LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MIJN pensioengeld

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
plumber

Re: MIJN pensioengeld

Ongelezen bericht door plumber »

angel1978 schreef:
Al 9 jaar pensioen?
Dan heb je er waarschijnlijk al meer pensioen uitgekregen dan je er uit ingestopt hebt..
Hoezo niet profiteren
?

Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel je eigen zelf aan pensioen betaald hebt?
Hoeveel je dat had kunnen opleveren als je het niet gestoken had in een pensioenfonds, maar gewoon op de spaarrekening had gezet ( voor het gemak maar even belastingvrij, wat ook niet helemaal reeel is ) en heo lang je daarvan had kunnen leven?
Ik heb het voor mezelf maar even gedaan en ik kom uit op 4,8 jaar ...
Na 4,8 jaar zou mijn zelf opgespaarde pensioenpotje ( zou ik dat mogen maken ) op zijn en daarna is er dus helemaal niets meer...
Zo veel verstand heb je er dus van.Je weet niet een wat ik betaald heb en hoelang ik
betaald heb.Je zal wel uitgerekend hebben naar gelang je betaald heb zonder er rekening
mee te houden dat de werkgever nog meer betaalde voor jou dan jezelf.Bovendien zoals ik al geschreven had is het geen AOW waarvan de werkende voor de AOW ers betalen maar een
pensioenpremie die in de pensioenpot gaat Met mijn betaalde premie hebben ze 50 jaar mee kunnen spelen.Hoe zou het dan komen dat er geen AOW pot is.
Ik heb 50 jaar voor zowel AOW als voor pensioen betaald en als jij dan vind dat ik er van
profiteer mankeert er echt wat aan je mentaliteit maar dat heb je al eerder bewezen.
En waarom is dat belastingvrije niet reëel? Ik betaal er nu toch belasting over en dat bedrag
is stukken hoger dan als ze dat in al die jaren er vanaf hadden gehaald.
En zeg het nou maar ,ik zal in jouw ogen wel van alles wezen behalve een fijne gozer :wink:
Laatst gewijzigd door plumber op 31 aug 2013 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@plumber, ga er maar niet meer op in; je word doodgegooid met die losse flodders dat we, weliswaar in andere woorden gesteld, van de jongere generatie leven en wij de uitbuiters zijn: de vergrijzing heeft 't allemaal gedaan. Lekker laten l***en.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je weet niet een wat ik betaald heb en hoelang ik
betaald heb.
Dat geeft vooral aan hoeveel verstand je eigenlijk hebt van het systeem. Dat hoef ik namelijk allemaal niet te weten om de meest optimale situatie te berekenen. Je kan nooit meer dan dat hebben betaald ( wel minder ).
Als ik dus uitga van 8 % pensioenpremie, 40 jaar betalen ( nu kan niet eerder begonnen worden dan 21 jaar, vroeger was dit 25 ).
Je zal wel uitgerekend hebben naar gelang je betaald heb zonder er rekening
mee te houden dat de werkgever nog meer betaalde voor jou dan jezelf.
Als we er vanuit gaan dat we datgene dat je betaald hebt gaan teruggeven, dan denk je toch niet serieus dat je datgene dat je werkgever betaald heeft ook erbij gaat krijgen ? Dat gaat dan terug naar de werkgever, die heeft dat namelijk betaald..
Ik heb 50 jaar voor zowel AOW als voor pensioen betaald en als jij dan vind dat ik er van
profiteer mankeert er echt wat aan je mentaliteit maar dat heb je al eerder bewezen.
Waar zit de manco ? Of je bent pas begonnen met betalen toen je 25 was en hebt betaald tot je 75e ?
Of je bent op je 65e met pensioen gegaan en hebt maximaal 40 jaar betaald... ergens klopt er serieus iets niet aan de berekening ! Over mentaliteit gaan we het maar helemaal niet hebben als je niet eens het fatsoen hebt om iemand correct aan te spreken..
En waarom is dat belastingvrije niet reëel
Omdat iedere spaarder die voor zichzelf spaart nu boven de 21000 daar vermogensbelasting over moet betalen, iets dat je niet hoeft bij je pensioen.. Eigenlijk zou het rendement waar ik nu vanuit ben gegaan op een spaarrekening dus nog vele malen lager moeten zijn omdat er ook nog vermogensbelasting moet worden betaald..
Ik betaal er nu toch belasting over en dat bedrag
Je betaalt nu meer belasting dan je toen had moeten doen over dat bedrag ? Dat betekent dan dat je nu meer krijgt, dan toen je werkte.. :roll:

Ik weet nu in ieder geval waar de grootste graaiers zitten en dat is blijkbaar niet bij de regering...

