In augustus 2009 ben ik 65 jaar geworden en ontvang ik pensioen. Voor die datum heb ik op internet de pensioenregels gelezen van deze verz.mij waar ik werkte en zag ik dat het nabestaandenpensioen kan worden ingeruild. Ik heb gebeld met de verz.mij. maar kreeg te horen dat dit niet voor mij geldt daar ik al niet meer werkte bij de verz.mij. Zij hebben wel mijn pensioen in die periode verder opgebouwd). Men heeft mij dit ook schriftelijk gemeld.
Na dat ik heb geinformeerd bij het Verbond van Verzekeraars en hen de brief heb voorgelezen bleek dat de verz.mij. mij wel degelijk dit kan uitkeren maar dit gewoon niet doen. Wat moet ik verder doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inruil nabestaandenpensioen
-
Re: Inruil nabestaandenpensioen
Wat je kunt doen is een brief schrijven waarin je je verzoek doet, zonder melding te maken van dat telefoongesprek. Dat laatste is alleen maar overbodige ruis.Ik heb gebeld met de verz.mij.
Maak wel even een verwijzing naar de voorwaarden waar je je op beroept, mocht het in jouw geval anders zijn, dan zullen ze je een gemotiveerd antwoord moeten geven, dat wil zeggen, een verwijzing naar andere voorwaarden.
Succes er mee.
Voordat er een pensioen wordt uitgekeerd is in de regel een aanvraagformulier toegezonden naar de deelnemer. In het aanvraagformulier kan je aangeven indien je gehuwd bent of gehuwd geweest ( gerigistreerd partnerschap of gerigisteerdpertnerschap geweest ) of je gebruik wilt maken van uitruil van pensioenrechten m.b.t. het nabestaande pensioen. Indien deze vraag met ja wordt bevestigd moet de partner c.q. de ex partner toestemming geven.Poesepoes schreef:In augustus 2009 ben ik 65 jaar geworden en ontvang ik pensioen. Voor die datum heb ik op internet de pensioenregels gelezen van deze verz.mij waar ik werkte en zag ik dat het nabestaandenpensioen kan worden ingeruild. Ik heb gebeld met de verz.mij. maar kreeg te horen dat dit niet voor mij geldt daar ik al niet meer werkte bij de verz.mij. Zij hebben wel mijn pensioen in die periode verder opgebouwd). Men heeft mij dit ook schriftelijk gemeld.
Na dat ik heb geinformeerd bij het Verbond van Verzekeraars en hen de brief heb voorgelezen bleek dat de verz.mij. mij wel degelijk dit kan uitkeren maar dit gewoon niet doen. Wat moet ik verder doen?
Er zijn pensioenfondsen die voor deze toestemmings verklaring bij de notaris als geldig laten tekenen om fraude te voorkomen.
Dus voor je eigendeel kan gewoon tekenen maar m.b.t. je partner kan dit niet zonder toestemming van de (ex)partner. Na het opsturen van de aanvraag kan hierna geen wijziging meer worden aangebracht.
En heb je wel gekeken naar het reglement dat voor jou geldig is? De reglementen wijzigen om de paar jaar (ook vanwege wetswijzigingen) en niet elke wijziging is voor iedereen geldig.
Ook betekent dat een verzekeringsmaatschappij iets mág doen niet automatisch dat zij het ook móeten doen. Het hangt van de reglementen van jou pensioenregeling af of uitruil is toegestaan binnen de regeling.
Ook betekent dat een verzekeringsmaatschappij iets mág doen niet automatisch dat zij het ook móeten doen. Het hangt van de reglementen van jou pensioenregeling af of uitruil is toegestaan binnen de regeling.