Geen collectief pensioen, wel premies geind
Het recht op waardeoverdracht verloopt niet per definitie een half jaar na in dienst treding. Je kunt het aanvragen tot een half jaar nadat je in een nieuwe pensioenregeling bent gekomen. Bij de meeste mensen is dit dus meteen bij in dienst treding, maar als de nieuwe werkgever nog geen pensioenregeling heeft, dan kan het ook later.
Overigen maakt waardeoverdracht helemaal niet zo veel uit. Bij een eindloonregeling kan het wel veel uitmaken, maar het gros van de huidige pensioenregelingen is een middelloonregeling, waarbij de indexatie als niet-actieve vaak niet veel lager is dan die van een actieve. De kwaliteit van het fonds of van de regeling is dan meer van belang.
Het 'regelen' van een pensioenregeling is voor een bedrijf niet iets wat even in een paar dagen tijd geregeld is. Daarvoor is veel onderzoek en vergelijking nodig, want een pensioenregeling geldt in principe voor een hele lange termijn. Ga maar na hoe lang het zal duren voordat iedereen die nu bij jou werk werkt overleden is, dat is hoe lang er in principe gebruik kan worden gemaakt van een regeling die nu wordt ingevoerd. Heel lang dus. Dat het lang duurt voordat er iets geregeld is hoeft dus niet per definitie slecht te zijn, maar kan ook betekenen dat er juist goed over wordt nagedacht.
En zeker met de roerige ontwikkelingen van de laatste anderhalf jaar kan ik mij voorstellen dat het ook voor je bedrijf lastig is om na te gaan wat een goede regeling is. Je hebt dus best kans dat er over een jaar een mooie pensioenregeling ligt, waarbij er misschien met terugwerkende kracht rechten worden ingekocht.
Maar je kunt ook kijken of je je ingehouden premie wellicht uitgekeerd kunt krijgen zodat je er zelf iets mee kunt doen. In principe geldt dat dan natuurlijk voor de belastingen als loon, maar als je dat gebruikt voor de aanschaf van een pensioenproduct, dan kun je die premies weer aftrekken van de belastingen, zodat je per saldo nu geen belastingen over die uitkering hoeft te betalen.
Maar let er wel op welk bedrag je dan krijgt, of dat alleen het bedrag is wat bij jou is ingehouden, of ook wat het bedrijf aan premie zou betalen. Waarschijnlijk betekent het namelijk dat je voor de afgelopen 1½ jaar alleen de ingehouden werknemerspremie krijgt uitgekeerd, maar dat je daarmee ook afziet van een mogelijke andere pensioenregeling over die 1½ jaar. Terwijl er bij een gewone pensioenregeling misschien nog wel twee keer zo veel werkgeverspremie in de pensioenpot gestort zou worden, en je dus ook veel meer pensioen zou kunnen financieren.
Als je zelf voor je pensioen wilt sparen, dan zou ik dat zeker in een bankspaarproduct doen. Individuele pensioenverzekeringen zijn zo duur, dat ze eigenlijk alleen uitkunnen als je heel veel verdient. Maar let er wel op dat het verstandig is om naast het banksparen voor je oude dag ook een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, als vorm van nabestaandenpensioen. En misschien dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook verstandig zou kunnen zijn, liefst collectief via de werkgever. Als dat niet via de werkgever kan, dan is het vaak erg duur om het zelf te doen, dus zou ik het zelf laten zitten.
Overigen maakt waardeoverdracht helemaal niet zo veel uit. Bij een eindloonregeling kan het wel veel uitmaken, maar het gros van de huidige pensioenregelingen is een middelloonregeling, waarbij de indexatie als niet-actieve vaak niet veel lager is dan die van een actieve. De kwaliteit van het fonds of van de regeling is dan meer van belang.
Het 'regelen' van een pensioenregeling is voor een bedrijf niet iets wat even in een paar dagen tijd geregeld is. Daarvoor is veel onderzoek en vergelijking nodig, want een pensioenregeling geldt in principe voor een hele lange termijn. Ga maar na hoe lang het zal duren voordat iedereen die nu bij jou werk werkt overleden is, dat is hoe lang er in principe gebruik kan worden gemaakt van een regeling die nu wordt ingevoerd. Heel lang dus. Dat het lang duurt voordat er iets geregeld is hoeft dus niet per definitie slecht te zijn, maar kan ook betekenen dat er juist goed over wordt nagedacht.