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@angel1978, één ding heb je zeker fout: de grootste graaiers zitten niet in de regering; die lopen op het voetbalveld en zitten in besturen van Zorgverzekeraars, Ziekenhuizen en Banken!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

tenormin schreef:Door (wie heeft of kent ze niet) gedwongen omstandigheden leefden wij al bijna 20 jaar vóór de AOW er was, van ons spaargeld. We waren niet arm maar zeker niet rijk. Nu ben ik 2½ jaar alleen en het slinkt in zo'n giga tempo
Dan weet jij in elk geval ook uit eigen ervaring hoe immens hoog de spaarbuffer zou moeten zijn van iedereen, als er geen pensioenfondsen zouden zijn. En hoe moeilijk het is om zelf zo'n zak geld op te bouwen en in stand te houden. Dan ben ik blij dat er pensioenfondsen zijn die dat werk in elk geval gedeeltelijk uit handen nemen.
tenormin schreef: en vergeet niet, die AOW staat nu al jaren op 0 en gaat nu weer naar beneden.
Volgens mij wordt de aow nog steeds ieder jaar wat verhoogd, hoor. Misschien dat het minder stijgt dan de inflatie, maar In elk geval meer dan als je een vaste uitkering van een lijfrentepolis oid had gehad. En veel werkenden zitten ook al jaren op de nullijn.

plumber

angel1978 schreef:
Je weet niet een wat ik betaald heb en hoelang ik
betaald heb.
Dat geeft vooral aan hoeveel verstand je eigenlijk hebt van het systeem. Dat hoef ik namelijk allemaal niet te weten om de meest optimale situatie te berekenen. Je kan nooit meer dan dat hebben betaald ( wel minder ).
Als ik dus uitga van 8 % pensioenpremie, 40 jaar betalen ( nu kan niet eerder begonnen worden dan 21 jaar, vroeger was dit
25 ).

Tuurlijk hoef je dat niet te weten je weet nml.niets.Jaren in het Midden Oosten gewerkt en een lekker extra centje verdiend waarvan ik een gedeelte in mijn pensioenpot heb gestopt
waardoor ik nu een hoger pensioen heb.
Je zal wel uitgerekend hebben naar gelang je betaald heb zonder er rekening
mee te houden dat de werkgever nog meer betaalde voor jou dan jezelf.
Als we er vanuit gaan dat we datgene dat je betaald hebt gaan teruggeven, dan denk je toch niet serieus dat je datgene dat je werkgever betaald heeft ook erbij gaat krijgen ? Dat gaat dan terug naar de werkgever, die heeft dat namelijk betaald..

Vroeger als je bij je werkgever weg ging kon je twee dingen doen.Je pensioen laten staan
of het totaal uit laten betalen.De meeste vrouwen die gingen trouwen stopte ook met werken
en lieten het bedrag uitbetalen.Zo ook mijn vrouw toendertijd bij de PTT.Ze had over een x aantal jaren 1500 gulden aan premie betaald en ze kreeg 3700 gulden van het pensioenfonds.
Dus volgens jou moet ik 2200 gulden terugbetalen aan de PTT. :mrgreen:
Waar zit de manco ? Of je bent pas begonnen met betalen toen je 25 was en hebt betaald tot je 75e ?
Of je bent op je 65e met pensioen gegaan en hebt maximaal 40 jaar betaald... ergens klopt er serieus iets niet aan de berekening ! Over mentaliteit gaan we het maar helemaal niet hebben als je niet eens het fatsoen hebt om iemand correct aan te spreken..

