LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Info? voor Betaalde TOP premie

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Info? voor Betaalde TOP premie

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik wil graag wat info:
Ze hebben bijna alles in kannen en kruiken bij ons pesioenfonds.
Maar ik heb mijn top premie betaald,en kreeg 2 keuze mogelijkheden,of stoppen met 62,5 en dan mijn betaalde top uitbetaald krijgen waar niemand van kan leven of het bij mijn 65ste laten uitbetalen.
maar nu lag mij in het geheugen dat ze 3 opties moesten aanbieden (vanuit een regeringsbesluit) namelijk ook uitbetalen,kan iemand dit nog ergens vinden waar dit stond???

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Info? voor Betaalde TOP premie

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

Een 3e mogelijkheid was inderdaad dat dit afgekocht kon worden (in 2006); echter deze mogelijkheid MOET dan in het reglement staan. Aangezien bijna geen een uitvoerder dit destijds in het reglement heeft opgenomen, zal het naar mijn verwachting kloppen dat je pensioenfonds maar 2 keuzes geeft.

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Info? voor Betaalde TOP premie

Ongelezen bericht door RubenF »

Nou dan voel ik me toch bestolen vn mijn betaalde top.
ik heb iets meer dan 12000 euro betaalt,dat blijft nu gewoon in het pensioenfonds bevroren staan(zogenaamd zijn waarde behouden)
maar over 25 jaar is die 12000 geen 12000 meer waard denk ik.
het zou over die tijd 1% kunnen renderen (diefstal of niet?)
Op een spaarrekening krijg je er meer voor.
Nu had ik aangegeven dat ik op 62,5 jaar wilde stoppen,maar dan word het bedrag dat je krijgt uitbetaald helemaal een lachertje.
Kortom ik heb jaren geld in een topregeling gestopt.
Regeling is afgeschaft.
Pensieoenfonds houd het vast.
ik hoef dat geld niet persee te hebben,maar had het liever in een lijfrente polis gestopt en vastgezet voor 20 jaar dat levert mijn inziens veel meer op dan 1%
Laatst gewijzigd door RubenF op 04 feb 2008 02:18, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Info? voor Betaalde TOP premie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is in het algemeen een verschil tussen hoeveel premie je hebt betaald en hoeveel opgebouwd recht je hebt.

Als er tussen 62,5 en 65 bijvoorbeeld 100 euro per maand moet worden uitgekeerd (dus opgebouwd recht 1200 euro per jaar), heeft het pensioenfonds op 62,5 jarige leeftijd ongeveer 3000 euro nodig. Om over 25 jaar gegarandeerd 3000 euro bij elkaar te hebben, heeft het pensioenfonds nú ongeveer 1200 euro nodig. Als de waarde van je TOP nu dus ongeveer 1200 euro is, dan komt dat ook ongeveer overeen met een opgebouwd recht van 1200 euro (per jaar!). De waarde groeit dan dus aan tot iets van 2,5 keer de huidige waarde.

Het is ook vaak zo dat van het extra rendement dat het pensioenfonds maakt, een vorm van indexatie wordt betaald. Er is dus grote kans dat het uitkeringsbedrag hoger wordt (en dat de waarde dus enigszins behouden blijft). Waarschijnlijk is dat die 1% waar je over schrijft.

RubenF
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 aug 2006 01:37

Re: Info? voor Betaalde TOP premie

Ongelezen bericht door RubenF »

Ik had een klein foutje gemaakt de 1200 euro moest 12000 euro zijn dus dat heb ik aan top gespaard en is mijn geld en blijft mijn geld.
Dus over dat bedrag ongeveer gaat het wat nu bevroren staat voor meer dan 20 jaar,ik heb het even aangepast

Gesloten