En zeker met de roerige ontwikkelingen van de laatste anderhalf jaar kan ik mij voorstellen dat het ook voor je bedrijf lastig is om na te gaan wat een goede regeling is. Je hebt dus best kans dat er over een jaar een mooie pensioenregeling ligt, waarbij er misschien met terugwerkende kracht rechten worden ingekocht.
Maar je kunt ook kijken of je je ingehouden premie wellicht uitgekeerd kunt krijgen zodat je er zelf iets mee kunt doen. In principe geldt dat dan natuurlijk voor de belastingen als loon, maar als je dat gebruikt voor de aanschaf van een pensioenproduct, dan kun je die premies weer aftrekken van de belastingen, zodat je per saldo nu geen belastingen over die uitkering hoeft te betalen.
Maar let er wel op welk bedrag je dan krijgt, of dat alleen het bedrag is wat bij jou is ingehouden, of ook wat het bedrijf aan premie zou betalen. Waarschijnlijk betekent het namelijk dat je voor de afgelopen 1½ jaar alleen de ingehouden werknemerspremie krijgt uitgekeerd, maar dat je daarmee ook afziet van een mogelijke andere pensioenregeling over die 1½ jaar. Terwijl er bij een gewone pensioenregeling misschien nog wel twee keer zo veel werkgeverspremie in de pensioenpot gestort zou worden, en je dus ook veel meer pensioen zou kunnen financieren.
Als je zelf voor je pensioen wilt sparen, dan zou ik dat zeker in een bankspaarproduct doen. Individuele pensioenverzekeringen zijn zo duur, dat ze eigenlijk alleen uitkunnen als je heel veel verdient. Maar let er wel op dat het verstandig is om naast het banksparen voor je oude dag ook een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, als vorm van nabestaandenpensioen. En misschien dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook verstandig zou kunnen zijn, liefst collectief via de werkgever. Als dat niet via de werkgever kan, dan is het vaak erg duur om het zelf te doen, dus zou ik het zelf laten zitten.
Mee eens. Maar ikzelf werk er nu ongeveer 1,5 jaar, maar collega's die er al meer dan 3 jaar werken hebben ook hetzelfde te horen gekregen. Ik neem aan dat je in 3 jaar tijd toch wel een keuze kunt maken...En (helaas ) ben ik een van de 'oudere' collega's. De meeste van mijn collega's zijn 25 of jonger. Dus pensioenopbouw is voor hen of nog niet verplicht of geen hot item.kweenie schreef:Het 'regelen' van een pensioenregeling is voor een bedrijf niet iets wat even in een paar dagen tijd geregeld is. Daarvoor is veel onderzoek en vergelijking nodig, want een pensioenregeling geldt in principe voor een hele lange termijn. Ga maar
Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik neem echter aan dat het bedrag dat ik mag aftrekken wel binnen mijn jaarruimte moet passen?kweenie schreef:Maar je kunt ook kijken of je je ingehouden premie wellicht uitgekeerd kunt krijgen zodat je er zelf iets mee kunt doen. In principe geldt dat dan natuurlijk voor de belastingen als loon, maar als je dat gebruikt voor de aanschaf van een pensioenproduct, dan kun je die premies weer aftrekken van de belastingen, zodat je per saldo nu geen belastingen over die uitkering hoeft te betalen.
Met betrekking tot de premie: er is alleen een werknemersdeel. Staat er eventueel werkgeversdeel ook op een loonstrook vermeldt?kweenie schreef:Maar let er wel op welk bedrag je dan krijgt, of dat alleen het bedrag is wat bij jou is ingehouden, of ook wat het bedrijf aan premie zou betalen. Waarschijnlijk betekent het namelijk dat je voor de afgelopen 1½ jaar alleen de ingehouden werknemerspremie krijgt uitgekeerd, maar dat je daarmee ook afziet van een mogelijke andere pensioenregeling over die 1½ jaar. Terwijl er bij een gewone pensioenregeling misschien nog wel twee keer zo veel werkgeverspremie in de pensioenpot gestort zou worden, en je dus ook veel meer pensioen zou kunnen financieren.
Dat was ik inderdaad van plan. Maar ik las ergens dat ik het bedrag aan premies dat ik krijg ook in een koopsompolis kan storten. Het totaal aan ingehouden premies is ruimschoots meer dan een maandsalaris, dus dat zou een leuke inleg in zo'n polis kunnen zijn. Daar moet ik dan even naar kijken.kweenie schreef:Als je zelf voor je pensioen wilt sparen, dan zou ik dat zeker in een bankspaarproduct doen.
