LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gouden Handdruk: hoe gunstig te gebruiken?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Fiesiekus

Gouden Handdruk: hoe gunstig te gebruiken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Krijg binnenkort een Gouden Handdruk ter grootte van €18.000,-
Heb dit geld niet op korte of middellange termijn nodig; ik denk aan het storten op een Gouden Handdruk rekening voor een periode van 12 jaar, dan ben ik 60.

Wat zijn mogelijkheden? Ik heb via die site "GoudenHanddrukWijzer" al een paar offertes aangevraagd, maar veel aanbieders vond ik daar niet. Heb zelf Delta LLoyd (Lijfrente groeirekening) en SNS (Gouden Handdruk rekening) vergeleken, maar de rentes zijn, zoals ik had verwacht, laag.

Andere tips/aanbieders ...? Ideeën welkom.

kweenie

Re: Gouden Handdruk: hoe gunstig te gebruiken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, de rente is op dit moment nou eenmaal laag. De rente op die gouden handdruk rekeningen vallen wat dat betreft nog wel een beetje mee. Ik zou op dit moment de rente nog niet vastzetten omdat de rente wel erg laag is.

Zo'n rekening is trouwens vooral voordelig als je al veel kapitaal hebt en er anders jaarlijks vermogensrendementsheffing over zou moeten betalen. Als je dat niet zou hoeven, dan zou ik eerder voor de bestedingsvrijheid kiezen en het geld in een keer uit laten keren.

Je kunt ook overwegen om met het geld (een deel van) je hypotheek af te lossen, als je die zou hebben. Je hebt best kans dat de netto rente die je betaalt op je hypotheek hoger is dan de rente die je ontvangt op een spaarrekening. Zou je even kunnen bekijken. Als je daarmee bv. een jaar eerder je huis hebt afbetaald, dan is dat mooi meegenomen.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Geniet er nu van, nu het nog gaat. Wie weet hoe je er aan toe bent, als je 60 bent. Het is maar één van de vele mogelijkheden.

kweenie

Dirkie, het hangt er daarbij natuurlijk wel vanaf hoeveel geld je verder nog hebt. Als je een flinke spaarbuffer hebt, dan kun je die gebruiken om lekker te leven. De gouden handdruk kun je dan nog een tijdje wegzetten, waarbij je de 1,2% vrh voorkomt.

Wel moet je die dan tzt. in periodieke uitkeringen laten uitbetalen, dus je kunt het geld niet gebruiken als je bv. een dure auto of keuken wilt kopen. Maar voor een extra zakcentje van bv. 60-65, is het wel handig. Dat kan je die 5 jaar maandelijks zo'n 500 euro extra opleveren. Waarover je dan natuurlijk wel inkomstenbelasting moet betalen.

Fiesiekus

Ach, dat laatste heb ik eigenlijk in gedachten. Maar blijft de vraag: welke maatschappij geeft de beste voorwaarden. Zo te zien moet ik m'n geld korte tijd vastzetten, denk dus aan een maatschappij die die mogelijkheid biedt; SNS heeft geen renteperiode korter dan de hele looptijd van de G-H-rekening, bij SNS zit ik dus tot m'n 60-ste aan die vaste (lage) rente.

En wat zou ik op korte termijn voor leuke dingen met dat geld kunnen gaan doen? Ik zou niet weten wat...

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Laat het in elk geval niet netto uitbetalen. Het zou jammer zijn van alle belasting die je moet betalen. Vraag een fiscalist wat handig en risicoloos is.

Fiesiekus

Ik vertrouw geen mensen, en zeker fiscalisten niet. Ben op zoek naar een Gouden Handdruk rekening met korte rentevast periodes.

kweenie

Bij SNS kun je de periodieke uitkering volgens mij elk moment laten ingaan. En dat moment hoef je ook niet nu al vast te leggen. Tenzij je natuurlijk binnen de bankspaarrekening ervoor kiest om je geld voor bv. 10 jaar tegen een vaste rente vast te zetten, dan zul je natuurlijk een boete moeten betalen als je die 10 jaar niet vol maakt.

Ook Ohra lijkt mij een goede optie. Als je wilt beleggen heb je daar andere fondsen om uit te kiezen. Die heeft ook de mogelijkheid om de rente wat langer vast te zetten dan bij SNS.

Rabo heeft volgens mij een paar onhandige voorwaarden.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Laat het in elk geval niet netto uitbetalen. Het zou jammer zijn van alle belasting die je moet betalen.
Tja, als je het in 12 jaar uit laat betalen betaal je er óók belasting over.
Ik vertrouw geen mensen, en zeker fiscalisten niet. Ben op zoek naar een Gouden Handdruk rekening met korte rentevast periodes.
Maar het is natuurlijk wel handig te weten hoeveel belasting je betaalt als je het in 1 jaar laat uitbetalen (of kan het ook in januari 2011) en of je echt veel tariefsnadeel hebt.

Fiesiekus

Bij SNS moet je de looptijd bij aanvang vastleggen en dat is dan ook gelijk de rentevast periode. Definitie 4.1 De hoogt evan de maandelijkse automatisch over te boeken bruto-uitkering wordt bij aanvang van de Overeenkomst vastgesteld en kan niet worden gewijzigd. Definitie 6.1 De Bank (SNS) vergoedt over het saldo een vaste rente die gedurende de duur van de overeenkomst niet wijzigt.De uitkeringsperiode moet je ook opgeven, vanaf dat moment ligt alles vast. Dus nadelig als je renteverhogingen verwacht (hetgeen ik verwacht maar dus niet 100% zeker is).

Ik zal eens bij OHRA kijken.

kweenie

Je kijkt hier in de voorwaarden van de Gouden Handdruk uitkering. Niet van de opbouw. Dus wel even de juiste voorwaarden bekijken.

Tijdens de uitkeringsfase is de duur van de uitkering en de hoogte van die uitkering (en daarmee samenhangend, de rente die je tijdens de uitkering ontvangt) altijd vast. Dat heeft o.a. te maken met de fiscale eisen, dat de periodieke uitkering minimaal een x-aantal jaar duurt. (Afhankeljik van de leeftijd.)

Zou de uitkering variabel zijn, dan zou je bv. de eerste 4 jaar 100 euro per maand kunnen doen en het vijfde jaar 1000 per maand. Dat is dan te vergelijken met 5 jaar lang 100 per maand (mag) plus nog zo'n 10.000 in het vijfde jaar (mag niet). Zou het rendement variabel zijn, dan loop je ook het risico dat het rendement tegenvalt en je eerder door het geld heen bent dan fiscaal vereisd.

Gesloten