Ik ben begonnen toen ik 14 jaar was met werken .50 uur in de week voor 8 gulden.Werken jullie nu niet eens meer een half uur voor maar dat terzijde.vanwege de armoede toen moest je wel en 'savonds studie volgen.Had toen al bij mijn baas een premievrij bedrijfspensioen.
Zal je wel nooit van gehoord hebben.Toen had je ook nog een rentekaart ,werd elke week een zegeltje opgeplakt die door de baas gekocht werd van dat beetje wat je verdiende.Dat was
voor de oude dag.Werd door Drees afgeschaft en daar kwam de AOW voor in de plaats.
Wat je met dat fatsoen bedoeld is mij volstrekt onduidelijk kan nml nergens lezen dat ik
onfatsoenlijk ben.Dacht wel dat ik het beter weet dan jou maar of dat onfatsoenlijk is????
En waarom is dat belastingvrije niet reëel
Omdat iedere spaarder die voor zichzelf spaart nu boven de 21000 daar vermogensbelasting over moet betalen, iets dat je niet hoeft bij je pensioen.. Eigenlijk zou het rendement waar ik nu vanuit ben gegaan op een spaarrekening dus nog vele malen lager moeten zijn omdat er ook nog vermogensbelasting moet worden betaald..
Ik betaal er nu toch belasting over en dat bedrag
Je betaalt nu meer belasting dan je toen had moeten doen over dat bedrag ? Dat betekent dan dat je nu meer krijgt, dan toen je werkte.. :roll:

Was maarwaar dat ik meer krijg dan toen ik werkte,ben er nml.60% op achteruitgegaan met mijn salaris en van wat ik nu krijg. 50 jaar geleden was het loon laar en de belasting evenredig.Is elk jaar omhoog gegaan maar over dat lage loon waar ik toen pensioenpremie van betaal was toen ook minder belasting.Maar ik betaal nu de volle mep.

Ik weet nu in ieder geval waar de grootste graaiers zitten en dat is blijkbaar niet bij de regering...
En voor kweenie. De AOW is met 63 eurocent omhoog gegaan. Mijn huur met 43€ omhoog gegaan en mijn pensioen met 37€ omlaag gegaan per mnd. plus dan nog die 350€ eigen risico die 85%
van de ouderen moeten betalen.Ik schaam mij diep dat ik hier in Nederland een oudere ben. :oops:

kweenie

De aow is in juli inderdaad met een paar ct omhoog gegaan. Daarvoor is de aow ook in januari al met een paar euro per maand omhoog gegaan. En net zo in 2012. En ga zo maar door. De aow wordt dus al jaren twee keer per jaar bijgesteld en staat dus zeker niet al aren op 0.

angel1978

kweenie schreef:De aow is in juli inderdaad met een paar ct omhoog gegaan. Daarvoor is de aow ook in januari al met een paar euro per maand omhoog gegaan. En net zo in 2012. En ga zo maar door. De aow wordt dus al jaren twee keer per jaar bijgesteld en staat dus zeker niet al aren op 0.
terwijl vele anderen ( wij ook ) al jaren (5) op de nullijn zitten...

plumber

kweenie schreef:De aow is in juli inderdaad met een paar ct omhoog gegaan. Daarvoor is de aow ook in januari al met een paar euro per maand omhoog gegaan. En net zo in 2012. En ga zo maar door. De aow wordt dus al jaren twee keer per jaar bijgesteld en staat dus zeker niet al aren op 0.

Zou ik dus ook willen.Op de 0 lijn.
Zoals je ziet ben ik er per maand 90€ op achteruit gegaan.
Die verhoging die we elk jaar krijgen valt weer weg en is trouwens minder
door die verhoging van die post ziekenfonds die de werknemer vergoed krijgt
en waar ze dus alleen belasting over betalen.De AOWer moet de volle mep betalen
en krijgt niets vergoed.Zo ook bij het pensioen wat trouwens ook al tig jaren op de 0 staat dat Jullie lezen alleen het positieve net als zoveel verdieners die er niet mee zitten.
AOW is van dit jaar +/- 2€ per mnd omhoog gegaan maar dat ben ik allang weer kwijt aan die
BTW verhoging van 2 %. Alles wat hier dus staat komt door overheids maatregelen.
Hou mijn hart vast voor de Derde Dinsdag want de gepensioneerde moeten ze hebben,die
kost nml.alleen maar geld die brengen niets meer binnen.Wat ze daarvoor gedaan hebben
intereseerd ze geen ballen.Nogmaals zal het denk ik niet meer mee maken, maar als jullie
met pensioen gaan en dit forum bestaat dan nog,dan verwijderen jullie al je berichten
want dan pas beseffen jullie wat je eigenlijk neergezet heb.

En tenormin. Je heb gelijk hoor,stop er dus mee.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bliemertje schreef: maw u heeft uw hele leven gewerkt voor uw pensioen ...
Als je hele leven slechts een voorbereiding was op je pensioen heb je sowieso iets goed fout gedaan....

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Welke post "ziekenfonds" krijgt een werknemer vergoed?

kweenie

de punten die je noemt hebben niets met de hoogte van de AOW te maken. Die blijft ieder jaar iets stijgen.