In ieder geval bedankt voor je reactie. Hier kan ik weer wat verder mee!
.A.
Je moet inderdaad wel jaarruimte hebben. Dat is iets wat je op de site van de belastingdienst kunt berekenen.
Het werkgeversdeel staat niet op je loonstrook vermeld. Maar een pensioenregeling kost in het algemeen wel minstens zo'n 2 maandsalarissen per jaar, vaak zit het meer in de buurt van de 3 maandsalarissen. Maar je kunt natuurlijk ook aan je werkgeve vragen hoeveel de werkgeversbijdrage zal zijn. Heeft je bedrijg trouwens geen OR, die daarover met de werkgever in onderhandeling is? Dan zou je die even kunnen vragen hoe het ermee staat.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is vaak zo dat je bij een pensioenregeling een vast percentage van je salaris (of van je pensioengrondslag) aan premie betaalt en dat je daarvoor op je 65ste (of 67...) een bepaald % van je huidige salaris aan pensioen 'krijgt'. Als je oud bent, kan je premie niet zo lang renderen, dus heb je eigenlijk binnen de pensioenregeling een relatief hoog rendement. (Als je bv. voor 1000 euro premie jaarlijks 200 euro aan ouderdomspensioen zou krijgen, dan beteken dit dat voor iemand van 64 in 1 jaar die 1000 euro wordt ' omgevormd' tot een uitkering met een waarde van zo'n 2500 euro. Da's dus een heel hoog rendement. Als je nog maar 25 zou zijn, dan zou die 1000 euro in 40 jaar worden 'omgevormd' tot 2500 (plus wat indexatie, dus misschien 4000). Dat is dan du in fiete een veel lager rendement.
Als je wat ouder bent, dan zou het dus handig kunnen zijn om toch te wachten tot de pensioenregeling er is.
Wil je toch zelf iets regelen, dan is banksparen toch vaak wel voordeliger. Ik heb voor de lol even bij independer gekeken hoeveel rendement iemand van 40 krijgt op een koopsompolis. Dat is zelfs bij een hoog bedrag zoals 50.000 euro in het hoogste geval nog minder dan 4,5%. En dan zou je bij overlijden al je geld kwijt zijn. Bij een lagere koopsom zou je rendement iets lager worden. Zou je bij de rabo banksparen, dan kun je gegarandeerd 4,75% rendement krijgen. En dan krijgen je nabestaanden bij overlijden ook nog de opgebouwde waarde uitgekeerd. Dat is dus een veel hoger rendement. Misschien is er ook nog wel een beter rendement te vinden, dat zul je even moeten uitzoeken.
En even berekenen hoe hoog je jaarruimte is.
Het werkgeversdeel staat niet op je loonstrook vermeld. Maar een pensioenregeling kost in het algemeen wel minstens zo'n 2 maandsalarissen per jaar, vaak zit het meer in de buurt van de 3 maandsalarissen. Maar je kunt natuurlijk ook aan je werkgeve vragen hoeveel de werkgeversbijdrage zal zijn. Heeft je bedrijg trouwens geen OR, die daarover met de werkgever in onderhandeling is? Dan zou je die even kunnen vragen hoe het ermee staat.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is vaak zo dat je bij een pensioenregeling een vast percentage van je salaris (of van je pensioengrondslag) aan premie betaalt en dat je daarvoor op je 65ste (of 67...) een bepaald % van je huidige salaris aan pensioen 'krijgt'. Als je oud bent, kan je premie niet zo lang renderen, dus heb je eigenlijk binnen de pensioenregeling een relatief hoog rendement. (Als je bv. voor 1000 euro premie jaarlijks 200 euro aan ouderdomspensioen zou krijgen, dan beteken dit dat voor iemand van 64 in 1 jaar die 1000 euro wordt ' omgevormd' tot een uitkering met een waarde van zo'n 2500 euro. Da's dus een heel hoog rendement. Als je nog maar 25 zou zijn, dan zou die 1000 euro in 40 jaar worden 'omgevormd' tot 2500 (plus wat indexatie, dus misschien 4000). Dat is dan du in fiete een veel lager rendement.
Als je wat ouder bent, dan zou het dus handig kunnen zijn om toch te wachten tot de pensioenregeling er is.
