LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen recht op partnerpensioen?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
weegschaal32

geen recht op partnerpensioen?

Ongelezen bericht door weegschaal32 »

In 2007 is mijn partner overleden.Wij woonden al 10 jaar officieel samen en hebben ook samen een zoon.Natuurlijk kwam er toen van alles bij kijken wat geregeld moest worden.Ik heb toen een nabestaandeuitkering gekregen en op gegeven moment kreeg ik papieren thuis van het pensioen om wezenpensioen aan te vragen voor mijn zoontje. dit gedaan en ook dit was geen probleem.
Later kreeg ik in de gaten dat er ook een partnerpensioen was opgebouwd dus ik nam telefonisch contact hierover op met BPMT (metaal en techniek).
Toen kreeg ik de vraag ofdat we getrouwd waren, geregistreerd partnerschap hadden of een samenlevingscontract hadden? dit was dus niet het geval bij ons, en daarop werd mij kortaf gezecht..dan heeft u geen recht op partnerpensioen.Op dat moment stond mijn hoofd er niet verder naar en ik heb het verder met rust gelaten.Nu ben ik een tijdje verder maar eigelijk zit het mij niet echt lekker dat dit zomaar kan....ik heb bewijs van bv gemeente dat we 10 jaar hebben samengewoond, we hebben samen een zoontje die hij ook gewoon erkent heeft, bij de belasting stonden we als partners gemeld,samen cz,gezamelijke rekening.noem maar op.nou ben ik bij een notaris geweest en deze wil gaan bekijken ofdat het mogelijk is een of andere verklaring op te maken maar ik wacht nu al weken op antwoord en heb al tig keer gebeld maar telkens is ze in bespreking en zou ze terugbellen.Maar tot nu toe nog niks gehoord.Mijn vraag is ofdat er mensen zijn die hiermee ervaring hebben? en of hier iets tegen te doen is? als ik nou maar een paar maand had samengewoond had ik het pensioen wel begrepen..maar 10 jaar vind ikzelf toch wel wat anders?Heb gewoon zoveel bewijs dat we wel degelijk samenwoonde en we dachten echt dat alles goed geregeld zou zijn als er 1 zou komen te overlijden.

kweenie

Re: geen recht op partnerpensioen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de meeste pensioenfondsen geldt dat je alleen recht hebt op partnerpensioen als je getrouwd bent, geregistreerd partner bent of een notarieel samenlevingscontract hebt. En meestal moet je dat een bewijs daarvan ook opsturen als je beiden nog in leven bent. Die regels staan ook in je pensioenpapieren. Ik geef je dus weinig kans bij een beroepsprocedure. En bij het jaarlijkse pensioenoverzicht zou je partnerpensioen dan ook genoemd zijn.

Hadden jullie wel bv. een testament? Anders is zijn nalatenschap neem ik aan ook volledig naar jullie zoontje gegaan. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar anders had je dat ook moeten regelen. Had je wel een testament, dan vind ik het zeer slordig dat de notaris jullie er niet op heeft gewezen dat een samenlevingscontract ook nuttig kon zijn.

kweenie

Re: geen recht op partnerpensioen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de ANW vallen heel veel mensen buiten de boot. Is nu nl. vooral gericht op ouders met jonge kinderren en op ouderen. Lijkt mij dus niet heel handig.

Trouwens, de pensioenfondsen zijn in principe in grote lijnen vrij om zulke regels te hebben. Zolang er tenminste geen duidelijke discriminatie op basis van leeftijd of geslacht etc. is, en dat is er bij deze regeling niet.

Zou je de regels van de SVB gebruiken, en dat uitbreiden naar 'iedereen', dan zou dat onhandige consequenties kunnen hebben. Neem een ex-student die nog in een studentenhuis woont, en dan verongelukt. Hoe zit het met de andere bewoners van het huis?

Voor de SVB woont u samen als:
- u met iemand van 18 jaar of ouder in één huis woont klopt én
- de kosten van het huishouden deelt klopt óf
- voor elkaar zorgt.

Voor de Anw woont u niet samen als u in één huis woont met:
- uw vader of
- uw moeder of
- uw volwassen eigen kind of
- uw volwassen pleeg- of stiefkind of
- iemand die een kamer bij u huurt of
- iemand van wie u een kamer huurt.

Dit is allemaal niet het geval. Dus je woonde samen met alle andere bewoners. Dus die zouden dan allen recht hebben op een nabestaandenpensioen?

Gesloten