Ja, het leven wordt duurder. Dat geldt voor iedereen, ook voor de grote groep 'werkenden' die al jaren op de nullijn zitten en dus in tegenstelling tot de AOW er helemaal niets bij hebben gekregen. Of voor de groep werkenden die maar een minieme verhoging heeft gekregen.

angel1978

kweenie schreef:
de punten die je noemt hebben niets met de hoogte van de AOW te maken. Die blijft ieder jaar iets stijgen.

Ja, het leven wordt duurder. Dat geldt voor iedereen, ook voor de grote groep 'werkenden' die al jaren op de nullijn zitten en dus in tegenstelling tot de AOW er helemaal niets bij hebben gekregen. Of voor de groep werkenden die maar een minieme verhoging heeft gekregen.
Als je niet verder kijkt dan je eigen puntje van je neus, dan zie je dat allemaal niet.
Men verzuipt in zelfmedelijden zonder zich verder te verdiepen in hoe dit nu allemaal werkt en kan.

plumber

bprosman schreef:
Welke post "ziekenfonds" krijgt een werknemer vergoed?
Staat er verkeerd maar dat had jij zeker kunnen weten.De post wordt door de werkgever betaald.De werknemer betaald alleen belasting.Gepensioneerden betalen de volle mep.

komt van internet.
Als u in loondienst werkt, dan betaalt uw werkgever de werkgeversheffing. In de tabel ziet u wanneer uw werkgever de werkgeversheffing Zvw betaalt.

kweenie

Sinds 2006 is het inderdaad zo dat iedereen ook een inkomensafhankelijke ZVW premie betaalt.

Tot dit jaar was het zo dat voor mensen in loondienst waren dit bedrag bruto door de werkgever werd vergoed, waarna je het als werknemer netto weer als premie moest betalen. Omdat je over de vergoeding inkomstenbelasting moest betalen, en er dus bij bijvoorbeeld 42% belastingen maar 58% van de vergoeding overbleef, maar toch de volledige premie netto moest betalen, moest je in dit voorbeeld in feite 42% van die premie toch zelf betalen. Bij een premiepercentage van 7,1% (2012) was de premie die je als werkneme zelf moest betalen dus ong. 3%

Voor de AOW, pensioenen en bv. lijfrentes geldt dat de premie niet werd vergoed door SVB, pensioenfonds of de verzekeraar. Net als dat het bruto pensioen niet hoger of lager wordt als de belastingtarieven worden aangepast, worden de pensioenen ook niet verhoogd of verlaagd als er andere inkomensafhankelijke premies bij komen of af gaan. Daar staat dan wel weer tegenover dat het premiepercentage lager was, 5% ipv 7,1%. Maar die 5% moest je dus wel zelf volledig betalen.

(Overigens geldt een soortgelijke situatie natuurlijk ook voor anderen die niet in loondienst zijn, zoals bv. ZZP-ers. Die moeten de premie ook volledig zelf betalen.)

Sinds dit jaar is de methode veranderd. Nu wordt het niet meer eerst uitgekeerd waarna er weer moet worden betaald, maar nu moet de werkgever gewoon zelf die premie inhouden. Dat maakt het wel zo overzichtelijk. Voor werkenden in loondienst levert dat een voordeeltje op, maar, helaas voor de werkenden, ze hebben dat voordeeltje met andere maatregelen weer ongedaan gemaakt. Voor AOW-ers verandert er dit jaar niet zo heel veel.

Het lijkt dus alsof AOW-ers op deze manier behoorlijk worden bestolen, omdat zij de volledige premie zelf moeten betalen. Maar dat valt uiteindelijk eigenlijk wel mee. De hoogte van de netto AOW is namelijk gerelateerd aan de hoogte van het netto minimumloon. De bruto AOW bedragen worden teruggerekend vanuit 70% of 50% van het netto minimumloon en in die terugrekening wordt óók rekening gehouden met de inkomensafhankelijke ZVW premie. Er wordt dus geen aparte vergoeding voor de ZVW premie gegeven, maar die vergoeding zit al in het bruto AOW bedrag verwerkt. Impliciet wordt die ZVW premie dus wél vergoedt.

Dit geldt natuurlijk niet voor de pensioenen, lijfrentes etc. Daarover moet je wel de volle mep zelf betalen.

plumber

Bijdrage Zorgverzekeringswet

Wij houden op elk bruto AOW-pensioen 5,65% in als bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. Dit betalen wij door aan de Belastingdienst

Gesloten