Wil je toch zelf iets regelen, dan is banksparen toch vaak wel voordeliger. Ik heb voor de lol even bij independer gekeken hoeveel rendement iemand van 40 krijgt op een koopsompolis. Dat is zelfs bij een hoog bedrag zoals 50.000 euro in het hoogste geval nog minder dan 4,5%. En dan zou je bij overlijden al je geld kwijt zijn. Bij een lagere koopsom zou je rendement iets lager worden. Zou je bij de rabo banksparen, dan kun je gegarandeerd 4,75% rendement krijgen. En dan krijgen je nabestaanden bij overlijden ook nog de opgebouwde waarde uitgekeerd. Dat is dus een veel hoger rendement. Misschien is er ook nog wel een beter rendement te vinden, dat zul je even moeten uitzoeken.
En even berekenen hoe hoog je jaarruimte is.
Een levenslang gegarandeerd nabestaandenpensioen voor een 35-jarige weduwe van € 8.000,-- bruto per jaar kan een claim opleveren van circa € 170.000 ,--. M.a.w. als je werkgever wel een toezegging heeft gedaan maar niets verzekerd loopt hij een ENORM risico. Ik ben pensioenadviseur en geloof mij als het moet kan een regeling binnen 14 dagen zijn afgesloten!!!!
Bij een pensioenregeling zijn normaal gesproken naast het ouderdomspensioen verzekeringselementen opgenomen;
partnerpensioen
wezenpensioen
premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
Op basis van de wet medische keuringen wordt je, bij de meeste verzekeraars, zonder uitsluitingen geaccepteerd. Op dit moment kan je al voor één persoon een collectieve pensioenregeling afsluiten. colledctieve regelingen hebben veel lagere kosten dan individuele pensioenpolissen.
Banksparen/lijfrente als alternatief voor pensioen?
Lijfrentepremies zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en niet voor de loonbelasting.
De werkgever kan dus geen storting doen, zonder inhouding van loonbelasting, op een lijfrentebankrekening of in een lijfrentepolis die op naam van de werknemer staat.
Met andere woorden deze mogelijkheid wordt fiscaal gezien niet ondersteund.
Levensloop als alternatief voor pensioen?
De werkgever kan zonder inhouding van loonbelasting op de levenslooprekening storten.
Bij een levensloop-bankrekening ontbreken echter de verzekeringselementen:
geen partnerpensioen
geen wezenpensioen
geen premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
Bij pensionering of het bereiken van de 65 jarige leeftijd wordt het levensloop tegoed in één keer uitgekeerd en progressief belast. Doelstelling van levensloop is opnemen voor verlof of eerder stoppen met werken. Het kan ook gebruikt worden om een bestaande pensioenregeling bij de huidige werkgever op pensioendatum te verbeteren. Levensloop is niet bedoeld als vervanging van pensioen, maar als aanvulling.
Let op: als één werknemer een bijdrage krijgt van de werkgever voor levensloop is de werkgever verplicht ook alle andere werknemers eenzelfde bijdrage toe te zeggen. Als de werkgever bijdraagt aan de levensloopregeling van een werknemer, terwijl hij niet in dezelfde mate aan zijn overige werknemers een bijdrage verstrekt zal directe fiscale afrekening plaatsvinden. Het hele tegoed wordt in deze gevallen direct progressief belast als loon uit vroegere dienstbetrekking. Er kan dan geen gebruik gemaakt worden van de levensloopverlof korting en de arbeidskorting.
Bij een pensioenregeling zijn normaal gesproken naast het ouderdomspensioen verzekeringselementen opgenomen;
partnerpensioen
wezenpensioen
premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
Op basis van de wet medische keuringen wordt je, bij de meeste verzekeraars, zonder uitsluitingen geaccepteerd. Op dit moment kan je al voor één persoon een collectieve pensioenregeling afsluiten. colledctieve regelingen hebben veel lagere kosten dan individuele pensioenpolissen.
Banksparen/lijfrente als alternatief voor pensioen?
Lijfrentepremies zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en niet voor de loonbelasting.
De werkgever kan dus geen storting doen, zonder inhouding van loonbelasting, op een lijfrentebankrekening of in een lijfrentepolis die op naam van de werknemer staat.
Levensloop als alternatief voor pensioen?
De werkgever kan zonder inhouding van loonbelasting op de levenslooprekening storten.
Bij een levensloop-bankrekening ontbreken echter de verzekeringselementen:
geen partnerpensioen
geen wezenpensioen
geen premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid
Bij pensionering of het bereiken van de 65 jarige leeftijd wordt het levensloop tegoed in één keer uitgekeerd en progressief belast. Doelstelling van levensloop is opnemen voor verlof of eerder stoppen met werken. Het kan ook gebruikt worden om een bestaande pensioenregeling bij de huidige werkgever op pensioendatum te verbeteren. Levensloop is niet bedoeld als vervanging van pensioen, maar als aanvulling.
Let op: als één werknemer een bijdrage krijgt van de werkgever voor levensloop is de werkgever verplicht ook alle andere werknemers eenzelfde bijdrage toe te zeggen. Als de werkgever bijdraagt aan de levensloopregeling van een werknemer, terwijl hij niet in dezelfde mate aan zijn overige werknemers een bijdrage verstrekt zal directe fiscale afrekening plaatsvinden. Het hele tegoed wordt in deze gevallen direct progressief belast als loon uit vroegere dienstbetrekking. Er kan dan geen gebruik gemaakt worden van de levensloopverlof korting en de arbeidskorting.
Rombout,
bedankt voor je reactie.
Mijn werkgever heeft toegestemd om mij gewoon de maandelijke pensioeninhoudingen uit te betalen, na loonbelastinginningen etc.
.A.
bedankt voor je reactie.
Ik kan mij ook al niet voorstellen dat het zo lang hoeft te duren. In heb nog even terug gekeken, maar wij (alle medewerkers) hebben vorig jaar december al gegevens over onszelf en partners aangeleverd omdat dat nodig was voor de offertes die aangevraagd werden.rombout schreef:Een levenslang gegarandeerd nabestaandenpensioen voor een 35-jarige weduwe van € 8.000,-- bruto per jaar kan een claim opleveren van circa € 170.000 ,--. M.a.w. als je werkgever wel een toezegging heeft gedaan maar niets verzekerd loopt hij een ENORM risico. Ik ben pensioenadviseur en geloof mij als het moet kan een regeling binnen 14 dagen zijn afgesloten!!!!
Collectief voor 1 persoon ? Maar goed, als werknemer kan ik dat dus helaas niet zelf afsluiten.rombout schreef:Op basis van de wet medische keuringen wordt je, bij de meeste verzekeraars, zonder uitsluitingen geaccepteerd. Op dit moment kan je al voor één persoon een collectieve pensioenregeling afsluiten. colledctieve regelingen hebben veel lagere kosten dan individuele pensioenpolissen.
Dus als ik het goed begrijp dan moet mijn werkgever mij de pensioenpremies uitbetalen, na inhouding van loonbelasting etc. Vervolgens stort ik die op mijn lijfrentebankrekening. Die betaalde premies mag ik aftrekken van de belasting (voor zover de jaarruimte toereikend is). Klopt?rombout schreef:De werkgever kan dus geen storting doen, zonder inhouding van loonbelasting, op een lijfrentebankrekening of in een lijfrentepolis die op naam van de werknemer staat.
Mijn werkgever heeft toegestemd om mij gewoon de maandelijke pensioeninhoudingen uit te betalen, na loonbelastinginningen etc.
.A.
Dus als ik het goed begrijp dan moet mijn werkgever mij de pensioenpremies uitbetalen, na inhouding van loonbelasting etc. Vervolgens stort ik die op mijn lijfrentebankrekening. Die betaalde premies mag ik aftrekken van de belasting (voor zover de jaarruimte toereikend is). Klopt?
dat klopt!
maar houd er rekening mee dat je bij een bankrekening geen premievrijstelling hebt bij arbeidsongeschiktheid. mocht je onverhoopt arbeidsongeschikt raken dan ontstaat er een enorm pensioengat.
mocht er toch een collectief pensioen worden afgesloten met terugwerkende kracht dan zou het kunnen zijn dat je de reeds afgetrokken lijfrentestortingen van de belasting weer progressief belast worden. er is écht een toezegging, je hebt gegevens en gegevens van je partner moeten aanleveren, premies al ingehouden, wijs je werkgever maar op de risico's die hij loopt door het (nog) niet te verzekeren. misschien moet hij naar een andere pensioenadviseur.
dat klopt!
maar houd er rekening mee dat je bij een bankrekening geen premievrijstelling hebt bij arbeidsongeschiktheid. mocht je onverhoopt arbeidsongeschikt raken dan ontstaat er een enorm pensioengat.
mocht er toch een collectief pensioen worden afgesloten met terugwerkende kracht dan zou het kunnen zijn dat je de reeds afgetrokken lijfrentestortingen van de belasting weer progressief belast worden. er is écht een toezegging, je hebt gegevens en gegevens van je partner moeten aanleveren, premies al ingehouden, wijs je werkgever maar op de risico's die hij loopt door het (nog) niet te verzekeren. misschien moet hij naar een andere pensioenadviseur.